Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Verzekering

This site may earn commission on affiliate links.
Carmeleon moet (en kan) alleen een LoJack in, een MI9 mag niet. Dus een LoJack zit gewoon los in je auto, zonder aansluiting op de CAN-bus en zonder aansluiting op je boordspanning? Waar wordt de LoJack dan ergens gemonteerd? En komt er ook nog een losse antenne, of zit dat ook in het kastje?
Ik weet eigenlijk niet of het handig is om op een openbaar forum uit te leggen waar dat ding zit. Maar het is een vrij toegankelijke plek. Er zit een vrij korte draadantenne aan.
De lo-jack zit niet aan de CAN-bus en niet aan de boordspanning. De batterij gaat een 5-6 jaar mee. Ik vind het een prettig idee dat er geen verbinding is met de rest van de auto.
 
  • Informative
Reactions: Advh
Ik weet eigenlijk niet of het handig is om op een openbaar forum uit te leggen waar dat ding zit. Maar het is een vrij toegankelijke plek. (...)

Voor je eigen auto is dat niet handig om te melden. Maar een LoJack wordt gelukkig per individueel voertuig op een andere plek gemonteerd* dus voor een dief lastig met zekerheid te zeggen of er een LoJack in een voortuig zit - en zo ja, waar.

Bron: "... the location of the transceiver within the vehicle varies from one car to the next ..." - LoJack - Wikipedia
 
Vandaag een all risk verzekering aangevraagd bij Centraal beheer. Ik ben 42 jaar, kom uit brabant en heb 8 schadevrije jaren. Komt uit op 97 euro exclusief extra's zoals inzittenden verzekering. Het aanvraag proces helemaal online doorlopen en kan ook de digitale groene kaart downloaden onder mijn profiel, Wel stond er nog vermeld dat mijn aanvraag nog goedgekeurd moet worden. Er is nog niet gerept over beveiligings voertuig volg eisen. Ik ben benieuwd, ik zal het vrijdag pas horen, alles is dicht hier morgen
 
Vandaag een all risk verzekering aangevraagd bij Centraal beheer. Ik ben 42 jaar, kom uit brabant en heb 8 schadevrije jaren. Komt uit op 97 euro exclusief extra's zoals inzittenden verzekering. Het aanvraag proces helemaal online doorlopen en kan ook de digitale groene kaart downloaden onder mijn profiel, Wel stond er nog vermeld dat mijn aanvraag nog goedgekeurd moet worden. Er is nog niet gerept over beveiligings voertuig volg eisen. Ik ben benieuwd, ik zal het vrijdag pas horen, alles is dicht hier morgen
Ben benieuwd naar eventuele aanvullende eisen, ging wel heel makkelijk zo.
 
Zijn er hier nog Belgen die een recente verzekeringsofferte hebben gehad voor een model X?

Ik kreeg offertes tussen 1800 en 2400 voor een X90D en ik heb bonus-malus 0. Ik woon buiten de grote stad in een "veilige" gemeente.

1800 in werkelijke waarde met vrijstelling 1250 en na-diefstal alarm verplicht
2400 in nieuwwaarde met vrijstelling 250 en geen alarm verplicht
 
Dat is waar, maar inbouw documenten zijn vrij makkelijk aan te komen tegenwoordig via het internet. Maar je hebt er dus totaal geen last van?

Het idee van de LoJack is als volgt. Het is wellicht wat achterhaalt, maar er is eigenlijk ook geen beter alternatief:

- De LoJack heeft geen verbinding met de auto. Het is een standalone kastje verwerkt in de auto met een eigen accu die een paar jaar mee gaat. Het stoort dus niet met onboard elektronica en is bijvoorbeeld ook niet zichtbaar in een CAN-bus scan.
- De LoJack stuurt zelf geen signaal uit en is daardoor niet te traceren in de slaapmodus. Het wordt pas actief zodra het getriggerd is door LoJack (auto gemarkeerd als gestolen).

Met name dit laatste maakt het voor dieven vervelend. Ze weten niet of er een LoJack aanwezig is totdat ze hem danwel hebben gevonden of ze het signaal opmerken op moment dat de LoJack actief geworden is. Maar dan zijn ze mogelijk al ondekt en is het dus mogelijk te laat.

In praktijk is dat denk ik niet zo'n probleem. Het doel van Tesla's stelen is niet om ze in oost-Europa te verkopen. Het doel is om ze uit elkaar te halen en op eBay te zetten als onderdelen. Een gestolen Tesla is namelijk niet zoveel geld waard in originele vorm, omdat doordat de auto continue verbonden is met Internet het nogal snel opvalt. Je verliest met een gestolen Tesla OF vrijwel alle functionaliteit van de auto OF tesla weet continue waar de gestolen auto is.

Omdat Tesla's uit elkaar gehaald worden kun je gewoon een LoJack jammer activeren totdat je de hele auto uit elkaar gehaald hebt. Dan weet je ook of er een LoJack in zit of niet. Dat maakt het nut voor mij wel wat twijfelachtig, maargoed.

In werkelijkheid zullen die LoJacks op verschillende plaatsen geinstalleerd worden. Maar feit is wel dat er een antenne in zit, en die zal toch ergens in de buurt van een raam of andere opening moeten zitten om niet geblokkeerd te worden door metalen delen. Dus de plaatsingskeuze is opzich wel beperkt.

Voor zover mij bekend is er van de +/- 11 gestolen Tesla's in Nederland nooit 1 ooit weer teruggevonden, behalve die paar onderdelen in dat busje die bij de grens van Polen is aangehouden wat volgens mij een gelukstreffer was. Tot op heden heeft Lojack voor de Tesla rijders dus voor zover ik weet nog de waarde nog niet aangetoond.

Vanuit de verzekeraars geredeneerd maakt dat opzich niet zoveel uit. De eigenaar betaald de LoJack. Al scheelt het in de toekomst maar 1 gestolen Tesla, toch al snel een ton bespaard aan schade voor de verzekeraar.

Het alternatief, een zender op basis van GSM heeft nog wat aanvullende nadelen:
- Het heeft boordspanning nodig, want het verbruikt veel meer stroom en kan dus niet jaren op een eigen accu draaien.
- GSM is simpel te blokkeren, net zo simpel als het LoJack signaal.
- Een GSM handset (de tracker) is te detecteren met een signaalzoeker. Hij moet immers periodiek contact zoeken met de mast.
- GPS ontvanger heeft ook "zicht" nodig naar de openlucht, dus dat beperkt ook het plaatsen van de antenne's. Net als bij de LoJack.
- Abonnement nodig die veelal prijziger is dan een LoJack abonnement. zeker als je moet roamen in het buitenland.

Dus trackers op basis van GSM kennen dus eigenlijk nog meer nadelen.

Ik denk dat bij een Tesla het niet zoveel uit maakt wat voor beveiliging er in zit. De auto gaat toch uit elkaar, dus zolang je gewoon alle signalen stoort is er niemand die je "hoort" of "ziet". Dat is anders dan bij zeg een dure Range Rover die vaker gestolen worden op bestelling om als auto te blijven rondrijden in een oostblok land.
 
  • Helpful
Reactions: nico180
Vandaag een all risk verzekering aangevraagd bij Centraal beheer. Ik ben 42 jaar, kom uit brabant en heb 8 schadevrije jaren. Komt uit op 97 euro exclusief extra's zoals inzittenden verzekering. Het aanvraag proces helemaal online doorlopen en kan ook de digitale groene kaart downloaden onder mijn profiel, Wel stond er nog vermeld dat mijn aanvraag nog goedgekeurd moet worden. Er is nog niet gerept over beveiligings voertuig volg eisen. Ik ben benieuwd, ik zal het vrijdag pas horen, alles is dicht hier morgen

Ik ben zojuist door Centraal Beheer teruggebeld: de Model X wordt niet geaccepteerd, ook niet met de combo van een MI9 zodat de TV01 certificering geldig is.
 
Nog een reden waarom dan niet?
Ze zijn helemaal gestopt met Tesla's verzekeren op basis van volledige casco, was een te groot risico, premies moesten te veel omhoog, etc, etc. Bang gemaakt door FUD (Fear, Uncertainty, Doubt) basicly.. Heb ze proberen uit te leggen dmv links op SCM site dat de Model X sinds oktober vorig jaar voldoet aan VH01, maar daar konden ze nu niets mee, maar ze zouden het meenemen voor in de toekomst. Ik kreeg er zelf een beetje het gevoel bij dat de organisatie daar eerst nog maanden over moet gaan vergaderen.. Dus nu een andere keus maken.
 
Gisteren ontving de nieuwe premie voor komend jaar van PMP/Turien.
Nu 500,- ER en een premie verhoging van ca. 1200,- naar 1575,-. En dat met 75% Noclaim ivm met 20 jaar schadevrij.
Ik kan me nog herinneren dat ik ca. 800,- betaalde voor het eerste jaar. In 4 jaar tijd toch een verdubbeling.
PMP vertelde dat dit kwam door de (te) hoge kosten voor Tesla's bij reparatie ect..
Ga toch nog maar eens rond kijken voor andere opties.:(
 
Ik heb even meegekeken met de inbouw vd Lojack. Imho stelt het geen zak voor. Het is inderdaad een zwart kastje met een externe antenne. Standaard wordt een stukje dubbelzijdig tape meegeleverd, de 'monteur' bij mij had (door schade en schande wijs geworden?) een kitspuit voor een dotje lijm mee. Het aantal plekken waar je hem kan plaatsen is idd beperkt en de manier waarop hij werd geplaatst vertelde mij dat dit niet de eerste keer was dat hij deze plek gebruikte. Hij zat binnen 5 minuten, het papierwerk achteraf duurde langer:)

Ik denk dat doorgewinterde boeven hem in no time hebben gevonden, just my 2 cents..
 
Overigens zie ik op ons forum zonet deze advertentie banner staan:
Schermafbeelding 2018-05-24 om 09.08.21.png


desportwagenverzekering.nl