Bizar bericht als dit klopt: ultrasone sensors worden vanaf deze maand niet meer geïnstalleerd - 100% vision only:
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Waarom zou dat bizar zijn? Als je bedenkt dat Tesla over wil naar vision only is dit een logische stap.Bizar bericht als dit klopt: ultrasone sensors worden vanaf deze maand niet meer geïnstalleerd - 100% vision only:
Dus je garage moet 5 meter breed zijn en 8 meter lang en dan kun je hem er wel in en uit summonnen.Als ik het goed begrepen heb van AI day wordt de FSD Beta engine het hart van Tesla Vision.
Het Occupancy Network genereert een model van de omgeving en dat moet dan voldoende zijn
Het is bizar omdat er vanaf deze maand auto's worden geleverd die super basic functionaliteit missen (park distance control). Nu beloofd Tesla dat "in de toekomst" te fixen met een firmware update, maar als we kijken naar dezelfde belofte bij het weghalen van radar dan zien we dat Vision Only auto's (meer dan een jaar later) nog steeds limitaties hebben (minimum distance, max AP speed, auto high beams).Waarom zou dat bizar zijn? Als je bedenkt dat Tesla over wil naar vision only is dit een logische stap.
Wat er gaat gebeuren is dat de kwaliteit in eerste instantie achtruit gaat en na verloop van tijd zal er weer een verbetering in de functionaliteit gaan optreden.
Dit klinkt goed toch?Along with the removal of USS, we have simultaneously launched our vision-based occupancy network – currently used in Full Self-Driving (FSD) Beta – to replace the inputs generated by USS. With today’s software, this approach gives Autopilot high-definition spatial positioning, longer range visibility and ability to identify and differentiate between objects.
Issues sinds autopark with vision:
Mooie lijstjes om en masse in een service request in te schieten voor de Autopark en VisionOnly functies.Issues sinds radar is vervallen:
Mooie lijstjes om en masse in een service request in te schieten voor de Autopark en VisionOnly functies.
Dit klinkt goed toch?
En dat klopt in ieder geval voor het maken van een EV. Toen zo ongeveer iedereen alleen benzine- en dieselauto’s maakte.maar Tesla doe het anders. Het lijkt also Tesla's engineering gebaseerd is op het enorm sterke geloof dat als er maar lang genoeg heel slimme mensen nadenken over een probleem, je heel erg ver komt.
Issues sinds radar is vervallen:
- Model 3/Y eigenaren genieten van de luxe om steeds auto high beam (AHB) uit te schakelen na elke inschakeling van autopark.
- Autopilot max snelheid naar 140km/u
- Autopilot volgafstand naar minimaal "2"
- Vervallen van NOA treed sneller op bij slecht weer
- De auto remt later en daardoor logisch harder op hogere snelheid omdat deze later reageert op afremmen voorliggers op afstand
- Veel zenuwachtiger rem gedrag.
- Volggedrag in files is veel zenuwachtiger, meer yoyo bij sportieve voorligger
De aanpak om een groep briljante engineers op een onmogelijk project te zetten werkte in het verleden anders prima bij het Manhattan- en Apollo projectZo'n 3D-kaart van de omgeving, waar o.a. de nieuwe iPhones erg goed in zijn, worden gemaakt door een lidar sensor. Maar waarom niet met een stereo camera? Omdat Apple de kostprijs van de iPhone hoger wou maken? Natuurlijk niet.
Als je vroeger wel eens een 3D-foto hebt gemaakt door 10-20 foto's (of een filmpje) te maken van een gebouw, dan kwamen 2 dingen naar voren: precisie (rare kronkels en afrondingen) en proces-tijd (kon wel uren duren). De iPhone kan dat real-time met hogere precisie. Gedeeltelijk omdat er meer processorkracht is, maar grotendeels omdat de "dept-map" van hoge kwaliteit is.
Tesla claimt dit dus te kunnen doen met alleen camera's die niet eens stereo zijn, puur op basis van het bewijs dat mensen het ook kunnen. Maar dan moet de AI heel veel aannames doen om de kaart goed te krijgen, ook al is er oneindig veel tijd.
Enkele situaties die dan in de praktijk moeilijk gaan zijn:
Het gaat dus allemaal om hoeveel precisie je kan krijgen in hoeveel tijd. Bedrijven als Apple en Deepmind hebben diverse processen om dit soort problemen op te lossen en tot een product te komen, maar Tesla doe het anders. Het lijkt also Tesla's engineering gebaseerd is op het enorm sterke geloof dat als er maar lang genoeg heel slimme mensen nadenken over een probleem, je heel erg ver komt. We hebben nu een parkeersysteem dat door elke andere EV wordt overtroffen, en men kan het alleen nog goed praten door Lada ook in het rijtje mee te nemen - die heeft namelijk ook geen parkeersensors.
- Parkeren langs stoep met voetgangers. Dus niet-statische situaties.
- Parkeergarage met niet-rechte muren. Dus plekken waar we zelf ook wel eens een aanname-fout zouden maken.
- Krappe parkeerplekken. Daar waar hoge precisie nodig is.
- Beschilderde voorwerpen. Als een bord met een stukje zwart tape al voor problemen kan zorgen, dan kan een kunstvoorwerp op de stoep dat helemaal.
Maw: als Tesla hun engineeringscultuur en R&D-processeb niet omgooien, vertrouw ik er niet in dat ze het gaat lukken - misschien per toeval.