TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

Verminderde batterij capaciteit?

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by gelden, Feb 19, 2015.

  1. gelden

    gelden Active Member

    Joined:
    Apr 21, 2013
    Messages:
    4,512
    Location:
    Breda, Netherlands
    Ik heb de laatste tijd het idee dat ik minder ver kom op een volle accu dan voorheen. Misschien sinds ik een nieuwe accu heb, maar dat weet ik niet zeker.
    Sinds het batterij percentage wordt getoond is het wat eenvoudiger om na te gaan hoeveel kwh je uit een accu haalt. Ik heb dat gisteren eens bijgehouden.

    Op enig moment gaf de trip energy meter aan dat er 72% capaciteit beschikbaar was. Ik had toen 'since last charge' (die ochtend, tot 90%) 43,5 km gereden en 12 kwh gebruikt.
    Enkele uren later (op de terugweg van een afspraak, waarbij de auto zo'n 1,5 uur heeft stilgestaan. Geen smart preheating oid) was er nog 44% capaciteit beschikbaar, en had ik 111,8 km gereden since last charge en 30,3 kwh gebruikt.

    In totaal was er dus 28% verdwenen en 18,3 kwh. Dat zou betekenen dat 100% overeen komt met 65 kwh.
    Volgens de bekende tabel (zie onder) zou 100% overeen moeten komen met ongeveer 75 kwh.

    Ik mis dus 10 kwh (13%). Nogal veel. Dat verklaart wel waarom ik (ondanks fors verbruik wegens hoge snelheden) slechts zo'n 200-250 km uit een accu haal.

    Zou het echt zo zijn dat er minder capaciteit beschikbaar is? Kunnen jullie ook eens een soortgelijke meting uitvoeren, zodat we kunnen vergelijken?
    Thx.

    Maurice

    tesla-accu.jpg
     
  2. Rprp

    Rprp Member

    Joined:
    Nov 11, 2013
    Messages:
    176
    Location:
    Groningen, Netherlands
    Het maxrange topic? Ik heb na 68.000km nog 371 typical over en haalde vorige week 71.5kWh uit een volle accu (100% => "Charge now"), dit was in 1 stuk achterelkaar zonder 1 keer te stoppen. Moet wel zeggen dat de typical nu erg stabiel is, afgelopen 9.000km geen enkele kilometer typical meer "verloren".
     
  3. widodh

    widodh Model S R231 EU

    Joined:
    Jan 23, 2011
    Messages:
    4,822
    Location:
    Middelburg, The Netherlands
    Laten we dit inderdaad proberen hier te voeren: MaxRange
     
  4. tonvanboven

    tonvanboven Member

    Joined:
    Aug 15, 2014
    Messages:
    671
    Location:
    Winterswijk
    Maurice,

    Ik wilde ook weten wat de relatie is tussen het percentage en het aantal kWh in de accu. Ik ben onlangs met 100% volle accu vertrokken voor een lange rit, voorverwarmd aan de paal en heb onderweg het volgende genoteerd:

    Bij 80% 13,8kWh verbruikt
    60% 28,1kWh
    49% 36kWh bij aankomst

    1% batterij komt overeen met 0,70kWh. Het lijkt er op dat bij 15kWh de accu op 0% wordt weergegeven. Dat komt overeen met Rprp als ik het goed lees. Was na 71,5kWh de accu op 0% ?
     
  5. gelden

    gelden Active Member

    Joined:
    Apr 21, 2013
    Messages:
    4,512
    Location:
    Breda, Netherlands
    Het is gerelateerd, maar volgens mij toch een ander issue.
    Maxrange is bij mij niet veel anders dan bij anderen. Dat deze terugloopt lijkt ook een indicatie dat de accu wat minder capaciteit levert, maar mijn punt is dat het aantal kwh dat in de accu zit (of eruit komt) minder lijkt te zijn dan hoort. Dat lijkt dus los te staan van de aangegeven maxrange (want die is normaal).

    - - - Updated - - -

    Bedankt voor de info. Dan zou ik dus zo'n 5 kwh missen tov een vergelijkbare auto (niet nieuw).
    Ik al de komende tijd nog wat metingen doen, waarbij ik ook vooraf de accu zal verwarmen (middels opladen). Misschien maak dat nog veel verschil (al staat de auto in een warme garage, dus veel regen beperking heb ik niet).
     
  6. tonvanboven

    tonvanboven Member

    Joined:
    Aug 15, 2014
    Messages:
    671
    Location:
    Winterswijk
    Mijn auto is ongeveer net zo oud als die van jou Maurice, echter pas in maart 2014 op kenteken gezet daar hij de eerste maanden in de showroom van DH heeft gestaan.
     
  7. The Froq

    The Froq Member

    Joined:
    Feb 24, 2012
    Messages:
    348
    Ik "verlies" de laatste tijd ook meer dan normaal. Ik heb sterk het idee dat die enkel wordt veroorzaakt door de kou in de nacht.

    Mijn verbruik is redelijk normaal maar als ik de afgelegde afstand optel bij the range dan kom ik uiteindelijk niet meer boven de 300 KM. dat was in de zomer ( excl. kachel, weer en winterbanden ) toch echt een stuk meer.
     
  8. PaulusdB

    PaulusdB Mayor Gnomus Vintage Limb

    Joined:
    Jul 12, 2013
    Messages:
    3,078
    Location:
    Europe
    Ik verdenk ook de kou. Lijkt nog het meest op een excessieve 'vampire drain'.

    Maar dat zou betekenen dat de kilometers / SOC tijdens het gebruik weer terug komen, omdat het accupakket dan op temperatuur komt.

    En dat is - als ik de gegevens van Maurice correct interpreteer - niet het geval.

    Mijn eigen steekproef is onbetrouwbaar door veel korte stukjes i.c.m. luiheid bij het loggen van gegevens. (VisibleTesla doet het ook niet altijd zo goed meer.)
     
  9. gelden

    gelden Active Member

    Joined:
    Apr 21, 2013
    Messages:
    4,512
    Location:
    Breda, Netherlands
    Ik heb nog eens wat metingen gedaan:

    Net voor vertrek geladen tot 99%, dus accu was warm:
    Aankomst 62%, 25,6 kWh verbruikt (op 103,6 km). Dan is 100% dus 69,2 kWh.
    Terugweg (wel bijgeladen, maar niet in laatste uur):
    Van 99% terug naar 59%, 101,6 km en 28,7 kWh verbruikt. Dan is 100% dus 71,75 kWh.

    Die waardes liggen beiden rond 70 kWh voor 100%. Lijkt dus in lijn met anderen (al had ik 75 kWh verwacht, maar dat is misschien het verlies na 40.000 km).

    Het lijkt er op dat de verminderde capaciteit toch met accuverwarming te maken heeft. Die wordt blijkbaar niet meegenomen in het getoonde kWh verbruik, en tikt best aan in de winter.
     
  10. Hans Noordsij

    Hans Noordsij Active Member

    Joined:
    Apr 4, 2014
    Messages:
    4,827
    Location:
    Tilburg, Netherlands
    Ergens in een post heb ik de veronderstelling gelezen dat via de software wordt geregeld welk gedeelte van de batterij buiten de tellingen blijft en dus als onzichtbare reserve wordt achtergehouden.
    Dat zou kunnen betekenen dat in de wintermaanden er een extra buffetje is weggeschreven dat wellicht bij een update voorafgaand aan de zomer weer terug komt.

    Dat zou mooi zijn maar kan evenzogoed wishful thinking zijn. Aan de andere kant zou het mij ook weer niet verbazen.
     
  11. PaulusdB

    PaulusdB Mayor Gnomus Vintage Limb

    Joined:
    Jul 12, 2013
    Messages:
    3,078
    Location:
    Europe
    Jammer voor Tesla's op het zuidelijk halfrond, als er naar het seizoen van de maand gekeken wordt. Dan zou de gemiddelde temperatuur beter zijn.
     
  12. Hans Noordsij

    Hans Noordsij Active Member

    Joined:
    Apr 4, 2014
    Messages:
    4,827
    Location:
    Tilburg, Netherlands
    Kwestie van parameters ;) Zou zelfs koppeling aan lokatie van auto kunnen zijn en weersomstandigheden. Dus als je naar Zuid Italië rijdt zou dat een andere dynamiek te zien kunnen geven. Maar ik houd er zelf op dat ik te hard loop :)
     
  13. ERvee

    ERvee member

    Joined:
    Oct 12, 2014
    Messages:
    794
    Location:
    Nieuwegein, The Netherlands
    Ah. Mooi voor op de ideeënlijst van tesla.
    Maar wel graag qua prioritering onder verbeteringen aan navigatie.
     

Share This Page