Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Versie Navigatiedata

This site may earn commission on affiliate links.
Maken de snellader POIs ook deel uit van de kaartgegevens?

@wooter , eentje voor jouw. Gisteren van Luxemburg teruggereden over de E313, op de heenweg zag ik 2 nieuwe Fastned stalls die ik op de terugweg wou gebruiken. (Eentje ervan toch)

Deze locaties staan als optie in de navigatielijst enkel op de verkeerde plaats. Ik ben ze alle 2 voorbij gereden hoewel ze beide als waypoint stonden, zichtbaar op de kaart.

Ben dan maar even verderop in Heusden Zolder gaan laden…
 
Precies!
En het voorbeeld wat jij geeft doet zich in Duitsland veel vaker en complexer voor. Vier banen voor rechtsaf; alle vier splitsen voor een totaal andere richting.

Tessy geeft dan doodleuk aan de meest recbterbaan nodig te hebben, Tomtom laat zien dat de je rijbaan twee moet hebben. En dat de banen rijbaan scheiding hebben, dus dat je vroeg moet voorsorteren.
Tommie heeft het ook wel eens mis. Ik reed met een collega door het ruhrgebied Hij reed voorop en nam een afslag terwijl Tesla zij dat ik nog rechtdoor moest rijden. Ik heb hem toch maar gevolgd. Op de parallel baan toch de linkerbaan aanhouden en even later zaten we weer op de hoofdbaan. DE afslag die we moesten hebben was 5 km verderop.

Ik heb geen problemen met de navi van Tesla. Het is niet altijd helemaal perfect maar bij twijfel hangen er ook nog van die grote plakkaten boven de weg. Soms is een beetje topografische kennis dan wel handig.
Ik vind het grote scherm naast mijn kleine achter het stuur die de aanwijzingen geeft, wel lekker. Als je bijvoorbeeld op de 3 door Duitsland rijdt richting Passau en iemand belt je en vraagt waar je zit. Op een klein scherm zie je alleen dat je over 300 km rechtdoor moet terwijl je op het grote scherm nog plaatsnamen kunt zien.

Dus met het plaatsen van een telefoon achter het stuur bekennen jullie eigenlijk dat de cleanlook van de nieuwere Tesla's niet handig is.:D
 
@wooter , eentje voor jouw. Gisteren van Luxemburg teruggereden over de E313, op de heenweg zag ik 2 nieuwe Fastned stalls die ik op de terugweg wou gebruiken. (Eentje ervan toch)

Deze locaties staan als optie in de navigatielijst enkel op de verkeerde plaats. Ik ben ze alle 2 voorbij gereden hoewel ze beide als waypoint stonden, zichtbaar op de kaart.
Da's gek want naar het noorden is er ook een FastNed op de parking van Diepenbeek, als spiegelbeeld van die naar het zuiden.

Maar ze komen niet in de navigatie voor als snelladers.
 
Inderdaad, zonder geografische kennis van het gebied is de Tesla-navi onvoldoende. Als de borden dan alle kanten opwijzen (denk Leiden rondom het universitaire ziekenhuis en science park), dan is het of iets als Google maps of gewoon scheldend het komende half uur doorkomen.

Bekennen? :) Minimalisme zorgt voor een frisse kijk op de status quo in ontwerp, maar had liever een verder doordacht ontwerp
 
Ik moet zeggen dat... verrassing... ik niet te klagen heb over Tesla navi, behalve dat er in België nog niet de andere snelladers inzitten behalve IONITY 😂
+1
Elk systeem heeft zijn foutjes. Ik was vandaag in HTC Eindhoven en moest van daar richting Antweroen.
Ik keek al eens op google maps naar de verkeerssituatie en die stuurde mij naar een uitgang van de campus aan de oostkant om dan via binnenwegen naar de oprit te rijden, waar nog eens file stond ook.
De Tesla nav stuurde mij direct naar de campusuitgang aan de oprit van de autoweg (rode pijl). 10 minuten gewonnen, want geen file daar
EE9C3D4D-99FC-4114-A8A8-7A057E2718D7.jpeg
 
  • Like
Reactions: robertvg
Op lange afstanden en bij filegevoelige trajecten gebruik ik de Tesla navi naast Waze, en al een paar keren gehad dat Waze me in een stilstaande file wou sturen terwijl Tesla navi me een omleiding gaf.

Recent gebruik ik dan nog maar weinig Waze. Of als ik Waze gebruik (bv binnenstad Brussel) stelt ie net dezelfde route als Tesla voor.
 
Nou, ik ben weer genezen om te vertrouwen op de Tesla Navi. Gisteren van Amsterdam West naar Diemen.
TomTom: pak ring West/Oost met 6 minuten file.

Tesla: pak ring Noord geen file.

Afijn, er stond +20 minuten file vanwege omrijdend verkeer omdat de Coentunnel (zaandam -> Amsterdam) afgesloten was.
 
Op lange afstanden en bij filegevoelige trajecten gebruik ik de Tesla navi naast Waze, en al een paar keren gehad dat Waze me in een stilstaande file wou sturen terwijl Tesla navi me een omleiding gaf.

Recent gebruik ik dan nog maar weinig Waze. Of als ik Waze gebruik (bv binnenstad Brussel) stelt ie net dezelfde route als Tesla voor.
Nu is Waze ook gewoon van Google; dus eigenlijk gek dat je überhaupt een andere route krijgt voorgeschoteld.
 
Tesla gebruikt niet de Google routering. Zelfs Google Maps gebruikt niet de Waze routering.
Wat gebruikt Tesla eigenlijk?

Afgelopen winter stond ik stil op de afslag naar de SuC in Hirschberg. Was al tijden dicht maar werd er door Tessie gewoon over gestuurd. Toch ingereden omdat ik naar de SuC moest en met 0% doorrijden niet als alternatief zag, maar was laatste stuk afgezet met betonblokken.. Was eerste serieuze negatieve ervaring.

Uiteindelijk eerstvolgende afslag gepakt en daar eerst aan een slowcharger geladen voordat we terug konden naar de SuC, die via andere kant wel te bereiken was.

Ik dacht altijd dat ze Google gebruikten, maar Maps had die afslag wel netjes op dicht staan..
 
Wat gebruikt Tesla eigenlijk?

Afgelopen winter stond ik stil op de afslag naar de SuC in Hirschberg. Was al tijden dicht maar werd er door Tessie gewoon over gestuurd. Toch ingereden omdat ik naar de SuC moest en met 0% doorrijden niet als alternatief zag, maar was laatste stuk afgezet met betonblokken.. Was eerste serieuze negatieve ervaring.

Uiteindelijk eerstvolgende afslag gepakt en daar eerst aan een slowcharger geladen voordat we terug konden naar de SuC, die via andere kant wel te bereiken was.

Ik dacht altijd dat ze Google gebruikten, maar Maps had die afslag wel netjes op dicht staan..
Ik durf er mijn hand niet in het vuur voor steken, maar in het verleden had ik opgevangen dat Tesla onder andere Mapbox voor weergave gebruikte, en Valhalla voor routering. Nu, Valhalla gebruikt data uit Openstreetmap. Maar soms zie ik dat als ik een afgesloten weg in Waze ingeef, deze ook op Google terecht komt, en ook in mijn Tesla navigatie. Ik vermoed dus dat ze ook aggregeren uit informatie die Google geeft, of misschien rechtstreeks uit Waze.

Sowieso heb je maar een beperkt aantal spelers qua kaartdata: HERE (ex Navteq), OSM, Waze, Google, Apple en Tomtom. En sommigen slagen erin om data met mekaar te delen, zoals o.a. Apple die ook data uit OSM en Tomtom aggregeert. Maar bijvoorbeeld Google Maps zijn niet dezelfde kaarten als Waze.
 
Sinds enige tijd heb ik sw-versie 2022.40.4.2 en navigatie EU-2022.40-14215. Up to date zou je zeggen.

Maar de navigator werkt niet en blijft al ruim een week dezelfde foutmelding geven: ‘Update van navigatiegegevens vereist… Maak verbinding met wi-fi om update van navigatiegegevens te downloaden’ Die update is echter al binnen en wi-fi is (thuis) continu verbonden.

Iemand een idee hoe ik dit kan verhelpen?