Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Verzekerings maatschappij Tesla Model X

This site may earn commission on affiliate links.
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en sinds vorige week Donderdag heb ik na twijfelen over de Jaguar I-Pace toch mijn nieuwe Tesla Model X 75D mogen ophalen in Tilburg.
Leuke ervaring moet ik zeggen. Doek eraf trekken etc.(mocht mijn dochter doen uiteraard)
Leuke show maken ze ervan. Mag dit mag voor het geld natuurlijk ook.

Enkel nog wat plekjes wat niet echt netjes is. Ik had wat kit rond een achteraampje (het laatste kleine driehoekje), Lichte krasjes op een achterlicht.
Onder mijn stoel wat het plastic niet goed gemonteerd (zelf even gedaan)
Bij mijn college zijn Tesla die ook geleverd is dit weekend zat een rare plek in de deur binnenzijde. Lijkt op een zakker van de verf en een andere kleur! Wel apart maar ze moeten bij Tesla gas geven om dit jaar veel te kunnen leveren.
Dus de kwaliteit word er niet beter op helaas.

Mijn configuratie is Zwart buiten, wit binnen, 6 persoonsuitvoering, 22 inch en AP2.

Het gemiddeldeverbruik van 322 W/KM valt nogal tegen maar goed.
Ik had verwacht dat hij bij 100% vol wel 450 km aan zou geven en in praktijd een 300 km zou halen.
Maar vol geeft hij 325km aan en als ik 9 km gereden heb naar mijn werk is er nog maar 308 km over. Dus dat valt erg tegen.

Hij rijd wel heel goed moet ik zeggen en er zitten heel veel leuke opties op natuurlijk. Lekker vlot is hij ook.
Ik kom van een 2015 Audi SQ5 diesel en misschien is deze zelfs iets sneller dan de audi.
Normaal rij ik max 2 jaar in een auto dus nu 5 jaar in een Tesla gaat spannend worden. Ik betaal die MIA niet graag gedeeltelijk terug uiteraard

Ik heb enkel een probleem om de auto te verzekeren. Ze vragen om een klasse 3 en volgsysteem op mijn auto. Beide met cert. Het alarm fabriek af mogen ze niet certiferceren. En een alarm naast het orginele alarm wilt Tesla niet hebben.
Ivm garantie. Dus ja. Moeilijk verhaal.

Heeft er iemand tips? Of andere mogelijkheden? Er is een verzekeraar die hem met alleen een volgsysteem verzekerd maar dan ligt de premie gelijk een stuk hoger helaas. Bijna het dubbele praat ik dan over.

Dus mocht iemand een leuke tip hebben hoor ik hem graag.

Gr Sebas
 
Daar hebben we een heel apart topic over (welliswaar niet specifiek voor een MX):

Verzekering

Mijn conclusie tot nu toe is dat Carmeleon het goedkoopst is, ondanks dat je hiervoor een Lojack moet laten inbouwen. Centraal Beheer komt redelijk in de buurt en vereist geen Lojack..

De rest is aanzienlijk duurder bij mij, of heeft voorwaarden waar ik niet aan mee wil doen.
 
Gefeliciteerd met je nieuwe Tesla!

Je post bevat twee zaken die mij nog al opvallen....namelijk: Jouw verwachtingen over de auto en het feit dat je (blijkbaar) onverzekerd rondrijdt?/!

Er is een topic over verzekeringen waar veel informatie instaat (Verzekering). Hopelijk kan je daar wat vinden.

Over je verwachtingen...Het lijkt erop dat je verwachtingen veel te positief zijn geweest. Ook gezien de informatie die over de Model X te vinden is.

Wanneer je "verwacht" dat de auto 450km "aan zou geven" en tenminste 300km zou halen, heb je blijkbaar gemist dat de NEDC range van de Model X75 417km is. De NEDC testcyclus staat al jaren bekend om een erg rooskleurig beeld ten aanzien van verbruikscijfers (bij brandstof auto's) en range voor Elektrische auto's.

In de praktijk zal je willen beginnen met laden wanneer de accu op 10% staat en vaak niet meer willen laden tot 80-90% (tot 80% bij een Supercharger is vaak voldoende om de volgende te halen). Dat houdt in dat je effectief ongeveer 70-80% van de accu gebruikt in de praktijk. Uit een "75" accu haal je maximaal 72kWh:

80% van 72kWh = 58kWh

Ofwel, in de praktijk zal je ongeveer 58kWh aan beschikbare accucapaciteit gebruiken tijdens het rijden. Over het gemiddelde verbruik valt veel te zeggen. Het verbruik van de Model X, zal niet als bij de brandstof-alternatieven, afhankelijk zijn van de snelheid, de windrichting/sterkte, of het regent of niet...en ook de temperatuur.

Voor de Model X kan je redelijk veilig uitgaan van 4km per kWh (250Wh/km) als verbruik voor de snelweg. Er zijn mensen die lagere verbruikscijfers laten zien...het is maar een richtsnoer.

4 * 58 = 232km

Ofwel, in de praktijk zal je vaak ergens tussen de 230-280km uit gaan komen. Afhankelijk hoe vol de accu was bij vertrek en wat je verbruik (kruissnelheid) is.

Als bonus geef ik je de tips voor een optimale Supercharger snelheid...voordat je in de ochtend ergens teleurgesteld bij een grote T laadt met slechts 30kW.

- Zorg ervoor dat je een laadplek uitkiest die niet gedeeld is (1A/1B delen een lader bijvoorbeeld)
- Zorg dat de accu warm is...dus 45-60 minuten minimaal rijden
- Zorg dat de accu redelijk leeg is, maar niet te leeg. Dus ergens tussen de 10 en 20%
- Laad tot 70-80% zodat je de volgende SuperCharger kunt bereiken.

Een Supercharger is geen parkeerplaats en ook geen benzinestation "om de auto vol te gooien". Het SuperCharger netwerk is primair ter ondersteuning van lange afstand tochten. Het kunnen laden terwijl je zelf iets anders doet (werken, slapen) wordt door velen als het meest prettig ervaren. Zo verlies je geen tijd door "tanken" voor woon-werk verkeer.

Succes met de verzekering en met het leren kennen van je nieuwe auto.
 
Daar hebben we een heel apart topic over (welliswaar niet specifiek voor een MX):

Verzekering

Mijn conclusie tot nu toe is dat Carmeleon het goedkoopst is, ondanks dat je hiervoor een Lojack moet laten inbouwen. Centraal Beheer komt redelijk in de buurt en vereist geen Lojack..

De rest is aanzienlijk duurder bij mij, of heeft voorwaarden waar ik niet aan mee wil doen.

Oke mijn excuses. Ben nieuw met forums.
Centraal wilt mij niet verzekeren. Wellicht wel zakelijk maar niet particulier iig.
 
Gefeliciteerd met je nieuwe Tesla!

Je post bevat twee zaken die mij nog al opvallen....namelijk: Jouw verwachtingen over de auto en het feit dat je (blijkbaar) onverzekerd rondrijdt?/!

Er is een topic over verzekeringen waar veel informatie instaat (Verzekering). Hopelijk kan je daar wat vinden.

Over je verwachtingen...Het lijkt erop dat je verwachtingen veel te positief zijn geweest. Ook gezien de informatie die over de Model X te vinden is.

Wanneer je "verwacht" dat de auto 450km "aan zou geven" en tenminste 300km zou halen, heb je blijkbaar gemist dat de NEDC range van de Model X75 417km is. De NEDC testcyclus staat al jaren bekend om een erg rooskleurig beeld ten aanzien van verbruikscijfers (bij brandstof auto's) en range voor Elektrische auto's.

In de praktijk zal je willen beginnen met laden wanneer de accu op 10% staat en vaak niet meer willen laden tot 80-90% (tot 80% bij een Supercharger is vaak voldoende om de volgende te halen). Dat houdt in dat je effectief ongeveer 70-80% van de accu gebruikt in de praktijk. Uit een "75" accu haal je maximaal 72kWh:

80% van 72kWh = 58kWh

Ofwel, in de praktijk zal je ongeveer 58kWh aan beschikbare accucapaciteit gebruiken tijdens het rijden. Over het gemiddelde verbruik valt veel te zeggen. Het verbruik van de Model X, zal niet als bij de brandstof-alternatieven, afhankelijk zijn van de snelheid, de windrichting/sterkte, of het regent of niet...en ook de temperatuur.

Voor de Model X kan je redelijk veilig uitgaan van 4km per kWh (250Wh/km) als verbruik voor de snelweg. Er zijn mensen die lagere verbruikscijfers laten zien...het is maar een richtsnoer.

4 * 58 = 232km

Ofwel, in de praktijk zal je vaak ergens tussen de 230-280km uit gaan komen. Afhankelijk hoe vol de accu was bij vertrek en wat je verbruik (kruissnelheid) is.

Als bonus geef ik je de tips voor een optimale Supercharger snelheid...voordat je in de ochtend ergens teleurgesteld bij een grote T laadt met slechts 30kW.

- Zorg ervoor dat je een laadplek uitkiest die niet gedeeld is (1A/1B delen een lader bijvoorbeeld)
- Zorg dat de accu warm is...dus 45-60 minuten minimaal rijden
- Zorg dat de accu redelijk leeg is, maar niet te leeg. Dus ergens tussen de 10 en 20%
- Laad tot 70-80% zodat je de volgende SuperCharger kunt bereiken.

Een Supercharger is geen parkeerplaats en ook geen benzinestation "om de auto vol te gooien". Het SuperCharger netwerk is primair ter ondersteuning van lange afstand tochten. Het kunnen laden terwijl je zelf iets anders doet (werken, slapen) wordt door velen als het meest prettig ervaren. Zo verlies je geen tijd door "tanken" voor woon-werk verkeer.

Succes met de verzekering en met het leren kennen van je nieuwe auto.

Dank u voor de uitgebreide toelichting. Nogmaals over het verbruik is mij door de vrolijke verkoper in Tilburg aangegeven dat ik zon 280 km met een volle accu kon rijden. Maar dit ga ik niet halen. Bij 100% en helemaal niet bij 80% geladen. De lieve dame in Tilburg heft de lading voor me op 100% gezet en niet op de standard 90%. Ze zei gewoon op 100% laten staan.
Hier zijn blijkbaar de meningen over verdeeld.

Maar goed. De komende Jaren rijd ik niet veel.
Enkel af en toe wel met een paardentrailer.
Ik ben dan heel blij als ik 140 km rijbereik ga halen.
Maar hier ben ik ook bang voor. Denk eerder 100 km bij 90 km/u.
De praktijk zal het leren! elke auto en rijstijl heeft een ander verbruik.

En zonder trailer teken ik voor 250W/KM! Dan ben ik zeker tevreden. Blijkbaar word een Tesla wat zuiniger na verloop van tijd.
Na een paar weken of maanden. Uiteraard gaat de cap van de accu loop de Jaren achteruit. Ik ga hem trouwens wel in de winter binnen stallen.Wellicht verzacht dit iets.

Goede tip van de gedeelde lader! Ga ik nu zeker opletten. Voorlopig laad ik hem thuis dus ik zit hier niemand in de weg!
Ik wacht nog op mijn lader zodat ik 3x32a kan laden. Dit is nu 3x16A maar dit gaat eigenlijk ook vlot genoeg.

Gr Sebas
 
@svbladel ; Ik denk dat je heel veel plezier kunt beleven door op youtube het kanaal Bjorn Nyland te bekijken (Bjørn Nyland). Hij heeft een XP90DL (performance met Ludicrous). Hij dendert door Noorwegen, dikwijls met zijn trailer.

Het hoge verbruik is momenteel logisch. De accupack wil graag in een optimale temperatuurband zijn. Dat is ergens rond de 30 graden. Wanneer de auto "koud" wordt gereden, zal er een verwarmingselement de accu gaan opwarmen tijdens het rijden. Hierdoor ontstaat een hoog verbruik op korte afstand. Bij thuisladen tijdens koude, is het aan te raden de auto via de app te "preheaten" wanneer de auto nog aan de lader gekoppeld is. In de winter is ongeveer 1 uur preheaten aan te raden. Dan heb je weinig last van het opwarmen van de accu.

Het laadniveau op 100% zetten is niet aan te raden. Dat is slechte informatie van de mevrouw bij Tesla. Een accu welke langere tijd met een zeer hoog laadniveau "stilstaat", zal sneller achteruit gaan. Een niveau van 80-90% is een aangeraden dagelijks niveau. De 100% is handig vlak voor een lange trip.

Gezien de ervaringen van Bjorn Nyland, zou je met een trailer ergens tussen de 350 en 400Wh/km (2.5 - 2.8km per kWh) uit moeten kunnen komen.

De auto wordt niet zuiniger na een aantal maanden....het verbruik is vanaf het begin afhankelijk van snelheid en omstandigheden (wind, temperatuur, neerslag, hoogteverschil, etc).
 
280km lijkt mij een realistische range. Jouw verbruik van 322 Wh/km is ook wel erg hoog. Misschien heb jij een erg zware rechter voet, maar mijn "lifetime average" is 212 Wh/km. Bijna 30% minder :). Ik denk dat het nog wel daalt als de lol van het stoplichtje wegsprinten er wat af is :)

Ik zou qua verzekering niet moeilijk doen en gewoon een verzekeraar nemen die LoJack vereist. LoJack kun je op tesland.nl met korting bestellen en installatie duurt nog geen 20 minuten. Is een apparaat dat niet verbonden is met de auto en wordt dus alleen in de auto verstopt.

Ik zit zelf bij Turien & Co die vereist LoJack, Carmeleon vereist 'm ook en schijnt goedkoper te zijn. Heel veel meer opties zijn er meestal ook niet. Niet alle verzekeraars verzekeren Tesla's, niet alle verzekeraars accepteren auto's boven de 100k cat. waarde, etc, etc.
 
Een Tesla kan niet 3x32A laden. Maximaal 3x24A. Een upgrade van 3x16 naar 3x32 is dus maar beperkt zinvol. Als je nu al aangeeft dat het rap zat gaat zou ik het lekker laten voor wat het is.

Ik heb thuis 3x 35A liggen want dit heb ik nodig. Dus kan dan idd laden met 24A. De tesla wallmount zou wel 32A moeten kunnen laden toch? Ik krijg die zwarte signature nog binnen namelijk
 
Ik heb thuis 3x 35A liggen want dit heb ik nodig. Dus kan dan idd laden met 24A. De tesla wallmount zou wel 32A moeten kunnen laden toch? Ik krijg die zwarte signature nog binnen namelijk

Het gaat er niet om wat de laadpaal "kan". De auto kan niet meer dan 24A per fase trekken. De onboard AC chargers gaan gewoon niet harder.

Een laadpaal (incl. de Tesla Wall charger) is niet veel meer dan een grote schakelaar die aan gaat zodra de lader en de auto het eens zijn over de voorwaarden
 
@svbladel ; Ik denk dat je heel veel plezier kunt beleven door op youtube het kanaal Bjorn Nyland te bekijken (Bjørn Nyland). Hij heeft een XP90DL (performance met Ludicrous). Hij dendert door Noorwegen, dikwijls met zijn trailer.

Het hoge verbruik is momenteel logisch. De accupack wil graag in een optimale temperatuurband zijn. Dat is ergens rond de 30 graden. Wanneer de auto "koud" wordt gereden, zal er een verwarmingselement de accu gaan opwarmen tijdens het rijden. Hierdoor ontstaat een hoog verbruik op korte afstand. Bij thuisladen tijdens koude, is het aan te raden de auto via de app te "preheaten" wanneer de auto nog aan de lader gekoppeld is. In de winter is ongeveer 1 uur preheaten aan te raden. Dan heb je weinig last van het opwarmen van de accu.

Het laadniveau op 100% zetten is niet aan te raden. Dat is slechte informatie van de mevrouw bij Tesla. Een accu welke langere tijd met een zeer hoog laadniveau "stilstaat", zal sneller achteruit gaan. Een niveau van 80-90% is een aangeraden dagelijks niveau. De 100% is handig vlak voor een lange trip.

Gezien de ervaringen van Bjorn Nyland, zou je met een trailer ergens tussen de 350 en 400Wh/km (2.5 - 2.8km per kWh) uit moeten kunnen komen.

De auto wordt niet zuiniger na een aantal maanden....het verbruik is vanaf het begin afhankelijk van snelheid en omstandigheden (wind, temperatuur, neerslag, hoogteverschil, etc).

Dank je wel voor de Tip! Hier heb ik zeker iets aan. Het opwarmen is een goeie.Ik rij heel veel koud namelijk.
En de accu zal ik terugzetten naar 80% als ik thuis kom vmiddag. Ik rij niet dagelijks.
Nu lekker op de fiets naar mijn werk.
Zolang het droog is ga ik altijd fietsen.
Heb een zittend beroep dus een beetje cardio kan geen kwaad haha
.
Met een trailer en 400 watt zou mooi zijn!
En 350 watt helemaal super.Mocht het iets verder zetten kan ik hem die dag opladen tot 100%
 
Het gaat er niet om wat de laadpaal "kan". De auto kan niet meer dan 24A per fase trekken. De onboard AC chargers gaan gewoon niet harder.

Een laadpaal (incl. de Tesla Wall charger) is niet veel meer dan een grote schakelaar die aan gaat zodra de lader en de auto het eens zijn over de voorwaarden

Oke dat is duidelijk nu voor me. Bedankt.
Wel apart dat Tesla er 32A erop zet..
 
en vooral ook de rechtervoet :) tip, zet acceleratie op "Chill" dat is nog steeds genoeg vermogen om riant op te trekken bij een stoplicht.

Ga ik ook doen. Chillll, Al de tips gaan waarschijnlijk wel iets helpen! En idd het hardoptrekken is straks niet meer zo bijzonder dus ook dat word minder. Blijkbaar met je gaspedaal rijden/remmen moet ook bevordelijk zijn. Maar goed. Ik heb er 530 km opstaan en word steeds wijzer. Het is wel een beetje een sport om economisch te rijden! Vind ik tenminste
 
Veel plezier met je nieuwe auto. Accu op 90% kan prima op de thuislader. Alleen van Supercharger naar Supercharger heb je soms wel genoeg aan 80% laden om weer verder te rijden. Verzekering kan ik je het beste aanbevelen bij Carmeleon. Lojack kun je hier aanschaffen.
LoJack Benelux - aanschaffen

Speciale actie voor Tesla:
Speciale aanbieding voor TESLA MOTORS € 399,- Exclusief BTW, LoJack met eigen voeding inclusief installatie op locatie Nederland (excl. eilanden), entreekosten en 60 maanden recovery-abonnement.

De installatie dient plaats te vinden op een overdekte locatie (in verband met bedrading en materiaal).
 
  • Like
Reactions: svbladel
Speciale actie voor Tesla:
Speciale aanbieding voor TESLA MOTORS € 399,- Exclusief BTW, LoJack met eigen voeding inclusief installatie op locatie Nederland (excl. eilanden), entreekosten en 60 maanden recovery-abonnement.

De installatie dient plaats te vinden op een overdekte locatie (in verband met bedrading en materiaal).

Waar haal je die aanbieding vandaan? Die zie ik niet op de website van Lojack?