Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Verschil geladen kWh Fastned en auto

This site may earn commission on affiliate links.
Heb geladen bij Fastned en zij geven aan 57,89 kWh en 45,39 kWh volgens de app en aan het laadstation
Het laadscherm in de tesla geeft weer; 64 kWh en 51 kWh.
Heeft iemand enig idee waar dit verschil vandaan komt? Vind het erg vreemd en had het eerder andersom verwacht. Dus meer kWh afnemen van de lader dan dat er in de accu terechtkomen dit ivm laafverliezen.

Ben benieuwd of meerdere mensen dit opgevallen is.
 
Bovenstaande cijfers wijzen erop dat Fastned de klanten ook het verlies laat betalen van de laders. Daarmee bedoel ik dat Fastned kennelijk de kWh's meet aan de netzijde (AC / 3fasen) en de MS registreert uiteraard slechts de kWh's DC die de auto ingaan.
Bij de ABB-laders kun je ook de geleverde kWh's aflezen op het display. Dus volgende keer vlak voor stoppen met laden even die kWh's aflezen, en vergelijken met de in de auto geregistreerde kWh's. Ik verwacht dat die getallen hetzelfde zullen zijn.
 
Bovenstaande cijfers wijzen erop dat Fastned de klanten ook het verlies laat betalen van de laders. Daarmee bedoel ik dat Fastned kennelijk de kWh's meet aan de netzijde (AC / 3fasen) en de MS registreert uiteraard slechts de kWh's DC die de auto ingaan.
Bij de ABB-laders kun je ook de geleverde kWh's aflezen op het display. Dus volgende keer vlak voor stoppen met laden even die kWh's aflezen, en vergelijken met de in de auto geregistreerde kWh's. Ik verwacht dat die getallen hetzelfde zullen zijn.

Het punt van Zuid5 is juist andersom. Hij ziet in de Tesla 10% meer kWh dan dat Fastned in rekening brengt. Dat is een opvallend groot verschil in zijn voordeel.
 
Bovenstaande cijfers wijzen erop dat Fastned de klanten ook het verlies laat betalen van de laders. Daarmee bedoel ik dat Fastned kennelijk de kWh's meet aan de netzijde (AC / 3fasen) en de MS registreert uiteraard slechts de kWh's DC die de auto ingaan.
Bij de ABB-laders kun je ook de geleverde kWh's aflezen op het display. Dus volgende keer vlak voor stoppen met laden even die kWh's aflezen, en vergelijken met de in de auto geregistreerde kWh's. Ik verwacht dat die getallen hetzelfde zullen zijn.

Het is juist precies omgekeerd, dat is het vreemde.
 
Heeft iemand enig idee waar dit verschil vandaan komt? Vind het erg vreemd en had het eerder andersom verwacht. Dus meer kWh afnemen van de lader dan dat er in de accu terechtkomen dit ivm laafverliezen.

Onze intentie is om in ieder geval nooit meer kWh's in rekening te brengen dan er daadwerkelijk afgeleverd worden aan de auto (bij de connector). Dus als je met DC laadt zitten de conversieverliezen in de snellader, en bij AC laden zit het conversieverlies in de onboard lader van de auto. Het verschil dat je geconstateerd hebt is het gevolg van het feit dat de lader het aantal kWh's op (te) conservatieve wijze calculeert.

We zijn al langer op de hoogte dat het verschil wel erg ruim is, dus in de volgende software update van de laders zal de nauwkeurigheid flink worden verbeterd waarmee het verschil veel kleiner zal worden. De aanpassing moest wachten op een software update die al langer gepland stond en die nu vrijwel gereed is om uitgerold te worden. De berekening wordt overigens gedaan o.b.v. het gemeten voltage en stroomsterkte in de connector die je in de auto (of de Tesla adapter) stopt.

Ik ben wel benieuwd hoe je ervaring is met gemeten kWh's bij andere DC snelladers of AC laden.
 
  • Like
Reactions: redevries
Onze intentie is om in ieder geval nooit meer kWh's in rekening te brengen dan er daadwerkelijk afgeleverd worden aan de auto (bij de connector). Dus als je met DC laadt zitten de conversieverliezen in de snellader, en bij AC laden zit het conversieverlies in de onboard lader van de auto. Het verschil dat je geconstateerd hebt is het gevolg van het feit dat de lader het aantal kWh's op (te) conservatieve wijze calculeert.

We zijn al langer op de hoogte dat het verschil wel erg ruim is, dus in de volgende software update van de laders zal de nauwkeurigheid flink worden verbeterd waarmee het verschil veel kleiner zal worden. De aanpassing moest wachten op een software update die al langer gepland stond en die nu vrijwel gereed is om uitgerold te worden. De berekening wordt overigens gedaan o.b.v. het gemeten voltage en stroomsterkte in de connector die je in de auto (of de Tesla adapter) stopt.

Ik ben wel benieuwd hoe je ervaring is met gemeten kWh's bij andere DC snelladers of AC laden.

Uit nieuwsgierigheid; wat is het conversieverlies in een DC snellader? Bij AC laden is het bij mij zo'n 9%
 
Uit nieuwsgierigheid; wat is het conversieverlies in een DC snellader? Bij AC laden is het bij mij zo'n 9%

Bij DC laden is het conversieverlies ongeveer 5%. Het is wel afhankelijk van de belasting, want alle componenten werken efficiënter bij 100% belasting. Dus bij 50% belasting is er wat meer verlies. Waarschijnlijk zie je bij AC laden ook dat dit op 11 kW efficiënter is dan op 3.6 kW.