Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Verzekering

This site may earn commission on affiliate links.
Begin dit jaar was er heel wat te doen over een premieverhoging voor een bepaalde categorie arbeidsongeschikheidsverzekerden. Dat haalde Radar .

Het ging om een verhoging van 10-15%.

Om eerlijk te zijn zou ik er niet gek van opkijken als er weer snel een brief komt, nu met de mededeling dat er "onopgemerkt!?" een foutje in de berekeningssoftware is geslopen.

Ik haal nog even iets terug uit Autoverzekering voor elektrische auto - grote verschillen premie

"Zo heeft Centraalbeheer een aparte overeenkomst met Tesla en kun je voordelig je auto verzekeren. Binnen Centraal Beheer houdt een speciale afdeling zich bezig met de autoverzekering van de Tesla’s. Buiten dat men natuurlijk deze relatief exclusieve groep graag aan zich wil binnen, is het argument voor de lage prijs van deze autoverzekering dat een elektrische auto veel minder gevoelig is voor diefstal. Dat maakt voor de WA + Casco autoverzekering een behoorlijk verschil in de premie. De voornaamste reden die Centraal Beheer opgeeft, is de ongevoeligheid voor diefstal van de elektrische auto. Dit zal wel te maken hebben met het gegeven dat in het Oostblok nog maar weinig laadpalen staan. De Tesla Model S autoverzekering kost bij Centraalbeheer € 750,= exclusief assurantie belasting."
 
Last edited:
Schadenfreude brengt in dezen geen zoden aan de dijk.
Jammer dat een aanbieder wegvalt en hierdoor voor onrust, ongemak en wantrouwen zorgt.

M.i. heeft Centraal Beheer het Teslaverhaal te zeer als een marketingverhaal gezien (een nieuwe markt waar we ons ten allen prijzen moeten kunnen positioneren voor iemand anders daar zijn zinnen op zet) en zich te weinig als een verzekeraar gedragen. Oog voor risico-analyse, preventie, segmentatie en behoud van verantwoordelijkheid ook bij de eindklant, ... allemaal leken ze onbelangrijk.

(Op dit laatste wil ik toch even focussen. Hoe veilig een Tesla zelf ook is, een combinatie van gewicht en snelheid blijft een potentiëel massavernietigingswapen. Cowboys horen in de prairie, desnoods op een gesloten circuit, maar niet op de openbare weg.)

Bij aanvang en ontwerp van onze verzekeringsoplossing zijn we wel door een verzekeringsbril blijven kijken. Onze resultaten zijn dan ook niet verlieslatend. Maar omdat ook de marges bij ons klein zijn (anders zou de klassieke Belgische verzekeringsmarkt een aanbod hebben dat veel dichter bij dit van ons ligt), wordt die rentabiliteit in het oog gehouden. Wie denkt dat een verzekeraar lang geïnteresseerd is om structureel verlies te maken, droomt. There is no such a thing as a free lunch.

In Nederland zijn er enkele aanbieders die wellicht de klanten, die van Centraal Beheer afscheid willen nemen, kunnen services.

Tot heden is niet bekend of sanering bij CB op 1 of andere manier en/of wanneer ook naar Belgische klanten doorsijpelt.
Ik kan alleen maar zeggen dat het aanbod dat wij voor België ontwikkelden in 2015 geldig blijft.
Om de eigen verantwoordelijkheid te behouden én de vrijblijvendheid (ander betaald toch) tegen te gaan houden we vast aan een contactuele vrijstelling in eigen schade.

Als zowel klant als verzekeraar elkaars belangen respecteren, kunnen we samen een eind ver komen.
 
Ik ben bang dat die Tesla rijders die van ales en nog wat hebben geclaimd één ding over het hoofd hebben gezien. Het feit dat CB geen rekening hield in de premie met geclaimde schade, wil niet zeggen dat de gemelde schade niet geregistreerd wordt in Roy-data en dat betekent dan weer dat je aantal schadevrije jaren teruggebracht wordt. Als je dan elders wilt verzekeren wordt je daar met een hogere premie geconfronteerd lijkt me.

Dat roy data verhaal wordt nog een discussie. Voor mij is het meer dan een jaar geleden dat ik mijn MS kreeg. (daar voor auto in prive)
Volgens mij houden ze de opgebouwde jaren een jaar vast voor een eventuele nieuwe verzekering. Zou dus goed kunnen dat er nu een ton aan schadevrije jaren verdwenen is.
Nog geen brief gezien overigens. Zal wel in de postbus liggen.

- - - Updated - - -

Net de brief bekeken. 'concurrerend' is voor CB kennelijk een ruim begrip.
(Overigens heeft die manager zijn naam ook niet echt mee)
 
Dat roy data verhaal wordt nog een discussie. Voor mij is het meer dan een jaar geleden dat ik mijn MS kreeg. (daar voor auto in prive)
Volgens mij houden ze de opgebouwde jaren een jaar vast voor een eventuele nieuwe verzekering. Zou dus goed kunnen dat er nu een ton aan schadevrije jaren verdwenen is.
Nog geen brief gezien overigens. Zal wel in de postbus liggen.

- - - Updated - - -

Net de brief bekeken. 'concurrerend' is voor CB kennelijk een ruim begrip.
(Overigens heeft die manager zijn naam ook niet echt mee)
Een kloothommel is het!
 
Wat een raar verhaal zo kort voor 1-12. te kort dag om de rest van je achmea verzekeringen elders onder te brengen ook. Wat nu? Gaan we ons verenigen en een petitie opstellen?Vervolgens aanbieden bij het hoofdkantoor met colonne. Mooie plaatjes... en misschien binden ze wel in. Of haakt een andere verzekeraar in met en betere deal. Ik doe wel mee (ook met de organisatie)
 
Wat een raar verhaal zo kort voor 1-12. te kort dag om de rest van je achmea verzekeringen elders onder te brengen ook. Wat nu? Gaan we ons verenigen en een petitie opstellen?Vervolgens aanbieden bij het hoofdkantoor met colonne. Mooie plaatjes... en misschien binden ze wel in. Of haakt een andere verzekeraar in met en betere deal. Ik doe wel mee (ook met de organisatie)

Delta Lloyd heeft toch nog wel een vergelijkbaar product?
 
Ze meldden mij eerder dat ze 1300 Tesla's hadden verzekerd. Ik kan me niet voorstellen dat je jet een omzet van plm een miljoen zo'n model niet kan laten werken. Dit wordt ook nog eens herverzekerd bij een andere maatschappij.

Ik heb ze nog gebeld of ze voor een andere zakelijke auto ze ook nog wat konden betekenen. Na drie weken kreeg ik uiteindelijk van een ander bedrijf een offerte. Overigens, bij zelf.nl was ik uiteindelijk nog 10% goedkoper uit.

Hoe dan ook, dit zijn allemaal tekenen van een bedrijf wat hiermee stopt, en het pakket verzekeringen heeft doorverkocht. Die nieuwe partij zal wel geen zin hebben in de premium Tesla markt.
 
Heeft er al iemand per brief of mail een daadwerkelijk aanbod gehad voor de voortzetting van de bestaande polis? Ik ben mij er, vanuit mijn verzekeringsachtergrond, in aan het verdiepen. Mogelijk lopen twee zaken langs elkaar:

1) Het kan zijn dat Centraal Beheer heeft besloten om de speciale Tesla polis niet meer aan te bieden. Dat kan en is een stuk ondernemersvrijheid hoewel het wat vreemd is dat dit al zo kort na de introductie plaatsvindt. Dat betekent dat nieuwe aanvragen via de normale premietabellen lopen waarbij o.a. cataloguswaarde en toe te rekenen schadevrije jaren een rol spelen. Die premie is overigens niet kinderachtig. Ik zou daar zelf niet op ingaan nu er kennelijk toch nog andere "wel" speciale Teslaverzekeringen zijn.

2) Als de resultaten tegenvallen dan is het gebruikelijk dat dat (meestal op termijn) tot een premieverhoging leidt en/of andere maatregelen zoals een verplicht eigen risico etc. Het gaat hier echter om lopende contracten waarbij de "maatregelen" moeten vallen binnen de grenzen van de redelijkheid. Een premieverhoging van 100% of meer valt daar niet onder. Als je belt zal men waarschijnlijk aflezen wat de huidige tabel voor nieuwe verzekeringen aangeeft.

Ik hoop dat ik gelijk heb, niet alleen voor mezelf maar voor iedereen die een contract met Centraal Beheer heeft. In dat geval kan het zo zijn dat het aanbod toch nog (een beetje) concurrerend kan zijn.
Anders is het niet meer dan "wisfull thinking" en ben ik ook van de partij bij het event aan de "Laan van Malkenschoten" in Apeldoorn. Een deel van het publiek zal primair reageren vanuit de gedachte dat de Teslarijder al zoveel voordelen heeft maar aan de andere kant is er een behoorlijke imagoschade wanneer je kijkt naar ondersteuning van duurzaamheidsinitiatieven.

Van mij mag de premie wel iets omhoog en ook een verplicht eigen risico is te verdedigen, mits in verhouding zoals ik hierboven aangaf.

Nu maar afwachten wat het eerste concrete "prolongatie" voorstel zal zijn.
 
Is er iemand uit België die ook bij CB verzekerd is en een gelijkaardige brief heeft gekregen?

Ik heb toegezegd om een verzekering af te sluiten bij CB (Tesla wordt eind december geleverd) en ze hebben me twee weken geleden gezegd dat er voor de Belgische markt niet wijzigt. Maar nu ik de nieuwe prijzen zie, kan ik echt moeilijk geloven dat de Belgische verzekeringen hier niet onder zouden vallen. Het zou toch te gek zijn voor woorden dat iemand in België 2,5 keer minder zou betalen dan iemand in Nederland.

Ik ga eens polsen bij één van de forumleden ;o)
 
Dat roy data verhaal wordt nog een discussie. Voor mij is het meer dan een jaar geleden dat ik mijn MS kreeg. (daar voor auto in prive)
Volgens mij houden ze de opgebouwde jaren een jaar vast voor een eventuele nieuwe verzekering. Zou dus goed kunnen dat er nu een ton aan schadevrije jaren verdwenen is.

Ik heb meteen toen mijn privé auto verkocht was dit doorgegeven aan CBDS zodat mijn schadevrije jaren naar die polis overgezet konden worden. Had dat destijds meen ik hier zelfs als tip gelezen. Wel zuur als je daar nu pas achterkomt maar wellicht kun je nog een poging wagen of ze alsnog naar de nieuwe polis meegenomen kunnen worden?
 
Ik heb vandaag even contact gehad met Van Tol & Zn (de tussenpersoon achter teslapolis.nl via Delta Lloyd). Ze reageerden bijzonder snel op mijn vraag.
Zij geven aan dat in het eerste jaar de prijs van 850 euro ex. ass. belasting niet tussentijds zal wijzigen. Ze kunnen niet uitsluiten dat Delta Lloyd de premie na het eerste jaar aanpast (uiteraard).
Verder geven ze aan dat de premie naar verwachting per 1 januari 2015 ook wel aangepast zal worden, maar als je voor 31 december afsluit dan geniet je nog van het op de site genoemde tarief.
Het zijn goede verkopers in ieder geval :)

Ow en de nieuwwaarderegeling is ook voor Financial Lease van toepassing, ondanks de clausule in de Delta Lloyd voorwaarden.

Verder heb ik ook bij Raedthuys om een offerte gevraagd, ik ben benieuwd welke het wordt uiteindelijk.
 
Is er iemand uit België die ook bij CB verzekerd is en een gelijkaardige brief heeft gekregen?

Ik heb toegezegd om een verzekering af te sluiten bij CB (Tesla wordt eind december geleverd) en ze hebben me twee weken geleden gezegd dat er voor de Belgische markt niet wijzigt. Maar nu ik de nieuwe prijzen zie, kan ik echt moeilijk geloven dat de Belgische verzekeringen hier niet onder zouden vallen. Het zou toch te gek zijn voor woorden dat iemand in België 2,5 keer minder zou betalen dan iemand in Nederland.

Ik ga eens polsen bij één van de forumleden ;o)
Ik ben bij CB (Patrick was nog niet klaar met zijn polis toen ik begon te rijden met de tesla) en heb nog niets ontvangen.
 
dat is herleidbaar tot dit PEM Default page
volgens mij gewoon een tussenpersoon, ben benieuwd waar hij het dan onder brengt.. CB ??

Klik op www.teslapolis.nl op Polisvoorwaarden en je krijgt de Delta Lloyd Xclusief polisvoorwaarden voor je neus.
Die polis heb ik bij aanschaf genomen, vond ik veel aantrekkelijker dan CB omdat ik inderdaad liever cash krijg dan een nieuwe MS als ik niet weet hoe de EV wereld (en de fiscale voorwaarden) er in 2016 uitziet...
En vooralsnog geen premiedreigementen ontvangen.