Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Verzekering

This site may earn commission on affiliate links.
Tesla gaat voor 100% zekerheid bij reparaties. Ze deuken vrijwel nooit uit, maar vervangen een gedeukt deel. Daarnaast vervangen ze ook delen die gemonteerd zitten op beschadigde delen. Zelfs als daar geen zichtbare schade aan is.
Dan zijn de onderdelen heel duur. Een enkele koplamp zonder demontage en montage, kost 1.200 euro excl. BTW.
Een krasje op de koplamp na een aanrijding, het ding wordt vervangen. Een tik tegen de voorkant levert zo 11.000 euro ex. BTW schade op. Een 'normale' autospuiter doet dit voor ruim minder dan de helft.
Wel moet gezegd dat de auto er na zo'n reparatie letterlijk als nieuw uitziet.
Nou, da's frappant Wim, want dat kan ik letterlijk zo bevestigen: een tik tegen de voorkant en ik was inderdaad 11k kwijt. Malloten. Maar wel weer als nieuw.
 
Nou, da's frappant Wim, want dat kan ik letterlijk zo bevestigen: een tik tegen de voorkant en ik was inderdaad 11k kwijt. Malloten. Maar wel weer als nieuw.
Een geluk bij een ongeluk was dat de schade door een Tesla medewerker was veroorzaakt. Zelf geen kosten dus.
Wel was de voorste kentekenplaat bij de botsing verdwenen. Dan krijg je een '1' tje op de beide vervangende kentekenplaten.
Je hebt dan een auto met een 'verhaal' en daar heb ik een broertje aan dood. Goede reden om toen mijn classic te vervangen voor een versie met AP. Op autogebied de beste beslissing ooit.
 
"In juli kreeg ons kantoor ineens het bericht dat alle Tesla's moeten voorzien zijn van een peilzender. Het blijkt dat het nog al gemakkelijk is om een Tesla (S of X, maakt niet uit) te hacken. Als je op een openbaar wifi kanaal zit, zou iemand je telefoon over kunnen nemen. Ze kunnen dan ook de app van Tesla bedienen en daarmee de auto overnemen.

Nu ben ik geen beveiligingsexpert maar ik weet er wel iets van af. Wat een onzinverhaal. Ja, er zijn Tesla's gestolen maar niet op deze manier. Man in the middle attacks komen veel voor, maar met een HTTPS verbinding los je dat grotendeels op. En het verkeer tussen de app en de server is inderdaad op die manier versleuteld. Dus dit verhaal slaat helemaal nergens op.

(disclaimer: blijf altijd voorzichtig op openbare WIFI's!)
 
Nu ben ik geen beveiligingsexpert maar ik weet er wel iets van af. Wat een onzinverhaal. Ja, er zijn Tesla's gestolen maar niet op deze manier. Man in the middle attacks komen veel voor, maar met een HTTPS verbinding los je dat grotendeels op. En het verkeer tussen de app en de server is inderdaad op die manier versleuteld. Dus dit verhaal slaat helemaal nergens op.

(disclaimer: blijf altijd voorzichtig op openbare WIFI's!)
Het laat denk ik vooral zien dat de beslissing om een peilzender o.i.d. verplicht te stellen niet door techneuten wordt genomen... ;)
 
  • Like
Reactions: HWS and dvroegop
Goedemiddag allen, ook ik ben aankomend Tesla-rijder (mijn auto is vrijdag in onderdelen in Tilburg aangekomen) en hoewel ik me al wel op verzekeringen had georiënteerd kan ik dat dus helemaal opnieuw gaan doen met alle recente ontwikkelingen. Deze thread is niet bemoedigend moet ik zeggen.

Wij zitten met alle verzekeringen bij CB, en die hebben net aan de telefoon plompverloren toegegeven dat ze geen Tesla's meer willen verzekeren. Daarom geven ze premievoorstellen af die vooral bedoeld zijn om af te schrikken. Dat is me letterlijk zo verteld. Tja, eerlijkheid is ook wat waard zullen we maar zeggen?

Op zoek naar een ander dus. Een hele puzzel, die ik hieronder uitgebreid beschrijf voor het geval iemand anders ook in deze situatie zit.

Onze huidige auto's zijn particulier bij CB verzekerd, terwijl mijn Tesla zakelijk gereden gaat worden. Punt daarbij is dat onze auto's zijn verzekerd op naam van mijn vrouw, dat is ooit zo gegaan vanwege een werkgeverskorting via haar werkgever. De schadevrije jaren worden bijgehouden per auto, en dan zit je ook nog met een no-claimbeschermer waardoor er sprake is van 'interne schadevrije jaren' (hoger dankzij die no-claimbeschermer) en 'externe schadevrije jaren' - de laatste categorie is uiteraard wat doorgegeven wordt aan Roy-data bij het beëindigen van je verzekering.

Toen ik nog uitging van een zakelijke autoverzekering bij CB, werd mij verteld dat ze in dit soort gevallen bereid zijn om het gunstigste aantal schadevrije jaren mee te geven bij de omzetting van particulier naar zakelijk. In ons geval 16 jaren versus 4 jaren (intern: 9 jaren). Dus: als ik mijn eigen auto verkoop, de verzekering beëindig en zakelijk een verzekering afsluit voor een bedrijfsauto, dan kan ik bij CB de 16 jaren meekrijgen voor die zakelijke verzekering. Terwijl die jaren eigenlijk horen bij de andere auto! Dat zetten ze dan om voordat de verzekering beëindigd wordt. Mijn vraag was uiteraard: kan dat ook als ik niet bij CB blijf - omdat jullie me niet meer willen hebben?

Was even puzzelen, maar het kan. Wellicht goed om te weten. Wat ze niet kunnen: de schadevrije jaren op mijn naam zetten in Roy-data. Maar ook daar heeft het verzekeringsbedrijf iets op gevonden: je kunt je schadevrije jaren overdragen aan je partner. De nieuwe verzekeraar moet je een afstandsverklaring sturen, die je beide ondertekent, en dan zijn de schadevrije jaren van je partner voor jou. Wist ik ook niet. Voor mijn vrouw maakt het niet uit, met 9 schadevrije jaren zit ze nog steeds op maximale korting. Voor mij maakt het wel heel veel uit natuurlijk.

Nu eerst nog een andere verzekeraar zoeken. Enorm handige tabel in dit draadje!
 
Nu zal een dikke Audi of BMW ook niet goedkoop zijn in de verzekering, we praten immers over een bepaalde klasse.

Mijn vorige auto('s) van dat merk wat al 101 jaar auto's bouwt, waren ca. 100K in. BTW. Verzekering ca. €1.500 per jaar. Mijn Tesla kostte ook ca. 100K, maar dan ex. BTW. Verzekering via PMP in mijn tweede jaar, na 17% verhoging, ca. € 1.800 per jaar. Geen verschil dus. Maar zo lang mensen appels met peren blijven vergelijken, zeker als ze uit auto's stappen die de helft kosten, blijft een Tesla verzekeren in de volksmond duur.

Dat onderdelen door Tesla duur verkocht worden, is te billijken. Ze hebben nu eenmaal heel veel geld nodig. Een ongewenst neveneffect is dat de verzekeringspremie's zullen stijgen. Lijkt me een zakelijke afweging voor Tesla en zelf verzekeringen aan gaan bieden ligt dan voor de hand. Zijn we direct van dat paniekvoetbal met wel/niet peilzenders af. Dat deze diefstal van een MS niet zullen voorkomen noch bemoeilijken, is inmiddels wel duidelijk.
 
Behalve dat ik, toen ik mijn Tesla kocht, een verzekering had van onder de 1000 euro. Dat nam ik ook mee in mijn totale TCO. Nu is het bijna het dubbele in een paar jaar tijd. Dat klopt niet.
Mijn eerste premie in 2013 was € 750 euro. De laatste rekening was ruim € 1.500 euro. Dat zal bij verlenging wel weer flink stijgen.
Inderdaad grote sprongen de verkeerde kant op. Maar ... er wordt kennelijk toch wel veel schade gereden met Tesla's.
Afkloppen maar ..
 
Ik heb iemand overtuigd om een S te kopen. Met mijn refferal 1000 euro korting en onbeperkt SuC laden. Vorige week proefrit gemaakt in Tilburg, alles laten doorrekenen door boekhouder en was eruit,ging hem kopen. WAS...want hoorde overal dat het verzekeren van een Tesla erg moeilijk is en kostbaar... ik zal hem wel weten te overtuigen maar toch..... dat gedoe met die verzekeringen is echt serieus vervelend. Ik betaalde 750 euro in 2014 en nu 950. Maar zal denk ik als ik het zo hier lees bij verlenging moeten rekenen op een verdubbeling....
Ben erg benieuwd naar je verlenging want het is echt een dram....
Die 750 euro was gewoon ook echt een hele goede deal. Jammer dat je je (gemis aan) schadeverleden niet behield daarbij... Zo'n goede deal dat CB niet wist hoe snel ze van ons af moesten geraken...
HuH? schade jaren niet bijhouden? Als je geen schade rijdt hoef je niets bij te houden! Dat dan je premie alsnog met 100% stijgt lijkt me moeilijk uit te leggen.....
 
Ben erg benieuwd naar je verlenging want het is echt een dram....

HuH? schade jaren niet bijhouden? Als je geen schade rijdt hoef je niets bij te houden! Dat dan je premie alsnog met 100% stijgt lijkt me moeilijk uit te leggen.....
bonus/malus bedoel ik.
Het systeem dat ervoor zorgt dat je vooral je eigen schade weer terugbetaalt aan de verzekering in de jaren na die schade, en dat er voor zorgt dat je flinke korting krijgt als je lang geen brokken hebt gemaakt. Eigenlijk best een prima systeem dat ervoor zorgt dat iemand die niet veel schades rijdt minder opdraait voor de schades van anderen... Dat heb je opgegeven toen je voor die goedkope verzekering koos, dus je moet niet verwachten dat je korting/premie elk jaar lager wordt als je geen schade rijdt...

Tsja, als je die €750 van 2013/2014 ziet als een marktconforme premie dan is een verdubbeling natuurlijk niet recht te praten. Echter, die 750€ was absoluut niet marktconform, want elke andere verzekeraar zat toen boven de 1200 euro per jaar voor een auto van meer dan een ton.
Vandaar dat iedereen er toen bovenop sprong.

Wat wel hierdoor is gebeurd is dat er nu een hele grote groep mensen met dezelfde auto's bij een heel klein clubje verzekeraars zit.
Verder hebben we natuurlijk te maken met een niche automaker die dure, snelle auto's bouwt, een dollarprijs die enorm is gestegen in de laatste jaren, wat de onderdelenprijzen geen goed heeft gedaan, een falende antidiefstalbeveiliging (passive entry -- dit is een industriebreed probleem overigens), dan kun je verwachten dat je dat alles enigszins terugziet in de prijs van de verzekering...

Ik probeer niks goed te praten maar laten we wel gewoon realistisch zijn...
 
  • Like
Reactions: vdvoorde and Wim S.
Bij deze een update van mijn overzicht van de premies van de volgende verzekeraars:
Veenstra & de Jong, EAS, Centr.Beh. Achmea, Paulowski, Müller & Parters, Interpolis, Van Tol Verzekeringen
uitgaande van: WA + volledig casco, Model X75D (nieuwwaarde 90k ex btw), 16 schadevrije jaren, onbep.kms
Deze premies zijn verkregen in de maand sept 2017.

Knipsel3.PNG


Ik wacht nog op een premie voorstel via een tussenpersoon van (naar verwachting) Allianz.
 
Bij deze een update van mijn overzicht van de premies van de volgende verzekeraars:
Veenstra & de Jong, EAS, Centr.Beh. Achmea, Paulowski, Müller & Parters, Interpolis, Van Tol Verzekeringen
uitgaande van: WA + volledig casco, Model X75D (nieuwwaarde 90k ex btw), 16 schadevrije jaren, onbep.kms
Deze premies zijn verkregen in de maand sept 2017.

View attachment 248779

Ik wacht nog op een premie voorstel via een tussenpersoon van (naar verwachting) Allianz.

Prima sheet!
Ter aanvulling:
- net in laten bouwen peilzender, kost via Van der Tol (Turien) €482 inclusief btw en 3 jaar abonnement .
 
Heb sinds een maand een x90d. Verzekerd bij assicuro, als eis hadden ze destijds een lo jack. Deze is geïnstalleerd, echter kreeg ik gisteren een email met de vraag of ik het scm certificaat van het klasse 3 alarmsysteem met hellinghoekdetectie nog wilde opsturen naar hun.

Aangezien ze bij het afsluiten van de verzekering alleen over een lo jack hadden gesproken ging ik ervan uit dat na de installatie ervan alles klopte.
Maar kennelijk niet. Ik heb tesla gebeld en die zeiden dat het voertuig is voorzien van een alarm soortgelijk aan klasse 5, maar dat het geen scm certificering heeft.
Ik heb 2 installateurs geveld voor een prijsopgave voor het installeren van een klasse 3 systeem, echter zeggen ze dat dat niet mogelijk is in een Tesla door de reeds aanwezige alarm apparatuur en de eigen tesla technologie.

Ik ga morgen nogmaals met assicuro bellen want dit is wel raar allemaal.
Iemand anders verzekerd bij assicuro met hetzelfde probleem?
 
  • Helpful
Reactions: Jkr85
Heb sinds een maand een x90d. Verzekerd bij assicuro, als eis hadden ze destijds een lo jack. Deze is geïnstalleerd, echter kreeg ik gisteren een email met de vraag of ik het scm certificaat van het klasse 3 alarmsysteem met hellinghoekdetectie nog wilde opsturen naar hun.

Aangezien ze bij het afsluiten van de verzekering alleen over een lo jack hadden gesproken ging ik ervan uit dat na de installatie ervan alles klopte.
Maar kennelijk niet. Ik heb tesla gebeld en die zeiden dat het voertuig is voorzien van een alarm soortgelijk aan klasse 5, maar dat het geen scm certificering heeft.
Ik heb 2 installateurs geveld voor een prijsopgave voor het installeren van een klasse 3 systeem, echter zeggen ze dat dat niet mogelijk is in een Tesla door de reeds aanwezige alarm apparatuur en de eigen tesla technologie.

Ik ga morgen nogmaals met assicuro bellen want dit is wel raar allemaal.
Iemand anders verzekerd bij assicuro met hetzelfde probleem?
Lees de voor jou geldende voorwaarden en de polis er eens op na. Als daar niets in vermeld staat over een scm klasse 3 eis dan zullen ze bij diefstal gewoon moeten uitbetalen. Staat het er wel in dan moet je inderdaad es even in de pen of telefoon klimmen...
En als ze eenzijdig de voorwaarden willen aanpassen dan zou het voor jou mogelijk moeten zijn om naar een ander over te stappen...

Edit: welkom hier trouwens! ;)
 
Heb sinds een maand een x90d. Verzekerd bij assicuro, als eis hadden ze destijds een lo jack. Deze is geïnstalleerd, echter kreeg ik gisteren een email met de vraag of ik het scm certificaat van het klasse 3 alarmsysteem met hellinghoekdetectie nog wilde opsturen naar hun.

Aangezien ze bij het afsluiten van de verzekering alleen over een lo jack hadden gesproken ging ik ervan uit dat na de installatie ervan alles klopte.
Maar kennelijk niet. Ik heb tesla gebeld en die zeiden dat het voertuig is voorzien van een alarm soortgelijk aan klasse 5, maar dat het geen scm certificering heeft.
Ik heb 2 installateurs geveld voor een prijsopgave voor het installeren van een klasse 3 systeem, echter zeggen ze dat dat niet mogelijk is in een Tesla door de reeds aanwezige alarm apparatuur en de eigen tesla technologie.

Ik ga morgen nogmaals met assicuro bellen want dit is wel raar allemaal.
Iemand anders verzekerd bij assicuro met hetzelfde probleem?

Zelfde auto...ook bij hun verzekerd...nooit over gesproken, niet over lo jack, niet over scm 3...
Maar ze nemen ook geen tesla's meer aan begreep ik...ik ben sinds sept 16 bij hun verzekerd...
 
Bij deze een update van mijn overzicht van de premies van de volgende verzekeraars:
Veenstra & de Jong, EAS, Centr.Beh. Achmea, Paulowski, Müller & Parters, Interpolis, Van Tol Verzekeringen
uitgaande van: WA + volledig casco, Model X75D (nieuwwaarde 90k ex btw), 16 schadevrije jaren, onbep.kms
Deze premies zijn verkregen in de maand sept 2017.

View attachment 248779

Ik wacht nog op een premie voorstel via een tussenpersoon van (naar verwachting) Allianz.
Nuttig. Ik ben tot volgend jaar mei bij Turien. Zonder peilzenders of zo. Volgend jaar is de auto drie jaar oud en dan zou ik nog kosten moeten maken voor een peilzender/lo jack, (wat dat ook moge zijn)? Voel ik niet voor. Passive entry staat al uit.
Overweging om gewoon naar beperkt casco of wa te gaan is verleidelijk. Zijn er al eigenaren die al afgezien hebben van all risk?
 
Klopt inderdaad. Ik vernam van de dame aan de telefoon dat ik de laatste was...
Wel een mooie premie(1596) vergeleken met veenstra (3289.08), eas (1903) en pmp (3418,26)
Op basis van 5 schade vrije jaren en incl. Assurantiebelastingen.

Maar goed, wel jammer dat de eisen sinds een jaar tijd dan zijn aangescherpt.

Ik had Tesla Amsterdam nog gebeld over het ingebouwde alarm en of ze daar een of ander document als bewijs voor de verzekering voor konden afgeven. Na een paar keer rondvragen aan collega's werd ik verwezen naar de handleiding pagina 144.

Ben benieuwd of dit akkoord is voor de verzekering.

Heeft iemand ervaring met het inbouwen van een scm alarm in een Tesla? Ik hoor namelijk al van diverse monteurs dat het niet kan...

Zelfde auto...ook bij hun verzekerd...nooit over gesproken, niet over lo jack, niet over scm 3...
Maar ze nemen ook geen tesla's meer aan begreep ik...ik ben sinds sept 16 bij hun verzekerd...
 
  • Like
Reactions: FrankNL