Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Versie Navigatiedata

This site may earn commission on affiliate links.
Ik vind dat gedoe over die navigatiedata wel een beetje grappig. Het gaat hier om een navigatiekaart die enkel in geval van onbereikbare LTE ontvangst wordt aangesproken, want het is natuurlijk niet zo netjes om ergens zonder LTE ontvangst geen navigatie te kunnen aanbieden.

Zo een kaarten kopen kost wel wat geld, en met de betere LTE ontvangt kan ik me inbeelden dat nieuwe kaartdata voor een blinde plek buiten ontvangst van een LTE mast niet zo prioritair zijn.

De kaarten doen wel meer dan dat helaas.. Het zou niet zo erg zijn an sich als de kaarten achterlopen, maar de auto beschouwd ze als de grote waarheid en dwingt er allerlei dingen niet-overrulebaar op af. Best als je die insteek hanteerd, maar dan moeten ze ook kloppen. Of andersom, als je t te duur/ingewikkeld/whatever vind als fabrikant om ze bij te werken, zorg dan dat je als bestuurder wel de verouderde info kan overrulen. Of, mooiere techy oplossing, verzin iets dat je dat op basis van fleet data automagisch doet.

Neem bijvoorbeeld een stuk wat ik iedere dag rij, de A4 bij Leiden. Dit is een stukje opgeschoven tov vroeger waardoor als ik daar rij de auto me keer op keer in het weiland plaatst, een maximum snelheid van 80 afdwingt in AP en lane changes uitzet. Maw, als je niks doet remt de auto op de snelweg opeens sterk af en je kan niet makkelijk een baantje opschuiven omdat je opeens langzaam rijd. En ja, je went er aan, maar t is knap irritant.
 
Kaartdata wordt wel degelijk gebruikt. Bijvoorbeeld bij Almere als je van de A27 de A6 opgaat richting het oosten. Je zit op een 2 baans weg waarvan je de linker moet hebben om bij de A6 te komen.
Bij mijn X met Nav on AP wil hij me de rechterbaan insturen en dan kom ik dus niet op de A6 maar ga Almere in.
Nu heb ik een Classic S P85+ loaner mee en aangezien ik nu zelf moest sturen en dus niet gestresst achter het stuur zat over wat AP nu weer voor rare fratsen had bedacht, kon ik rustig op het scherm kijken en zag dat de kaartgegevens aangaven dat ik in de middelste van de 3 banen zat. Die 3 banen hebben daar gelegen voor de verbouwing.
Dus kaart data is wordt wel veel gebruikt.
 
Ik vind dat gedoe over die navigatiedata wel een beetje grappig. Het gaat hier om een navigatiekaart die enkel in geval van onbereikbare LTE ontvangst wordt aangesproken, want het is natuurlijk niet zo netjes om ergens zonder LTE ontvangst geen navigatie te kunnen aanbieden.

Misschien heb je gelijk dat Tesla nav enkel offline gebruikt als de auto niet online is maar de online maps zijn dan ook gewoon te oud :)

ik heb heel vaak foutieve maps gehad ook al was de auto online. Dit terwijl Waze/Google Maps wel correct was.....
 
Zolang ze die kaarten niet bijgewerkt hebben, komen die robo-taxi's nergens. (Of de wagen überhaupt met FSD). Die teruggetrokken 2020 versie loste voor mij wel wat issues op, dus vond het wel jammer dat we die niet meer hebben.
 
Er zou nieuwe kaartdata beschikbaar zijn voor Europa.

Echt 100% ben ik nog niet, want EU-2019.21 is de versie die je krijgt nadat je de HW3.0 upgrade hebt gekregen.


 
Zo, de eerste screenshot van 2021.8

1620114899786.png


 
Ik vind dat gedoe over die navigatiedata wel een beetje grappig. Het gaat hier om een navigatiekaart die enkel in geval van onbereikbare LTE ontvangst wordt aangesproken, want het is natuurlijk niet zo netjes om ergens zonder LTE ontvangst geen navigatie te kunnen aanbieden.

Zo een kaarten kopen kost wel wat geld, en met de betere LTE ontvangt kan ik me inbeelden dat nieuwe kaartdata voor een blinde plek buiten ontvangst van een LTE mast niet zo prioritair zijn.
Volgens mij klopt dit niet. Ik woon in een nieuwbouwwijk. De auto kent mijn adres gewoon niet. Ik kan letterlijk niet naar huis navigeren. Ik moet navigeren naar een straat verderop. En LTE ontvangst is prima! Als ik jou goed begrijp zou de auto in geval van LTE bereik gewoon altijd de laatste kaartdata moeten hebben. Dan moet hij toch ook mijn woning weten te vinden? Google Maps weet de weg bijvoorbeeld wel te vinden.
 
Volgens mij klopt dit niet. Ik woon in een nieuwbouwwijk. De auto kent mijn adres gewoon niet. Ik kan letterlijk niet naar huis navigeren. Ik moet navigeren naar een straat verderop. En LTE ontvangst is prima! Als ik jou goed begrijp zou de auto in geval van LTE bereik gewoon altijd de laatste kaartdata moeten hebben. Dan moet hij toch ook mijn woning weten te vinden? Google Maps weet de weg bijvoorbeeld wel te vinden.
Als je je Google maps route deelt met je Tesla , wat doe ie dan?

Ik denk ook dat de map data heel belangrijk is bij het rijden op AP.
 
Als je je Google maps route deelt met je Tesla , wat doe ie dan?

Ik denk ook dat de map data heel belangrijk is bij het rijden op AP.
Zou ik moeten testen, maar volgens mij stuurt de 'route delen'-functie een aantal gegevens naar de auto, waaronder GPS coordinaten. Je kunt namelijk ook navigeren naar een willekeurige locatie in de middle of nowhere, en dan toont de auto de GPS coordinaten als bestemming.
 
Zou ik moeten testen, maar volgens mij stuurt de 'route delen'-functie een aantal gegevens naar de auto, waaronder GPS coordinaten. Je kunt namelijk ook navigeren naar een willekeurige locatie in de middle of nowhere, en dan toont de auto de GPS coordinaten als bestemming.
Misschien stuurt Tesla jouw dan door de tuin van de buren maar je komt wel thuis. :D
 
Zou ik moeten testen, maar volgens mij stuurt de 'route delen'-functie een aantal gegevens naar de auto, waaronder GPS coordinaten. Je kunt namelijk ook navigeren naar een willekeurige locatie in de middle of nowhere, en dan toont de auto de GPS coordinaten als bestemming.
Mij ervaring is als de auto niet exact naar het punt kan navigeren volgens de kaart gegevens, dan geeft hij een bereken foutmelding en heb je dus geen route.