Ik vind dat gedoe over die navigatiedata wel een beetje grappig. Het gaat hier om een navigatiekaart die enkel in geval van onbereikbare LTE ontvangst wordt aangesproken, want het is natuurlijk niet zo netjes om ergens zonder LTE ontvangst geen navigatie te kunnen aanbieden.
Zo een kaarten kopen kost wel wat geld, en met de betere LTE ontvangt kan ik me inbeelden dat nieuwe kaartdata voor een blinde plek buiten ontvangst van een LTE mast niet zo prioritair zijn.
De kaarten doen wel meer dan dat helaas.. Het zou niet zo erg zijn an sich als de kaarten achterlopen, maar de auto beschouwd ze als de grote waarheid en dwingt er allerlei dingen niet-overrulebaar op af. Best als je die insteek hanteerd, maar dan moeten ze ook kloppen. Of andersom, als je t te duur/ingewikkeld/whatever vind als fabrikant om ze bij te werken, zorg dan dat je als bestuurder wel de verouderde info kan overrulen. Of, mooiere techy oplossing, verzin iets dat je dat op basis van fleet data automagisch doet.
Neem bijvoorbeeld een stuk wat ik iedere dag rij, de A4 bij Leiden. Dit is een stukje opgeschoven tov vroeger waardoor als ik daar rij de auto me keer op keer in het weiland plaatst, een maximum snelheid van 80 afdwingt in AP en lane changes uitzet. Maw, als je niks doet remt de auto op de snelweg opeens sterk af en je kan niet makkelijk een baantje opschuiven omdat je opeens langzaam rijd. En ja, je went er aan, maar t is knap irritant.