Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Verwijderen 3e zitrij

This site may earn commission on affiliate links.
Het is een torx dopmoer maat T45. Pas op een gewone dopmoeren sleutelset. Met het juiste gereedschap gaat demonteren en monteren erg gemakkelijk, minder dan 10 min. Bij mij blijven de moeren gewoon zitten. Heb de bouten er wel weer ingezet om ze niet kwijt te raken. Zijn wel een soort nyloc moeren want ze blijven zwaar lopen. Met een torx inbussleutel zul je de bouten moeilijk los krijgen.

Bedankt voor de foto en uitleg. Ik ga de dopmoer incl goede dopsleutel online bestellen.
 
Net even geprobeerd met een dopsleutel maar die moeren zitten mega vast.[emoji16] morgen even langs een autogereedschap zaak of die het los krijgen. Beetje extra ruimte met de wintersport is wel fijn!
Je moet te echt met een dopsleutel/Torx doen. Ik heb ze liggen en meerdere malen toegepast. 1e x gaat wat zwaarder daarna steeds makkelijker. Heb t op mijn 1e Tesla regelmatig gedaan. Slechts 2 boutjes, nog geen 5 min. en hij is eruit. Als je in de buurt komt, ik doe t graag voor je.
 
Je moet te echt met een dopsleutel/Torx doen. Ik heb ze liggen en meerdere malen toegepast. 1e x gaat wat zwaarder daarna steeds makkelijker. Heb t op mijn 1e Tesla regelmatig gedaan. Slechts 2 boutjes, nog geen 5 min. en hij is eruit. Als je in de buurt komt, ik doe t graag voor je.

Ik kijk morgen even hier om de hoek of het lukt met een betere ratel/sleutel. Lukt het niet rij ik graag even langs, werk vaak in Rijswijk. Meen bij jou in de buurt. Thanks voor het aanbod alvast!
 
Update: helaas gaat mijn 3e zitrij er niet uit.
Eerst bij een autogereedschap speciaalzaak geweest om met de hand met goed materiaal de bouten los te maken.
Met verbazing van de eigenaar lukte het niet ze los te maken. Vervolgens bij een euromaster geweest om ze met een luchttol los te maken. 1 vd 2 ging los maar de ander was helaas al beschadigd door de eerdere handmatige actie. Dus maar weer vastgezet, maar eruit is dus helaas niet echt mogelijk bij mij.
 
Het verbaasd mij ook. De 1e keer was zwaar maar uiteindelijk wel gelukt. Ik denk dat de bouten geborgd zijn met loctite.
Als het loctite is dan zie je dit op de schroefdraad, loctite krijg je makkelijker los door het warm te maken, heb geen derde zitrij dus weet niet of er veel bekleding rond de bouten zit maar anders zou je de verfstripper er even op kunnen zetten om de bout heet te maken, als er veel bekleding zit is dit waarschijnlijk niet zo slim.
 
Even een belangrijke opmerking hierover.
Bij bestelling en levering heeft men mij in SeC Antwerpen duidelijk getoond hoe ik ze kon verwijderen.
Dit is voor de vakantie gelukt, al had men mij de verkeerde sleutel verkocht in de autozaak. Hierdoor was de rechtse bout wat beschadigd.
Aangezien de Tes toch binnen moest in SeC Gent voor de uitlijning had ik gevraagd om de bouten te vervangen en de bank terug te monteren.

's Avonds kwam men met de mededeling dat ze het niet hadden gedaan omdat dit voor de carosserie afdeling was. (nog in vakantie)
Dat het ook niet zo simpel was als men me in Antwerpen had aangegeven. (Daar had men zelfs de linkse bout losgedraaid om me te demonstreren dat het ging.) Gent gaat me contacteren voor een afspraak. Het kan best zijn dat ik intussen zelf zoek naar gelijkaardige bouten en een T45.

Ze gaven me ook mee dat het niet de bedoeling is dat we dit zelf doen. Vooral omdat de verzekering lastig kan doen bij een ongeval.
Kortom een beetje tegenstrijdigheid tussen 2 SeC's omtrend de aanpak.
 
  • Informative
Reactions: Ivo-G
Gisteren de kans gehad om het probleem met het her-monteren van de kinderzitjes mee te bekijken.

Die mens van carrozzeria debuck is echt geen opgever. Hij had een lange magneet en camera nodig om de verloren moeren terug te vinden. Hij heeft bijna een uur gezocht. Respect voor zijn geduld.

Het concept is eigenlijk simpel. Je hebt de 2 gekende gaten waar de stoeltjes inzitten. Daarachter loopt aan de binnenkant een rail.
In die rail zitten dus 2 rechthoekige moeren. Indien je de zeteltje verwijdert is het belangrijk dat je onmiddelijk de bouten terug monteert. Anders heb je het risico dat de moeren in de bochten naar links of rechts in de rail schuiven. Mocht je toch de moer kwijt raken... Je kan de bekleding verwijderen. Aan de buitenkant van de gaten zit een grotere opening waarlangs je de moer ...of een nieuwe moer er opnieuw kan achterschuiven.

De reden waarom die moeren niet gefixeerd zijn is me onduidelijk. Je kan eventueel zelf wat lijm gebruiken zodat je zeker bent dat ze nadien vastzitten.
 
  • Informative
Reactions: Ivo-G