Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Verzekering

This site may earn commission on affiliate links.
Vergeet het maar als een verzekeringsmaatschappij een VBV-SCM-goedgekeurd beveiligingssysteem blijft eisen voor een Tesla. Die genormeerde veiligheidseisen zijn totaal niet afgestemd op elektrische auto's. Eisen als onderbreking naar brandstofpomp, ontsteking en dergelijke slaan bij een EV uiteraard nergens op. Dus: niet aan beginnen, andere verzekeringsmaatschappij zoeken of aandringen/onderhandelen dat ze iets onmogelijks eisen.
 
  • Disagree
Reactions: EelkoV
Mees & Zoonen (InsureMyTesla.nl) heeft per direct de premies gewijzigd. Voor 90% van de risico's is een -soms aanzienlijk- lagere premie beschikbaar.

Er geldt nog altijd geen eis voor een extra voertuigvolgsysteem.
Dit is alleen anders voor auto's die zonder Tesla alarm zijn geleverd.

Ook bestaande klanten kunnen zelf de nieuwe premie berekenen als ze inloggen op de site. Alle klanten worden hierover de komende dagen per e-mail geïnformeerd. Klanten die op een hogere premie uit zouden komen met het nieuwere tarief mogen uiteraard hun oude tarief houden. Mees & Zoonen voert geen verhogingen door.

De premies in de vergelijkingstabel uit deze thread zijn dus per vandaag niet meer actueel.
 
Ik ben leverancier van onderdelen die bij lo-jack gebruikt worden. Ze zijn zeker niet een middel wat zorgt voor het onmogelijk maken van diefstal maar het systeem zit wel echt goed in elkaar. Nadeel is alleen dat er nog te weinig mensen zijn om een diefstal op te sporen (die de apparatuur daarvoor hebben)

In mijn ogen is het wel superieur aan alle andere tracking systemen inclusief de standaard aanwezig in auto systemen.
Volgens mij is het apparaatje wel top, maar kan de plek waar hij terecht komt de zwakke schakel blijken te zijn. Naar mijn gevoel hoeven kwaadwillenden maar een paar 'logische' plekken in/onder de auto na te lopen om de Lojack te traceren en vervolgens is hij er met een ruk uit.
 
Volgens mij is het apparaatje wel top, maar kan de plek waar hij terecht komt de zwakke schakel blijken te zijn. Naar mijn gevoel hoeven kwaadwillenden maar een paar 'logische' plekken in/onder de auto na te lopen om de Lojack te traceren en vervolgens is hij er met een ruk uit.
Daar ben ik het helemaal mee eens, al gebruikt ze tegenwoordig van die mega taaie kit die trek je niet zomaar even los
 
Premie PMP Verzekeringen (Turien)

upload_2018-8-10_17-12-40.png


En dat is te zien op de polis:

Premie (incl. inzittenden + rechtsbijstand) is voor mij bijna 17% gestegen.
Eigen risico van 135 naar 500.

Ik had ze nog gebeld of er niet een rekenfout was gemaakt :confused:

Edit: Maarre, geen LoJack :)
 
Vergeet het maar als een verzekeringsmaatschappij een VBV-SCM-goedgekeurd beveiligingssysteem blijft eisen voor een Tesla. Die genormeerde veiligheidseisen zijn totaal niet afgestemd op elektrische auto's. Eisen als onderbreking naar brandstofpomp, ontsteking en dergelijke slaan bij een EV uiteraard nergens op. Dus: niet aan beginnen, andere verzekeringsmaatschappij zoeken of aandringen/onderhandelen dat ze iets onmogelijks eisen.

Daar ben ik het zeker niet mee eens. Zie mijn eerdere verhaal over een alarmsysteem (#1994). Ik heb nu 5 maanden ervaring met een ingebouwd alarmsysteem en geen probleem gehad. Zoals al eerder geschreven, geeft het mij een veilig gevoel dat er een tweede laag beveiliging is, waar een dief niet op zal rekenen en dat een extra drempel opwerpt.

In de reacties op mijn verhaal gaat het al snel over de juridische aspecten, maar technisch is er niets aan de hand met zo'n tweede systeem. Je moet alleen de verzekeringsmaatschappij overtuigen en in mijn geval hielp de leverancier van het alarmsysteem. Overigens perfect in laten bouwen bij Autotec in Made.
 
Premie PMP Verzekeringen (Turien)

View attachment 324632

En dat is te zien op de polis:

Premie (incl. inzittenden + rechtsbijstand) is voor mij bijna 17% gestegen.
Eigen risico van 135 naar 500.

Ik had ze nog gebeld of er niet een rekenfout was gemaakt :confused:

Edit: Maarre, geen LoJack :)
Ja dit soort brieven krijg ik jaarlijks sinds het eerste moment waarop ik ooit een verzekering afsloot. Het percentage wisselt nog wel eens, maar negatief is het nooit. De verhoging is over het algemeen hoger dan de korting die je door het toenemende aantal schadevrije jaren opbouwt. Na een paar jaar stap je dan weer eens over naar een ander die je als nieuwe klant dan weer een interessante aanbieding doet, en dan begint het weer van voren af aan. (dit allemaal ongeacht het type auto, dit heeft niks met Tesla te maken en alles met modus operandi van de verzekeringswereld).

Verder zijn de bedragen die door schade-experts worden toegekend en door reparatiebedrijven en fabrikanten worden geclaimd absoluut exorbitant en ook hard gegroeid met de jaren, en ik heb ook helemaal niet het idee dat de verzekeraars daar iets aan doen. Zolang als je meer premie int dan schade uitkeert hoeft dat ook niet...

(bovenstaande is puur op zelf meegemaakte anekdotes gebaseerd en dus alleen maar een mening).
 
Het wordt tijd dat het achterhaalde en enigszins wassen-neus principe van ‘schadevrije jaren’ vervangen gaat worden door een premie gebaseerd op leeftijd auto, rijgedrag en AI.

Je hebt al verzekeraars die doen aan rijstijlpremiekortingen, is wellicht een begin, maar dat kan allemaal nog veel beter en onafhankelijker ook.
Het is nu allemaal nog erg voorzichtig en te veel black-box.

Het zou eigenlijk volledig transparant van opzet moeten zijn waar de klant ook inzage heeft in eigen gegevens (moet toch al vanwege GDPR). Op deze manier werkt het veel positiever ook. En o ja, Chinese toestanden moeten voorkomen worden natuurlijk.

Goed rijgedrag kan (nog beter) beloond worden!

Misschien anders zelf maar een keer een concept uitwerken...

Er zijn ook gelijksoortige ideeen voor de gezondheidszorgpremies, maar daar vind ik het veel minder vanzelfsprekend dat een gezonde levensstijl beloond moet worden. Etisch veel lastiger allemaal.

Verzekering heb ik inmiddels toch maar verlengd. Volgend jaar maar weer eens zien.
 
Het wordt tijd dat het achterhaalde en enigszins wassen-neus principe van ‘schadevrije jaren’ vervangen gaat worden door een premie gebaseerd op leeftijd auto, rijgedrag en AI.
Op zich werkt het systeem van schadevrije jaren naar mijn idee redelijk goed.
Het zou alleen verboden moeten worden om de premie te verhogen. En als er dan een "ramp" plaats vindt, of er worden opeens meer auto's van merk x gestolen, dan moet de verzekeringsmaatschappij toestemming vragen aan een onafhankelijke instantie. Nu is hier geen toezicht op.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik huiverig ben voor een premie gebaseerd op leeftijd auto, rijgedrag en AI. Wie gaat hier namelijk de regels voor bedenken/bepalen?
Wat mag er dan wel, en wat niet? En hoe bepaal je dat?

Een goed voorbeeld is... te hard optrekken. Ik kan me voorstellen dat een verzekeringstechnisch een risico is o_O
Er zal dan naast "Chill Mode" ook een "Grandpa mode" komen.

Ben bang dat dit het ten koste gaat van mijn plezier van rijden. :eek:
 
@Geendiesel Uiteraard werkt het huidige schadevrije jaren systeem redelijk goed. Zelf rijd ik al (veel meer dan) 20 jaren schadevrij (inclusief hard optrekken zo nu en dan). Echter is mijn premiekorting capped op 20 jaar.

Wat wel en niet mag wordt juist door ‘de massa’ bepaald. Dat is het mooie van (AI) algoritmes.
Als er dan ook nog voorzien is in een centralere plek (gereguleerd of blockchain oid kan) waar de gegevens staan, is het niet zo dat elke verzekeraar gegevens zelf kan bepalen/beinvloeden. En ze hoeven ook niet alles zelf te registreren.
Dit kan een hele nieuwe (business) entiteit worden.

Wel kan je dan de risicoinschatting overlaten aan de verzekeraar. Zijn zij veel beter in toch?
Leidt ook weer tot meer marktwerking.

Mijn enige doel is transparantie aanbrengen in ‘welke’ gegevens van jou (rijgedrag, schades, etc) ingezet mogen worden bij de verzekeraar.

En dan natuurlijk met als doel een veel meer ‘premie op maat’ te kunnen bieden.

Het eigenlijke probleem is natuurlijk het ‘collectieve aspect’. Je betaalt immers premie om de schade te dekken van de ander, of van jezelf. Dat probleem wordt niet opgelost, maar door meer (rijgegevens) te mogen gebruiken kan er wel veel beter je portefeuille doorgerekend worden (en risicoinschatting).

Meer data kan leiden tot betere inschattingen. En met de steeds beter wordende techniek, lijkt het mij wel tijd worden om eea op de schop te nemen.

Nu moeten verzekeraars nog willen.
 
  • Like
Reactions: Geendiesel
Premie PMP Verzekeringen (Turien)

View attachment 324632

En dat is te zien op de polis:

Premie (incl. inzittenden + rechtsbijstand) is voor mij bijna 17% gestegen.
Eigen risico van 135 naar 500.

Ik had ze nog gebeld of er niet een rekenfout was gemaakt :confused:

Edit: Maarre, geen LoJack :)

Hier hetzelfde, ruim 20% hoger ondanks het extra schadevrije jaar. Overstappen dus...
 
Mees & Zoonen (InsureMyTesla.nl) heeft per direct de premies gewijzigd. Voor 90% van de risico's is een -soms aanzienlijk- lagere premie beschikbaar.

Er geldt nog altijd geen eis voor een extra voertuigvolgsysteem.
Dit is alleen anders voor auto's die zonder Tesla alarm zijn geleverd.

Ook bestaande klanten kunnen zelf de nieuwe premie berekenen als ze inloggen op de site. Alle klanten worden hierover de komende dagen per e-mail geïnformeerd. Klanten die op een hogere premie uit zouden komen met het nieuwere tarief mogen uiteraard hun oude tarief houden. Mees & Zoonen voert geen verhogingen door.

De premies in de vergelijkingstabel uit deze thread zijn dus per vandaag niet meer actueel.

Maar let op, het kan ook anders uitpakken. Had drie weken geleden een offerte aangevraagd en wilde die afgelopen week definitief maken. Ineens kwam mijn premie in het systeem door de nieuwe berekeningen ruim €600,- HOGER uit. Gelukkig was mijn offerte nog geldig en hebben ze beloofd dat in orde te maken, maar let dus goed op. En het is me een raadsel waarom het voor mij (volgens mij in geen enkele ‘bijzondere’ categorie) nou zoveel duurder zou worden.
Dat belooft wat voor volgend jaar....