Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Verzekering Model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Huh? Welk deel verreken jij dan niet? Juist vanwege de forfaitaire correctie voor privé gebruik aan het eind van het jaar mag je wel alle betaalde BTW terug vragen.
Ik bedoelde: als je een km-administratie bijhoudt, dan mag je alleen op basis van de verhouding van het aantal zakelijk gereden v.s. privé km's verrekenen. In dat geval heb je uiteraard niet ook nog de forfaitaire bijtelling.
Als je geen km-administratie bijhoudt, dan betaal je dus wel die 2,7% bijtelling "BTW prive-correctie" (die dan gek genoeg weer als kosten opgevoerd mogen worden voor de inkomstenbelasting begrijp ik).

Een BTW aangifte mag gewoon negatief zijn hoor. Daar is geen enkel probleem mee. Hoeft zelfs niet gecompenseerd te worden over de komende perioden. Bij de aanschaf van mijn zonnepanelen heb ik eenmaal 1000,- terug gehad en daarna nooit meer wat afgedragen :D
Daar heb je gelijk in.
Conclusie is dat ex. Btw verzekeren toch wel logisch/handig is; weer wat geleerd.
 
  • Like
Reactions: DutchTM3
Als je geen km-administratie bijhoudt, dan betaal je dus wel die 2,7% bijtelling "BTW prive-correctie" (die dan gek genoeg weer als kosten opgevoerd mogen worden voor de inkomstenbelasting begrijp ik).
Ik redeneerde vanuit een (mijn) BV, maar dat maakt verder niet veel uit, denk ik. Het punt is dat je vanuit je bedrijf de auto beschikbaar stelt aan de werknemer (een 'uitdeling'). De volledige kosten die met die uitdeling gepaard gaan zijn aftrekbaar in je bedrijf. De BTW over de uitdeling mag je niet terugvragen, omdat de uitdeling bij een consument persoon terecht komt. Die niet verrekenbare BTW vormt voor je onderneming een extra kostenpost, gepaard gaande met de uitdeling. En die mag je dus meenemen in de W&V rekening (of van je inkomstenbelasting aangifte, in geval van een eenmanszaak)

De consument betaalt belasting over de uitdeling (we noemen dat hier steeds bijtelling) en die gaat wel weer over de volledige waarde van de uitdeling inclusief BTW. Daarmee is de BTW over het privé gebruik van de auto a.h.w. verlegd naar de consument en is de cirkel rond.

Denk ik ;-)

Zit ondertussen de voorwaarden van Carmeleon nog eens door te lezen en komt toch niet verkeerd op mij over. Zie ook geen beperkingen t.a.v. maximale aanschafwaarde dekking (let op: dit is net geen nieuwwaarde dekking). Enige wat me niet echt aan staat is dat ze je verplichten om bij verlies of diefstal een auto te kopen bij 'de dealer die op je polisblad staat'. Ze zeggen dat ze geen direct writer zijn en dat ze de dealer (die kennelijk tussenpersoon is) willen helpen hun klant te behouden. Vraag me af hoe dat moet als de dealer Tesla is.
 
Ik kom tot nu toe alleen bij Univé uit. Bij hen is de eis voor alarm e.d niet van toepassing. Maar wel 3 jaar nieuwwaarde mogelijk.
Ik zie nog niet zo 1-2-3 op de Unive site dat een alarm niet nodig zou zijn?

image.png


Heb je ook geprobeerd excl. BTW te verzekeren? Of is dat van jou niet van toepassing?
 
Ik zie nog niet zo 1-2-3 op de Unive site dat een alarm niet nodig zou zijn?

image.png


Heb je ook geprobeerd excl. BTW te verzekeren? Of is dat van jou niet van toepassing?
Kak, ik zie het nu ook bij het maken van een premieberekening. Was mij vorige week niet opgevallen. Dan is het wat mij betreft niet te doen zonder dat Tesla minimaal klasse 3 SCM certificeert. Kan iemand Elon effe twtteren? :D
 
  • Funny
Reactions: DutchTM3
Tesla beveiliging - Welke beveiliging heb ik nodig? SCMklasse.nl

Het probleem is dat het systeem niet gekoppeld is aan een meldkamer. Ze snappen niet dat je met een telefoontje aan tesla de auto op afstand kan uitzetten etc. Ook werd mij verteld door verzekeraar dat als een tesla in een container staat (na diefstal) er geen verbinding mee gemaakt kan worden, ook gps zend dan niet uit. Lojack blijkbaar wel, vandaar de eis
Probleem van de Tesla is dat de simkaart er makkelijk uit te slopen is, en dan is de Tesla onzichtbaar. Ook door Tesla. Uitzetten en volgen is dan niet meer mogelijk. De enige reden waarom de LoJack door de verzekeringen geeist worden is gelegen in het feit dat dit systeem nergens (ook niet op de voeding) aangesloten is.
Tevens heeft het te maken met afspraken tussen LoJack zelf en de verzekeringsmaatschappijen.
 
Probleem van de Tesla is dat de simkaart er makkelijk uit te slopen is, en dan is de Tesla onzichtbaar. Ook door Tesla. Uitzetten en volgen is dan niet meer mogelijk. De enige reden waarom de LoJack door de verzekeringen geeist worden is gelegen in het feit dat dit systeem nergens (ook niet op de voeding) aangesloten is.
Tevens heeft het te maken met afspraken tussen LoJack zelf en de verzekeringsmaatschappijen.

Om de simcard te slopen (kan nog niet vinden waar die zich precies bevindt in de 3, bij de S is het wel bekend) moeten ze dus in de auto komen, dan gaat het alarm af en krijg je ook op je telefoon een melding. Dan moeten ze nog snel de auto zien te starten of meenemen op een trailer. Genoeg tijd om de politie langs te sturen. En daarbij blijft tesla innoveren, updaten en verbeteren.
Een lojack kan ook gesloopt worden en is echt makkelijk te jammen (kastje kost 400).
Een oud mobieltje met gps aan in de auto verstoppen werkt net zo goed als lojack.
 
Ik had vandaag even contact met Allsecur en die schreven me het volgende op de vraag of er een SCM gecertificeerd beveiligingssysteem in mijn nieuwe Model 3 dient te zitten:
"Tesla is daarin bij ons de enige uitzondering waarbij dit geen probleem is . Het Tesla alarmsysteem wordt bij ons geaccepteerd als voldoende beveiliging."
 
Ik had vandaag even contact met Allsecur en die schreven me het volgende op de vraag of er een SCM gecertificeerd beveiligingssysteem in mijn nieuwe Model 3 dient te zitten:
"Tesla is daarin bij ons de enige uitzondering waarbij dit geen probleem is . Het Tesla alarmsysteem wordt bij ons geaccepteerd als voldoende beveiliging."
Grappig, ik belde afgelopen vrijdag met Allsecur en kreeg toen de mededeling dat ze enkel met een klasse 3 SCM-certificaat verzekeren en dat de verzekering ook nog niet afgesloten kon worden. Maar hopelijk hebben ze hier vanochtend een intern memo over verzonden.
 
Vandaag offerte van Pmp ontvangen. Helaas vragen ze dus toch wel om lojack, onderhandelen met verzekeraars in blijkbaar mislukt. Ook nog is de premie 137 per maand, want ook niet goedkoop is.

Zojuist ook met Allsecur gebeld en inderdaad ze hebben een afspraak met Tesla en vragen GEEN lojack of andere peilzender, tesla eigen veiligheidssysteem voldoet. Ze kunnen helaas nog niet uitrekenen wat het gaat kosten, maar een schatting was 130 per maand voor de performance uitvoering. Zodra kenteken bekend is (en de meldcode) kunnen ze het echt uitrekenen. Dus er is iig een verzekeraar die het wilt doen.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: Merijn and Lbl3
Thx voor de info Mad P***y. net ook even gecheckt en klopt. Ook 3 jaar nieuwwaarde mogelijk. Grote kans dat dit 'm wordt. Is het nog aan te raden om pechhulp erbij te verzekeren? ik heb er gelukkig geen ervaring mee. Tot nu altijd via dealer gehad, maar geen gebruik van hoeven maken.
 
Thx voor de info Mad P***y. net ook even gecheckt en klopt. Ook 3 jaar nieuwwaarde mogelijk. Grote kans dat dit 'm wordt. Is het nog aan te raden om pechhulp erbij te verzekeren? ik heb er gelukkig geen ervaring mee. Tot nu altijd via dealer gehad, maar geen gebruik van hoeven maken.

Ik geloof dat dit via Tesla gaat, bij de S iig wel, maar nooit gebruikt(nooit problemen gehad). Ik denk dat Tesla zelf je het beste bij pech kan helpen, zou niet weten wat ANWB mag doen, behalve slepen. Je hebt natuurlijk ook met garantie te maken. Vraag het volgende keer als ik Tesla aan de lijn heb, ik stalk ze onderhand ;)
 
Last edited:
Ik geloof dat dit via Tesla gaat, bij de S iig wel, maar nooit gebruikt(nooit problemen gehad). Ik denk dat Tesla zelf je het beste bij pech kan helpen, zou niet weten wat ANWB mag doen, behalve slepen. Je hebt natuurlijk ook met garantie te maken. Vraag het volgende keer als ik Tesla aan de lijn heb, ik stalk ze onderhand ;)
Even gecheckt op de site: De eerste vier eigendomsjaren of de eerste 80.000 km ontvangt u de standaardpolis voor Hulp onderweg.
Daar kunnen we wel even mee vooruit. Hopelijk nooit nodig.
 
  • Like
Reactions: Mad P***y
Ik redeneerde vanuit een (mijn) BV, maar dat maakt verder niet veel uit, denk ik. Het punt is dat je vanuit je bedrijf de auto beschikbaar stelt aan de werknemer (een 'uitdeling'). De volledige kosten die met die uitdeling gepaard gaan zijn aftrekbaar in je bedrijf. De BTW over de uitdeling mag je niet terugvragen, omdat de uitdeling bij een consument persoon terecht komt. Die niet verrekenbare BTW vormt voor je onderneming een extra kostenpost, gepaard gaande met de uitdeling. En die mag je dus meenemen in de W&V rekening (of van je inkomstenbelasting aangifte, in geval van
Als je de BTW over de "uitdeling" niet mag terugvragen, maar alleen opvoeren als kostenpost in W&V of als aftrekpost voor de IB, is dat niet zo fijn. Want dat zou betekenen dat je niet 100% van de BTW terugkrijgt maar slechts het percentage van de hoogste belastingschijf waarover je mag aftrekken... Denk dat een echte fiscalist hier eens naar moet kijken....
 
Als je de BTW over de "uitdeling" niet mag terugvragen, maar alleen opvoeren als kostenpost in W&V of als aftrekpost voor de IB, is dat niet zo fijn. Want dat zou betekenen dat je niet 100% van de BTW terugkrijgt maar slechts het percentage van de hoogste belastingschijf waarover je mag aftrekken... Denk dat een echte fiscalist hier eens naar moet kijken....
Wat zou de zin zijn van een correctie over privé gebruik in Q4 als je die vervolgens gewoon weer teug mag vragen? Uiteraard krijg je niet de gehele BTW terug. 't Is niet voor niets dat veel mensen kijken hoe ze deze post, net als de bijtelling zelf, kunnen drukken, bv door EAP achteraf te bestellen. In een BV krijg je zelfs maar 20% terug via de W&V (is tarief vennootschapsbelasting waar de meesten van ons mee te maken zullen hebben).
 
Wat zou de zin zijn van een correctie over privé gebruik in Q4 als je die vervolgens gewoon weer teug mag vragen? Uiteraard krijg je niet de gehele BTW terug. 't Is niet voor niets dat veel mensen kijken hoe ze deze post, net als de bijtelling zelf, kunnen drukken, bv door EAP achteraf te bestellen. In een BV krijg je zelfs maar 20% terug via de W&V (is tarief vennootschapsbelasting waar de meesten van ons mee te maken zullen hebben).
Volgens mij zit het zo: je mag - zoals gebruikelijk - de BTW die je betaalt op ingekochte goederen (aanschaf, onderhoud, gebruik) verrekenen met de BTW die je afdraagt over de omzet.
Als je die goederen deels privé gebruikt en geen km-administratie hebt, moet je echter een forfaitair bedrag van de BTW terugbetalen (of eigenlijk, mag je niet verrekenen). Dat is 2,7% van de cataloguswaarde. Zie hier.
Als je wel een km-administratie hebt moet je corrigeren naar rato van het privégebruik. Dit staat los van de IB bijtelling.