TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

Verschil geladen kWh Fastned en auto

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by Zuid5.nl, Mar 15, 2016.

  1. Zuid5.nl

    Zuid5.nl Member

    Joined:
    Aug 2, 2013
    Messages:
    537
    Location:
    Oostzaan NL
    Heb geladen bij Fastned en zij geven aan 57,89 kWh en 45,39 kWh volgens de app en aan het laadstation
    Het laadscherm in de tesla geeft weer; 64 kWh en 51 kWh.
    Heeft iemand enig idee waar dit verschil vandaan komt? Vind het erg vreemd en had het eerder andersom verwacht. Dus meer kWh afnemen van de lader dan dat er in de accu terechtkomen dit ivm laafverliezen.

    Ben benieuwd of meerdere mensen dit opgevallen is.
     
  2. Energie Gratiz

    Energie Gratiz Active Member

    Joined:
    Sep 27, 2013
    Messages:
    1,477
    Location:
    Groningen - The Netherlands
    Bovenstaande cijfers wijzen erop dat Fastned de klanten ook het verlies laat betalen van de laders. Daarmee bedoel ik dat Fastned kennelijk de kWh's meet aan de netzijde (AC / 3fasen) en de MS registreert uiteraard slechts de kWh's DC die de auto ingaan.
    Bij de ABB-laders kun je ook de geleverde kWh's aflezen op het display. Dus volgende keer vlak voor stoppen met laden even die kWh's aflezen, en vergelijken met de in de auto geregistreerde kWh's. Ik verwacht dat die getallen hetzelfde zullen zijn.
     
  3. pvkeep

    pvkeep Paul van Keep

    Joined:
    Nov 11, 2015
    Messages:
    711
    Location:
    Wassenaar
    Het punt van Zuid5 is juist andersom. Hij ziet in de Tesla 10% meer kWh dan dat Fastned in rekening brengt. Dat is een opvallend groot verschil in zijn voordeel.
     
  4. Zuid5.nl

    Zuid5.nl Member

    Joined:
    Aug 2, 2013
    Messages:
    537
    Location:
    Oostzaan NL
    Het is juist precies omgekeerd, dat is het vreemde.
     
  5. robertvg

    robertvg Active Member

    Joined:
    Jul 3, 2015
    Messages:
    1,189
    Location:
    Amsterdam, Netherlands
    Sjoemelstroom ?
     
  6. rvdput

    rvdput CTO @Fastned

    Joined:
    Feb 15, 2016
    Messages:
    28
    Location:
    Amsterdam, Netherlands
    Onze intentie is om in ieder geval nooit meer kWh's in rekening te brengen dan er daadwerkelijk afgeleverd worden aan de auto (bij de connector). Dus als je met DC laadt zitten de conversieverliezen in de snellader, en bij AC laden zit het conversieverlies in de onboard lader van de auto. Het verschil dat je geconstateerd hebt is het gevolg van het feit dat de lader het aantal kWh's op (te) conservatieve wijze calculeert.

    We zijn al langer op de hoogte dat het verschil wel erg ruim is, dus in de volgende software update van de laders zal de nauwkeurigheid flink worden verbeterd waarmee het verschil veel kleiner zal worden. De aanpassing moest wachten op een software update die al langer gepland stond en die nu vrijwel gereed is om uitgerold te worden. De berekening wordt overigens gedaan o.b.v. het gemeten voltage en stroomsterkte in de connector die je in de auto (of de Tesla adapter) stopt.

    Ik ben wel benieuwd hoe je ervaring is met gemeten kWh's bij andere DC snelladers of AC laden.
     
    • Like x 1
  7. robertvg

    robertvg Active Member

    Joined:
    Jul 3, 2015
    Messages:
    1,189
    Location:
    Amsterdam, Netherlands
    Uit nieuwsgierigheid; wat is het conversieverlies in een DC snellader? Bij AC laden is het bij mij zo'n 9%
     
  8. rvdput

    rvdput CTO @Fastned

    Joined:
    Feb 15, 2016
    Messages:
    28
    Location:
    Amsterdam, Netherlands
    Bij DC laden is het conversieverlies ongeveer 5%. Het is wel afhankelijk van de belasting, want alle componenten werken efficiënter bij 100% belasting. Dus bij 50% belasting is er wat meer verlies. Waarschijnlijk zie je bij AC laden ook dat dit op 11 kW efficiënter is dan op 3.6 kW.
     
  9. Zuid5.nl

    Zuid5.nl Member

    Joined:
    Aug 2, 2013
    Messages:
    537
    Location:
    Oostzaan NL
    @ rvdput bedankt voor je duidelijke uitleg. In dit geval voordeel klant er wordt niet gesjoemeld :).
     
  10. Energie Gratiz

    Energie Gratiz Active Member

    Joined:
    Sep 27, 2013
    Messages:
    1,477
    Location:
    Groningen - The Netherlands
    #10 Energie Gratiz, Mar 18, 2016
    Last edited: Mar 18, 2016
    Ik zat natuurlijk fout in de 2e post hierboven... :oops:
    Vandaag heb ik bij een niet-Fastned CHAdeMO 54kWh geladen volgens het laadscherm in de Tesla.
    En het schermpje op de ABB-lader toonde... 47,5kWh!
    Toch heel merkwaardig dat de auto bijna 15% méér energie ziet/meet dan de lader! :rolleyes:
     

Share This Page