Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Verzekering

This site may earn commission on affiliate links.
Tot nu toe waren mijn auto's altijd full operational lease (leasemaatschappij regelt de verzekering) of netto operational lease (ik regel zelf de verzekering in mijn particuliere pakket bij Interpolis). Met de Tesla heb ik voor het eerst een financial lease constructie. De auto komt dus op de balans van mijn BV. Dat betekent volgens mij dat ik nu ook een zakelijke autoverzekering zou kunnen afsluiten. Iemand daar ervaring mee? Voordelen, nadelen?
Verschil is dat schadevergoedingen ex. BTW worden uitgekeerd. Boekhoudkundig is alles simpeler (geen menging met privé).
 
  • Like
Reactions: maarteneekels
Ik heb een vraag over Belgische verzekeringen. Stel, ik heb een Tesla op Belgisch kenteken en die leen ik uit aan mijn dochter. Mijn dochter maakt helaas een stuurfoutje, en ik heb een kleine schade. De vraag is nu onder welke verzekering dit valt. Is dit iets wat onder mijn autoverzekering valt, of is dit iets wat is gedekt door mijn 'Familiale' verzekering?

In Nederland zou dit onder de Aansprakelijkheidsverzekering vallen volgens mij, maar mijn Belgische familie is er van overtuigd dat dit via de autoverzekering wordt gedekt, mits voldoende dekking. Als er dan niet voldoende dekking is, is de veroorzaker aansprakelijk, mijn dochter dus dus. Is er dan nog een andere verzekering waar zij dit op kan verhalen? Of is ze inderdaad onverzekerd en draait ze voor de volledige schade op?

Iemand enig idee hoe dit werkt in België? Mijn dochter heeft iets dergelijks aan de hand en ik krijg zeer tegenstrijdige berichten.
 
Wat je stelt over Nederland is in het algemeen niet correct, autoschade is uitgesloten in een standaard (privé) aansprakelijkheidsverzekering. Schade aan de auto komt ten laste van de eventuele all-risk autoverzekering van de eigenaar van de auto. Eventuele schade aan derden komt ten laste van de verplichte wettelijke aansprakelijkheidsverzekering (WA) van de autoverzekering van de eigenaar van de auto.
Kortom als je dochter in je Nederlands-verzekerde Tesla (of een andere auto) rijdt en schade rijdt komt dat altijd ten laste van je eigen auto verzekering, nooit ten laste van een aansprakelijkheidsverzekering. Schade heeft dan ook invloed op de schade-vrije jaren van de verzekeringnemer, ook als deze niet zelf rijdt.

Ik weet niet hoe het in België zit.
 
Wat je stelt over Nederland is in het algemeen niet correct, autoschade is uitgesloten in een standaard (privé) aansprakelijkheidsverzekering. Schade aan de auto komt ten laste van de eventuele all-risk autoverzekering van de eigenaar van de auto. Eventuele schade aan derden komt ten laste van de verplichte wettelijke aansprakelijkheidsverzekering (WA) van de autoverzekering van de eigenaar van de auto.
Kortom als je dochter in je Nederlands-verzekerde Tesla (of een andere auto) rijdt en schade rijdt komt dat altijd ten laste van je eigen auto verzekering, nooit ten laste van een aansprakelijkheidsverzekering. Schade heeft dan ook invloed op de schade-vrije jaren van de verzekeringnemer, ook als deze niet zelf rijdt.

Ik weet niet hoe het in België zit.
Bedankt voor de uitleg, Tim. Ik was duidelijk verkeerd geïnformeerd over de Nederlandse situatie, en daarmee is mijn verbazing over de situatie in België ook niet terecht denk ik. :)
 
Ik heb een vraag over Belgische verzekeringen. Stel, ik heb een Tesla op Belgisch kenteken en die leen ik uit aan mijn dochter. Mijn dochter maakt helaas een stuurfoutje, en ik heb een kleine schade. ... Is dit iets wat onder mijn autoverzekering valt, of is dit iets wat is gedekt door mijn 'Familiale' verzekering?

In Nederland zou dit onder de Aansprakelijkheidsverzekering vallen ....maar mijn Belgische familie is er van overtuigd dat dit via de autoverzekering wordt gedekt, mits voldoende dekking. ... Is er dan nog een andere verzekering waar zij dit op kan verhalen? Of is ze inderdaad onverzekerd en draait ze voor de volledige schade op?

Iemand enig idee hoe dit werkt in België? ...
Dag René,
Even schematisch:
1. Valt dit te regelen via uw familiale verzekering? NEEN. De familiale verzekering is een aansprakelijkheidsverzekering. Ze vergoedt schade die u veroorzaakt aan anderen/derden. U kan nooit vergoeding van uw eigen verzekering ontvangen.

2. Valt dit te regelen via familiale van uw dochter? NEEN. Reden is dat Belgische familiales alleen extracontractuele schade waarborgt. Nu heeft uw dochter volgens onze opvattingen een contractuele relatie met haar vader wat het gebruik van de wagen betreft. Zelf als daar geen geschreven overeenkomst over bestaat. Het contract in kwestie is dan: "gebruiken mag, mits je naderhand de wagen onbeschadigd terugbezorgt". De schade die ze veroorzaakt heeft wordt gezien als contractueel en niet als buitencontractueel. Familiale trekt hier har handen van af.

3. Valt dit te regelen binnen de eigen auto WA (wij spreken van BA Burgerlijke Aansprakelijkheid) verzekering in België? NEEN. In deze verzekering wordt iedere toegelaten bestuurder verzekerd voor de schade, die zij met de wagen veroorzaken aan derden. Aangezien het gaat over schade aan uw Tesla kan u zelf niet beschouwd worden als derde.

4. Valt dit te regelen onder ALL RISK/CASCO verzekering ( wij spreken van omnium)? MOGELIJK. Er is contractuele vrijheid in België wat dergelijke verzekeringen betreft. Zo zou er kunnen bepaald zijn dat de dekking niet geldt als de bestuurder jonger is dan een bepaalde leeftijd.
Is er geen uitsluiting, dan kan de schade ook lager zijn dan het eigen risico (wij spreken van vrijstelling). In voorkomend geval is er geen vergoeding.

5. Is er geen ALL RISK, dan kan er geen andere verzekering tussenkomen. Dochter moet dan helaas uit eigen middelen putten om vader te vergoeden. Tenzij vader dochterlief ontziet en de schade onder de mantel der liefde schuift en zelf zijn geldbeugel opentrekt.
 
  • Informative
Reactions: redevries
Wat je stelt over Nederland is in het algemeen niet correct, autoschade is uitgesloten in een standaard (privé) aansprakelijkheidsverzekering. Schade aan de auto komt ten laste van de eventuele all-risk autoverzekering van de eigenaar van de auto. Eventuele schade aan derden komt ten laste van de verplichte wettelijke aansprakelijkheidsverzekering (WA) van de autoverzekering van de eigenaar van de auto.
Kortom als je dochter in je Nederlands-verzekerde Tesla (of een andere auto) rijdt en schade rijdt komt dat altijd ten laste van je eigen auto verzekering, nooit ten laste van een aansprakelijkheidsverzekering. Schade heeft dan ook invloed op de schade-vrije jaren van de verzekeringnemer, ook als deze niet zelf rijdt.

Ik weet niet hoe het in België zit.
juist! er is net een nieuwe verzekering die juist dit risico per dag voor € 3,50 kan dekken: Ik kan zorgeloos de weg op!
 
Ik heb een vraag over Belgische verzekeringen. Stel, ik heb een Tesla op Belgisch kenteken en die leen ik uit aan mijn dochter. Mijn dochter maakt helaas een stuurfoutje, en ik heb een kleine schade. De vraag is nu onder welke verzekering dit valt. Is dit iets wat onder mijn autoverzekering valt, of is dit iets wat is gedekt door mijn 'Familiale' verzekering?

In Nederland zou dit onder de Aansprakelijkheidsverzekering vallen volgens mij, maar mijn Belgische familie is er van overtuigd dat dit via de autoverzekering wordt gedekt, mits voldoende dekking. Als er dan niet voldoende dekking is, is de veroorzaker aansprakelijk, mijn dochter dus dus. Is er dan nog een andere verzekering waar zij dit op kan verhalen? Of is ze inderdaad onverzekerd en draait ze voor de volledige schade op?

Iemand enig idee hoe dit werkt in België? Mijn dochter heeft iets dergelijks aan de hand en ik krijg zeer tegenstrijdige berichten.

er zijn Belgische verzekeringsmakelaars actief op het forum, zij kunnen je zonder twijfel alle finesses vertellen.

Maar tenzij je dochter een zware fout zou gemaakt hebben ('dronken' rijden, bvb) dan wordt de tegenpartij volledig vergoed via de auto-verzekering van de wagen waar zij mee reed. Ook eventuele schade aan inzittenden in de wagen waar zij mee reed.
Ingeval van een omnium-verzekering worden ook de kosten aan de wagen waar zij mee reed vergoed; net als eventuele lichamelijke schade bij haar. (met een mogelijke vrijstelling).

Er kan dus discussie ontstaan over wie nu gaat opdraaien voor de kosten aan de wagen waar zij mee reed, indien deze niet omnium-verzekerd is.
En verder zal mogelijk de jaarlijkse premie stijgen.


Ook ik heb een dochter; die hetzelfde heeft voorgehad:oops: (maar de wagen was wel omnium-verzekerd.)
 
Recent brief van Delta Lloyd ontvangen met aankondiging van nieuwe premie voor komend jaar , de basisipremie is aanzienlijk meer dan 10% gestegen .... Volgens dit artikel zou dat niet meer als 10% stilzwijgend mogen zijn . Nieuwsberichten
Enig verschil is dat je dan dus per direct onder je verzekering uit kunt. En dan? Is er een vergelijkbaar aanbod voor een lagere prijs?
 
En dan? Is er een vergelijkbaar aanbod voor een lagere prijs?

Assicuro.

- Vaste premie, dus géén forse premieverhoging na een schade.
- Vrije keuze bij schadeherstel.
- Concurrerende tarieven en uitstekende voorwaarden bij een gespecialiseerde verzekeraar.
- Snelle en persoonlijke schadeafhandeling.
- Vaste relatiebeheerder van uw contract(en).

Het is mogelijk om uw auto alvast volledig casco te verzekeren op basis van het chassisnummer (tijdelijk zonder NL-kenteken).

Optionele dekkingen
- XXL-Dekking: Dit is een uitbreiding op de (reeds uitgebreide) allrisk dekking. Een overzicht van deze uitbreidingen treft u aan in de bijlage.
- Inzittendenverzekering: Er zijn twee soorten inzittendenverzekeringen. Een uitleg over de inzittendenverzekeringen treft u aan in de bijlage. Indien u kiest voor de XXL-Dekking zijn beide inzittendenverzekeringen inbegrepen.
- (Motorrijtuigen)Rechtsbijstand. Indien u kiest voor de XXL-Dekking is de motorrijtuigenrechtsbijstandsverzekering inbegrepen.

Onlangs mijn verzekering bij deze tussenpersoon/verzekeraar afgesloten.
 
Assicuro is een tussenpersoon, enig idee bij wie hebben ze dat ondergebracht?

Assicuro.

- Vaste premie, dus géén forse premieverhoging na een schade.
- Vrije keuze bij schadeherstel.
- Concurrerende tarieven en uitstekende voorwaarden bij een gespecialiseerde verzekeraar.
- Snelle en persoonlijke schadeafhandeling.
- Vaste relatiebeheerder van uw contract(en).

Het is mogelijk om uw auto alvast volledig casco te verzekeren op basis van het chassisnummer (tijdelijk zonder NL-kenteken).

Optionele dekkingen
- XXL-Dekking: Dit is een uitbreiding op de (reeds uitgebreide) allrisk dekking. Een overzicht van deze uitbreidingen treft u aan in de bijlage.
- Inzittendenverzekering: Er zijn twee soorten inzittendenverzekeringen. Een uitleg over de inzittendenverzekeringen treft u aan in de bijlage. Indien u kiest voor de XXL-Dekking zijn beide inzittendenverzekeringen inbegrepen.
- (Motorrijtuigen)Rechtsbijstand. Indien u kiest voor de XXL-Dekking is de motorrijtuigenrechtsbijstandsverzekering inbegrepen.

Onlangs mijn verzekering bij deze tussenpersoon/verzekeraar afgesloten.