Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Versie Navigatiedata

This site may earn commission on affiliate links.
Maar Tesla gebruikt OSM niet, en soms maar goed ook. Ik heb gemerkt dat OSM (en Valhalla) een bepaalde route fout routeert, maar in Tesla wordt ie wel correct gerouteerd.

Met dat ik die wijziging afgelopen weekend had doorgegeven van een afgesloten weg, denk ik dat Tesla's info toch voornamelijk van Google komt.
 
  • Like
Reactions: Krisja
Als ze het bij OSM kunnen kan Tesla het ook... sterker.. zou mooier zijn als Tesla gewoon OSM gebruikt :)
Zijn er bij OSM ook zo veel fouten?
Daaraan gerelateerd. Al van sedert dat we met AP1 overgeschakeld zijn van verkeersbordherkenning naar de databasegegevens, vraag ik mij af waarom de vertraging niet vroeger ingezet wordt. Doel is toch dat je met de correcte snelheid het bord passeert. Als het toch locatie gebaseerd is kunnen ze dat toch berekenen.
 
  • Like
Reactions: To3ornotto3?
ABRP gebruikt overigens wél OSM en maakt ook dezelfde fouten.

De fouten komen uit foute data in de OSM kaartdata, zoals foutief een afslag niet toelaten waardoor je een langere weg moet volgen.

Zo is er bijvoorbeeld dit stukje, waar je perfect rechtdoor kan rijden maar OSM denkt dat je niet rechtdoor kan.

1647461174278.png


En hier hetzelfde resultaat in ABRP:
1647461253668.png


De oorzaak:

1647461303103.png
 
  • Informative
  • Like
Reactions: job-lek and nico180
Maar Tesla gebruikt OSM niet, en soms maar goed ook. Ik heb gemerkt dat OSM (en Valhalla) een bepaalde route fout routeert, maar in Tesla wordt ie wel correct gerouteerd.

Ik heb het niet over de routeplanner van OSM maar doelde op de data.
ABRP gebruikt overigens wél OSM en maakt ook dezelfde fouten.

In mijn beleving echt minder fouten mb.t. snelheidslimieten. Op mijn wintersport was overal de limiet goed in ABRP.

En dan moet je 24 uren wachten voor de update werkt op OSRM:

Je kunt er in ieder geval wat aan doen en druppelt vrij vlot door in tegenstelling tot Tesla :cool:
 
waarom de vertraging niet vroeger ingezet wordt. Doel is toch dat je met de correcte snelheid het bord passeert. Als het toch locatie gebaseerd is kunnen ze dat toch berekenen.

Ja... heb ik al diverse malen bij Tesla neergelegd. SUPER SUPER SUPER irritant gedrag...

Naast dat het ook wettelijk ook MOET....

In NL hebben ze zoveel stukken 50 op kruispunten van N wegen MET camera dat Autopilot pas gaat afremmen na het bord 50 en er te weinig ruimte is tot het stoplicht om rustig 50 te rijden.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Ja... heb ik al diverse malen bij Tesla neergelegd. SUPER SUPER SUPER irritant gedrag...

Naast dat het ook wettelijk ook MOET....

In NL hebben ze zoveel stukken 50 op kruispunten van N wegen MET camera dat Autopilot pas gaat afremmen na het bord 50 en er te weinig ruimte is tot het stoplicht om rustig 50 te rijden.
Tja, heb ook het gevoel dat politie hun statistieken sterk kunnen opkrikken in gemeentes met een supercharger. Gewoon vlak na een bord met snelheidswijziging flitsen.
 
  • Like
  • Funny
Reactions: job-lek and Phil V
Is het ook mogelijk om snelheidswijzigingen door te geven? De N34 tussen Emmen en Coevorden is al een tijdje een tweebaans 100km weg. Maar de Tesla denkt nog altijd dat het een enkelbaansweg is met zeer veel snelheidsbeperkingen. Daardoor vliegt de elke keer in de remmen. Zou dat wel graag willen doorgeven, maar weet niet waar...

Ja dat kan. Je hebt een directe e-mail adres naar de AP development afdeling. Deze kun je vragen bij het service centrum of met zijn allen de feedback report functie op de mcu gebruiken telkens als je vlak voor de snelheidsaanduiding bent dan krijgt tesla een snapshot van de camera’s en als iedereen dit zou doen worden verbeteringen sneller doorgevoerd is verteld door tesla
 
Ja... heb ik al diverse malen bij Tesla neergelegd. SUPER SUPER SUPER irritant gedrag...

Naast dat het ook wettelijk ook MOET....

In NL hebben ze zoveel stukken 50 op kruispunten van N wegen MET camera dat Autopilot pas gaat afremmen na het bord 50 en er te weinig ruimte is tot het stoplicht om rustig 50 te rijden.
Al eens in Duitsland gereden en opgemerkt hoe veel soepeler daar AP verkeerswetgeving strikter hanteert?
 
Ik denk dat de "bagger" eerder te vinden is in jullie snelheidsbeleid. Wie geen horloge heeft, afgestemd op een atoomklok, loopt in Nederland zowat elk uur kans op een overtreding...

cfr. Wat is de maximumsnelheid voor auto’s op de snelweg?
Matrixborden herkend hij ook zolang die vier knipperlichten niet knipperen anders herkent hij het weer niet. Voorheen weet niet of het nu nog zo is want ik rij niet op CC is dat op CC de snelheid wel goed is en bij gebruik AP niet rara hoe kan dit?🤔🤷🏼‍♂️ Ik ben maar een simpel mens en kom dan al snel tot de domme conclusie dat CC en AP twee verschillende lagen software is die niet dezelfde realtime data / camera beelden gebruiken ivm navigatie data
 
Matrixborden herkend hij ook zolang die vier knipperlichten niet knipperen anders herkent hij het weer niet. Voorheen weet niet of het nu nog zo is want ik rij niet op CC is dat op CC de snelheid wel goed is en bij gebruik AP niet rara hoe kan dit?🤔🤷🏼‍♂️ Ik ben maar een simpel mens en kom dan al snel tot de domme conclusie dat CC en AP twee verschillende lagen software is die niet dezelfde realtime data / camera beelden gebruiken ivm navigatie data

Matrixbord herkenning is enkel bij AP HW1 (de MobilEye computer). Dat is in HW2 en HW3 niet aanwezig.
 
  • Informative
Reactions: Hbrink
Nog een paar fouten gevonden in de Tesla kaarten, die niet terug te vinden zijn in Google en Waze, maar wel in OSM en HERE zaten. Heb ze aangepast in HERE en OSM, eens kijken hoe lang het duurt voor mijn Tesla wel goed gaat navigeren daar 😉
 
Nog een paar fouten gevonden in de Tesla kaarten, die niet terug te vinden zijn in Google en Waze, maar wel in OSM en HERE zaten. Heb ze aangepast in HERE en OSM, eens kijken hoe lang het duurt voor mijn Tesla wel goed gaat navigeren daar 😉
Hi Wooter, hoe kun je dat vervangen? Ik heb sinds de laatste versie namelijk dat ik een mooie belgische provinciaal weg met traject controle niet meer op autopilot kan rijden omdat de auto denkt dat het 50 is ipv 70. Zou je eens kunnen kijken in die database?

De N119 van weelde station ter hoogte van de kruising met de steenweg op zondereigen tot de T splitsing met de Noordbrabant laan in Turnhout.
 
Hi Wooter, hoe kun je dat vervangen? Ik heb sinds de laatste versie namelijk dat ik een mooie belgische provinciaal weg met traject controle niet meer op autopilot kan rijden omdat de auto denkt dat het 50 is ipv 70. Zou je eens kunnen kijken in die database?

De N119 van weelde station ter hoogte van de kruising met de steenweg op zondereigen tot de T splitsing met de Noordbrabant laan in Turnhout.
In Waze, OSM en HERE staat de N119 telkens als 70km/u ingekleurd.

Kan het zijn dat je nabij de grens de N119 op rijdt, en er daar een bord 50 staat? Tesla herkent wel het verkeersbord, maar weet niet van de regel dat na een kruispunt de snelheidslimiet van een bord vervalt, en je terug valt op de verkeersregel. Je Tesla wacht op een wit rond bord met dwarse zwarte streep om de snelheidslimiet te annuleren…

ik heb eens een service request gestuurd over dit gekend probleem, want ik heb ook wegen waar ik gas moet bijgeven omdat autopilot zich houdt aan de foutief lagere snelheidslimiet.
 
In Waze, OSM en HERE staat de N119 telkens als 70km/u ingekleurd.

Kan het zijn dat je nabij de grens de N119 op rijdt, en er daar een bord 50 staat? Tesla herkent wel het verkeersbord, maar weet niet van de regel dat na een kruispunt de snelheidslimiet van een bord vervalt, en je terug valt op de verkeersregel. Je Tesla wacht op een wit rond bord met dwarse zwarte streep om de snelheidslimiet te annuleren…

ik heb eens een service request gestuurd over dit gekend probleem, want ik heb ook wegen waar ik gas moet bijgeven omdat autopilot zich houdt aan de foutief lagere snelheidslimiet.
Deze observatie kan wel kloppen. Echter in de 2019 kaarten ging dit wel goed, vandaar mijn vraag.
 
Nog een paar fouten gevonden in de Tesla kaarten, die niet terug te vinden zijn in Google en Waze, maar wel in OSM en HERE zaten. Heb ze aangepast in HERE en OSM, eens kijken hoe lang het duurt voor mijn Tesla wel goed gaat navigeren daar 😉
Hoe kun je zoiets dan melden/aanpassen?
We hebben op de A15 vanuit Nijmegen afslag ri Papendrecht/Dordrecht ook al zeker 1 tot 2 maanden een nieuwe verkeerssituatie en de navigatie geeft hier ( iig gisteravond) nog steeds de oude situatie weer. In Google maps navigatie zie ik wel de juiste route maar in de auto dus niet.
De kaart via Google maps is echter ook nog niet aangepast want het nieuwe stuk van de route op de afslag loopt daar door het weiland. Als je de auto navigatie zou volgen dan ga je een totaal verkeerde afslag krijgen.
 
Ik dacht altijd dat het live data was en een cache als er geen verbinding was, weer iets bijgeleerd op het forum hier.

In Google maps kan je ook maps downloaden voor offline gebruik. Zou het geen dingetje zijn voor Tesla om dit toe te laten wanneer er wifi verbinding is? Niet heel Europa elke maand downloaden natuurlijk, maar een stuk kunnen aanduiden wat niet meer klopt zou handig zijn, ook voor een rood trip.
 
Hoe kun je zoiets dan melden/aanpassen?
Tesla koopt kaartdata van een externe provider aan, maar het is niet duidelijk wie die provider is. Er zijn er momenteel enkele, zoals Google Maps, Waze (eigendom van Google), HERE (ex Navteq/Nokia en nu BMW/MB/Intel/Mitsubishi...), Openstreetmap, TomTom (ook eigenaar van Tele Atlas), en die bieden hun data weer aan via verschillende integrators zoals Mapbox en Mapzen.

Da's onmiddellijk ook de handicap voor Tesla als je bij je lokale Service Center gaat zeggen dat een straat ontbreekt, een enkelrichting-straat niet correct genavigeerd wordt of een snelheid fout is: ook Tesla heeft niet rechtstreeks toegang tot die data. En ook Tesla kan met hun miljoenen Tesla's die over de weg rijden niet automagisch een kaart bouwen, want dat zou ofwel betekenen dat gigabytes aan videobeelden moeten worden opgeslagen en per wifi of SIM kaart naar Tesla worden gestuurd om dan geanalyseerd te worden met automatische herkenning van verkeersborden etc, en dat is ook niet de core business van Tesla momenteel.

Wat ik dus probeer te achterhalen is wie de data levert aan Tesla, en of die data kan aangepast worden door gebruikers. Waze, OpenStreetmap en HERE kan je zelf aanpassen als je een account hebt. Bij TomTom heb ik zo een functionaliteit nog niet gevonden. Bij Google Maps heb je de mogelijkheid om een probleem op de kaart te melden, maar de wijziging wordt nog altijd door een Google werknemer uitgevoerd.

Wat ik in tussentijd al gezien heb is dat tijdelijke afsluitingen in Waze snel beschikbaar worden in je Tesla. Als de geografie van een kaart verandert (bv het wegtype wordt veranderd, een weg wordt gesplitst in verschillende onderdelen) dan zal de Waze afsluiting niet beschikbaar zijn, maar als je dit probleem bij Google Maps meldt, duurt het ook minder dan een dag alvorens je Tesla rekening zal houden met dit probleem.

Wat ik nog niet gezien heb, maar ik afwacht, is wat er gebeurt met wijzigingen in snelheidsbeperking, of het opheffen van eenrichtingsverkeer. Zo ken ik een straat waar eenrichtingsverkeer actief was, nu niet meer, en waar Waze en Google Maps de routering al correct deden maar waar op OSM er nog een eenrichtingsstraat stond ingevuld. Dit heb ik dus aangepast, en nu maar wachten of deze wijziging op korte termijn beschikbaar wordt in mijn Tesla. Zo ja, betekent dit dat Tesla in dit geval niet Waze of Google Maps gebruikte, maar OSM. Zo nee, kan het ook zijn dat kaartdata altijd vanaf de lokale kopie draait, en de lokale kopie hopeloos verouderd is.

Denk er ook aan dat TomTom en andere aanbieders vaak maar een paar keren per jaar een nieuwe map compileren. Enkel Google Maps, Waze en OSM werken met dagelijkse compilatie van hun maps.

Als je stelt "maar waarom combineren ze al die kaarten niet?". Wel, het probleem is dat elke kaart eigenlijk een vector tekening is van allerlei rechte lijnen. Maar een lijn bij Google Maps is niet dezelfde lijn bij Openstreetmaps of TomTom, en kent vaak ook verschillende metadata. Net zoals de Mona Lisa en een goeie namaak van de Mona Lisa ogenschijnlijk hetzelfde lijken, zijn ze niet identiek.