Hoe kun je zoiets dan melden/aanpassen?
Tesla koopt kaartdata van een externe provider aan, maar het is niet duidelijk wie die provider is. Er zijn er momenteel enkele, zoals
Google Maps,
Waze (eigendom van Google),
HERE (ex Navteq/Nokia en nu BMW/MB/Intel/Mitsubishi...),
Openstreetmap,
TomTom (ook eigenaar van Tele Atlas), en die bieden hun data weer aan via verschillende integrators zoals Mapbox en Mapzen.
Da's onmiddellijk ook de handicap voor Tesla als je bij je lokale Service Center gaat zeggen dat een straat ontbreekt, een enkelrichting-straat niet correct genavigeerd wordt of een snelheid fout is: ook Tesla heeft niet rechtstreeks toegang tot die data. En ook Tesla kan met hun miljoenen Tesla's die over de weg rijden niet automagisch een kaart bouwen, want dat zou ofwel betekenen dat gigabytes aan videobeelden moeten worden opgeslagen en per wifi of SIM kaart naar Tesla worden gestuurd om dan geanalyseerd te worden met automatische herkenning van verkeersborden etc, en dat is ook niet de core business van Tesla momenteel.
Wat ik dus probeer te achterhalen is wie de data levert aan Tesla, en of die data kan aangepast worden door gebruikers.
Waze,
OpenStreetmap en
HERE kan je zelf aanpassen als je een account hebt. Bij TomTom heb ik zo een functionaliteit nog niet gevonden. Bij Google Maps heb je de mogelijkheid om een probleem op de kaart te melden, maar de wijziging wordt nog altijd door een Google werknemer uitgevoerd.
Wat ik in tussentijd al gezien heb is dat tijdelijke afsluitingen in Waze snel beschikbaar worden in je Tesla. Als de geografie van een kaart verandert (bv het wegtype wordt veranderd, een weg wordt gesplitst in verschillende onderdelen) dan zal de Waze afsluiting niet beschikbaar zijn, maar als je dit probleem bij Google Maps meldt, duurt het ook minder dan een dag alvorens je Tesla rekening zal houden met dit probleem.
Wat ik nog niet gezien heb, maar ik afwacht, is wat er gebeurt met wijzigingen in snelheidsbeperking, of het opheffen van eenrichtingsverkeer. Zo ken ik een straat waar eenrichtingsverkeer actief was, nu niet meer, en waar Waze en Google Maps de routering al correct deden maar waar op OSM er nog een eenrichtingsstraat stond ingevuld. Dit heb ik dus aangepast, en nu maar wachten of deze wijziging op korte termijn beschikbaar wordt in mijn Tesla. Zo ja, betekent dit dat Tesla in dit geval niet Waze of Google Maps gebruikte, maar OSM. Zo nee, kan het ook zijn dat kaartdata altijd vanaf de lokale kopie draait, en de lokale kopie hopeloos verouderd is.
Denk er ook aan dat TomTom en andere aanbieders vaak maar een paar keren per jaar een nieuwe map compileren. Enkel Google Maps, Waze en OSM werken met dagelijkse compilatie van hun maps.
Als je stelt "maar waarom combineren ze al die kaarten niet?". Wel, het probleem is dat elke kaart eigenlijk een vector tekening is van allerlei rechte lijnen. Maar een lijn bij Google Maps is niet dezelfde lijn bij Openstreetmaps of TomTom, en kent vaak ook verschillende metadata. Net zoals de Mona Lisa en een goeie namaak van de Mona Lisa ogenschijnlijk hetzelfde lijken, zijn ze niet identiek.