TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

Vermogen Batterij

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by S-19910, May 26, 2014.

  1. S-19910

    S-19910 Driving Model-S #19910

    Joined:
    Aug 13, 2013
    Messages:
    3,766
    Location:
    Grobbendonk, Belgium
    sedert enkele weken heb ik de indruk dat mijn batterij abnormaal snel leegloopt.

    ik heb vandaag eens wat gegevens verzameld :

    vanmorgen :
    SOC : 95%
    km.stand : 30.127

    vanavond :
    SOC : 25%
    km.stand : 30.372

    volgens tripmeter :
    km gereden : 245,6 (correct)
    totaal verbruik : 48.6 kWh
    gemid. verbuik : 198 Wh/km.

    ik heb vandaag vrij veel op secundaire wegen gereden, weer was ideaal (droog, niet te warm, niet te koud - geen airco of verwarming); verbruik is maw realistisch.

    als ik snel reken : 48.6 kWh voor 70%SOC = 69,5 kWh voor 100%.



    ter info : ik heb afgelopen week mijn batterij volgeladen voor calibratie. ik veronderstel dan ook dat de opgegeven SOC correct is.



    andere forumleden die soortelijke getallen hebben ?
     
  2. Energie Gratiz

    Energie Gratiz Active Member

    Joined:
    Sep 27, 2013
    Messages:
    1,478
    Location:
    Groningen - The Netherlands
    Ik had ook twijfels over de capaciteit van mijn MS 85P. KM-stand was rond 40.000. Ook mijn conclusie was dat de bruikbare energie-hoeveelheid gedaald was tot beneden 70kWh.
    Inmiddels weet ik dat waarnemingen zoals door jou gedaan niet zoveel zeggen.
    Door onze deelname aan de eTourEurope heb ik de afgelopen 2 weken meermalen dagen gehad dat ik een geheel geladen accu tot aan (vlak bij) "0 km" op de accumeter leegreed. En bij beperkt gebruik van overige verbruikers als airco, verlichting e.d. bleek dat de tripmeter nu duidelijk hogere verbruikte hoeveelheid kWh's vermeldde. Het maakt echt verschil of je 1 rit maakt en dan de hele accu gebruikt of dat je 1 of meerdere lange stops maakt met eventueel zelfs een nacht er bij. Bijgestelde conclusie is dat de bruikbare energie in de accu (van vol naar "0 km" dus nog zonder de reserve) ongeveer 73kWh is. En dat is volgens mij niet veel minder dan het theoretisch maximum.
     
  3. S-19910

    S-19910 Driving Model-S #19910

    Joined:
    Aug 13, 2013
    Messages:
    3,766
    Location:
    Grobbendonk, Belgium
    FYI : de gegevens die ik vermeld zijn van één dag, start 7:30; einde 19u
    één rit van +/- 85km; en één rit van 160km. één pauze daartussen
    maw : de vampiredrain zal marginaal zijn
     
  4. robbie_s

    robbie_s Member

    Joined:
    Oct 30, 2013
    Messages:
    160
    Location:
    Geldermalsen
    Heb je ook genoteerd hoeveel kwh je hebt moeten laden om weer op de 95% SOC te komen? ( dit kun je in het laadscherm aflezen, voordat je de stekker eruit trekt, met de units instelling op Energy)
    Durf te webben dat het meer dan 48.6 kWh is geweest.
     
  5. S-19910

    S-19910 Driving Model-S #19910

    Joined:
    Aug 13, 2013
    Messages:
    3,766
    Location:
    Grobbendonk, Belgium
    heb ik niet gedaan.
    maar het gaat mij niet om laadverliezen.
    het gaat erom dat ik schijnbaar een kleiner rij-bereik heb dan voordien. naar mijn beleving loopt mijn batterij sneller leeg dan vroeger.

    ter info : ik ben intussen in contact met Tesla hierover; wordt vervolgd.
     
  6. Energie Gratiz

    Energie Gratiz Active Member

    Joined:
    Sep 27, 2013
    Messages:
    1,478
    Location:
    Groningen - The Netherlands
    Het verschil tussen de totale kWh-verbruik in de tripmeter en de aangegeven kWh-lading na opladen in het oplaadscherm in de MS is juist een indicatie voor het verbruik wat wel door de accu is geleverd maar niet in rij-energie is gaan zitten. De overige verbruikers in de auto dus. Voor zover ik weet heeft het niets met de laadverliezen te maken.
     
  7. S-19910

    S-19910 Driving Model-S #19910

    Joined:
    Aug 13, 2013
    Messages:
    3,766
    Location:
    Grobbendonk, Belgium
    correct ! (denk ik toch)
    ga ik volgende week controleren.
    thx
     
  8. FVO

    FVO Active Member

    Joined:
    Nov 26, 2011
    Messages:
    2,146
    Ik had het vroeger hier op het forum al eens voorgesteld, maar ik heb een Fluke 1735 power logger die je wel eens kan gebruiken voor dergelijke metingen (kan je ineens ook eens kijk wat het actief/reactief vermogen (cos phi) is.
     

Share This Page