Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Verschillen Model 3 2019 en Model Y Long-Range 2023

This site may earn commission on affiliate links.
Hallo allemaal,

Ik overweeg om later dit jaar een nieuwe Tesla te kopen. Op dit moment rijd ik een Model 3 RWD Long-Range uit 2019 en als ik een nieuwe Tesla ga kopen dat is de kans groot dat ik voor een Model Y ga.

Toch twijfel ik nog. Mijn Model 3 RWD heeft een WLPT-range van 601 km. De Long-Range Model Y 533km. Dat is toch een stuk minder. Maar de Y is ruimer, hoger dus ook wel weer meer comfort.

Wat ga ik, afgezien van de meer ruimte en grotere auto, er op vooruit als ik de Model Y ga kopen? Zijn er grote (onderhuidse) verschillen die ik vergeet tov mijn Model 3? De overstap voelt toch nog een beetje klein…
 
Ga proefrijden. Compleet andere auto.
Dubbel glas, vering, 4 jaar evolutie, mega castings, geen parkeersensoren.

Y heeft ook een warmtepomp, wat je range verschil in de winter praktisch minimaal maakt
Tesla blijft continu verbeteringen aan brengen aan de modellen. De M3 is sinds 2019 ook verder doorontwikkeld en heeft ook dubbelglas en een warmtepomp. Watbetreft toegepaste techniek zal er dus niet heel veel verschil zitten tussen de M3 en de Y.
Omdat de M3 ook een warmptepomp heeft zal het verschil in range blijven bestaan en zal de M3 ook in de winter een betere range blijven houden dan de Y, de M3 is nu eenmaal beter gestroomlijnd. Het kan dus ook een nieuwe M3 worden.
 
Toch twijfel ik nog. Mijn Model 3 RWD heeft een WLPT-range van 601 km. De Long-Range Model Y 533km. Dat is toch een stuk minder. Maar de Y is ruimer, hoger dus ook wel weer meer comfort.
Wij hebben een Model X en een Model 3. De 3 heeft makkelijk 100km meer rijbereik. Elke vakantie pakken we de X want ruimer en ik vind 'm comfortabeler.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Hou er rekening mee dan de 533km alleen is bij de 20" wielen die standaard geselecteerd zijn in de configurator. Met de standaard 19" Gemini wielen is de wltp 565, en dat scheelt al weer heel weinig van je M3 LR 2019. Ik zelf had een SR+ uit 2019 tot begin dit jaar, en tijdens het proefrijden met de Y RWD was het toch wel echt even weer een klasse hoger (zo ervaarde ik het). Heb na de proefrit nog even in een M3 gezeten (nieuw) maar dat voelde dan toch wel erg klein aan.

Qua range zou ik het persoonlijk niet laten, dan zou ik absoluut voor de YLR gaan (ik heb de YLR ook in de bestelling staan :p )
 
  • Like
Reactions: M.W. and Maurice1
Dank allemaal voor de reacties tot zo ver. Ik heb vorige week proefrit gemaakt in de Y. Rijdt super maar toch twijfel ik nog ergens of de stap naar de Y niet te klein is. Laat mij graag overtuigen. Haha ;)
Dan moet je voor de X gaan, die stap is een stuk groter. :D

Nu is de Y financieel heel aantrekkelijk. Deze lage marges gaat Tesla waarschijnlijk alleen dit jaar doen om de 'concurrentie' marktaandeel weg te snoepen, gedreven door de Inflation Reduction Act in Amerika. Als die voorbij is, gaan de prijzen, denk ik, weer wat meer normaliseren.

Heb zelf ook best serieus naar de Y gekeken, maar ben nog zo tevreden over de S dat ik hiermee doorrij.
 
  • Like
Reactions: djerro1234
Dank allemaal voor de reacties tot zo ver. Ik heb vorige week proefrit gemaakt in de Y. Rijdt super maar toch twijfel ik nog ergens of de stap naar de Y niet te klein is. Laat mij graag overtuigen. Haha ;)
Als je liever sportiever blijft rijden in een veel kleinere, luidruchtigere en minder luxe auto maar met meer range, dan moet je niet overstappen. Maar dit zegt iemand die moest overstappen en inmiddels weet dat de verschillen klein lijken, maar tijdens het rijden echt een groot verschil maken. Het sportievere rijgedrag van de 3 ga ik niet missen want ik wordt binnenkort een familieman en heb een vrouw die altijd al veel te veel meesleept. Ik kom uit een M3SR+ 2019 dus ben sowieso gewend minder range te hebben, maar die warmtepomp gaat vooral het verschil maken wanneer het nodig is: in de winter. Alleen dan maakt de LR het echte verschil (naar mijn mening), dus in dit geval de MY LR met warmtepomp t.o.v. de M3 LR zonder.

 
  • Like
Reactions: djerro1234
Hallo allemaal,

Ik overweeg om later dit jaar een nieuwe Tesla te kopen. Op dit moment rijd ik een Model 3 RWD Long-Range uit 2019 en als ik een nieuwe Tesla ga kopen dat is de kans groot dat ik voor een Model Y ga.

Toch twijfel ik nog. Mijn Model 3 RWD heeft een WLPT-range van 601 km. De Long-Range Model Y 533km. Dat is toch een stuk minder. Maar de Y is ruimer, hoger dus ook wel weer meer comfort.

Wat ga ik, afgezien van de meer ruimte en grotere auto, er op vooruit als ik de Model Y ga kopen? Zijn er grote (onderhuidse) verschillen die ik vergeet tov mijn Model 3? De overstap voelt toch nog een beetje klein…
wltp zegt niets, want jij hebt nooit 601 km uit je Model 3 weten te halen. Als je nu 100% laadt, wat geeft de auto dan aan? Ik heb die 601 nooit gezien.

Wat is je max afstand die je er uit hebt gehaald? En dan met een beetje normaal rijgedrag :)
 
Mijn Model 3 RWD heeft een WLPT-range van 601 km. De Long-Range Model Y 533km.
Hou er rekening mee dat suboptimale omstandigheden meer afwijkingen geven in verbruik dan bij de M3. Vooral door de hoogte.
Ik verbruik met deze temperaturen aan 125km/u op een rit van 150 km, 200Wh/km. Mijn gemiddelde sedert juni ik s 171.
Y heeft ook een warmtepomp, wat je range verschil in de winter praktisch minimaal maakt
Klopt dus niet. Ik verbruik tot 20% meer.

Voornaamste verschil is hogere zit en de hoedenplank die weg kan. Een stoel of een fiets gaan er perfect in. Dat was voor mij belangrijk.
Dat laatste valt wellicht voor de M3 te compenseren met een trekhaak.
 
  • Like
Reactions: CJA Hulskamp
Ik heb nu zomer en winter gereden met 22" en 20" en kom niet echt aan een verschil uit.

Grootste verschil is lange ritten vs korte ritten, en dus warmte van de batterij. Bij een lange rit nivelleert het verbruik na 20 minuten en kom je terug op normaal verbruik uit.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
En zijn er, behalve dat de auto sneller is, ook nog goede redenen om voor een Performance te gaan en 10.000 euro extra te betalen?
Voor mij niet. Maar is suggestief.
Sneller is een gadget in deze. Zelfs als je het al eens kan gebruiken, duurt het 2 seconden en dan zit je aan de toegelaten snelheid en houdt het op. Mijn MYLR staat op ‘chill’. Met mijn voet is ‘standaard’ veel te gevaarlijk. Al zet ik Chill wel eens uit voor een stoplicht of rotondesprintje.
Exclusiviteit, niet opgaan in de massa en het geld toch liggen hebben is een belangrijkere reden volgens mij.
 
Voor mij niet. Maar is suggestief.
Sneller is een gadget in deze. Zelfs als je het al eens kan gebruiken, duurt het 2 seconden en dan zit je aan de toegelaten snelheid en houdt het op. Mijn MYLR staat op ‘chill’. Met mijn voet is ‘standaard’ veel te gevaarlijk. Al zet ik Chill wel eens uit voor een stoplicht of rotondesprintje.
Exclusiviteit, niet opgaan in de massa en het geld toch liggen hebben is een belangrijkere reden volgens mij.

Op bepaalde momenten was het prijsverschil tussen een LR incl. andere velgen bij beperkt tov een P (met standaard andere velgen)
In dat geval zou het mij toch een twijfel geval worden.
 
Je gaat toch zelf de knoop doorhakken. Ik denk dat het grootste verschil tussen de 3 & de Y de hoogte is. Qua afwerking en features zit er tussen gelijkaardige jaarmodellen buiten de casting. (heb er enkel ingezeten en niet mee gereden dus of je er iets van merkt??)

Daarnaast, again, de performance geeft je die extra acceleratie en de styling. Dat is persoonlijke keuze.

Als styling je koud laat, kan je nog altijd de LR nemen met acceleration boost dan heb je beide: en groter bereik en leuke acceleratie.