Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vervallen van ultrasonic sensors

This site may earn commission on affiliate links.
Considering how many times I would bump my rear due to the lag in the back camera if no USS were telling me to stop, and thinking how can a camera detect very low piece of concrete in a tight parking, I really, really, really hope they don't do the same they did with radar for my Model 3.
Clearly the components shortage are bad and they need to keep selling, but this is a big nono for me.

Happy to be proved wrong by software miracles, but I still need to operate my wipers manually when drizzling so....
 
Een paard kijkt ook niet vooraleer een achterpoot vooruit te zetten of er wel ruimte is om die poot te verzetten.
De plaats waar hij de poot kan zetten zit nog in zijn geheugen van toen die ruimte wel nog in zijn gezichtsveld zat.
Een paard 'parkeert' niet om 5u nadien zijn poot te verzetten.

Anyway, mocht ik binnenkort een Tesla in bestelling moeten ophalen, terwijl ik niet al te dringend een auto nodig heb, zou dit de druppel zijn om te annuleren. Als je Tesla wat kent, is dit een 'red flag'.
 
  • Like
Reactions: djlorenz
Het gaat dus allemaal om hoeveel precisie je kan krijgen in hoeveel tijd

Niet nodig bij een live camera feed zoals de achteruitcamera. Wij kunnen ook heel goed bepalen of er nog ruimte is tot een object en enigszins zien of het dichtbij is. Ik kan niet zeggen hoeveel mm of cm tot een object is vanaf de bumper op basis van het beeld.

Het probleem zit hem juist voor waar geen camera zit. Wat je gaat krijgen is dat de auto het zekere voor het onzekere neemt en dus straks nog slechter zal autoparkeren want de auto zal daar meer ruimte aanhouden.

Feit is natuurlijk wel dat parkeren op lage snelheid gaat en de auto op bumper hoogte in de video de vogels nauwkeurig kan genereren. Voor heeft de auto wel meerdere cameras en zou feitelijk wel stereoscopisch visie kunnen gebruiken op lage snelheid. Echter, daar hebben ze helemaal niks over gezegd dus dat zal wel niet. Toch denk ik dat dat de enige oplossing is om voor een hogere precisie te krijgen.

Op hoge snelheid heb je geen sterovisie nodig en kun je gewoon je zicht gebruiken om objecten op afstand in te schatten en dat is waarom ze daar destijds vanaf zijn gestapt.

Hier ook is mobileye met camera setup natuurlijk superieur. Cameras in de bovenhoeken van de A stijl. Perfect voor sterovisie en perfect om langs auto's en vrachtwagens te kijken.

Het eenvoudigste is gewoon een camera in de bumper net als een regensensor op het raam ;-) zoals alle merken het doen.
 
Het is bizar omdat er vanaf deze maand auto's worden geleverd die super basic functionaliteit missen (park distance control). Nu beloofd Tesla dat "in de toekomst" te fixen met een firmware update, maar als we kijken naar dezelfde belofte bij het weghalen van radar dan zien we dat Vision Only auto's (meer dan een jaar later) nog steeds limitaties hebben (minimum distance, max AP speed, auto high beams).

Een tweede punt is dat het twijfelachtig is of de huidige set camera's überhaupt goed genoeg is om de ultrasone sensors te vervangen, er is namelijk een enorme blind spot aan de voorkant. Zie o.a. deze tweet:
Maar wellicht valt het weghalen van de sensors samen met een nieuwe camera setup? In dat geval zou je toch verwachten dat dat genoemd wordt in de press release.

Hoe dan ook, een merkwaardige move om eerst hardware weg te halen en daarna de software te ontwikkelen. Er zal vast een business decision (kostenbesparen of aflopend inkoopcontract) zijn, en niet zozeer een technische.

Hoe kijk jij hier tegenaan @wooter? Klopt het dat die camera’s een grote blind spot hebben?
 
Niet nodig bij een live camera feed zoals de achteruitcamera. Wij kunnen ook heel goed bepalen of er nog ruimte is tot een object en enigszins zien of het dichtbij is. Ik kan niet zeggen hoeveel mm of cm tot een object is vanaf de bumper op basis van het beeld.

Het probleem zit hem juist voor waar geen camera zit. Wat je gaat krijgen is dat de auto het zekere voor het onzekere neemt en dus straks nog slechter zal autoparkeren want de auto zal daar meer ruimte aanhouden.

Feit is natuurlijk wel dat parkeren op lage snelheid gaat en de auto op bumper hoogte in de video de vogels nauwkeurig kan genereren. Voor heeft de auto wel meerdere cameras en zou feitelijk wel stereoscopisch visie kunnen gebruiken op lage snelheid. Echter, daar hebben ze helemaal niks over gezegd dus dat zal wel niet. Toch denk ik dat dat de enige oplossing is om voor een hogere precisie te krijgen.

Op hoge snelheid heb je geen sterovisie nodig en kun je gewoon je zicht gebruiken om objecten op afstand in te schatten en dat is waarom ze daar destijds vanaf zijn gestapt.

Hier ook is mobileye met camera setup natuurlijk superieur. Cameras in de bovenhoeken van de A stijl. Perfect voor sterovisie en perfect om langs auto's en vrachtwagens te kijken.

Het eenvoudigste is gewoon een camera in de bumper net als een regensensor op het raam ;-) zoals alle merken het doen.
De camera op het raar kan je wel beter proper houden. Die mag dus blijven, ,aar er moeten er ook in de bumper, zodat de Uto zelfs om de hoek kan kijken.

Er zijn wel een paar use cases te bedenken waarbij het ontbreken van parkeersensoren een probleem kunnen zijn. Het is vrij onwaarschijnlijk, maar indien de muur en de vloer in dezelfde kleur zijn, zonder markeringen, gaan camera's het moeilijk hebben om die muur te naderen.

Wanneer je in een parkeergarage rond een paal draait om te parkeren, weet ik niet of de auto lage obstakels zal zien. Gelukkig is er de slechte draaicirkel 🤡

Nu is het voor mij op straat al moeilijk in te schatten waar de katten lopen. Geen probleem met mijn vorige auto.
 
Hoe kijk jij hier tegenaan @wooter? Klopt het dat die camera’s een grote blind spot hebben?
Beetje hetzelfde als wat ik over 360 zei: vooraan hangt geen camera, dus heb je enkel zicht vanuit de camera aan de voorruit, die vergelijkbaar is met wat jij ziet achter je stuurwiel. Dus heb je een blind spot waar een borduur achter kan schuilen. Maar die borduur zou je ook niet 'zien' met de parkeersensoren...
 
De camera op het raar kan je wel beter proper houden.

Tsja, daar heeft de concurrentie ook al aan gedacht. BMW heeft gewoon een systeem om de lensjes schoon te spuiten. Het is eigenlijk onbegrijpelijk dat Tesla dat niet heeft.

er moeten er ook in de bumper, zodat de Uto zelfs om de hoek kan kijken.

De auto kan vrij goed om de hoek kijken met de wide angle camera en de B-stijl cameras. Het probleem wat mij betreft is niet dat de cameras zaken niet registreren maar hoe dicht het deze kan passeren. Als het systeem nl. iets te dicht bij vind dan zal het het dus ontwijken. Zoals uitgelegd bij het parkeren moet de software rekening houden met de onnauwkeurigheid van de voxels. Om hoeveel cm het gaat weet ik niet ik geloof niet dat dat centimeters zijn. Dat houd in dat de software een marge aan zal houden van decimeters.

Dat laatste komt ook goed overeen met m'n autopark bevindingen waar de auto vaak zo'n 20 a 25 centimeter van de stoeprand afstaat. Met inparkeren zal dat dus betekenen dat de software voor en achter de auto 50cm (2x 25cm) EXTTRA nodig heeft om in een parkeer vak te kunnen parkeren. Succes met je Model S/X ;-)
 
  • Like
Reactions: YCedric
Het gaat mij niet om autopark, dat ik "het vervallen van de ultrasonic sensors" een onaangenaam bericht vind. Maar om als ik zelf parkeer: dat ik kan zien "op 5 cm nauwkeurig" wat de afstand is tot een ander object. Dit werkt nu zo perfect bij inparkeren of vooruit zetten tot een muurtje o.i.d. 👍👋:cool:

En sinds ik vision-only heb rijdt de auto zo onzeker. Ik heb wel eens met iemand meegereden die staar heeft, en het gedrag van de auto doet daaraan denken.
Als het iets moeilijker te zien is, (bv. bij regen op een kruising) dan inhouden, 's avonds steeds onnodig groot licht aanzetten. Of als ik vlot een bocht omga "stuurcorrectie uitgevoerd" met een rood scherm en veel gepiep, terwijl er niets aan de hand is. Het zal op termijn misschien wel beter worden, na een aantal updates, maar ondertussen zitten we maar met die ellende voor iets dat vroeger wel goed werkte.
Ik ben bang dat we de eerste periode zonder ultrasonic sensors weer zo'n terugval krijgen en onzeker gedrag. En dat het een tijd duurt totdat het redelijk goed functioneert. Als we het ooit halen, dat het net zo goed functioneert als de sensors nu.

Ik denk ook aan de automatische ruitenwissers op vision; dat een paar jaar duurde totdat die aanvaardbaar werkten. Wat een drama was dat de eerste jaren. Maar dan kon je nog op het knopje drukken voor 1-wis-slag: ik kreeg er wel eens bijna kramp in mijn pink van, hoe vaak dat moest. Of als de boel op hol sloeg dan kon je het uitzetten. Maar de afstand meten tot een ander object mag geen fouten maken; ook niet een tijdje tot het met updates is opgelost.
 
Beetje hetzelfde als wat ik over 360 zei: vooraan hangt geen camera, dus heb je enkel zicht vanuit de camera aan de voorruit, die vergelijkbaar is met wat jij ziet achter je stuurwiel. Dus heb je een blind spot waar een borduur achter kan schuilen. Maar die borduur zou je ook niet 'zien' met de parkeersensoren...
Het kan ook om een paaltje/doos/... gaan dat je vergeten bent.
 
  • Like
Reactions: OttoR
De auto kan vrij goed om de hoek kijken met de wide angle camera en de B-stijl cameras. Het probleem wat mij betreft is niet dat de cameras zaken niet registreren maar hoe dicht het deze kan passeren.
Mijn Range Rover Evoque van 2012 met surround camera's kon recht langs ce muur kijken zonder dat daarvoor de hele bumper uit de garage moest.

Het probleem is dat er op bepaald moment een bepaalde hardware versie is en daar software voor ontwikkeld wordt. Vervolgens verandert de hard en de filosofie. Indien ze voor advanced radar gaan, vraag ik me toch af wat de software waard gaat zijn op voertuigen waar ze andere sensoren verwijderd hebben.
 
  • Like
Reactions: DuurzameHenk
Daar wordt gezegd dat de voxel grote nu een inch is of dus 2.5cm. Daar geloof ik geen bal van.
Douma zegt hier alleen dat de forward camera array in staat is tot het meten met een precisie van een inch.

Niets over de precisie van het occupancy network wat, en daar ga ik wel in mee, volgens jouw aanname een soort voxel is.

Als ik het goed begrepen heb is de ‘voxel’ wel gebaseerd op vector space. Is daar niet meer precisie te halen? Bij parkeren kan je in principe de frame rate verlagen en tegelijkertijd de resolutie verhogen, ik noem maar wat.
 
  • Informative
Reactions: DuurzameHenk