Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Versie Navigatiedata

This site may earn commission on affiliate links.
En dit ziet eruit als een fix waarvoor Tesla weer een hele computer voor gaat wisselen zoals eerst met het eMMC debacle. Ik heb trouwens wel meer vertrouwen in het verwisselen en fixen van een SD kaartje. Hier zit mijninziens toch een stuk minder risico aan voor de klant dan een eMMC vervangen van een printplaat.
En je kunt verwachten dat dit ding natuurlijk kapot gaat, kijk bijvoorbeeld maar een naar raspberry pi's die kunnen ook SD kaartjes eten.
 
Ik hoop dat Tesla slim genoeg is dat alle eMMC reparaties (over overige MCU reparaties) die ze uitvoeren ze meteen ook de SD kaart vervangen van de navigatie. Tenzij ze er een verdienmodel van willen maken aangezien die navigatie niet to de essentiële veiligheidsystemen behoort zal die nooit onder dwang van de overheid vervangen dienen te worden. En die SD kaartjes kosten 5 euro per stuk.
 
Als Loek dit zou kunnen doen als betaalde service, ben ik geïnteresseerd. Hoor graag wat je te weten bent gekomen.
Vast wel. Ik heb al met een zwart scherm gestaan met Pasen en Loek was zo vriendelijk dit direct voor mij op te lossen.
Ik dacht eerst aan wederom de eMMC die Loek al had vervangen maar het bleek ditmaal de sd kaart.
Hij vertelde me toen al dat hij er al meer had gehad en dat er nog velen zouden volgen.
Vraag @LuckyLuke gewoon een offerte...
 
De auto is eindelijk ee nieuwe versie van de navigatie aan het downloaden.
Werd wel tijd…..

Het zal nog steeds hopeloos achterlopen. Het is echt bizar dat een bedrijf met Tesla geen camera feedback loop heeft naar de navigatie om centraal de database bij te werken met fleet data. Iets meer daden dan woorden op dat gebied zou mooi zijn.

- Drempels in de database
- Hoofdwegen/parallelwegen voorkeur. Hier rond Rotterdam selecteert NOA praktisch rijbanen en dus rijbaan verplaatsingen die onjuist zijn.
- Rijstroken koppelen na om de snelheid te reduceren.


Weet vrijwel zeker dat alle 30/80 fouten hier in de gemeente nog steeds aanwezig zijn in de nieuwe DB ook al staan die allemaal goed in open street map.

Tesla gebruikt dat echt niet als bron want anders had ik al jaren goede navdata.
 
Het is echt bizar dat een bedrijf met Tesla geen camera feedback loop heeft naar de navigatie om centraal de database bij te werken met fleet data. Iets meer daden dan woorden op dat gebied zou mooi zijn.
Wat men niet bouwt, zit er niet in. Kan je zeggen dat Tesla het wel moet doen, maar er kan perfect een financiële of resource reden zijn waarom Tesla niet in de markt van kaartenbouwers zoals Google, Apple, TomTom, Here e.a. wil gaan. Zeker als je weet dat je bij die partijen gewoon kaartdata kan aanschaffen.

Onderschat het ook niet. Kijk maar hoeveel jaar Apple al bezig is om te concurreren met Google.

Je kan ook niet zomaar kaartdata gaan samenvoegen. Je kan wel verschillende mapdata weergeven met bv MapBox, maar je kan het niet allemaal in één databank gooien.

Tesla gebruikt dat echt niet als bron want anders had ik al jaren goede navdata.
Tesla gebruikte vroeger Here, maar nu durf ik het niet zeggen. Uit mijn proeven lopen de snelheidslimieten tussen mijn Tesla en OpenStreetMap wel overeen.

Maar ik kan er ook helemaal inkomen dat Tesla niet elke week een export of delta maakt van OSM en die naar hun auto's stuurt. Da's nog ergens een handicap.

OSM bevat bv ook geen rijstrookdata. Dus dat moet ergens anders zitten, of men betaalt iemand om die data te genereren.
 
Uit mijn proeven lopen de snelheidslimieten tussen mijn Tesla en OpenStreetMap wel overeen.

Ik controleer dat altijd als de auto weer eens onnodig naar 30 gaat en in OSM staan die fouten nooit. Wil niet zeggen dat in OSM geen fouten staan maar in mijn woonomgeving staan ze zeker niet op de trajecten waar ik vaak rij en de auto toch verkeerd reageert.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Onnodig naar 30 kan ook aan een verbodsbord +3,5t liggen, dat je auto met HW3.0 herkent. En naar mijn gevoel wordt een snelheidsbeperking afgelezen van een bord aangehouden voor 2 kilometer, zolang er geen bord herkend wordt dat de snelheidslimiet reset of een andere snelheidslimiet weergeeft.
 
Heb je al in App onder service-software gevraagd of ze nieuwe versie kunnen pushen? Je moet dan wel aan de wifi.
Dat heb ik twee weken terug gedaan. Ik werd de volgende dag gebeld met de vraag wat de bedoeling was. Dus ik legde uit wat ik ook bij het service request had geschreven. Een dag later kreeg ik een SMS waarin stond dat de kaartupdates in batches op basis van VIN's worden verstuurd. En dat mijn VIN nog niet aan de beurt was.
 
  • Informative
Reactions: sweep and Gtech
Dat heb ik twee weken terug gedaan. Ik werd de volgende dag gebeld met de vraag wat de bedoeling was. Dus ik legde uit wat ik ook bij het service request had geschreven. Een dag later kreeg ik een SMS waarin stond dat de kaartupdates in batches op basis van VIN's worden verstuurd. En dat mijn VIN nog niet aan de beurt was.
Dat dacht ik al ja, bedankt. @ramonneke ja, is sinds begin 2020 bijna de hele dag verbonden met wifi....