Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Verzekering

This site may earn commission on affiliate links.
Allianz geeft aan:
Als het voertuig af fabriek met het meest uitgebreide alarmpakket geleverd wordt is dat uiteraard ook akkoord.
In het verleden was dit een optioneel pakket, vandaar dat wij het expliciet noemen.

Hi DriverMS, waar heb je dat gevonden? Premie berekening daar geeft Klasse 5 aan:

De auto moet voorzien zijn van een alarmsysteem met hellingshoekdetectie (SCM klasse 3) dat voldoet aan de normen van SCM (Stichting Certificering Motorrijtuigbeveiliging). Daarnaast moet het systeem zijn aangevuld met een voertuigvolgsysteem met jamming-detectie (SCM klasse 4/5).
 
Frapant was dat de Rabobank veruit de goedkoopste was voor € 95,xx p/m. Zij vereisen wel een alarm maar bij hun is al bekend dat de garantie op de auto vervalt als er een alarm wordt ingebouwd omdat dit niet samengaat met het elektronische systeem van een Tesla. De dame die ik aan de lijn had kon het zelf ook amper geloven.

Is het echt zo dat de garantie van Tesla vervalt als er een vbv/scm systeem klasse 4 wordt ingebouwd? En geldt dat ook voor de 8 jaar garantie op de batterij en drivetrain? Is dat ergens vastgelegd? En waarom geldt dat niet voor de Lojack?
Als dat echt zo is, zijn er nauwelijks meer verzekeringen behalve van Turien en Mees.
 
Is het echt zo dat de garantie van Tesla vervalt als er een vbv/scm systeem klasse 4 wordt ingebouwd? En geldt dat ook voor de 8 jaar garantie op de batterij en drivetrain? Is dat ergens vastgelegd? En waarom geldt dat niet voor de Lojack?
Als dat echt zo is, zijn er nauwelijks meer verzekeringen behalve van Turien en Mees.
De Lojack is een op zichzelf staand apparaat dat niet wordt verbonden met de auto.
Voor andere systemen dient de kabelboom te worden gemodificeerd en de auto deels gedemonteerd, ik denk dat daar het verschil zit. Maar ik verwacht dat de waarheid ergens in het midden ligt. Als Tesla kan aantonen dat een storing veroorzaakt wordt door een door derden geïnstalleerd alarmsysteem, dan zouden ze kunnen besluiten om geen garantie verlenen.
Wordt een storing niet door een externe alarminstallatie veroorzaakt (of een achteraf toegevoegde dashcam, etc) dan heeft Tesla geen grond om geen garantie te verlenen.
 
Schadevrije jaren
Let goed op als je van verzekeraar wisselt dat je een royementsbrief krijgt met daarin het juiste aantal schadevrije jaren in Roy-data.
Dat wil overigens nog steeds niet zeggen dat je verzekeraar dit correct heeft vermeld in Roy-data.
Ik kreeg van Turien een correcte royementsbrief met het juiste aantal van 16 schadevrije jaren. Toch kreeg ik maandag een brief van Allianz dat zij mijn premieberekening gaan herzien omdat er .... geen schadevrije jaren voor mij in Roy-data staan.
Turien heeft dit alsnog gecorrigeerd.
Het blijft een vervelend systeem. Als een ander met jouw auto schade rijdt, in mijn geval Tesla zelf, dan wordt jouw aantal schadevrije jaren verlaagd tot het moment dat alle schade is betaald en/of verhaald. Lukt dit verhalen niet of niet helemaal, dan betaal je toch zelf een hogere premie door een verlaging van het aantal schadevrije jaren.
 
Schadevrije jaren
Let goed op als je van verzekeraar wisselt dat je een royementsbrief krijgt met daarin het juiste aantal schadevrije jaren in Roy-data.
Dat wil overigens nog steeds niet zeggen dat je verzekeraar dit correct heeft vermeld in Roy-data.
Ik kreeg van Turien een correcte royementsbrief met het juiste aantal van 16 schadevrije jaren. Toch kreeg ik maandag een brief van Allianz dat zij mijn premieberekening gaan herzien omdat er .... geen schadevrije jaren voor mij in Roy-data staan.
Turien heeft dit alsnog gecorrigeerd.
Het blijft een vervelend systeem. Als een ander met jouw auto schade rijdt, in mijn geval Tesla zelf, dan wordt jouw aantal schadevrije jaren verlaagd tot het moment dat alle schade is betaald en/of verhaald. Lukt dit verhalen niet of niet helemaal, dan betaal je toch zelf een hogere premie door een verlaging van het aantal schadevrije jaren.
Ik kreeg maandag zo'n zelfde brief (via de e-mail) van Allianz. Ook mijn 16 schadevrije jaren op de S waren niet gevonden in roy-data. Het bleek dat de 16 jaren wel waren geregistreerd door Turien, maar nog niet vrijgegeven, dat wil zeggen dat volgens de gegevens in de databank deze nog waren gekoppeld aan een lopende verzekering.

Via de zeer snelle tussenkomst van PMP is dit door Turien nog dezelfde dag recht gezet.
 
  • Like
Reactions: Wim S.
Hi DriverMS, waar heb je dat gevonden? Premie berekening daar geeft Klasse 5 aan:

De auto moet voorzien zijn van een alarmsysteem met hellingshoekdetectie (SCM klasse 3) dat voldoet aan de normen van SCM (Stichting Certificering Motorrijtuigbeveiliging). Daarnaast moet het systeem zijn aangevuld met een voertuigvolgsysteem met jamming-detectie (SCM klasse 4/5).

Voorgelegd aan de afdeling acceptatie van Allianz en dit bericht gehad.
 
Ik kreeg maandag zo'n zelfde brief (via de e-mail) van Allianz. Ook mijn 16 schadevrije jaren op de S waren niet gevonden in roy-data. Het bleek dat de 16 jaren wel waren geregistreerd door Turien, maar nog niet vrijgegeven, dat wil zeggen dat volgens de gegevens in de databank deze nog waren gekoppeld aan een lopende verzekering.

Via de zeer snelle tussenkomst van PMP is dit door Turien nog dezelfde dag recht gezet.

Ik heb op dit moment hetzelfde geintje, Heb nog 2 andere auto's, maar krijg net doodleuk te horen dat de gegevens pas vrijgekomen wanneer ik 1 auto "verkoop". Mijn tussenpersoon bij EAS gaat even kijken of ze dit kunnen regelen. De andere Tesla is nu bij Turien verzekerd. Mijn gevoel zegt dat dit niet zonder slag of stoot gaat.
 
Ik heb op dit moment hetzelfde geintje, Heb nog 2 andere auto's, maar krijg net doodleuk te horen dat de gegevens pas vrijgekomen wanneer ik 1 auto "verkoop". Mijn tussenpersoon bij EAS gaat even kijken of ze dit kunnen regelen. De andere Tesla is nu bij Turien verzekerd. Mijn gevoel zegt dat dit niet zonder slag of stoot gaat.

Je hebt inzagerecht in je roy-data gegevens, je kunt ze (gratis) opvragen via Stichting Efficiënte Processen Schadeverzekeraars - Homepage

Pas bij een royement worden de schadevrije jaren geregistreerd...

Bij mij was er maar 1 geval geregistreerd; recent heb ik een Z4 van een 'gewone' verzekering naar een hobby-auto verzekering gehaald (vorig jaar 1200 km mee gereden) en dat zorgde voor een registratie in Roy-data. Het lijkt er dus op dat je niet hoeft te verkopen maar dat overstappen naar een nieuwe verzekering (en dus royement van een oude) ook al voor een registratie zorgt...
Wellicht kan een hier op het forum aanwezige assurantie-specialist dit bevestigen/ontkrachten.
 
  • Informative
Reactions: shoot72
Pas bij een royement worden de schadevrije jaren geregistreerd...

Ja zo heb ik het nu ook begrepen, na overleg met de tussenpersoon nu voor auto 1, 6 jaar oude auto een nieuwe verzekering afgesloten die dan wel begint met 0 schade vrije jaren... aangezien de auto nu nog maar z'n 15k waard is WA verzekerd zodat ik de 9 schade vrije jaren kan gebruiken voor Tesla 2. Wist dus niet dat dit zo werkte, Laatste keer dat ik van verzekering afsloot en dus van een auto wisselde ligt alweer 6 jaar achter mij en in de tussen tijd zijn daar dus wat auto's op mijn naam bijgekomen. Ik was er vanuit gegaan dat je op naam de schadevrije jaren opspaart en niet per auto. Weer wat geleerd.
 
Het blijft een vervelend systeem. Als een ander met jouw auto schade rijdt, in mijn geval Tesla zelf, dan wordt jouw aantal schadevrije jaren verlaagd tot het moment dat alle schade is betaald en/of verhaald. Lukt dit verhalen niet of niet helemaal, dan betaal je toch zelf een hogere premie door een verlaging van het aantal schadevrije jaren.

Zou je die vermogensschade niet kunnen verhalen op de WA-verzekering van de veroorzaker (die jouw auto heeft geleend)?
 
Zou je die vermogensschade niet kunnen verhalen op de WA-verzekering van de veroorzaker (die jouw auto heeft geleend)?
Tesla haalde mijn Model S thuis op voor een reparatie. Onderweg botste de Tesla medewerker op een stilstaande file. De waardevermindering van de auto na de omvangrijke reparatie werd aanvankelijk door Tesla niet erkend. Hun standpunt was dat door vervanging van beschadigde delen de auto geen waardevermindering zou hebben.
Tijdens de botsing is de voorste kentekenplaat verdwenen. Vervangende kentekenplaten krijgen beide een '1'. Dit betekent dat je een auto met 'een verhaal' hebt.
Toen ik Tesla voorhield dat ik mijn claim aan de rechter voor zou leggen hebben zij uiteindelijk besloten mij tegemoet te komen.
Per saldo ben ik tevreden met de oplossing van Tesla.
Uiteindelijk wilde ik niet met een auto 'met een verhaal' rijden en heb mijn eerste S verkocht voor een S met AP1. Dat is mijn beste automobiele beslissing ooit.
 
  • Informative
Reactions: Tozz
Je hebt inzagerecht in je roy-data gegevens, je kunt ze (gratis) opvragen via Stichting Efficiënte Processen Schadeverzekeraars - Homepage

Pas bij een royement worden de schadevrije jaren geregistreerd...

Bij mij was er maar 1 geval geregistreerd; recent heb ik een Z4 van een 'gewone' verzekering naar een hobby-auto verzekering gehaald (vorig jaar 1200 km mee gereden) en dat zorgde voor een registratie in Roy-data. Het lijkt er dus op dat je niet hoeft te verkopen maar dat overstappen naar een nieuwe verzekering (en dus royement van een oude) ook al voor een registratie zorgt...
Wellicht kan een hier op het forum aanwezige assurantie-specialist dit bevestigen/ontkrachten.

Het hele systeem van Roy-data is werkt zo, dat verzekerden van verzekeraar kunnen wisselen en de nieuwe verzekeraar dan weet wat de opgebouwde schadevrije jaren zijn. Als je een auto verkoopt, dan wordt dat royement van die verzekering geregistreerd in roy-data. Als je van verzekeraar wisselt met dezelfde auto, dan is er bij de verzekeraar waar je vertrekt ook een registratie: deze royeert immers de polis. De nieuwe verzekeraar neemt dan die schadevrije jaren van je over uit roy-data. Overigens krijg je hier zelf ook een bevestiging van.

Overigens:
  • zodra je je verzekering opzegt (bijvoorbeeld bij verkoop van je auto), dan zijn je opgebouwde jaren maar beperkt geldig. Soms zelfs maar 1 jaar - afhankelijk van de verzekeraar.
  • de royerende verzekeraar plaatst de schadevrije jaren die je per eerstvolgende premievervaldatum zou hebben opgebouwd in het Roy-data systeem. Is die datum nog niet verstreken en je zegt tussentijds op, dan kan het zijn dat de nieuwe verzekeraar één schadevrij jaar in mindering brengt ten opzichte van de opgave die je hebt ontvangen van je oude verzekeraar.
  • Als je een tweede auto koopt, kun je het aantal schadevrije jaren van je eerste auto niet gebruiken. Wel geven veel autoverzekeraars extra voordelen als je je tweede auto ook bij hen verzekert. Dan krijg je een aantal extra commerciële treden waarmee je soms precies dezelfde korting krijgt als bij die eerste auto. Echter, je begint voor die tweede auto wel met nul zuivere schadevrije jaren. In het geval je "tweede auto" nieuw is en je "eerste auto" al wat ouder, dan kun je een beperktere dekking voor de "eerste auto" nemen (Alleen WA of beperkt casco) en daarop de schadevrije jaren op nul zetten. Op de nieuwere "tweede auto" zet je dan de schadevrije jaren die je al hebt. Als dat niet bij dezelfde verzekeraar is, of je verzekeraar wil daaraan niet meewerken, dan kun je ze wel dwingen. Royeer de polis van de eerste auto, vraagt dan voor de tweede auto de verzekering aan met de schadevrije jaren van de eerste en vraagt daarna de verzekering aan voor de eerste auto zonder schadevrije jaren.
  • Bizar genoeg bouw je dus per auto schadevrije jaren op, maar ze worden geregistreerd op je naam. Dat is soms met stellen die samen twee auto's hebben, maar slechts op naam van één partner een probleem bij scheidingen e.d.
  • Heb je problemen met omzetten van schadevrije jaren, dan helpt het meestal goed om dat even bij je maatschappij voor te leggen. De meeste (niet alle!) gaan hier toch wel vrij soepel mee om. Daar komt ook het verschil in klantgericht werken goed tot uitdrukking.
  • Klopt het aantal schadevrije jaren in Roydata of op he verklaring daarvan niet? Neem dan contact op met je oude verzekeraar. Dat is de enige partij die in roydata die gegevens kan aanpassen. De beheerder en de nieuwe verzekeraar kunnen dat niet.
Bij deze bevestigd dus, denk ik?
 
insure my tesla bied mij steeds verzekering aan voor een waarde van de auto ex BTW. Zij geven als ik hierna vraag betreffende schade of diefstal aan dat dit gebruikelijk omdat de auto zakelijk aangeschaft wordt. Klopt dit ook? Op de offertes staat dus een cataloguswaarde ex btw vermeld.
 
insure my tesla bied mij steeds verzekering aan voor een waarde van de auto ex BTW. Zij geven als ik hierna vraag betreffende schade of diefstal aan dat dit gebruikelijk omdat de auto zakelijk aangeschaft wordt. Klopt dit ook? Op de offertes staat dus een cataloguswaarde ex btw vermeld.
Als de auto zakelijk is aangeschaft is het zinvol ook ex btw te verzekeren. Je krijgt de BTW immers terug als je schade hebt.
 
  • Informative
Reactions: Chris R
Dank @Seinstra, goede info!

Het toont wel aan hoe achterhaald dit systeem is. Wachten is op een startup die een blockchain opzet waar op persoon je schadehistory wordt bijgehouden.
Welja sleur het afgeleefde woord 'blockchain' er maar weer aan de haren bij als magische oplossing. ;)
Om iets te veranderen zullen de verzekeraars onderling/samen de regels moeten aanpassen. Met welke technologie de daaruit ontstane (al dan niet foutieve) transacties opgeslagen worden doet er verder weinig toe...
 
Welja sleur het afgeleefde woord 'blockchain' er maar weer aan de haren bij als magische oplossing. ;)
Om iets te veranderen zullen de verzekeraars onderling/samen de regels moeten aanpassen. Met welke technologie de daaruit ontstane (al dan niet foutieve) transacties opgeslagen worden doet er verder weinig toe...
Nog meer blockchain en wij houden geen stroom meer over om mee te rijden :(
 
  • Funny
Reactions: MarcelS