Een rit naar Friesland die aan de kant van de weg eindigde met nog 6km te gaan en nog 12km batterij over. Ja inderdaad op scherp, maar hebben we vaker gedaan.. nu het laatste stuk letterlijk gesleept en na een nachtje laden leek alles in orde Nu maken we ons klaar voor de rit naar huis morgen en wil de accu niet verder dan 69% dat is in ons geval 238km.. daarmee gaan we onze terugweg niet in 1x halen.. In het scherm hebben we de melding “verminderd maximaal batterijniveau”.. naar een andere laadpaal heeft geen zin, dat hebben we geprobeerd.. heeft iemand deze melding ook eens gehad en zo ja hoe is dit opgelost?
Wel apart, dat de accu het begeeft met een aantal km op de teller. Dat mag echt niet voorkomen. Ik kom ook weleens aan met minder dan 5km op de teller. De melding komt bij niet bekend voor.
Hoe bedoel je ‘gesleept’ ? Mag toch hopen dat je de Tesla niet door een andere auto hebt laten slepen?
Kan wel gebeuren. Het blijft een Guess-O-Meter. Als je bij lage SoC flink vermogen vraagt (hard optrekken, zwaar beladen heuvel op) kan er een spanningsval optreden waardoor het systeem constateert dat de batterij leeg is en hij alles uitschakelt. Om die reden wordt bij lage SoC het vermogen door Tesla ook gelimiteert. En ook: bij lage SoC wordt je 12V batterij niet meer bijgeladen. Als die leeg raakt is het ook einde verhaal, diverse systemen draaien op die 12V accu. Weet niet of dat bij de Model 3 nog zo is.
Het vermogen wordt inderdaad nogal gelimiteerd, verder zelfs dan met de bekende streepjes wordt aangegeven.. de beperking was meer dan we ooit hadden meegemaakt.. wel balen dat dit dus kan, zijn 2x eerder op andere kortere trips met nog 1-2km op teller thuis aangekomen.. zelfs een trip prima gehaald waarvan die eerst aangaf dat we het niet gingen halen..
Inmiddels weer wat wijzer, gisteravond na het oosten van de eerste vraag meldde de auto een update. die geïnstalleerd en de melding was weg vanochtend de app gecontroleerd en de batterij is (zoals ingesteld) tot 90% - 307km opgeladen.. neem dus aan dat die update gewoon een fix was?
Ik zou dit net zo stellig durven beweren, maar ik heb me al meer dan eens afgevraagd wat het verschil zou (moeten) zijn tussen slepen en in D een lange stijle helling af rollen. Als het laatste kan, wat kan er dan mis zijn met het eerste?
Daar is de sleepmodus niet voor! Die is er enkel om de auto over een hele korte afstand op een wagen te kunnen rollen, en zeker NIET om de auto met de wielen op de weg te gaan slepen.
Zie ook de handleiding pagina 217: “Goedgekeurde transportmethoden Opmerking: De wielen mogen langzaam draaien (bij een snelheid lager dan 5 km/h) over een zeer korte afstand (minder dan 10 meter) en alleen wanneer de transportmodus actief is (zie Transportmodus activeren) terwijl de auto op een autoambulance wordt gesleept of uit een parkeerplaats wordt getrokken om de auto te verplaatsen. Overschrijding van deze waarden kan leiden tot aanzienlijke schade en oververhitting die niet onder de garantie vallen.”
Ik kan me voorstellen dat dit speelt wanneer de electronica van je auto de boel niet meer netjes onder controle heeft .....
Dus als het kan toch maar op bovenstaande manier. Daar is feitelijk niks mis mee en zal de auto als normaal rijden ervaren.
Ik zie dat nu ook staan in de handleiding.. dat zei Tesla support niet aan de telefoon.. die zeiden alleen dat ik dit snel moest doen omdat alle schermen snel uit zouden gaan.. en het dan niet meer kon.. dat gingen ze trouwens ook.. Vervolgens moest ik een sleepdienst bellen, aangezien ik dicht bij plek van bestemming was hebben we het laatste stukje gesleept..
Inmiddels is dezelfde melding van de batterij weer terug, dus afspraak gemaakt en binnenkort langs Tesla.
Kleine update van mijn storing. 2014 P85+ 250.000km Storing “verminderd maximaal batterij niveau” Gisteren naar Tesla Tilburg gebracht, vandaag heb ik een sms gekregen: “U ervaart problemen met laden. Uit de diagnose is gekomen dat de HV Batterij vervangen dient te worden. Deze staat voor u nog in bestelling. Met vriendelijke groet, Team Tesla Tilburg Service.” Wat is jullie ervaring, kan ik een nieuwe batterij krijgen, of refurbished? Hoe lang moet ik wachten voordat mijn auto weer gerepareerd is? Ik heb een vervangend vervoer, dus dit is geen grote probleem, maar ik ben nieuwsgierig.