Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Versie Navigatiedata

This site may earn commission on affiliate links.
Heb je al in App onder service-software gevraagd of ze nieuwe versie kunnen pushen? Je moet dan wel aan de wifi.
Ik heb 't gevraagd toen de auto bij SC stond ivm. onderhoud. Hij heeft toen in de computer gekeken, maar hij kon geen update pushen. Hij kon alleen zien dat alle updates voor de auto geinstalleerd waren.

Ik zit dan ook nog steeds op 2019 mapdata. Hoop dat 't toch ergens komende week komt, ivm vakantie.
 
Ik zie een correlatie met de MCU. Ik heb MCU2 sinds oktober, en was netjes bij de eerste batch van de nieuwe navigatiedata.

Een andere mogelijkheid zou de autopilot-versie zijn, waar de navigatiedata gebruikt wordt voor NoA. Ook hier heb ik de HW3.0 sinds oktober vorig jaar.
 
Ik denk niet dat die correlatie helemaal waar is. Ik heb in het verleden al eens 2020 kaarten gepushed gekregen maar die zijn weer terug gedraait naar 2019 kaarten. Laatst deed de navigatie het prima na de eMMC update bij Tesla. Toen stond er op het image ook 2020 kaarten maar nadat de auto ging updaten is het weer teruggezet naar 2019.
 
Dat dacht ik al ja, bedankt. @ramonneke ja, is sinds begin 2020 bijna de hele dag verbonden met wifi....
Mocht je Tesla via een WiFi range-extender verbonden zijn: Misschien werkt die niet goed (wel wifi, maar geen internet). Dus check dat even met een mobiele telefoon die van de mobiele data afgekoppeld is. Je zou niet de eerste zijn :eek: . Ik heb dit met zowel de range-extender van mijn provider als met TP-link extender meegemaakt; rotzooi.
 
Ik zie een correlatie met de MCU. Ik heb MCU2 sinds oktober, en was netjes bij de eerste batch van de nieuwe navigatiedata.

Een andere mogelijkheid zou de autopilot-versie zijn, waar de navigatiedata gebruikt wordt voor NoA. Ook hier heb ik de HW3.0 sinds oktober vorig jaar.
Ik heb af-fabriek MCU2 In Juni 2020 is bij mij FSD computer geplaatst: Partnummer "1655000-70-H"

Maar nog altijd 2019 maps.
 
Mocht je Tesla via een WiFi range-extender verbonden zijn: Misschien werkt die niet goed (wel wifi, maar geen internet). Dus check dat even met een mobiele telefoon die van de mobiele data afgekoppeld is. Je zou niet de eerste zijn :eek: . Ik heb dit met zowel de range-extender van mijn provider als met TP-link extender meegemaakt; rotzooi.
Als het aan WiFi zou liggen dan zou je wel zien dat er een update is via Control -> Software. Maar dat is niet het geval, en ook volgens SeC is er voor mijn auto (en dus waarschijnlijk van meer auto's) simpelweg nog geen update en is het gewoon wachten.
 
Als het aan WiFi zou liggen dan zou je wel zien dat er een update is via Control -> Software. Maar dat is niet het geval, en ook volgens SeC is er voor mijn auto (en dus waarschijnlijk van meer auto's) simpelweg nog geen update en is het gewoon wachten.
Je kan er waarschijnlijk weinig mee, maar mij klinkt het Tesla excuus als een broodje aap.

Hoezo geen nav update? Wat is er dan zo super specifiek aan jouw configuratie?

Ik zou via de app en mail! Blijven vragen om een update.

Nogmaals, bij firmware kan ik mij wat uitzonderingen voorstellen, maar voor navigatie data? Echt niet.

En al zou er in het begin van de uitrol een probleem zijn geweest, inmiddels zijn we al aardig wat maandjes verder.

Sterkte en succes!
 
Hier ook nog met de oude 2019 navigatie mapdata. Ook heb ik de MCU2 en HW3.0 (incl. FSD) upgrade gehad, dus die correlatie lijkt niet helemaal te kloppen.

Ik meen meerdere berichten gezien te hebben waarin de 2021 update was teruggerold naar de 2019 versie, vandaar dat ik hier nog niet actief mee bezig ben geweest (nog los van het feit dat ik sowieso weinig met de auto rijd en het dus niet "nodig" heb). Vóór de vakantie zou eigenlijk wel lekker zijn. Zal maandag eens vragen of de ranger ook hier even naar kan kijken…
 
Dat heb ik twee weken terug gedaan. Ik werd de volgende dag gebeld met de vraag wat de bedoeling was. Dus ik legde uit wat ik ook bij het service request had geschreven. Een dag later kreeg ik een SMS waarin stond dat de kaartupdates in batches op basis van VIN's worden verstuurd. En dat mijn VIN nog niet aan de beurt was.
Geduld is een schone zaak. Zojuist zag ik toevallig dat de 2021-kaarten zijn gearriveerd.

Ter info, ik heb een Model 3 LR van eind 2019. Met HW3.0 en FSD. De auto is altijd verbonden met de WiFi thuis.
 

Attachments

  • 780FA0A2-211E-4E47-BA57-A8FC1C735BFC.jpeg
    780FA0A2-211E-4E47-BA57-A8FC1C735BFC.jpeg
    911.5 KB · Views: 50
  • Informative
Reactions: AustinP
ik heb ook nog steeds 2019 kaarten en dat kan ik niets anders dan diep triest noemen.
zeker voor een merk wat zich zo op de borst klopt dat ze fantastische software hebben met OTA updates.
ik vind elke 3 maanden een kaart update eigenlijk het absolute minimum wat tesla zou moeten bieden.
maar nee ze zijn straks 9 maanden bezig met kaarten uit 2019 te updaten naar een 2021 die als ze klaar zijn alweer verouderd zijn.

en dan heb ik het nog niet eens over de dramatische kwaliteit van routeberekening.
 
  • Like
  • Disagree
Reactions: ramonneke and P51D
Ik ben het zonder meer eens dat het een schande is dat kaartupdates Europa zo traag en infrequent zijn. Ik weet trouwens niet hoe dat in de USA is.

Wel denk ik dat er bij jou (en wellicht enkele andere) iets mis is gegaan. Ik kan mij slecht voorstellen dat kaartupdates heel specifek per detail type auto gaan.

Ik vermoed dat er dus wat fout is gegaan en dat wellicht Tesla daar niet ronduit mee komt. Als ik het bovenstaande verhaal van @SpaceWagon lees waarbij na klagen er opeens 'spontaan' een kaart update komt ......
 
Ik vermoed dat er dus wat fout is gegaan en dat wellicht Tesla daar niet ronduit mee komt. Als ik het bovenstaande verhaal van @SpaceWagon lees waarbij na klagen er opeens 'spontaan' een kaart update komt ......
Waarom zou (zo’n medewerker van) Tesla hierover liegen? Het lijkt me sterk dat ze tegen mij een leugen vertellen, vervolgens stiekem op een ‘update knopje’ drukken en me twee weken later van een update voorzien.
 
ik vind elke 3 maanden een kaart update eigenlijk het absolute minimum wat tesla zou moeten bieden.
maar nee ze zijn straks 9 maanden bezig met kaarten uit 2019 te updaten naar een 2021 die als ze klaar zijn alweer verouderd zijn.
Ken je een ander merk die dergelijke updates elke 3 maanden voorzien? Elke 6 maanden?

Ik heb jarenlang Garmin updates op het navigatiesysteem van mijn motorfiets opgeladen. In grote lijnen komt het erop neer dat de versienummering van Garmin kaartupdates altijd 9 tot 12 maanden achter liep, en het normaal was dat je in het voorjaar van 2021 de eerste update van 2020 zag.

Een reden daarachter is dat offline kaarten (nog) niet in delta's worden opgeleverd, maar telkens een volledige kaart betekenen van inmiddels meerdere gigabytes. Dat heeft deels te maken dat die kaarten, gemaakt door bedrijven zoals TomTom en HERE (het vroegere Navteq), vaak nog op legacy principes werken, terwijl cloud toepassingen zoals de Google Maps, Waze en inderdaad de huidige cloud toepassingen van TomTom en HERE op vernieuwde platformen draaien.

Die nieuwe platformen zijn niet 1 op 1 compatibel met het legacy platform, dus op regelmatige basis doet men een export van de data naar het legacy platform en verkoopt men dat aan integrators zoals BMW, Mercedes, Tesla en andere OEMs om te integreren in hun auto's. En daar gaat dus ook wat geld mee gemoeid, want dat krijg je niet gratis.

Nu, elke 3 maanden een nieuwe kaart-update van meerdere gigabytes via wifi naar het netwerk sturen, vereist bandbreedte bij de mensen thuis, bandbreedte die Tesla moet betalen op het cloud platform dat zij gebruiken, maar dus ook een nieuwe kost voor een nieuwe kaart elke 3 maanden. En ik denk dat Tesla van oordeel is dat op 3 maanden niet zoveel verandert, zeker als de geleverde kaartdata al verouderd is (want zo een export naar een legacy platform doe je ook niet op een avondje). Dan zie ik inderdaad een economische reden om te kiezen voor een jaarlijkse update (wat ze tevoren deden). En dan, gezien het legacy is, en Tesla zelf ook hun navigatie-platform heeft aangepast in 2018, lijkt het me niet onwaarschijnlijk dat er in 2020 iets mis ging en de legacy kaartdata niet compatibel was met wat er op dat moment in Tesla's stond te draaien.

En voor Tesla's is het ook niet altijd zo relevant, die kaartdata, want routerekening gaat vooral via hun routering server op het internet. Enkel als je ergens zonder 3G/LTE ontvangst zit, moet je kaartdata hebben om je een route te berekenen. En zo een dingen gebeuren me per jaar een keer of 2, en dan wacht ik vaak eerder tot ik wel 3G/LTE ontvangst heb dan manueel een adres in te voeren.

Nu, ja die offline navigatie wordt ook gebruikt om onderliggend het aantal rijstroken af te leiden en hierop met NoA te navigeren. Dat is dan wat treurig als de snelheidslimieten van de offline kaartdata niet correct zijn of het aantal rijstroken of de inrichting van een afrit al aangepast zijn, maar dat ligt dus aan de ingekochte kaartdata en niet rechtstreeks aan Tesla.

en dan heb ik het nog niet eens over de dramatische kwaliteit van routeberekening.
Mijn ervaringen met het systeem zijn dat het een tikkeltje beter is dan Waze. Mijn regel is "volg altijd Waze" maar vorig jaar heb ik een keer een route van Waze gekregen die me recht in een stilstaande file owv een versperde snelweg zou insturen, en heb ik de route van Tesla gekozen. Wel zo handig dat de Tesla route ook rekening houdt met het verbruik en verwacht rijbereik van m'n batterij.
 
Ik heb me laten vertellen dat de kaartupdate geleidelijk uitgerold wordt, om de servers niet te zwaar te belasten. Gaat op vin. Verder MOET je een wifi verbinding hebben, en heeft een ranger me laten zien dat pushen voor hun onmogelijk is, de knop die daar voor wel aanwezig is bleef grijs, en er stond inderdaad bij dat pushen niet kon. Geduld dus maar, jammer genoeg, al merk ik persoonlijk vrij weinig van missende straten en zo.
 
@wooter,

ja bent heel goed in epistels te schrijven waarin het nooit aan tesla ligt maar aan verkeerde verwachtingen van andere forum gebruikers.
ja ik weet dat navigatie van andere merken nog vele malen slechter is dan bij tesla maar die roepen ook niet dat ze de beste software hebben met OTA updates.

feit blijft dat ik in juli 2021 nog steeds met 2019 kaarten rijdt en ik zeer regelmatig zeer irritante fouten tegenkom. Feit is ook dat in de usa de kaarten vaker een update krijgen en dat tesla gewoon schijt heeft aan de europese gebruikers.

waar ik me nu vooral aan irriteer: de 2021 kaartupdate is al maanden beschikbaar waarom heb ik en vele met mij die nog steeds niet?

feit is ook dat elon al heel lang geleden waypoints heeft beloofd.

voor mij blijft tomtom de gouden standaard wat navigatie betreft, zeer snel kaart updates, logische routes, en fantastische file ontwijking.

niet alleen maar negatief je kan vanuit huis je appartement in noord spanje invoeren en je kan zonder afstand angst gaan rijden en je word onderweg automatisch naar het fantastische supercharger netwerk geleid.
 
ja bent heel goed in epistels te schrijven waarin het nooit aan tesla ligt maar aan verkeerde verwachtingen van andere forum gebruikers.
Pas door duidelijk te verklaren welke hindernissen Tesla kan ervaren om je probleem op te lossen, geloof ik dat je ook realistische verwachtingen kan hebben wat betreft oplossingen.

Ik denk dat we wel allemaal ergens ervaring hebben met grote projecten: een renovatie, of de bouw van een huis. Misschien op professioneel gebied ervaring met de bouw van een nieuwe fabriekshal, inrichting van machines, een nieuw product lanceren, een nieuwe app lanceren. Geen van die dingen lukken op 2 weken tijd, en veel van die dingen slepen een ongelofelijk grote hoop problemen met zich mee als je dan naar een nieuwe versie wil gaan maar de bestaande versie wil blijven ondersteunen. Niemand gaat een jaar in een tentje wonen tot de renovaties gedaan zijn, niemand legt productie stil voor een jaar zodat de oude bedrijfshal kan ontmanteld worden van oude machines, een nieuwe bedrijfshal neergezet en nieuwe machines ingericht. We blijven allemaal werken en we moeten allemaal zorgen dat onze dingen blijven draaien terwijl we nieuwe dingen verzinnen.

En dat is dus hetzelfde met Tesla. Ze hebben een voorsprong qua integratie met andere OEM's (en die andere OEM's hebben net problemen omdat ze dus nog allerlei legacy systemen moeten ondersteunen) maar Tesla zelf botst nu ook op legacy, door dingen die ze zelf hebben veroorzaakt (inmiddels al 3 schermgroottes, 3 verschillende MCU's, 4 verschillende autopilot computers) en dingen die ze van legacy moeten inkopen omdat ze zelf geen auto's rond hebben rijden die continu 360º beelden maken van alle straten, dit doorsturen naar een centrale Tesla server waarachter een leger onshore en offshore data engineers er manueel voor zorgen dat het aantal rijstroken op de A2 correct zijn ingevoerd in de kaartdata, en de huisnummers correct zijn geplaatst op de kaart.

Klagen over door Tesla ingekochte kaartdata? De laatste keer dat een bedrijf trots zei dat ze aan hun eigen kaartdatabank gingen werken, was Apple in 2012, en nu nog altijd lachen mensen ermee dat je met Apple Maps niet correcte kaartdata krijgt. In grote lijnen heb je nu 4 grote spelers (Google, HERE, TomTom en OSM) en de rest neemt gewoon een licentie van deze spelers af. Je kan vaak ook niet van meer dan één aanbieder kaartdata aanbieden want die gegevens lopen nooit perfect op mekaar uit, dus zie je vaak dat men bv van OSM straatgegevens haalt, en van TomTom navigatiedata en POI's.
 
Waarom zou (zo’n medewerker van) Tesla hierover liegen? Het lijkt me sterk dat ze tegen mij een leugen vertellen, vervolgens stiekem op een ‘update knopje’ drukken en me twee weken later van een update voorzien.
Ik heb het niet over liegen, wel dat ik denk dat niet iedere Tesla medewerker even goed op de hoogte is van alle (on)mogelijkheden.

Dus medewerker 1 heeft met jou contact en medewerker 2 die ook naar de meldingen kijkt voert *wellicht* een actie uit.

Ik begrijp dat de server belasting gespreid wordt, maar maanden is mi wel erg lang.
 
Ken je een ander merk die dergelijke updates elke 3 maanden voorzien? Elke 6 maanden?

Het gaat er niet om wat de concurrentie doet maar hoe het zou moeten zijn.

Je mag verwachten van een tech bedrijf als Tesla dat kaartupdates snel zijn via OTA. Dat is hun USP maar dat valt gewoon vies tegen. Zelfs de 2021 kaart data bevat ontzettend veel fouten! Het is dus dubbel op, de frequentie als ook de kwaliteit laten te wensen over.
k heb me laten vertellen dat de kaartupdate geleidelijk uitgerold wordt, om de servers niet te zwaar te belasten.
Dat is echt kul in 2021. Al die images worden via CDN's vanuit AWS of Azure of specifieke CDN providers geleverd.

Die gaan echt geen problemen ondervinden van die paar auto's die Tesla rond heeft rijden in een land of regio.
al merk ik persoonlijk vrij weinig van missende straten en zo.

Het probleem is niet missende straten maar voornamelijk incorrecte snelheidslimieten en soms ook het ontbreken van aanpassingen op kruispunten. Hoelang heeft het wel niet geduurd voor Tesla navigatie EINDELIJK de aangepaste A4 tussen Den Haag en Amsterdam eens had verwerkt?