TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

Verspringende DAB

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by FVO, Jan 27, 2016.

1. FVO

FVO Active Member

Al een hele tijd is er iets met mijn DAB-radio.
    Wanneer ik namelijk naar een uitzending luister, springt hij op willekeurige momenten +/-3à4 (heb het nog nooit exact getimed) seconden achteruit waardoor je dus de laatste woorden van een gesprek of muziek een 2e keer hoort. En dan 1 tot enkele minuten later haalt ie de "verloren" tijd weer in door "naar voor" te springen waardoor je enkele seconden gemist hebt.

Niet rampzalig natuurlijk, maar... zijn er nog die dit fenomeen hebben?

2. pvkeep

pvkeep Paul van Keep

Volgens mij synchroniseren de verschillende DAB+ zendstations niet 100%. Dus als je van de ene naar de andere mast overschakelt kun je overlap krijgen, ik heb het ook regelmatig.

3. Kymo

Kymo Member

Klopt. Gebruik daarom Tunin radio... meestal dezelfde stations maar zonder dat probleem.

4. JoeNe

JoeNe EU P 1662

Ik ken het. Als je bij App -> Media -> DAB -> Use strongest frequency afzet, schakelt hij niet meer over naar FM.
    Het is bij het overschakelen naar FM dat je een stukje van het gesprek mist, en bij het terugschakelen naar DAB dat je hetzelfde weer opnieuw hoort. Er zit een vertraging op DAB in vergelijking met FM.

Probleem is dat je nu niet meer terugvalt op FM en dus soms riskeert een stilte krijgen.

5. HWS

HWS Speedjunkie

#5 HWS, Jan 27, 2016
    Last edited: Jan 27, 2016
    Ik had dat op de Classic ook door wat JoeNe beschrijft. Schakelen tussen DAB en FM. Met de nieuwe is DAB steady:smile:.

6. pvkeep

pvkeep Paul van Keep

Ik vermoed dat je route erg van invloed is. Ik zal eens bijhouden waar die spontane rewinds plaatsvinden op mijn dagelijkse rit.

7. HWS

HWS Speedjunkie

Helaas, ik constateer dit op mijn dagelijkse woon-werk route. Het was me al opgevallen toen we met de P85D van een vriend naar de opening van de Tesla fabriek in Tilburg reden vorig jaar. Tijdens deze rit viel DAB niet 1x weg bij zijn auto. Ik gebruikte het in de mijne al niet meer.

8. Desiré

Desiré Member

Afgelopen vrijdag/zaterdag onderweg geweest op de A73/A2 naar Maastricht. Ook veel last gehad van schakelen tussen de DAB en FM. Nu ook maar een de tip volgen van JoeNe en zien of dit probleem weg is. Hopelijk houd ik dan wel geluid want anders valt DAB me toch wel tegen. Ik heb er hier rond Nijmegen geen last van dus ga er eigenlijk vanuit dat het ligt aan de route.

9. Carl Leermakers

Heb daar met de Classic zowat overal in België last mee - zoals FVO stelt niet rampzalig inderdaad, maar aangezien ik DAB alleen gebruik voor de herhaling van het nieuws (via VRT Nieuws+) ben je af en toe wel en paar essentiële woorden van een interview kwijt bij de overgang :rolleyes:. Leuk te horen dat de nieuwere modellen dit probleem mogelijk minder hebben (al is Désiré's ervaring blijkbaar anders).

10. FVO

FVO Active Member

Ok thanks jongens, ga het sebiet eens aanpassen.

11. Phil_BE

Phil_BE Member

erg goede tip stoorde me ook een beetje maar niet rampzalig

Share This Page