Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Verschil tussen meting TeslaFi en de praktijk

This site may earn commission on affiliate links.
Vanochtend voor de zoveelste keer opgevallen dat mijn auto in de ochtend een hogere range heeft dan TeslaFi heeft gemeten bij het opladen. Aldus TeslaFi is de auto opgeladen tot 443,81 km (90%), maar de Tesla zelf gaf bij het instappen 454 km aan. Dit is mij vaker opgevallen. Ook merk ik dat bij de supercharger ik bv tot 90% laad. Dan stopt het laden met (zeg) 442 km. Zet ik de auto in drive en rij weg en staat er plotsklaps 445 km in het scherm.

Ben ik de enige die dit constateert (en is het dus iets specifiek voor mijn auto), of zijn er hier anderen die dit ook al eens is opgevallen. Dat wellicht het BMS een nacalculatie doet.
 
Kan van alles zijn, het is niet voor niets een GoM (de Guess o Meter) , elke range die er aangegeven wordt. Ik zet mijn display alleen op percentage en laat alles voor wat het is :D geeft meer rust en is het simpelste om te meten hoe vol of hoe ver je met een lading komt. Er zijn meerdere manieren hoe je range kan berekenen, en ook inten heeft tesla meerdere waardes aan te houden, allemaal gis werk.

Ik ben ook veel mee bezig geweest en te onderzoeken of er wat verschuivingen zijn (in het begin bij nieuwe auto vooral), of welke display wat aangeeft, of welke details er in de canbus data te vinden is..., maar uiteindelijk is percentage weergave gewoon rustgevender.

Nog simpeler is dan factor rekenen; stel je zou 100% 400km kunnen rijden, in winter mischien 300km, dan is 1% range gewoon 3 of 4 km range. dus 22% op je display is zomer 88km of winter 66km.

de volgende vraag die jij gaat krijgen; hoe ver kom ik nu als mijn display 94km aangeeft?
 
  • Like
Reactions: Maurice1
De Teslafi estimated range is gebaseerd op de rated range en het verbruik in de laatste 25km die je gereden hebt. Tesla geeft zelf de rated range weer op het scherm, deze is gebaseerd op je batterij %.
De rated range op Teslafi zou wel hetzelfde moeten zijn als in de auto, als het goed is geeft de Tesla app deze waarde ook weer.
 
  • Like
Reactions: DutchTM3
Kan van alles zijn, het is niet voor niets een GoM (de Guess o Meter) , elke range die er aangegeven wordt. Ik zet mijn display alleen op percentage en laat alles voor wat het is :D geeft meer rust en is het simpelste om te meten hoe vol of hoe ver je met een lading komt. Er zijn meerdere manieren hoe je range kan berekenen, en ook inten heeft tesla meerdere waardes aan te houden, allemaal gis werk.

Ik ben ook veel mee bezig geweest en te onderzoeken of er wat verschuivingen zijn (in het begin bij nieuwe auto vooral), of welke display wat aangeeft, of welke details er in de canbus data te vinden is..., maar uiteindelijk is percentage weergave gewoon rustgevender.

Nog simpeler is dan factor rekenen; stel je zou 100% 400km kunnen rijden, in winter mischien 300km, dan is 1% range gewoon 3 of 4 km range. dus 22% op je display is zomer 88km of winter 66km.

de volgende vraag die jij gaat krijgen; hoe ver kom ik nu als mijn display 94km aangeeft?

Ik rij al ruim 5 jaar Tesla en kan met kilometers tov verbruik heel exact bepalen met hoeveel km range ik nog aankom (ook over 200-300 km met een afwijking van ongeveer 1.

Ieder zijn eigen methode. De vraag gaat echter om het verspringen en of dat alleen bij mijn auto is (dus wellicht onderzocht moet worden), of dat het een feature is ipv een bug. ;)
 
  • Like
Reactions: DutchTM3
Ieder zijn eigen methode. De vraag gaat echter om het verspringen en of dat alleen bij mijn auto is (dus wellicht onderzocht moet worden), of dat het een feature is ipv een bug. ;)

Mijn TeslaFi/Model 3 combi heeft nu af en toe van dit soort sprongen:

2F7AE415-ACD1-4FAB-B49B-B8E870FFC03C.jpeg


(Zo extreem heb ik het dan wel niet eerder gezien, is 20km/uur 'winst') Was afgelopen week toen het opeens koud werd. Wel vaker een paar km verschil zie ik, of dat de ingestelde 90% als 91% wordt weergegeven. Afrondingsfouten vermoed ik.
 
de volgende vraag die jij gaat krijgen; hoe ver kom ik nu als mijn display 94km aangeeft?
De vraag die jij van mij krijgt is deze: hoever brengt 1% jouw wanneer er eenmaal een voor jouw onbekende degradatie van de batterij capaciteit is opgetreden?

M.a.w. jij zult bij jouw formule rekening moeten houden met eventuele degradatie. Bij een formule gebaseerd op rated kms hoeft dat niet.
 
Tsja, in mijn geval wel door Teslafi opgeslagen:

View attachment 473029

Maar ik neem aan niet als je kijkt naar accu degradatie.

Daar valt allemaal wel weer mee te leven, mij gaat het gewoon om de vraag of het normaal of afwijkend is. Kan mij niet herinneren het ooit meegemaakt te hebben met de Model S, maar misschien is het ook dat als je het eenmaal ziet, dat je het dan blijft zien. :)
 
Maar ik neem aan niet als je kijkt naar accu degradatie.

Daar valt allemaal wel weer mee te leven, mij gaat het gewoon om de vraag of het normaal of afwijkend is. Kan mij niet herinneren het ooit meegemaakt te hebben met de Model S, maar misschien is het ook dat als je het eenmaal ziet, dat je het dan blijft zien. :)

Capaciteit wordt afgeleid van het voltage. Als deze door wat voor reden net iets meer wordt dan zal het BMS dus meer capaciteit aangeven. Het gaat hier natuurlijk niet op een volle procent maar waarschijnlijk het verschil tussen 70.9 en 71.1 :)

Degradatie fluctueert ook maar overal natuurlijk minder capaciteit.
 
Capaciteit wordt afgeleid van het voltage. Als deze door wat voor reden net iets meer wordt dan zal het BMS dus meer capaciteit aangeven. Het gaat hier natuurlijk niet op een volle procent maar waarschijnlijk het verschil tussen 70.9 en 71.1 :)

Degradatie fluctueert ook maar overal natuurlijk minder capaciteit.
Misschien bedoel je:
Het percentage wordt afgeleid van het voltage. Als deze door wat voor reden net iets meer wordt dan zal het BMS dus een hoger percentage aangeven. Het gaat hier natuurlijk niet op een volle procent maar waarschijnlijk het verschil tussen 70.9 en 71.1

Met het afnemen van capaciteit (als gevolg van bijvoorbeeld degradatie) blijft de relatie voltage / percentage redelijk in stand, maar een harde relatie tussen voltage en capaciteit is er eigenlijk niet.
 
Misschien bedoel je:


Met het afnemen van capaciteit (als gevolg van bijvoorbeeld degradatie) blijft de relatie voltage / percentage redelijk in stand, maar een harde relatie tussen voltage en capaciteit is er eigenlijk niet.
Ik weet niet hoe lithium batterijen werken. Ik dacht dat het voltage ongeacht de leeftijd dezelfde randen heeft maar dat de snelheid waarmee het voltage afneemt sneller gaat door capaciteit verlies.

Hoe die relatie zit weet ik dus niet maar deze is zeker niet 'hard' simpelweg omdat de omgeving dit niet is.
 
Ik weet niet hoe lithium batterijen werken. Ik dacht dat het voltage ongeacht de leeftijd dezelfde randen heeft maar dat de snelheid waarmee het voltage afneemt sneller gaat door capaciteit verlies.

Hoe die relatie zit weet ik dus niet maar deze is zeker niet 'hard' simpelweg omdat de omgeving dit niet is.
Weet niet precies wat je bedoelt met "zelfde randen". Wsl. autocorrect?

"Voltage drop door gebruik" zou je inderdaad al iets meer kunnen vertellen: als je bv. 0,1 volt kwijt raakt per 10 gereden km dan geeft dat een grof beeld van hoever je op en volle accu zou kunnen rijden.

Praktisch gezien een lastig verhaal. Want je moet dus eerst een stuk rijden om een voltage drop te krijgen en vervolgens iets van 2 uur stil staan om vast te stellen hoe groot die drop is geweest.

Tijdens laden heb je denk ik iets meer kans (mits goede pauze vooraf een achteraf) door de voltage increase te vergelijken met de hoeveelheid ingevoerde energie.

Hoe dan ook, aan de hand van voltage zelf kun je m.i. op zijn best vast stellen wat je SoC in procenten is.