Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Versie Navigatiedata

This site may earn commission on affiliate links.
Mooiste zou zijn als je zelf preferenties zou kunnen opgeven: ontwijk centra / 30km wegen / snelwegen (voor toeristische routes) enz.
Ja, maar dat zijn zo opties die heel veel werk kosten om te programmeren en rekent op correcte metadata van de kaartgegevens, maar eigenlijk zelden gebruikt worden.

+90% van de mensen willen namelijk zo snel mogelijk ter plaatse zijn. Die <10% anderen kopen dan wel weer ergens een TomTom of Garmin die dat halfslachtig ondersteunt.

Hetzelfde met waypoints: er gaat echt niemand drie kwartier in zijn auto zijn reis voorbereiden. Degene die dat doen, gebruiken gespecialiseerde apps op hun computer, tablet of smartphone, en dat is net waar ABRP op mikt (en dan nog, want GPX inladen kan je er niet).
 
Ik reed daar ook op die dag, maar bij mij gaf de tesla routeplanner wel een alternatieve route
Wellicht was eea nog niet gesynchroniseerd. Ik was er rond 18:30h En ik denk dat de weg net was afgesloten. Bij Gorinchem stond het al wel op het matrixbord, maar ik had geen haast dus ik heb de navigatie maar gevolgd om te zien of de Tesla navigatie klopte. Uiteindelijk bleek TomTom dus wel te kloppen.
 
  • Like
Reactions: pati07
Eens, maar het gebeurt mij net iets te vaak dat de route niet optimaal is. Met optimaal bedoel ik ook, een veilige, efficiente route, zoals de wegbeheerder het bedoeld heeft. Ik word nog wel eens door een woongebied geleid, terwijl er overduidelijk een doorgaande weg beschikbaar is, waar je geen spelende kinderen of drempels aantreft of verkeersoverlast aan omwonenden geeft. Voor de routenavigatie zijn dit blijkbaar dezelfde soort wegen, de maximaal toegestande snelheid is ook hetzelfde. De navigatie neemt dan de kortste route van die twee. Maar dat is mij net iets te vaak niet de route zoals die bedoeld is door de Gemeente. Vandaar dat ik vind dat je zelf moet blijven nadenken. Het mooie van de gedetailleerde Tesla navigatie is dat je op de satellietbeelden goed kunt zien waar je doorheen gestuurd gaat worden.
Dat herken ik, maar dat geldt niet alleen bij omleidingen maar in het algemeen. Ik gebruik altijd de 'overzichtsmodus' om te checken of de planner niet kris/kras door een woonwijk wil gaan terwijl er een duidelijke doorgaande route beschikbaar is. Die laatste neem ik dan, de planner corrigeert dan vaak de route snel genoeg.

Punt is, ik heb al te vaak door eigenwijsheid letterlijk uren verloren omdat ik in een lange file terecht kwam, terwijl ik die mooi omzeild had als ik gewoon de voorgestelde route had gevolgd. Afgelopen zomer nog bij de Oostenrijks/Italiaanse grens waarbij de navigatie me van de snelweg af wou laten gaan een paar kilometer voor die grens. Dat negeerde ik en kwam dus terecht in een ellenlange file voor de grensovergang op de snelweg. Vanaf de snelweg kon ik beneden de grensovergang zien in het dorpje waar totaal geen rij stond, en waar de navigatie me dus langs had willen laten gaan. Ik kon mezelf wel voor de kop slaan... (en m'n vriendin mij ook). Dus neem ik in het vervolg sommige 'onlogische' aanwijzingen van harte op de koop toe. Kan ik altijd nog de Tesla de schuld geven ipv mezelf ;)
 
Dat herken ik, maar dat geldt niet alleen bij omleidingen maar in het algemeen. Ik gebruik altijd de 'overzichtsmodus' om te checken of de planner niet kris/kras door een woonwijk wil gaan terwijl er een duidelijke doorgaande route beschikbaar is. Die laatste neem ik dan, de planner corrigeert dan vaak de route snel genoeg.

Punt is, ik heb al te vaak door eigenwijsheid letterlijk uren verloren omdat ik in een lange file terecht kwam, terwijl ik die mooi omzeild had als ik gewoon de voorgestelde route had gevolgd. Afgelopen zomer nog bij de Oostenrijks/Italiaanse grens waarbij de navigatie me van de snelweg af wou laten gaan een paar kilometer voor die grens. Dat negeerde ik en kwam dus terecht in een ellenlange file voor de grensovergang op de snelweg. Vanaf de snelweg kon ik beneden de grensovergang zien in het dorpje waar totaal geen rij stond, en waar de navigatie me dus langs had willen laten gaan. Ik kon mezelf wel voor de kop slaan... (en m'n vriendin mij ook). Dus neem ik in het vervolg sommige 'onlogische' aanwijzingen van harte op de koop toe. Kan ik altijd nog de Tesla de schuld geven ipv mezelf ;)

Ik heb in Duitsland dezelfde ervaring gehad, maar in positieve zin.
Tesla gaf aan: nu van de snelweg af en (ogenschijnlijk) een flink stuk 'toeristische route' nemen.
Nou vooruit maar dacht ik op dat moment, laten we eens gek doen en de route van de Tesla volgen.
Vervolgens zie ik tijdens deze route een enorme file op de snelweg, om even later op een vrijwel lege snelweg er weer op te komen.
Achteraf heb ik bekeken wat vasthouden aan de snelweg mij had opgeleverd: het heeft er door een groot ongeluk uren vastgezeten.
Zo'n les vergeet je niet gauw.
 
Hetzelfde met waypoints: er gaat echt niemand drie kwartier in zijn auto zijn reis voorbereiden. Degene die dat doen, gebruiken gespecialiseerde apps op hun computer, tablet of smartphone, en dat is net waar ABRP op mikt (en dan nog, want GPX inladen kan je er niet).
Maar basic use cases als via een punt rijden of op-en-neer mis ik toch echt wel. Ik rijd vanuit Nederland nog wel eens voor een dag naar een gehucht in de Ardennen en Tesla planner levert me daar dan rustig met 15% sap af, waarmee ik de SuC terug niet haal.
 
Maar basic use cases als via een punt rijden of op-en-neer mis ik toch echt wel. Ik rijd vanuit Nederland nog wel eens voor een dag naar een gehucht in de Ardennen en Tesla planner levert me daar dan rustig met 15% sap af, waarmee ik de SuC terug niet haal.
Ik geef je geen ongelijk, maar je Tesla weet natuurlijk niet dat je op-en-neer rijdt. Hij poogt je wel te vertellen wat je acculading zou zijn als je op-en-neer zou rijden (in kleine lettertjes onder de navigatie-instructies) maar hij kan natuurlijk niet aannemen dat dat ook je effectieve plan is.

Likewise, welke andere automerken berekenen voor jou op-en-neer? De meeste mensen, als je de totale reistijd wil weten, berekenen dat wel even snel op Google Maps. En met je EV kan je daarvoor ABRP voor gebruiken.

Het idee is ook - en daar zitten we in NL al erg kortbij - dat als je accu leeg is, dat je even uitwijkt naar een nabije snellader om daar net genoeg te laden om thuis te geraken. En dat kost vaak ook niet langer dan 5 minuten. In de Ardennen is het inderdaad nog wat plannen om zeker de nabije snellader te halen.
 
Maar basic use cases als via een punt rijden of op-en-neer mis ik toch echt wel. Ik rijd vanuit Nederland nog wel eens voor een dag naar een gehucht in de Ardennen en Tesla planner levert me daar dan rustig met 15% sap af, waarmee ik de SuC terug niet haal.
Eigenlijk niet veel anders dan met een ICE. Die verteld ook niet dat je nog maar 0,5l brandstof hebt op je eindbestemming. Tesla geeft, zoals @wooter al aangeeft, in elk geval aan wat het verwachte percentage is als je ook terug wilt rijden naar je vertrekpunt. Daarmee kun je zelf al je conclusie trekken en op de heenweg alvast een keer extra te laden. Neemt niet weg dat waypoints soms wel handig kunnen zijn als je een ander route wilt rijden dan de navigatie aangeeft.
 
Maar wat is er mis met gewoon navigeren naar je waypoint dan als eindbestemming? Het is tenslotte een bestemming.

als je graag wil inplannen, gebruikt dan ook de kalender integratie, zet om 0900 punt 1 en bijvoorbeeld 11:00 punt 2.

ga je om 0800 vertrekken dan staat automatisch de navigatie op punt1 ingesteld, ben je op locatie punt1, de auto uit en even later instappen, staat automatisch de navigatie op punt2.

bijkomend voordeel is ook dat je telefoon navigatie hetzelfde kan of wellicht met 1druk op de agenda widget dat je googlemaps of waze kan opstarten.
 
  • Like
Reactions: SpeedyEddy
Een item in de kalender kijkt ook naar de details en werkt bijzonder goed, ook telefoonnummer krijg je gepresenteerd als je instapt, soms ook praktisch.

Hier thuis voor de voetbal partijen gebruiken we de voetbal.nl app, die heeft een kalender voor persoonlijk gebruik. Eenmaal ingesteld en Ik hoef geen enkele navigatie in te stellen, in de agenda staat de lokatie van de partij, dus clubthuis adres of die van de tegenpartij al ingesteld.

Zonder druk op de knop navigeert Tesla me de weg op
 
...laten we terug naar het orginele topic gaan, de 'versie van de navigatiedata' :rolleyes:
Graag. Vorige week weer eens om de tuin geleid door de nav vanaf SuC Zwolle. Stuurde me volledig het bos is naar een, volgens mij, al jaren veranderde oprit naar de snelweg richting zuiden. Nav data hangt toch niet samen met software versie? Ik zit al heel lang op de 2020.48 versie.
 
Zover ik weet is de navigatiedata compleet onafhankelijk van de firmware.... Maar: het kan zijn dat het *gebruik* van die data (software) wel aangepast is. Ik denk dan aan wijze van berekenen, integratie met Google ed...

Wat wel raar is dat ik, half jaar geleden, geen probleem had bij SuC Zwolle om weer op de snelweg te komen.
 
Graag. Vorige week weer eens om de tuin geleid door de nav vanaf SuC Zwolle. Stuurde me volledig het bos is naar een, volgens mij, al jaren veranderde oprit naar de snelweg richting zuiden. Nav data hangt toch niet samen met software versie? Ik zit al heel lang op de 2020.48 versie.
Geen probleem gehad hier na laden, na laden ri utrecht direct en juist naar de snelweg gestuurd. Van de snelweg af vanuit het noorden naar de SuC is dan een langere route maar ook daarmee geen probleem gehad. Mss dat vanaf de SuC naar hert noorden een lastiger traject is :)
 
Een item in de kalender kijkt ook naar de details en werkt bijzonder goed, ook telefoonnummer krijg je gepresenteerd als je instapt, soms ook praktisch.

Hier thuis voor de voetbal partijen gebruiken we de voetbal.nl app, die heeft een kalender voor persoonlijk gebruik. Eenmaal ingesteld en Ik hoef geen enkele navigatie in te stellen, in de agenda staat de lokatie van de partij, dus clubthuis adres of die van de tegenpartij al ingesteld.

Zonder druk op de knop navigeert Tesla me de weg op
Het probleem is dat je soms (vooral op verre ritten) wilt weten waar je moet laden gegeven een route via meerdere plekken. Daar help de Tesla navi nu nog niet bij; het zou alleen al mooi zijn als je bij een bestemming een gewenste SoC zou kunnen instellen (dus; navigeer naar Harlingen, en kom daar met minstens 55% aan svp.)
 
Het probleem is dat je soms (vooral op verre ritten) wilt weten waar je moet laden gegeven een route via meerdere plekken. Daar help de Tesla navi nu nog niet bij; het zou alleen al mooi zijn als je bij een bestemming een gewenste SoC zou kunnen instellen (dus; navigeer naar Harlingen, en kom daar met minstens 55% aan svp.)
En daarvoor heb je dus ABRP.