Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vervanging en doorverkoop beschadigd accupack (verplaatst)

This site may earn commission on affiliate links.
Wat vraag je dan voor je 'oude' pack Geert, als ik die bij een Tesla SeC op kan halen...? :rolleyes:

Hahaha, nou hij is niet Gratizzz :p

Nee, ik wilde de oude pack waarderen, en aangezien Tesla dit niet doet via een inruil prijs, doe ik het zelf.
De prijs van een nieuwe 90kwh pack is 24K, dus voor 85/90 x 24K voor mijn oude. Minus de slijtage natuurlijk.

Het plan erachter is dat nu de 5jr 0% bijtelling afloopt, ik de auto in privé overneem. Klinkt logisch toch?
Dan blijf ik met een ruime representatieve auto en gratizzz supercharging rijden... in privé.

Echter, alleen de auto, de pack blijft eigendom van mn holding en wordt dan aan mij privé vol(!) ter beschikking gesteld.
Bijtelling op packs is 0% geloof ik.;) De holding ontvangt hiervoor natuurlijk een zakelijke vergoeding (geen 19ct/km declaraties).
Verder gelden natuurlijk gangbare regels die ik in een Batterij gebruiksovereenkomst zal verwoorden. 'Als een goed huisvader ervoor zorgen' etc etc.
 
  • Helpful
Reactions: job-lek
Nee hoor, ik heb alleen de prijs opgevraagd voor een nieuwe pack. Zoals ik al zei, de 'oude' pack wordt niet los ingekocht door Tesla.
Dus gaan ze die ook niet van een prijs voorzien...
Betekent in de praktijk dat Tesla het oude pack 'inneemt' en je voor het genoemde bedrag een nieuw 90 kWh pack levert.
Tesla 'pikt' je oude pack dus gewoon in. Dit zou ik, bijv. na de garantieperiode niet accepteren. Dan zou ik het 85 pack, met zeg nog 85% restcapaciteit heel graag als thuisaccu onder mijn carport willen hebben.
DeTesla18650 cellen zijn, zelfs na 5 jaar, nog veel beter dan nieuwe cellen van willekeurig welk merk.
Vandaar ook die hoge prijzen op Ebay.
 
  • Like
Reactions: FVO
Betekent in de praktijk dat Tesla het oude pack 'inneemt' en je voor het genoemde bedrag een nieuw 90 kWh pack levert.
Tesla 'pikt' je oude pack dus gewoon in. Dit zou ik, bijv. na de garantieperiode niet accepteren. Dan zou ik het 85 pack, met zeg nog 85% restcapaciteit heel graag als thuisaccu onder mijn carport willen hebben.
DeTesla18650 cellen zijn, zelfs na 5 jaar, nog veel beter dan nieuwe cellen van willekeurig welk merk.
Vandaar ook die hoge prijzen op Ebay.

Nou, nog 1x dan: Tesla wil helemaal niets met de oude pack te maken hebben. Ze pikken helemaal niks in. Die is en blijft dus van de oorspronkelijke eigenaar. Zoals met alle componenten die buiten garantie vervangen worden. (het gaat hier om een upgrade vraag, het oude pack functioneert als een zonnetje)

Je kunt een nieuwe pack van ze kopen, mits die onder je auto past, voor de prijs die ze ervoor vragen.

Verder nog vragen?
 
Hoooo, chilll... Tesla neemt helemaal geen losse packs in. De oude blijft gewoon je eigendom. Die 29K incl BTW zegt alleen iets over de nieuwe aanschaf van in dit geval een 90kwh pack. Hoeveel die oude waard is, daar zeggen ze niets over. Wie weet in de toekomst wel.
Nou je wordt gewoon wel bestolen verwacht ik net als ik meemaakte met mijn dc dc converter. (Zekeringetje stuk!!! )Die mag tesla niet openen maar mooi dat er wel een “refurbished” converter op de factuur stond. Dus schijnbaar is er wel een derde bedrijf dat de converter mag openen en dat zekeringetje mag vervangen. Kan me niet voorstellen dat dat transport en openen/sluiten van die converter plus wat testwerk de ruim 1900 euro ex btw moet kosten die de aardige jongens uit Almere(wegens hun garantie) hebben moeten betalen. Als dat ding ooit weer stuk gaat neem ik m inderdaad mee als ze weer zo’n bedrag durven vragen. Ik zou voor een batterypack buiten garantie (maar zover iz nog geen enkele Tesla!) zeker een advocaat inhuren als je de volle mep gepresenteerd krijgt, dus zonder “statiegeld voor het intacte deel van de oude batterij” (minus transport en recyclekosten uiteraard.) Dat lijkt niet alleen diefstal maar dat is het ook. Zolang je batterij onder garantie wordt gerepareerd heb je alleen recht op een ongeveer gelijkwaardig exemplaar en krijg je natuurlijk niks terug. Schadegevallen : je kunt eigenaar van “het wrak” blijven en gaan onderhandelen met SeC. Ben benieuwd hoever ze gaan en of ze het aandurven hen die hebben geholpen het merk groot te maken te duperen. Als ze eerlijk zaken doen betaal je alleen de volle nep als alle (of te veel) cellen kapot zijn en anders hooguit 30-40 procent refurbishing/transportation fee o.i.d. . Dus meer dan €12.000 zou het volgens mij niet mogen kosten. Gaan ze er niet in mee: pack opeisen en verkopen! Het is je eigendom immers.
 
  • Like
Reactions: Wim S.
Niet helemaal, over het algemeen wordt het wrak eigendom van de verzekeringsmaatschappij...
Dat zijn “appels en peren”. Als ik het goed heb, begon deze hele discussie met Geert die de kosten van een upgrade van zn accupakket aanvroeg en dat lijken mij “kosten man”. Natuurlijk als een accupakket vervangen moet worden omdat het pakket beschadigd is door een aanrijding dan kan de verzekering in beeld komen en als zij vergoeden, mogen ze ook het oude pakket houden. Nog weer anders natuurlijk als je een verzekering hebt die degradatie van je accupakket dekt, maar die ken ik nog niet. Maar ik heb me daar ook niet verdiept.