Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Verzekering

This site may earn commission on affiliate links.
Ik zit bij Allianz met 3 jaar nieuwwaarde en nul eigen risico. 1650 premie p.j. Precies zoals voorheen bij EAS/Amlin. Overzichtje is dus niet helemaal bij. Staat overigens wel in de sheet.
Het is bijzonder, ik heb het namelijk niet voor elkaar gekregen. Ik heb overal te horen gekregen dat Allianz geen of minimale nieuwwaarde regeling hanteert op dit moment.
Maar je hebt ook exceptioneel veel schadevrije jaren... misschien is dat de reden.
 
Waarom willen sommige partijen niet “zakelijk” verzekeren?
De definitie 'zakelijk' en 'privé' die door verzekeraars gehanteerd wordt is meestal anders dan je zou verwachten:
Met 'zakelijk' gebruik wordt dan bedoeld dat de auto geen vaste bestuurder heeft, tegen betaling goederen en/of mensen vervoert, verhuurd wordt, etc.
Wanneer daarvan geen sprake is omdat je de auto met name voor woon/werk verkeer en/of bezoek aan klanten gebruikt, met een beperkt aantal regelmatige bestuurders — gezinsleden bijv. —, dan wordt dat als privégebruik gezien, ondanks dat de verzekering op naam van een bedrijf staat.
Sommige verzekeraars koppelen zakelijk en privégebruik aan het wel of niet op eigen naam staan van het kenteken. Het is dus een kwestie van kleine lettertjes lezen en navragen.

Ik kan me voorstellen dat partijen die zich richten op de particuliere markt geen 'zakelijke' verzekeringen in hun portfolio hebben... de administratieve afhandeling is anders, het verkooptraject is anders, de te leveren support is anders...
 
Maar kom je als particulier niet van een koude kermis thuis als je na schade een uitkering ex btw krijgt? Je zult als particulier wel de BTW moeten betalen en die vervolgens niet terugvragen.
Je moet 'm als particulier dus ook niet excl. btw afsluiten natuurlijk (tenzij je 21% onderverzekerd wilt zijn).
Maar als je de BTW kunt terugvragen dan kun je de optie aanvinken dat je de auto excl. BTW wilt verzekeren, scheelt iets in premie.
 
Breng ze niet verder op ideeën die verzekeraars, Wim... ;)

Verder zijn er intussen meer dan bijna 10.000 Tesla's op Nederlands kenteken gezet (en vast ook al weer een aantal die hun NL kenteken vervangen hebben door een buitenlands kenteken) dus in dat licht bezien valt de hoeveelheid diefstal best mee.

Ik denk eerder dat heel veel Tesla's bij dezelfde paar verzekeraars zitten, waardoor het erg makkelijk is om hogere prijzen te hanteren.
De verzekeraars (zoals ik) lezen gewoon mee hoor basvk.

De schaderatio op Tesla auto's bij Nederlandse verzekeraars is in het verleden zodanig hoog geweest dat ze er stevig geld op toe hebben moeten leggen. Daarom zijn er ook nog maar weinig partijen overgebleven die Tesla's willen verzekeren. De oorzaken daarvan moet je inderdaad zoeken in wat Wim S. schrijft. Overigens is Tesla druk bezig om de onderdelenvoorziening en de reparatie-richtlijnen gustiger te maken.

Naar mijn mening valt het aantal diefstallen inderdaad wel mee. Bij Audi wordt 1 op de 388 wagens gestolen en bij Tesla is dat 1 op de 1.100. Dat kun je hier zien: http://stavc.nl/diefstalcijfers/risicomerk/ Dat neemt niet weg dat een diefstal van een Tesla wel wat begrotelijker is dan de diefstal van bijvoorbeeld een Audi A3. In de eerste helft van 2017 werden ineens 7 Tesla's achter elkaar gestolen, tegelijk met de toename van relay-hacks.. Reden voor veel verzekeraars om aanvullende beveiligings-eisen te gaan stellen.

Wil je meer weten over de premie-opbouw van een schadeverzekering, dan licht ik het graag verder toe. Het is dus niet zo dat het gemakkelijk is om hogere prijzen te vragen. Anders deed ik dat wel.
 
Na vele offertes en mogelijkheden lijken er mij toch maar 2 echte serieuze eindverzekeraars voor een betaalbare prijs:
  • Marsch Nederland (via Insuremytesla.nl - Mees&Zonen) - link vanaf Tesla website
  • Turien (via oa. Tesla-insurance.nl - EAS, bijna alle tussenpartijen bieden deze aan)
Beide vereisen tegenwoordig een lo-jack, wat ik eigenlijk alleen maar een plus vind. Tevens redelijk betaalbaar voor 1-malig (399 excl btw) met 60 maanden contract.
Het grote nadeel van Marsch vs Turien is naar mijn idee de nieuwaarderegeling (3 jaar vs 2 jaar).
Het grote nadeel van Turien vs Marsch is naar mijn idee de missende bijtellingsbeschermer bij Turien.

insuremytesla.nl vraagt geen aanvullende beveiliging/lo-jack: https://insuremytesla.nl/faq/#moetikmijnteslanogbeveiligen
 
De verzekeraars (zoals ik) lezen gewoon mee hoor basvk.
Dat weet ik (er zitten meerdere verzekeraars en/of tussenpersonen op dit forum), een beetje kietelen mag toch wel? ;) Het levert meestal betere reacties op :p:D

De schaderatio op Tesla auto's bij Nederlandse verzekeraars is in het verleden zodanig hoog geweest dat ze er stevig geld op toe hebben moeten leggen. Daarom zijn er ook nog maar weinig partijen overgebleven die Tesla's willen verzekeren. De oorzaken daarvan moet je inderdaad zoeken in wat Wim S. schrijft. Overigens is Tesla druk bezig om de onderdelenvoorziening en de reparatie-richtlijnen gustiger te maken.
We zijn het er hier allemaal over eens Ik denk dat de aanbiedingen de eerste jaren too good to be true waren, daar is dan ook gretig gebruik van gemaakt. Schadeherstelbedrijven moesten hun kosten voor training en tooling (EV, Tesla certificatie) terugverdienen, Tesla had (heeft) zijn onderdelen niet op orde, uiteraard ontstaan er zo hogere reparatiekosten dan bij andere auto's.
Maar, m.i. hadden de verzekeraars dit wel veel beter kunnen inschatten zo aan het begin, en ervoor kunnen kiezen dat mee te nemen in hun premie. In plaats daarvan is gekozen voor een andere strategie (met lage premie klanten binnenhalen... Centraal Beheer is daar toen heel snel van teruggekomen...)
Daarmee creëer je natuurlijk wel het effect dat Tesla verzekeringen erg duur zijn geworden t.o.v. het begin.

Naar mijn mening valt het aantal diefstallen inderdaad wel mee. Bij Audi wordt 1 op de 388 wagens gestolen en bij Tesla is dat 1 op de 1.100. Dat kun je hier zien: http://stavc.nl/diefstalcijfers/risicomerk/ Dat neemt niet weg dat een diefstal van een Tesla wel wat begrotelijker is dan de diefstal van bijvoorbeeld een Audi A3. In de eerste helft van 2017 werden ineens 7 Tesla's achter elkaar gestolen, tegelijk met de toename van relay-hacks.. Reden voor veel verzekeraars om aanvullende beveiligings-eisen te gaan stellen.
Ik vind het persoonlijk alleen maar fijn als mijn auto beter beveiligd wordt, dus heb zelf geen enkele moeite met extra beveiligingssystemen, mits... ze het dagelijks gebruik niet onnodig lastiger maken (zoals bijv. meerdere knoppenkastjes aan je sleutelbos).
Ik zie echter niet dat het gebruik van extra beveiligingssystemen de verzekeringspremie verlaagt of gelijkhoudt met voorgaande jaren, integendeel.

Wil je meer weten over de premie-opbouw van een schadeverzekering, dan licht ik het graag verder toe. Het is dus niet zo dat het gemakkelijk is om hogere prijzen te vragen. Anders deed ik dat wel.
Die hogere prijzen worden wel gevraagd hoor. In mijn zoektocht naar verzekering voor mijn Model X was het verschil tussen de laagste en de hoogste (serieuze) offerte met gelijkwaardige voorwaarden circa 140% ! (*)

30 tot 50% verschil tussen gelijkwaardige offertes kan ik prima begrijpen, maar 140% verschil is echt te gortig. Het waren overigens de hier bekende Tesla verzekeraars die aan de bovenkant zaten qua premie.

(*) 3 jaar nieuwwaarde, full casco, 96k€ excl. BTW, regio Eindhoven, mid veertiger, 15 jaar schadevrij, verschillen zaten vooral in eigen risico. De duurste verzekeraars hadden ook aanvullende beveiligingseisen, de goedkoopste niet. Prijsrange was ca. 1000€ tot 2400€ incl. ass. belasting per jaar in mijn geval.
 
Begin januari opzoek geweest naar een verzekering voor een 2,5 jaar oude P85D. Ik had mijn vorige EV via Centraal Beheer verzekerd en was van plan mijn MS daar ook te verzekeren. Helaas was verzekeren alleen mogelijk als ik een goedgekeurde peilzender, inclusief doormelding naar alarmcentrale, liet monteren. Dit was ook het geval bij ABNAMRO en Turin&Co. De laatste twee waren per maand ook nog eens een tiental euro’s duurder. De auto is nu verzekerd via European Automotive Services bij Allianz voor € 118,- p/m excl ass. bel.
 
insuremytesla.nl vraagt geen aanvullende beveiliging/lo-jack: https://insuremytesla.nl/faq/#moetikmijnteslanogbeveiligen
Pas op: maar wel dat al je hang- en sluitwerk op SKG niveau 3 sterren zit. En dat kost meer (alleen sluitwerk op voordeur is al > €200) dan een 5 jaar lo-jack abonnement. Of je neemt het risico, maar bij inbraak waarbij sleutels gestolen worden en de Tesla weg is, zal insuremytesla.nl niets uitkeren.
 
  • Informative
Reactions: Seinstra
De verzekeraars (zoals ik) lezen gewoon mee hoor basvk.

De schaderatio op Tesla auto's bij Nederlandse verzekeraars is in het verleden zodanig hoog geweest dat ze er stevig geld op toe hebben moeten leggen. Daarom zijn er ook nog maar weinig partijen overgebleven die Tesla's willen verzekeren. De oorzaken daarvan moet je inderdaad zoeken in wat Wim S. schrijft. Overigens is Tesla druk bezig om de onderdelenvoorziening en de reparatie-richtlijnen gustiger te maken.

Naar mijn mening valt het aantal diefstallen inderdaad wel mee. Bij Audi wordt 1 op de 388 wagens gestolen en bij Tesla is dat 1 op de 1.100. Dat kun je hier zien: http://stavc.nl/diefstalcijfers/risicomerk/ Dat neemt niet weg dat een diefstal van een Tesla wel wat begrotelijker is dan de diefstal van bijvoorbeeld een Audi A3. In de eerste helft van 2017 werden ineens 7 Tesla's achter elkaar gestolen, tegelijk met de toename van relay-hacks.. Reden voor veel verzekeraars om aanvullende beveiligings-eisen te gaan stellen.

Wil je meer weten over de premie-opbouw van een schadeverzekering, dan licht ik het graag verder toe. Het is dus niet zo dat het gemakkelijk is om hogere prijzen te vragen. Anders deed ik dat wel.

Dank voor de informatie.
Wat ik niet begrijp is dat de verzekeraars de premies en voorwaarden ook verhogen voor de Model X. Als reden voor de premieverhogingen voor Tesla haal je o.a. de diefstallen in 2017 aan.
Nu even de cijfers:

Tesla Model S: kans van 1 op 405
Tesla Model X: kans van 1 op 1696

Oftewel, de kans dat een Model S wordt gestolen is 4x zo groot als een Model X, maar de premies worden voor beide modellen sterk verhoogd. En een Lojack verplichting ook maar meteen voor allebei.

Zelfs de kans dat een Fiat wordt gestolen is groter dan bij een Tesla Model X.

Het is hier op het forum bekend dat een Model X technisch beter beveiligd is dan een Model S, waardoor een Relay hack diefstal bijvoorbeeld nog nooit is gelukt. Weten de verzekaars dit niet?

Overigens denk ik dat de kans 0 op 1696 moet zijn. Want er is in NL nog nooit een X gestolen en wellicht zijn er 1696 geleverd? Het systeem kon zo’n laag diefstalrisico blijkbaar niet aan?
 
  • Like
Reactions: robertvg
Als reden voor de premieverhogingen voor Tesla haal je o.a. de diefstallen in 2017 aan.
Volgens mij schreef ik nu juist dat de diefstallen volgens mij wel meevielen.

De premiehoogte is vooral afhankelijk van de reparatiekosten van Tesla. De kosten van aanrijdingen, bijvoorbeeld met een object op de weg, zijn hoger dan bij bijvoorbeeld die Fiat. Zo kost reparatie van de achterdeuren vaak veel geld omdat Tesla daar vrij snel instrueert om de gehele deur te vervangen ipv te repareren.
 
Volgens mij schreef ik nu juist dat de diefstallen volgens mij wel meevielen.

De premiehoogte is vooral afhankelijk van de reparatiekosten van Tesla. De kosten van aanrijdingen, bijvoorbeeld met een object op de weg, zijn hoger dan bij bijvoorbeeld die Fiat. Zo kost reparatie van de achterdeuren vaak veel geld omdat Tesla daar vrij snel instrueert om de gehele deur te vervangen ipv te repareren.

Fijn dat we het eens zijn over het diefstalrisico. Kun jij de verzekeraars dit nog eens melden, zodat we in ieder geval die Lojack verplichting kunnen laten vallen? Dan zullen wij ons richting Tesla inspannen voor een kosteneffectiever reparatiebeleid.