Dat is waar, maar inbouw documenten zijn vrij makkelijk aan te komen tegenwoordig via het internet. Maar je hebt er dus totaal geen last van?
Het idee van de LoJack is als volgt. Het is wellicht wat achterhaalt, maar er is eigenlijk ook geen beter alternatief:
- De LoJack heeft geen verbinding met de auto. Het is een standalone kastje verwerkt in de auto met een eigen accu die een paar jaar mee gaat. Het stoort dus niet met onboard elektronica en is bijvoorbeeld ook niet zichtbaar in een CAN-bus scan.
- De LoJack stuurt zelf geen signaal uit en is daardoor niet te traceren in de slaapmodus. Het wordt pas actief zodra het getriggerd is door LoJack (auto gemarkeerd als gestolen).
Met name dit laatste maakt het voor dieven vervelend. Ze weten niet of er een LoJack aanwezig is totdat ze hem danwel hebben gevonden of ze het signaal opmerken op moment dat de LoJack actief geworden is. Maar dan zijn ze mogelijk al ondekt en is het dus mogelijk te laat.
In praktijk is dat denk ik niet zo'n probleem. Het doel van Tesla's stelen is niet om ze in oost-Europa te verkopen. Het doel is om ze uit elkaar te halen en op eBay te zetten als onderdelen. Een gestolen Tesla is namelijk niet zoveel geld waard in originele vorm, omdat doordat de auto continue verbonden is met Internet het nogal snel opvalt. Je verliest met een gestolen Tesla OF vrijwel alle functionaliteit van de auto OF tesla weet continue waar de gestolen auto is.
Omdat Tesla's uit elkaar gehaald worden kun je gewoon een LoJack jammer activeren totdat je de hele auto uit elkaar gehaald hebt. Dan weet je ook of er een LoJack in zit of niet. Dat maakt het nut voor mij wel wat twijfelachtig, maargoed.
In werkelijkheid zullen die LoJacks op verschillende plaatsen geinstalleerd worden. Maar feit is wel dat er een antenne in zit, en die zal toch ergens in de buurt van een raam of andere opening moeten zitten om niet geblokkeerd te worden door metalen delen. Dus de plaatsingskeuze is opzich wel beperkt.
Voor zover mij bekend is er van de +/- 11 gestolen Tesla's in Nederland nooit 1 ooit weer teruggevonden, behalve die paar onderdelen in dat busje die bij de grens van Polen is aangehouden wat volgens mij een gelukstreffer was. Tot op heden heeft Lojack voor de Tesla rijders dus voor zover ik weet nog de waarde nog niet aangetoond.
Vanuit de verzekeraars geredeneerd maakt dat opzich niet zoveel uit. De eigenaar betaald de LoJack. Al scheelt het in de toekomst maar 1 gestolen Tesla, toch al snel een ton bespaard aan schade voor de verzekeraar.
Het alternatief, een zender op basis van GSM heeft nog wat aanvullende nadelen:
- Het heeft boordspanning nodig, want het verbruikt veel meer stroom en kan dus niet jaren op een eigen accu draaien.
- GSM is simpel te blokkeren, net zo simpel als het LoJack signaal.
- Een GSM handset (de tracker) is te detecteren met een signaalzoeker. Hij moet immers periodiek contact zoeken met de mast.
- GPS ontvanger heeft ook "zicht" nodig naar de openlucht, dus dat beperkt ook het plaatsen van de antenne's. Net als bij de LoJack.
- Abonnement nodig die veelal prijziger is dan een LoJack abonnement. zeker als je moet roamen in het buitenland.
Dus trackers op basis van GSM kennen dus eigenlijk nog meer nadelen.
Ik denk dat bij een Tesla het niet zoveel uit maakt wat voor beveiliging er in zit. De auto gaat toch uit elkaar, dus zolang je gewoon alle signalen stoort is er niemand die je "hoort" of "ziet". Dat is anders dan bij zeg een dure Range Rover die vaker gestolen worden op bestelling om als auto te blijven rondrijden in een oostblok land.