Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Versie Navigatiedata

This site may earn commission on affiliate links.
Mijn reactie was naar aanleiding van de post erboven waarin Camelroel aangeeft dat het door Tesla was bevestigd.
Maar goed we weten ook dat niet alles wat Tesla support verteld altijd klopt. De tijd zal het leren.
Ik bedoelde daarmee te zeggen dat er nog geen nieuwere voor mij is, niet gezegd dat er geen nieuwere komt al denk ik dat er bij Tesla voor een MCU1 niet veel haast gemaakt wordt. Er werd mij ook niet uitgelegd waarvoor de kaartgegevens gebruikt worden. Ik heb wel gemerkt dat bijvoorbeeld als je van de A27 de A6 oprijdt en naar het noorden wil de navigatie je eerder rechts weer de afrit op wou sturen en nu dus wel naar de A6. Dat zit hem dus niet in de kaartdata.
 
Ik bedoelde daarmee te zeggen dat er nog geen nieuwere voor mij is, niet gezegd dat er geen nieuwere komt al denk ik dat er bij Tesla voor een MCU1 niet veel haast gemaakt wordt. Er werd mij ook niet uitgelegd waarvoor de kaartgegevens gebruikt worden. Ik heb wel gemerkt dat bijvoorbeeld als je van de A27 de A6 oprijdt en naar het noorden wil de navigatie je eerder rechts weer de afrit op wou sturen en nu dus wel naar de A6. Dat zit hem dus niet in de kaartdata.
Ik denk ook dat Tesla veel langer updates maakt dan andere merken, maar ook Tesla zal uiteindelijk een keer stoppen met het maken van updates voor oude modellen. Wat je wel ziet is dat andere merken vaak al na een paar jaar stoppen met updates terwijl Tesla nog jaren lang updates uitbrengt en daar kan menig ander merk een voorbeeld aan nemen.
 
Ik bedoelde daarmee te zeggen dat er nog geen nieuwere voor mij is, niet gezegd dat er geen nieuwere komt al denk ik dat er bij Tesla voor een MCU1 niet veel haast gemaakt wordt. Er werd mij ook niet uitgelegd waarvoor de kaartgegevens gebruikt worden. Ik heb wel gemerkt dat bijvoorbeeld als je van de A27 de A6 oprijdt en naar het noorden wil de navigatie je eerder rechts weer de afrit op wou sturen en nu dus wel naar de A6. Dat zit hem dus niet in de kaartdata.
Ik moest juist daar weer zelf de afslag kiezen waar het voorheen altijd wel op aangeven NoA automatisch ging, nu op 40.6 ( M3 LR 2019)
 
Klopt de route staat sinds de laatste kaart update nu voor zowel naar ri noorden als terug ri zuiden goed. Het was niet druk dus dat kan het niet zijn geweest.
Ik denk dat dit niet met een kaartupdate te maken heeft, want ik heb nog geen kaartupdate gehad sinds ik mijn X gekocht heb en heb daar al 3 fases gehad. Ik denk dat de route berekeningen van Google maps komen, niet van de kaartdata.
 
Ik denk ook dat Tesla veel langer updates maakt dan andere merken, maar ook Tesla zal uiteindelijk een keer stoppen met het maken van updates voor oude modellen. Wat je wel ziet is dat andere merken vaak al na een paar jaar stoppen met updates terwijl Tesla nog jaren lang updates uitbrengt en daar kan menig ander merk een voorbeeld aan nemen.
Akkoord, en ik verwacht na vijf jaar ook geen gratis updates zoals ik eerder zei.

Maar ik kan me moeilijk voorstellen dat een BMW geld gaat weigeren voor een kaartenupdate na vijf jaar.

Nu zijn navigatiekaarten niet meer zoals vroeger iets waar je 1.000 euro voor gaat neerleggen wat bij luxe merken wel zo was voor lange tijd. Nu krijg je bij elke Garmin en TomTom levenslang kaartenupdates.

Maar Tesla moet wel een keuze gaan maken. Je kan niet zeggen we doen het niet want het is gratis en wat winnen we er mee om auto's van +5 jaar nog een update te geven, maar tegelijk niet de mogelijkheid te bieden om dit betalend te doen.

Uiteindelijk is dat niet duurzaam, dan moet je niet pochen met Tesla's die 500.000 km op de teller hebben en nog perfect rijden als je langs de binnenkant geen updates meer biedt.

Als we dat opentrekken naar de software in het algemeen van de wagen zou daar eigenlijk ook best eens deftig nagedacht worden hoe lang Tesla updates wil blijven geven, en of ze een betalende variant willen uitwerken die hen een incentive geeft om toch nog updates te maken. Dan kunnen we tevens voor onszelf kiezen of we iets weigeren of niet als je er zelf voor betaald en zo niet plots een update gedwongen moet krijgen en features verliest of beperkt worden (zoals de AP1 er na aankoop enkel nog maar op achteruit is gegaan).
 
Je kan niet zeggen we doen het niet want het is gratis en wat winnen we er mee om auto's van +5 jaar nog een update te geven, maar tegelijk niet de mogelijkheid te bieden om dit betalend te doen.
Windows XP updates zijn ook ooit gestopt. Tesla moet vooruit en kan niet blijven aparte versies ontwikkelen voor mensen die bij een verouderde processor blijven.
Toen er wel nog XP updates waren, konden verouderde processors dit vaak niet meer aan. Het is dan beter dat ze geen update sturen dan zat ze alles laten vastlopen.
 
  • Like
Reactions: Mars2020
Zit je dan met zo'n groot scherm... je had enkel maar navigatie maar dat is dan ook nutteloos. Kun je er maar beter een dikke IPad op plakken.

Dit is de reden waarom Tesla een app store zou moeten hebben. Die apps moeten helemaal niet door Tesla zelf ontwikkeld worden.
 
Zojuist is m'n Model S Original 2013 gestart met 'nieuwe navigatiekaarten' te downloaden. Dat zal met 408 KB/sec wel even duren. Er zaten 2019-kaarten in. Toen kortdurend een update en die ging snel weer terug naar 2019 zoals op dit forum besproken. En nu dan eindelijk verse kaarten...?
 

Attachments

  • Nav update 05022022.JPG
    Nav update 05022022.JPG
    985.9 KB · Views: 51
  • Like
Reactions: job-lek
Zijn er geen 2021-kaarten? Ligt AP1 zo ver achter?
Ik denk dat het niet AP gerelateerd is maar MCU.

Ik verwacht dat ik nog even mag wachten want ik heb nieuwere kaarten dan FairFrank, ik zit op 2019.21-12489 :cool:
Ik weet niet wanneer ik een kaart update gekregen heb want op mijn eerste foto's staat ook 2019.20-10482

Misschien wel met mijn eMMC update. 10 dagen terug.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: Stream
Zojuist is m'n Model S Original 2013 gestart met 'nieuwe navigatiekaarten' te downloaden. Dat zal met 408 KB/sec wel even duren. Er zaten 2019-kaarten in. Toen kortdurend een update en die ging snel weer terug naar 2019 zoals op dit forum besproken. En nu dan eindelijk verse kaarten...?
Apart, zijn nog 'oude' kaarten...
 
Interessant. Deze Tesla had vorig voorjaar de MCU eMMC update. En nu begin januari een 12V-accu bij Tesla. Wellicht dat Tesla-bezoek iets triggert…
Ik heb al een paar keer een 'nieuwe' firmware update gekregen na een Sec bezoek maar dat was iedere keer met dezelfde versie die ik al had. De verklaring van de SEC was dat dit gedaan werd om een schone laatste versie op de auto te zetten.
De basis versie van de firmware is van 2020 maar update daarop heb ik nog gekregen in januari, februari, mei, juli en de huidige in oktober. Dus er werd in 2021 nog wel aan deze software gewerkt.

Ik heb ook eens gevraagd over de navigatie data maar die ik toen had was de nieuwste voor mijn auto. Nu heb ik 2019.21 Is 2019 het uitgifte jaar van de data of misschien een database standaard en de 21 het jaar van de data. Wie zal het zeggen.:D