TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

verslag Breda-Parijs augustus 2014

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by gelden, Aug 19, 2014.

  1. gelden

    gelden Active Member

    Joined:
    Apr 21, 2013
    Messages:
    4,512
    Location:
    Breda, Netherlands
    #1 gelden, Aug 19, 2014
    Last edited: Aug 20, 2014
    Zoals beloofd (ook aan Filip, van wie ik de type3-type2 kabel mocht lenen) hier een verslag van mijn weekendje Parijs met de Tesla model S.
    Ik had mijn huiswerk gedaan dacht ik:
    - Type3 oplaadkabel geleend van Philip (D&D);
    - Oplaadpas aangevraagd bij Autolib. Die hebben op bijna elke straathoek een oplaadpunt. Ik zou een pas kunnen afhalen bij oplaadpunten die voorzien zijn van een kiosk (https://www.autolib.eu/stations/);
    - adres genoteerd van Espace mobilités Electrique, die hebben ook laadpunten in Parijs en bij hen is een pasje af te halen;
    - adres genoteerd van Tesla service center in Parijs. En vooraf gebeld, daarbij werd me verteld dat daar een supercharger aanwezig is.

    we vertrokken op vrijdag rond 11.00 uur met een range charge (390km typical) vanuit Breda richting de supercharger in Nivelles. Een rit van zo’n 135 km. Tot mijn verbazing werd ik ‘binnendoor’ van Antwerpen naar Brussel gestuurd (A12 via Boom). Ging allemaal prima, en gelukkig was de supercharger in Nivelles beschikbaar.
    IMG_4399.jpg

    Van der valk zag er niet zo aantrekkelijk uit, dus zijn we naar het winkelcentrum aan de overkant van de weg gelopen.
    IMG_4400.jpg Daar gegeten bij de Pizza hut. Daarna wilde Sanne nog even bij Zara kijken in het winkelcentrum, maar dit bleek (in tegenstelling tot de aangekondigde openingstijden) gesloten. Met opnieuw 390 typical km’s begonnen we aan de rit naar Parijs. Zou geen probleem moeten zijn (zo’n 270 km).


    Het was rustig, dus ik kon lekker doorrijden (130-150 kmh). Ik leek zo’n 30-40 km over te houden, maar in het laatste uur liep dit terug en leken we het net te halen. Omdat ik geen 100% zekerheid had over de laadmogelijkheden in Parijs leek het ons verstandig om even langs het Tesla Service Center te rijden om wat extra te laden. Tijdens het rijden belde ik naar Tesla en na enige tijd in de wacht te hebben gehangen kregen we van een medewerker te horen dat Tesla SeC Parijs gesloten was wegens een nationale feestdag in Belgie en Frankrijk (vandaar ook het gesloten winkelcentrum ijn Nivelles). We waren inmiddels bijna bij Tesla SeC maar hebben toen direct onze bestemming gewijzigd in de locatie met AutoLib kiosk. Over de laatste paar km’s in Parijs hebben we bijna een uur gedaan door de drukte. Inmiddels was de accu bijna leeg (‘charge now’ op het display) en werd Sanne erg zenuwachtig en minder enthousiast over Tesla…
    De straat waar de kiosk zat bleek afgesloten wegens evenementen. Gelukkig wisten we een agent te overtuigen van de noodzaak en mochten we langzaam doorrijden naar onze bestemming. Ik rekende er al niet meer op dat de Autolib medewerker paraat zou staan op deze feestdag, maar dat bleek gelukkig wel het geval (via een video verbinding). Na scannen van mijn kentekenbewijs, kwam de laadpas uit de videozuil. Ik kon laden!
    Auto bij een laadzuil gezet (plaatsen zijn niet berekend op formaat model S, maar de laatste plek is meestal iets ruimer) en met het pasje het klepje van de zuil geopend. Helaas (b)leek de Type3 kabel niet te werken. Meermalen geprobeerd, maar geen power. Toen dus maar aangesloten op de shuko die ook aanwezig was, en dat werkte wel (tip: verlengsnoer (nodig om stekker te kunnen omdraaien indien nodig) naar kofferbak, daar de UMC leggen en de dikke kabel weer naar buiten naar chargeport. Met wat moeite ging de achterklep nog dicht).
    IMG_4402.jpg IMG_4403.jpg IMG_4406.jpg


    IMG_4455.jpg

    We zijn gaan eten in de buurt van de auto en na enkele uren laden hadden we genoeg stroom om naar onze AirBNB kamer bij de Sacre Coeur te rijden. Ik heb daar de tassen afgezet en ben naar het dichtstbijzijnde Autolib oplaadpunt gereden. Ook daar werkte de Type3 kabel niet, en helaas was hier geen shuko aansluiting aanwezig. Ik ben dus weer terug gereden naar het eerste laadpunt, heb de shuko daarin geplugd en ben terug gelopen naar onze kamer. De auto had gelukkig enkele dagen de tijd om op te laden. Zaterdagavond was hij weer op 90% (express niet ingesteld op 100% omdat het niet goed is hem langere tijd op 100% te laten staan).

    We zouden op maandag weer naar huis rijden, maar waren op zondagmiddag in de buurt van de auto. Toch maar even kijken of alles nog in orde is. Helaas bleek dat niet zo: bekeuring (slechts 35 euro) op de voorruit en een sticker (verzoek tot wegslepen) op de zijruit. Een restaurant eigenaar had gezien dat ik de bekeuring kreeg (zaterdagavond) en vertelde me dat ik geluk had dat hij nog niet was weggesleept. Gebeurt meestal heel snel.
    Ik heb Autolib gebeld en de situatie uitgelegd. Zij vertelden me dat de bekeuring onterecht was en dat ik er inderdaad mocht staan (daar betaal je voor: overdag 1 euro per uur en tussen 20.00 en 08.00 uur 4 euro, totaal dus 16 euro per 24 uur, spotgoedkoop in Parijs).
    IMG_4450.jpg IMG_4451.jpg IMG_4453.jpg

    Eerst heb ik een briefje geschreven en dat onder de ruit gelegd, maar later besloten we dat het toch niet verstandig was om de auto te laten staan. We wilden niet riskeren dat hij werd weggesleept.
    Terwijl ik aan de telefoon was kwam er trouwens zo’n autolib autootje aangereden, en die reed zoals in Parijs gebruikelijk tegen mijn auto aan tijdens het inparkeren. Gelukkig geen (nieuwe) schade. Toen ik ze vroef iets voorzichtiger te doen kreeg ik te horen dat ik daar helemaal niet mocht staan. Alsof dat een reden is om maar tegen mijn auto te rijden. Toen ik vertelde dat deze auto elektrisch is, was de bestuurder wel flink onder de indruk en kreeg ik welgemeende excuses.
    Ik heb eerst de auto verplaatst naar een ander Autolib punt in de buurt, maar dat bleek een wat minder veilige plek te zijn (vlakbij Gare du Nord). Sanne vond het belachelijk dat wij zoveel moeite moesten doen door een overijverige parkeercontroleur en stelde voor naar het politiebureau te rijden (ik had ze ook al gebeld, maar dat leverde weinig op). Aldaar heeft ze geregeld dat een agent een briefje schreef waarin hij aangaf dat de auto elektrisch was en niet weggesleept mocht worden (slimme opmerking van agent trouwens: als je zorgt dat hij is ingeplugd kunnen ze hem niet wegslepen).
    IMG_4456.jpg IMG_4457.jpg
    Vervolgens weer een ander Autolig punt gezocht en de auto daar geparkeerd met het briefje achter het raam. Helaas ook hier geen shuko, dus ik kon niet tot 100% laden.

    Overigens kreeg ik overal waar ik parkeerde (bij Autlib laadpunten) de opmerking van omstanders dat dat niet mocht, alleen voor elektrische auto’s….


    Maandag nog even met de auto naar Gallerie Lafayette gereden (ook daar parkeren voor 1 euro per uur bij Autolib, maar niet laden omdat de Type3 kabel niet werkte) en vervolgens terug naar huis. Met zo’n 350 typical begonnen en bij Winkelcentrum AeroVille in Roissy ten noorden van Parijs toch maar even gestopt om nog wat bij te laden. Bij de receptie een pasje gehaald en vervolgens even moeten zoeken naar het RFC symbool om het laadkastje te openen (rechtsboven aan de zijkant). Maar helaas werkte ook hier de Type3 kabel niet (ik hoopte dat het aan de Autolib laders lag) en shuko was wel beschikbaar maar geen optie (duurt te lang om op te wachten). We zijn dus maar weer gaan rijden. Ik heb 115-120 aangehouden (laatste stukje iets sneller) en we haalden Nivelles makkelijk met zo’n 40 km resterend (zo’n 300 km typical gebruikt voor 260 km). Daar weer geladen en intussen wat gegeten en de rest van de reis verliep zonder problemen.

    Conclusie:
    - Autolib opladen lijkt de perfecte oplossing in Parijs. Laadpunten door de hele stad (wel soms allemaal bezet, maar dan vind je binnen een straal van een km vaak een ander punt);
    - Autolib pas vooraf aanvragen en ophalen bij een Autolib kiosk;
    - Zorg wel voor een Type3 oplaadkabel (die vooraf is getest);
    - Leg een briefje voor de ruit waarin je (in het frans) aangeeft dat het een elektrische auto betreft en dat je een overeenkomst met Autolib hebt waardoor je daar mag laden en parkeren;
    - Houd rekening met nationale feestdagen.
    Dan is het goed te doen….

    Overigens vraag ik me wel af of Autolib is voorbereid op dit type gebruik. Ze zien of een auto aan het laden is (stroomverbruik), maar kunnen niet zien of je er staat (aangesloten) zonder dat je laadt. Het pasje is niet nodig om de stekker los te halen. Je gebruikt het pasje om de klep van de lader te openen, maar dat garandeert niet dat de auto wordt afgekoppeld. Er kwam op een gegeven moment iemand aanrijden die in de app had gezien dat er een vrije plek was. Dat was niet zo. Maar waarschijnlijk werd mijn plek als ‘vrij’ gerapporteerd omdat het laden was gestopt. Als er meer door derden gebruik wordt gemaakt van Autolib om te laden gaat dit nog problemen geven lijkt me.
     
  2. Frank C

    Frank C Member

    Joined:
    Oct 2, 2012
    Messages:
    197
    Location:
    BE
    Bedankt voor je relaas en interessante tips, gaan zeker van pas komen.
     
  3. Nuke

    Nuke Member

    Joined:
    Feb 12, 2014
    Messages:
    188
    Location:
    Den Haag
    Bedankt voor de uitgebreide en leerzame verslag... ik ga Parijs maar niet bezoeken dit weekend met een geleende type 3 kabel.
     
  4. redevries

    redevries René de Vries

    Joined:
    May 22, 2013
    Messages:
    2,275
    Location:
    Oosterhout, Netherlands
    Leuk, en nuttig verhaal Maurice, wij hebben nog een tripje naar Parijs in de planning en dan komt dit zeker van pas!
     
  5. jpet

    jpet Jan P.

    Joined:
    Aug 8, 2014
    Messages:
    3,288
    Location:
    Herne & Leuven, BE
    Spannend verhaal. Heel nuttig. Dankjewel om het te delen!

    En nu op zoek naar het antwoord op de prangende vraag: Waarom werkte de type 3 -> type 2 kabel niet?
    Het eenvoudigste antwoord zou zijn "Kabel defect", maar is het zo eenvoudig?
     
  6. pwillemse78

    pwillemse78 Member

    Joined:
    Aug 26, 2013
    Messages:
    950
    Location:
    nuenen
    hier ook zo,maar eigenlijk zeg je dus, zorg dat je op locatie met shuko kunt laden :)
     
  7. Nuke

    Nuke Member

    Joined:
    Feb 12, 2014
    Messages:
    188
    Location:
    Den Haag
    Volgens mij zijn er een aantal leden die type 3 hebben aangeschaft. Is er iemand die er succesvol heeft mee geladen? Ik dacht dat er mensen bij Aeroville parijs ermee geladen hebben.
     
  8. pvh

    pvh Active Member

    Joined:
    Jun 28, 2014
    Messages:
    2,074
    Location:
    Netherlands, Rotterdam Ballade (Aria)
    Ik heb met mijn kabel idd bij Aeroville geladen, en Bigbit ook met de mijne. Van EV Tronics.. Ik ga vrijdag op pad, en dan bij Autolib laden in Parijs.
     
  9. martinve

    martinve Active Member

    Joined:
    Mar 26, 2013
    Messages:
    1,048
    Location:
    Heerlen, NL
    Mooi verhaal.
    Ben zelf nog nooit geweest in Parijs. Misschien maar eens doen binnenkort.

    Moet wel zeggen, lef ! 130-150 rijden naar een onbekende bestemming waar je niet zeker weet dat je kunt laden. (verbruik 250Wh/km LOL.. NICE!)
    Van de andere kant... ik ben gewoon "chicken" soms.

    Tof verhaal.. genoeg motivatie om zelf eens naar Parijs te gaan..
     
  10. pvh

    pvh Active Member

    Joined:
    Jun 28, 2014
    Messages:
    2,074
    Location:
    Netherlands, Rotterdam Ballade (Aria)
    Er nuttig verslag idd. Ik vertrek vrijdagochtend vanuit huis (Regio Rotterdam) naar Parijs als start van mijn 5000km in 15 dagen trip. Ik ga niet over Oosterhout, maar direct naar Nijvel. Zal niet helemaal vol vertrekken vanuit Nijvel, en in Parijs mijn Autolib kaart af gaan halen. Zal dan proberen te laden met mijn Type 3c kabel. Heb alvast in het Frans een printje gemaakt om boetes en wegsleep gedoe te voorkomen. Na paar uurtjes laden en shoppen door naar Auxerre, overnachten bij de SuC.
     
  11. RvdVen

    RvdVen Member

    Joined:
    Jan 31, 2014
    Messages:
    320
    Location:
    Helmond
    @martinve: Zou je bumpers wel even vol plakken met stootkussens.... :p Die Fransen nemen het niet zo nauw met een krasje meer of minder bij het inparkeren!
     
  12. S-19910

    S-19910 Driving Model-S #19910

    Joined:
    Aug 13, 2013
    Messages:
    3,765
    Location:
    Grobbendonk, Belgium
    #13 S-19910, Aug 20, 2014
    Last edited: Aug 20, 2014
    je kan bvb in Nijvel volladen op de supercharger, en dan net de grens overrijden en testen.
    werkt het niet, je kan zonder probleem terug naar Nijvel.

    Bvb dit laadpunt bij Maubeuge : (via Chargemap) : gratis laden, zou dus geen gedoe mogen zijn met pasjes.

    Rue de Lessines

    59460 Jeumont
    FRANCE


    ook meerdere andere laadpunten in de buurt.


    edit : oke , verkeerd begrepen.
    het gaat over de aansluitingen nakijken, uitzoeken waarom de kabel niet werkt.

    @Filip : bezorg mij de kabel maar, ik zal eens nameten.
     
  13. gelden

    gelden Active Member

    Joined:
    Apr 21, 2013
    Messages:
    4,512
    Location:
    Breda, Netherlands
    Testen van deze kabel lijkt me niet meer nodig: die werkt niet...
     
  14. jpet

    jpet Jan P.

    Joined:
    Aug 8, 2014
    Messages:
    3,288
    Location:
    Herne & Leuven, BE
    Ik heb in een andere thread een schema gezien van de type 3 -> type 2 dus even uitmeten of de bedrading nog correct is aangesloten geeft waarschijnlijk al een snel antwoord.
    Zo niet kan Filip zijn garantie claimen waar hij hem gekocht heeft.
     
  15. Dirk dank,
    maar de kabel is heden nog bij Gelden.
    Ik kom spoedig zeker langs.
     
  16. gelden

    gelden Active Member

    Joined:
    Apr 21, 2013
    Messages:
    4,512
    Location:
    Breda, Netherlands
    Misschien rijd ik vrijdag wel even langs Filip, hangt af van het vervangend vervoer dat Tesla me geeft. Ik hoop op een roadster...
     
  17. Frank C

    Frank C Member

    Joined:
    Oct 2, 2012
    Messages:
    197
    Location:
    BE
    Lucky luke?
     
  18. jpet

    jpet Jan P.

    Joined:
    Aug 8, 2014
    Messages:
    3,288
    Location:
    Herne & Leuven, BE
    Check out post #18 in de thread "Gezocht: Type 3C - Type 2 (32A) laadkabel te leen/huur".
    Met dank aan TMC member Pollus.
     

Share This Page