Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vermogen Batterij

This site may earn commission on affiliate links.

S-19910

Driving Model-S #19910
Aug 13, 2013
7,138
6,305
Grobbendonk, Belgium
sedert enkele weken heb ik de indruk dat mijn batterij abnormaal snel leegloopt.

ik heb vandaag eens wat gegevens verzameld :

vanmorgen :
SOC : 95%
km.stand : 30.127

vanavond :
SOC : 25%
km.stand : 30.372

volgens tripmeter :
km gereden : 245,6 (correct)
totaal verbruik : 48.6 kWh
gemid. verbuik : 198 Wh/km.

ik heb vandaag vrij veel op secundaire wegen gereden, weer was ideaal (droog, niet te warm, niet te koud - geen airco of verwarming); verbruik is maw realistisch.

als ik snel reken : 48.6 kWh voor 70%SOC = 69,5 kWh voor 100%.



ter info : ik heb afgelopen week mijn batterij volgeladen voor calibratie. ik veronderstel dan ook dat de opgegeven SOC correct is.



andere forumleden die soortelijke getallen hebben ?
 
sedert enkele weken heb ik de indruk dat mijn batterij abnormaal snel leegloopt.

ik heb vandaag eens wat gegevens verzameld :

vanmorgen :
SOC : 95%
km.stand : 30.127

vanavond :
SOC : 25%
km.stand : 30.372

volgens tripmeter :
km gereden : 245,6 (correct)
totaal verbruik : 48.6 kWh
gemid. verbuik : 198 Wh/km.

ik heb vandaag vrij veel op secundaire wegen gereden, weer was ideaal (droog, niet te warm, niet te koud - geen airco of verwarming); verbruik is maw realistisch.

als ik snel reken : 48.6 kWh voor 70%SOC = 69,5 kWh voor 100%.



ter info : ik heb afgelopen week mijn batterij volgeladen voor calibratie. ik veronderstel dan ook dat de opgegeven SOC correct is.



andere forumleden die soortelijke getallen hebben ?
Ik had ook twijfels over de capaciteit van mijn MS 85P. KM-stand was rond 40.000. Ook mijn conclusie was dat de bruikbare energie-hoeveelheid gedaald was tot beneden 70kWh.
Inmiddels weet ik dat waarnemingen zoals door jou gedaan niet zoveel zeggen.
Door onze deelname aan de eTourEurope heb ik de afgelopen 2 weken meermalen dagen gehad dat ik een geheel geladen accu tot aan (vlak bij) "0 km" op de accumeter leegreed. En bij beperkt gebruik van overige verbruikers als airco, verlichting e.d. bleek dat de tripmeter nu duidelijk hogere verbruikte hoeveelheid kWh's vermeldde. Het maakt echt verschil of je 1 rit maakt en dan de hele accu gebruikt of dat je 1 of meerdere lange stops maakt met eventueel zelfs een nacht er bij. Bijgestelde conclusie is dat de bruikbare energie in de accu (van vol naar "0 km" dus nog zonder de reserve) ongeveer 73kWh is. En dat is volgens mij niet veel minder dan het theoretisch maximum.
 
Ik had ook twijfels over de capaciteit van mijn MS 85P. KM-stand was rond 40.000. Ook mijn conclusie was dat de bruikbare energie-hoeveelheid gedaald was tot beneden 70kWh.
Inmiddels weet ik dat waarnemingen zoals door jou gedaan niet zoveel zeggen.
Door onze deelname aan de eTourEurope heb ik de afgelopen 2 weken meermalen dagen gehad dat ik een geheel geladen accu tot aan (vlak bij) "0 km" op de accumeter leegreed. En bij beperkt gebruik van overige verbruikers als airco, verlichting e.d. bleek dat de tripmeter nu duidelijk hogere verbruikte hoeveelheid kWh's vermeldde. Het maakt echt verschil of je 1 rit maakt en dan de hele accu gebruikt of dat je 1 of meerdere lange stops maakt met eventueel zelfs een nacht er bij. Bijgestelde conclusie is dat de bruikbare energie in de accu (van vol naar "0 km" dus nog zonder de reserve) ongeveer 73kWh is. En dat is volgens mij niet veel minder dan het theoretisch maximum.

FYI : de gegevens die ik vermeld zijn van één dag, start 7:30; einde 19u
één rit van +/- 85km; en één rit van 160km. één pauze daartussen
maw : de vampiredrain zal marginaal zijn
 
sedert enkele weken heb ik de indruk dat mijn batterij abnormaal snel leegloopt.

ik heb vandaag eens wat gegevens verzameld :

vanmorgen :
SOC : 95%
km.stand : 30.127

vanavond :
SOC : 25%
km.stand : 30.372

volgens tripmeter :
km gereden : 245,6 (correct)
totaal verbruik : 48.6 kWh
gemid. verbuik : 198 Wh/km.

ik heb vandaag vrij veel op secundaire wegen gereden, weer was ideaal (droog, niet te warm, niet te koud - geen airco of verwarming); verbruik is maw realistisch.

als ik snel reken : 48.6 kWh voor 70%SOC = 69,5 kWh voor 100%.



ter info : ik heb afgelopen week mijn batterij volgeladen voor calibratie. ik veronderstel dan ook dat de opgegeven SOC correct is.



andere forumleden die soortelijke getallen hebben ?
Heb je ook genoteerd hoeveel kwh je hebt moeten laden om weer op de 95% SOC te komen? ( dit kun je in het laadscherm aflezen, voordat je de stekker eruit trekt, met de units instelling op Energy)
Durf te webben dat het meer dan 48.6 kWh is geweest.
 
Heb je ook genoteerd hoeveel kwh je hebt moeten laden om weer op de 95% SOC te komen? ( dit kun je in het laadscherm aflezen, voordat je de stekker eruit trekt, met de units instelling op Energy)
Durf te webben dat het meer dan 48.6 kWh is geweest.

heb ik niet gedaan.
maar het gaat mij niet om laadverliezen.
het gaat erom dat ik schijnbaar een kleiner rij-bereik heb dan voordien. naar mijn beleving loopt mijn batterij sneller leeg dan vroeger.

ter info : ik ben intussen in contact met Tesla hierover; wordt vervolgd.
 
heb ik niet gedaan.
maar het gaat mij niet om laadverliezen.
het gaat erom dat ik schijnbaar een kleiner rij-bereik heb dan voordien. naar mijn beleving loopt mijn batterij sneller leeg dan vroeger.

ter info : ik ben intussen in contact met Tesla hierover; wordt vervolgd.
Het verschil tussen de totale kWh-verbruik in de tripmeter en de aangegeven kWh-lading na opladen in het oplaadscherm in de MS is juist een indicatie voor het verbruik wat wel door de accu is geleverd maar niet in rij-energie is gaan zitten. De overige verbruikers in de auto dus. Voor zover ik weet heeft het niets met de laadverliezen te maken.
 
Het verschil tussen de totale kWh-verbruik in de tripmeter en de aangegeven kWh-lading na opladen in het oplaadscherm in de MS is juist een indicatie voor het verbruik wat wel door de accu is geleverd maar niet in rij-energie is gaan zitten. De overige verbruikers in de auto dus. Voor zover ik weet heeft het niets met de laadverliezen te maken.

correct ! (denk ik toch)
ga ik volgende week controleren.
thx
 
correct ! (denk ik toch)
ga ik volgende week controleren.
thx

Ik had het vroeger hier op het forum al eens voorgesteld, maar ik heb een Fluke 1735 power logger die je wel eens kan gebruiken voor dergelijke metingen (kan je ineens ook eens kijk wat het actief/reactief vermogen (cos phi) is.