Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vervangen Tesla (bestaande 60 mnd regeling) met Tesla nieuwe regeling?

This site may earn commission on affiliate links.
@Allen,
Ik heb wat advies nodig betreffende de huidige MS die nu (bijna) 5 jaar (=60mnd) trouwe dienst bewijst.
Hij is gekocht met de toenmalige 4% bijtelling regeling welke 5 jaar geldig is en dus juni 2020 afloopt.
Gezien de gepresenteerde aangepaste regeling vraag ik me af of ik voor 31 december 2019 nog deze Tesla moet vervangen om weer 60mnd de vaste regeling (=4% over eerste €50k + 22% over rest) vast te leggen.

Het is mij niet geheel duidelijk wat de nieuwe regeling na (juni) 2020 gaat kosten en voor hoe lang (1 jaar?) deze geldig is.
Klopt het dat het ieder jaar duurder wordt voor een bestaande (lees: ouder wordende) auto?

Note: toen wij de auto aanschafte/afgeleverd kregen in Juni 2015 was de regeling nog dat na 60mnd de regeling van bijtelling herzien zou worden met (wederom) duur van 60mnd geldig op moment van herzien (in ons geval juni 2020).
Ik begrijp nu dat het per jaar herzien gaat worden tenzij je voor 31 dec 2019 nog op kenteken gaat?

Ik kreeg hierom al een suggestie om te gaan inruilen voor 31 dec a.s. dus 5 jaar 4% over 50k en 22% over rest.

Wat is uw advies?
 
Gezien de (on)betrouwbaarheid van de politiek is daar geen zinnig woord meer over te zeggen. kijk ook even naar alternatief: overhalen naar privé en km's declareren. Uiteraard auto eerst een extra onderhoudsbeurt geven en nieuwe banden kopen <grin>.

Al is dat tarief wel erg laag..het is nooit aangepast / geïndexeerd. Uit mijn hoofd gezegd al minimaal zo sinds 2012, maar kan zelfs langer.

Kopie van belastingdienst:

U mag € 0,19 per kilometer van uw opbrengst aftrekken voor de zakelijke ritten die u met uw eigen auto maakt. Ook als u de auto huurt, mag u € 0,19 per zakelijk gereden kilometer van uw opbrengst aftrekken.

Gevolgen voor de btw
Gebruikt u een auto die tot uw privévermogen behoort, ook voor zakelijke doeleinden? Of gebruikt een werknemer deze auto voor zakelijke doeleinden? Dan kunt u de btw over het onderhoud en gebruik aftrekken, voor zover de auto wordt gebruikt voor belaste omzet. Voor zover de auto wordt gebruikt voor privédoeleinden is geen aftrek mogelijk. Voor het bepalen van het privégebruik maakt het uit of u een kilometeradministratie bijhoudt.
 
  • Like
Reactions: Dim70
Schaft u in 2020 een elektrische auto aan, dan betaalt u 8% bijtelling als de cap ten minsten maximaal € 45.000 is.

Schaft u in 2021 een elektrische auto aan, dan betaalt u 12% bijtelling als de cap ten minsten maximaal € 40.000 is.

Schaft u in 2022, 2023 of 2024 een elektrische auto aan, dan betaalt u 16% bijtelling bij een maximale cap van € 40.000 euro.

Bij aanschaf in 2025 betaalt u 17% procent bijtelling en vanaf 2026 22%, beide bij een maximale cap van € 40.000.

De bijtelling staat 60 maanden vast vanaf het moment dat hij op kenteken is gezet.
 
Bestel je nu, dan betaal je 4% over de eerste €50.000 en over de rest 22%.
Bestel je in 2020 betaal je 8% over de eerste €45.000 en over de rest 22%.

Dat scheelt je zo snel gerekend +/- €100 netto per maand (over de looptijd van de regeling van 5 jaar wordt dit dus € 6000). En je krijgt zelfs ook nog wat extra 'winst' door de heffingskortingen, aangezien je bijtelling voor de auto lager ligt.

Het is interessant om de auto dus voor 31 december op kenteken te laten zetten.

Enige waar je in jouw geval nog even naar moet vragen is de afkoopsom van het huidige leasecontract, die zal je ook moeten meenemen in je berekening. Maar ik denk dat het nu bestellen voordeliger is, dan volgend jaar pas te bestellen.
 
@ Hbrink,
We hebben de regeling van vergoeding (inderdaad €0,19/km) voorheen gedaan bij auto's > €55.000,- catalogus waarde en deze prive auto's aangeschaft. Bijtelling was dan €0,-
Omdat die vergoeding van €0,19/km niet geindexeerd is, zijn we daarmee gestopt en Tesla gaan rijden, zakelijk met 4% bijtelling.

@ScoopT,
Dank voor dit duidelijk antwoord (zolang deze geldig is, zie eerste commentaar Hbrink)

@Kiprich,
Klip en klaar en zo had ik het ook bedacht/ingeschat. Vandaar mijn eindopmerking in mijn eerste post, voor 31 dec een nieuwe regeling/Tesla op kenteken zetten lijkt de beste optie.
Ik heb geen lease contract dus (gelukkig) geen afkoopsom. Maar nog wel MIA. Ik zal uit moeten zoeken wat ik daar aan moet afkopen met nog 8 maanden te gaan.

Helaas dan wel een Beta geselecteerde Tesla 85D "over" met slechts 61.000km op de teller voorzien van upgraded audio, duallader, Xpel + Glascoating en (licht)getinte ramen rondom op de mooie tubine velgen.
Erg jammer dat deze nu dan toch het veld zal moeten gaan ruimen. Mede omdat de batt nog 98% (lees: 415km) range heeft bij volladen.
Ik vraag me af wat ik daar op inruil voor ga krijgen, hoogst waarschijnlijk "de staffel", lees: te weinig voor zo'n goed exemplaar. Ik was van plan er 8 jaar mee te gaan rijden (onder dezelfde voorwaardes) maar ga dat dus niet halen, helaas.

Over duurzaam gesproken....:mad:
 
Last edited:
@ Hbrink,
Ik heb geen lease contract dus (gelukkig) geen afkoopsom. Maar nog wel MIA. Ik zal uit moeten zoeken wat ik daar aan moet afkopen met nog 8 maanden te gaan.

Helaas dan wel een Beta geselecteerde Tesla 85D "over" met slechts 61.000km op de teller voorzien van upgraded audio, duallader, Xpel + Glascoating en (licht)getinte ramen rondom op de mooie tubine velgen.
Erg jammer dat deze nu dan toch het veld zal moeten gaan ruimen. Mede omdat de batt nog 98% (lees: 415km) range heeft bij volladen.
Ik vraag me af wat ik daar op inruil voor ga krijgen, hoogst waarschijnlijk "de staffel", lees: te weinig voor zo'n goed exemplaar. Ik was van plan er 8 jaar mee te gaan rijden (onder dezelfde voorwaardes) maar ga dat dus niet halen, helaas.

Over duurzaam gesproken....:mad:


Mia is voor zover ik weet geen afkoop, maar gewoon per maand dat je eerder desinvesteerd. Ik weet niet wat je verdient, maar je voordeel was bij een hoge schaal ongeveer 9000 euro (0,36 *50.000 *0,52, uitgaande van eenmanszaak). Als je hem over twee maanden verkoopt moet je dus 900 Euro betalen (of 1800 Euro bij je inkomen van dit jaar optellen).

Edit: ik praat onzin. zie hieronder

Het is erg duurzaam: er gaat nu iemand anders van je stereo genieten :)
 
Last edited:
Mia terugbetalen is niet afhankelijk van tijd maar van restwaarde. als de auto bij aanschaf 100.000 was en je er bij inruil 50.000 voor terugkrijgt moet je helft van je mia terugbetalen. Althans zo heeft de boekhouder het bij mij moeten toepassen van de belastingdienst.
 
  • Informative
Reactions: Prlwytzkofsky
Mia terugbetalen is niet afhankelijk van tijd maar van restwaarde. als de auto bij aanschaf 100.000 was en je er bij inruil 50.000 voor terugkrijgt moet je helft van je mia terugbetalen. Althans zo heeft de boekhouder het bij mij moeten toepassen van de belastingdienst.

Je hebt gelijk. Mijn excuses, ik herinnerde het me verkeerd.
Desinvesteringsbijtelling

Het kan dus gunstig zijn om de auto een half jaar op de oprit te laten staan en dan pas te verkopen. Doet me een beetje denken aan Hotblack Desatio uit de hitchikers guide "who once remained dead for a year for tax reasons".
 
  • Funny
Reactions: ramonneke
@ Janc,

Thx, klinkt logisch (lees: eerlijk) immers je doet een investering maar stop ermee (=verkoop) voortijdig.

@ prlwutzkofsky (waar staat dit voor?),
Die oprit optie had ik niet bedacht maar schat dat lopende kosten (afschrijving, verzekering) het niet rendabel maken. Maar haastig verkopen of inruilen is inderdaad niet nodig.
 
Mia is voor zover ik weet geen afkoop, maar gewoon per maand dat je eerder desinvesteerd. Ik weet niet wat je verdient, maar je voordeel was bij een hoge schaal ongeveer 9000 euro (0,36 *50.000 *0,52, uitgaande van eenmanszaak). Als je hem over twee maanden verkoopt moet je dus 900 Euro betalen (of 1800 Euro bij je inkomen van dit jaar optellen).

Edit: ik praat onzin. zie hieronder

Het is erg duurzaam: er gaat nu iemand anders van je stereo genieten :)
Mia is een aftrek die over 5 kalenderjaren geheel mag worden afgetrokken. Als je het bedrijfsmiddel het 5e kalenderjaar verkoopt geen correctie op de Mia dus. Bedrijfsmiddel niet dus een ruime 3 jaar benut zijn.
 
Mia is een aftrek die over 5 kalenderjaren geheel mag worden afgetrokken. Als je het bedrijfsmiddel het 5e kalenderjaar verkoopt geen correctie op de Mia dus. Bedrijfsmiddel niet dus een ruime 3 jaar benut zijn.
Precies. En aangezien de auto in 2015 is aangeschaft, is 2019 het laatste jaar. Dus geen terugbetaling.

Overigens: neem in de berekening ook het voordeel mee door de lagere nieuwwaarde. Mijn collega heeft een model S van 135.000, en een vergelijkbaar model kost nu zo'n 90.000 euro.
Over de oude betaalt hij 4% bijtelling (2% netto) en 2,7% BTW correctie voor prive: € 2.700 prive en € 3.645,- zakelijk.
Voor de nieuwe Tesla is de bijtelling netto € 1.000,- (eerste 50K) + € 4.400,- (rest) dus € 5.400,- en zakelijk € 2.430. Wordt dus niet heel veel duurder.
Daarnaast zal de (financial) lease bijdrage veel lager worden, en is verzekering goedkoper.

Dus zelfs in het eerstvolgende jaar zal het per saldo niet meer kosten dan nu. Maar juist in de jaren erna (waarin het voordeel op je huidige auto eindigt) zal de nieuwe Tesla veel voordeliger zijn.

Mbt verkoop: ik heb hem op autoscout gezet, en verkocht aan iemand in Oostenrijk. Voor een veel betere prijs dan ik van Tesla kreeg. In het buitenland is veel belangstelling (geen last van ongunstige bijtelling) en het aanbod van tweedehands tesla's is daar nog beperkt.
 
Ik lees hier toch meer een reden om een nieuwe Tesla te kunnen rijden dan de bestaande 'op' te rijden.

a. Naar privé halen is een optie die is genoemd maar verder is genegeerd. Vooral interessant als er veel zakelijk mee wordt gereden.

b. Verder mag de bijtelling voor ZZP'ers niet hoger zijn dan de daadwerkelijke kosten.

Bij andere constructies is het wellicht wel goedkoper een nieuwe te rijden.

Bij (b) betaal ik nu 4% over 130.000, dus 5.200 bijtelling per jaar. Ik weet niet wat jouw afschrijving nog gaat zijn bij een waarde van 30.000 volgend jaar maar dat zal per jaar wel reuze mee vallen. Ik heb 560 EUR incl. BTW aan elektriciteit uitgegeven afgelopen jaar op bijna 20.000 kilometer. Onderhoud is peanuts tenzij je de pech hebt tegen een serieus mankement te lopen. Je hebt nog een goede range en nog een gedeelte fabrieksgarantie dus ik zou dat risico gewoon nemen. Grote kostenpost is dan waarschijnlijk nog verzekering maar neem aan dat je gewoon bij zo'n oude auto een WA verzekering afsluit, denk zo'n 60 EUR/m dus 720/j. Verder moet je ook nog je BTW forfait voor privé gebruik meerekenen indien je geen kilometerregistratie doet. Voor nieuwe auto's 2.7%, voor je huidige auto is dat nu al 1.5%.

Zeker nu bekend is dat volgend jaar de Model S Plaid komt met waarschijnlijk ook een stevige interieur refresh zou ik lekker doortuffen met je huidige S. Dat zou ik doen. De afschrijvingskosten van een nieuwe Tesla is het me niet waard voor het huidige type. Met 4% zal het er om hangen maar met 8% ben je indien je ZZP'er bent stukken goedkoper uit.
 
Ik lees hier toch meer een reden om een nieuwe Tesla te kunnen rijden dan de bestaande 'op' te rijden.

a. Naar privé halen is een optie die is genoemd maar verder is genegeerd. Vooral interessant als er veel zakelijk mee wordt gereden.

b. Verder mag de bijtelling voor ZZP'ers niet hoger zijn dan de daadwerkelijke kosten.

Bij andere constructies is het wellicht wel goedkoper een nieuwe te rijden.

Bij (b) betaal ik nu 4% over 130.000, dus 5.200 bijtelling per jaar. Ik weet niet wat jouw afschrijving nog gaat zijn bij een waarde van 30.000 volgend jaar maar dat zal per jaar wel reuze mee vallen. Ik heb 560 EUR incl. BTW aan elektriciteit uitgegeven afgelopen jaar op bijna 20.000 kilometer. Onderhoud is peanuts tenzij je de pech hebt tegen een serieus mankement te lopen. Je hebt nog een goede range en nog een gedeelte fabrieksgarantie dus ik zou dat risico gewoon nemen. Grote kostenpost is dan waarschijnlijk nog verzekering maar neem aan dat je gewoon bij zo'n oude auto een WA verzekering afsluit, denk zo'n 60 EUR/m dus 720/j. Verder moet je ook nog je BTW forfait voor privé gebruik meerekenen indien je geen kilometerregistratie doet. Voor nieuwe auto's 2.7%, voor je huidige auto is dat nu al 1.5%.

Zeker nu bekend is dat volgend jaar de Model S Plaid komt met waarschijnlijk ook een stevige interieur refresh zou ik lekker doortuffen met je huidige S. Dat zou ik doen. De afschrijvingskosten van een nieuwe Tesla is het me niet waard voor het huidige type. Met 4% zal het er om hangen maar met 8% ben je indien je ZZP'er bent stukken goedkoper uit.

-Naar prive halen als IB ondernemer is alleen toegestaan met een bepaalde reden en zal door de BD worden afgekeurd als het alleen een fiscale reden is.

-Bijtelling mag wel hoger zijn dan werkelijke kosten maar als de werkelijke kosten lager zijn dan de bijtelling mag je de werkelijke kosten belasten.

-Als je de BTW hebt afgetrokken blijft zolang je dit voertuig hebt de correctie BTW privegebruik ook 2,7%.
Koop je een marge auto dan is dit 1,5% wat dus in sommige gevallen wel goed kan uitpakken.

Of er een interieur refresh komt valt nog maar te bezien. Met de huidige 4% op 50K zou ik het nu toch sterk overwegen.
Volgend jaar is het 8% tot 45K. Mia zou voor 2019 en 2020 niet wijzigen dus die blijft voor beide jaren gelijk.

Wat je kan meewegen is wat je resultaten dit jaar zijn. Wil je dit jaar nog de Mia van €10.800,- aftrekken plus een stukje afschrijving pakken op de nieuwe auto.
Daar staat tegenover dat je huidige auto mogelijk meer dan de boekwaarde opbrengt en dus weer een boekwinst oplevert.
 
@ Bas & Gelden,
Goed om te horen dat de Mia afrekenen van de baan is.

Ook goede tip mbt verkoop naar buitenland. Ik heb een lage km stand en net exemplaar incl nieuwe (voor)drivetrain die er net een maand in zit...

@ Romonneke & Bas,
Ik ben geen ZZP'er maar BV. Resultaat verlaging van de BV is welkom (dit jaar) en dus ook een plus aan gaande nieuwe aanschaf.
Ik heb even niet voor me waarvoor de auto nu in de boeken staat, zal dat even uitzoeken en of daar "winst" uit gaat komen.

Begrijp ik goed dat door nieuw te gaan rijden dat ik meer BTW correctie betaal? van 2,7 -/- 1,5 = 1,2% tov door rijden met bestaande auto?
 
@ Bas & Gelden,
Goed om te horen dat de Mia afrekenen van de baan is.

Ook goede tip mbt verkoop naar buitenland. Ik heb een lage km stand en net exemplaar incl nieuwe (voor)drivetrain die er net een maand in zit...

@ Romonneke & Bas,
Ik ben geen ZZP'er maar BV. Resultaat verlaging van de BV is welkom (dit jaar) en dus ook een plus aan gaande nieuwe aanschaf.
Ik heb even niet voor me waarvoor de auto nu in de boeken staat, zal dat even uitzoeken en of daar "winst" uit gaat komen.

Begrijp ik goed dat door nieuw te gaan rijden dat ik meer BTW correctie betaal? van 2,7 -/- 1,5 = 1,2% tov door rijden met bestaande auto?
Vanuit de BV mag je hem ten allen tijde zonder opgaaf van redenen overnemen naar privé. Als je veel kilometers maakt x €0,19 kan dit interessant zijn. Waar je de energie van de auto vandaan haalt weet niemand!

BTW correctie van 2,7% over de lagere fiscale nieuwwaarde.