Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Verzwaring meter

This site may earn commission on affiliate links.
Heeft er iemand enig idee wat een meterverzwaring ongeveer kost? Ik woon in een loftgebouw, en er komt wel 3x230V (denk ik) binnen, maar mijn meter nu is gewoon enkelfasig 230V (40A). Als ik op sites à la eandis enzo surf geraak ik er alleen maar minder wijs uit. Ik ken er zelf verder (nog) niets van, maar aangezien de beslissing "de Tesla komt er" al genomen is, én met de geplande prijsverhoging van 18.08 in het achterhoofd, wil ik erg snel een definitieve knoop doorhakken. En daarvoor is een globaal prijskaartje wel handig.

Thx!
 
Heeft er iemand enig idee wat een meterverzwaring ongeveer kost? Ik woon in een loftgebouw, en er komt wel 3x230V (denk ik) binnen, maar mijn meter nu is gewoon enkelfasig 230V (40A). Als ik op sites à la eandis enzo surf geraak ik er alleen maar minder wijs uit. Ik ken er zelf verder (nog) niets van, maar aangezien de beslissing "de Tesla komt er" al genomen is, én met de geplande prijsverhoging van 18.08 in het achterhoofd, wil ik erg snel een definitieve knoop doorhakken. En daarvoor is een globaal prijskaartje wel handig.

Thx!
In NL is dat kwestie van de tariefregels van de betreffende netbeheerder bestuderen, en bij onduidelijkheid over de huidige aansluiting met de
(on-)mogelijkheden telefonisch contact opnemen met de netbeheerder. Dat kan snel duidelijkheid opleveren.
 
Ik heb het hier ook laten doen, van 1 fase naar 3x25A. Groepenkast moet inderdaad zijn voorbereid, de netbeheerder sluit echt alleen de groepenkast aan op de elektriciteitsmeter, maar in de groepenkast zelf raken ze absoluut niks aan (die monteur bij mij vond het ook echt nodig me dat 3 keer te vertellen...). Maar goed, hier was alles voorbereid door een elektricien. Heb toen ook meteen de wasmachine en wasdroger ieder op een andere fase laten zetten, zodat het allemaal wat beter verdeeld is.

Qua kosten: reken op +/- 200 euro voor je netbeheerder en afhankelijk van wat je elektricien allemaal moet doen ergens rond de 400 - 1000 euro. Is nogal afhankelijk van wat je allemaal laat doen, zoals hoe ver de krachtstroomaansluiting voor je UMC van de meterkast af zit en of je bijv. ook een losse kWh meter wil voor het laden van de Tesla.
 
Heeft er iemand enig idee wat een meterverzwaring ongeveer kost? Ik woon in een loftgebouw, en er komt wel 3x230V (denk ik) binnen, maar mijn meter nu is gewoon enkelfasig 230V (40A). Als ik op sites à la eandis enzo surf geraak ik er alleen maar minder wijs uit. Ik ken er zelf verder (nog) niets van, maar aangezien de beslissing "de Tesla komt er" al genomen is, én met de geplande prijsverhoging van 18.08 in het achterhoofd, wil ik erg snel een definitieve knoop doorhakken. En daarvoor is een globaal prijskaartje wel handig.

Thx!


Dag Gerrit,

als je 3*220V binnen krijgt, dan stelt er mogelijk een probleem.
* als als net in ster staat; werkt de Tesla-UMC niet
* als het in driehoek staat, kan je enkel monofazig laden

op te lossen door en transfo te plaatsen.

ik stuur je een PM met meer info.


mvg




zie ook het 'neuter' topic (sticky)
 
De link om een bestaande meteraansluiting te wijzigen vind je op deze pagina http://www.eandis.be/nl/klant/aansluitingen
Behalve je postcode heb je ook het EAN nummer van de aansluiting nodig. Het EAN nummer vind je op je elektriciteitsfactuur.
Kies voor een "huishoudelijke of klein-professionele aansluiting tot 100kVA"
Type wijziging: verzwaren van de beveiliging.
De waarde die opgeeft voor het vermogen bepaalt of je 2f230, 3f230 of 3f400 krijgt. Zie onderstaande tabel.

Screenshot - 09-08-2015 - 12:13:08.png


De prijs hangt af van je netbeheerder. Je woonplaats bepaalt de netbeheerder. Je kan die dus niet vrij kiezen.
http://www.eandis.be/nl/over-eandis...t-bedrijf/wie-is-jouw-distributienetbeheerder

Ter illustratie: voor netbeheerder IMEWO vind je een resem prijzen op deze pagina: http://www.imewo.be/elektriciteit.htm. Zoals je kan zien, véél ditjes en datjes...
 
Beste Gerrit

Exact een jaar geleden had ik dezelfde vraag en in Infrax gebied koste de aanpassing van enkelfasig 40a naar driefasig 25A ongeveer 600 euro. Daarnaast komen nog de kosten om je elektriciteitskast te laten splitsen over de drie fasen.

Ik heb het nadien als volgt gedaan. Ik heb een Keba laadstation gekocht dat zowel enkelfasig als driefasig kan laden en mijn installatie niet aangepast. Ik laad nu 's nachts aan 31 km per uur (enkelfasig 32A) en dat volstaat. Mocht ik in de toekomst meer nodig hebben, dan kan ik nog altijd de aanpassing laten uitvoeren om aan 50km/u te laden met het Keba-laadstation maar op dit moment heb ik dat totaal niet nodig.

Tip: als je in de installatie voor je laadstation ook nog een blauwe stekker voorziet kun je ook via de UMC laden mocht er ooit iets stuk gaan aan het laadstation.
 
Beste Gerrit

Exact een jaar geleden had ik dezelfde vraag en in Infrax gebied koste de aanpassing van enkelfasig 40a naar driefasig 25A ongeveer 600 euro. Daarnaast komen nog de kosten om je elektriciteitskast te laten splitsen over de drie fasen.

Ik heb het nadien als volgt gedaan. Ik heb een Keba laadstation gekocht dat zowel enkelfasig als driefasig kan laden en mijn installatie niet aangepast. Ik laad nu 's nachts aan 31 km per uur (enkelfasig 32A) en dat volstaat. Mocht ik in de toekomst meer nodig hebben, dan kan ik nog altijd de aanpassing laten uitvoeren om aan 50km/u te laden met het Keba-laadstation maar op dit moment heb ik dat totaal niet nodig.

Tip: als je in de installatie voor je laadstation ook nog een blauwe stekker voorziet kun je ook via de UMC laden mocht er ooit iets stuk gaan aan het laadstation.

Hey Dimi, wat is de toegevoegde waarde van je Keba laadstation t.o.v. de Tesla UMC. Beide kunnen bij mijn weten 32A monofase (230V+N) en 16A trifase laden (400V+N)?
Of heb jij met de UMC last van het Neuter probleem?
 
Twee kleine ondeugende en nieuwsgierige zoontjes die het o zo leuk vinden om ergens aan te zitten waar ze moeten afblijven... veiligheid dus.

En ik heb geen last van het neuterprobleem.

Hey Dimi, wat is de toegevoegde waarde van je Keba laadstation t.o.v. de Tesla UMC. Beide kunnen bij mijn weten 32A monofase (230V+N) en 16A trifase laden (400V+N)?
Of heb jij met de UMC last van het Neuter probleem?
 
Twee kleine ondeugende en nieuwsgierige zoontjes die het o zo leuk vinden om ergens aan te zitten waar ze moeten afblijven... veiligheid dus.

Is inderdaad een belangrijk punt. Een rood (of blauw) stopcontact blijft permanent onder spanning staan, een laadstation niet. Gezien ik ook een kleine meid rondlopen heb, heb ik mijn rode stopcontacten op ongeveer 1,7 meter hoogte gezet. Zo kan ze er dus niet aan.
 
Is inderdaad een belangrijk punt. Een rood (of blauw) stopcontact blijft permanent onder spanning staan, een laadstation niet. Gezien ik ook een kleine meid rondlopen heb, heb ik mijn rode stopcontacten op ongeveer 1,7 meter hoogte gezet. Zo kan ze er dus niet aan.

is dit hoog genoeg? kleine meisjes worden groot... die van mij is nu 170+ en kan nog nergens af blijven:wink:
 
is dit hoog genoeg? kleine meisjes worden groot... die van mij is nu 170+ en kan nog nergens af blijven:wink:

ROTFL :biggrin:

Ik heb ze al gedrilld dat alles wat te maken heeft met kabels voor de Tesla NO GO is. In elk geval kan ze nu niet aan het stopcontact als ze haar arm omhoog doet. Daarop heb ik me gebaseerd met een niet mis te verstane opleiding als aanvulling.
 
Beste Gerrit

Exact een jaar geleden had ik dezelfde vraag en in Infrax gebied koste de aanpassing van enkelfasig 40a naar driefasig 25A ongeveer 600 euro. Daarnaast komen nog de kosten om je elektriciteitskast te laten splitsen over de drie fasen.

Ik heb het nadien als volgt gedaan. Ik heb een Keba laadstation gekocht dat zowel enkelfasig als driefasig kan laden en mijn installatie niet aangepast. Ik laad nu 's nachts aan 31 km per uur (enkelfasig 32A) en dat volstaat. Mocht ik in de toekomst meer nodig hebben, dan kan ik nog altijd de aanpassing laten uitvoeren om aan 50km/u te laden met het Keba-laadstation maar op dit moment heb ik dat totaal niet nodig.

Tip: als je in de installatie voor je laadstation ook nog een blauwe stekker voorziet kun je ook via de UMC laden mocht er ooit iets stuk gaan aan het laadstation.

+1. Ongeveer 600 EUR voor switch naar 3x25A. Die betaal je aan Eandis/Infrax.
De splitsing van de electriciteitskast en de herkeuring heb ik samen met de installatie van zonnepanelen laten gebeuren. Gratis dus. Kostte wel 12.000 EUR aan zonnepanelen, maar da's een andere kostenpost ;-)
Heb ook laadstation gezet zodat (1) UMC niet buiten in de regen hoeft te liggen, (2) ik de UMC niet elke dag opnieuw moet ont/koppelen (wil die toch in de auto hebben), en (3) de stekker niet constant onder spanning staat.
 
Hangt af van wat je nog meer draaiende hebt in je woning. Omdat er geen vastrecht meer bestaat in België en op voorwaarde dat je inkomende grondkabel het toelaat kan je beter 3x50A nemen. Dan kan je de wagen zorgeloos laden met 3x32A en heb je nog meer dan voldoende over voor de woning.

Mmmm, nu denk ik er aan dat tegenwoordig doorgaans geen dual chargers meer geleverd worden. Dan ga je dus typisch aan 3x16A laden en is 3x50A binnen uiteraard niet meer zo'n punt. Stel dat je in de toekomst ooit 2 elektrische wagens zou willen laden, is 3x50A natuurlijk wel weer een goed idee.
 
Sorry voor de noob-vraagjes (ik zie door de elektrische kabels het bos niet meer helemaal): 3x25A, is dat voldoende? Of moet het beter 3x40A worden?


Hoi Gerrit,

gezien jouw specifieke situatie (rechtstreekse aansluiting op het barenstel); zou ik aan Eandis prijs vragen voor 3*40A.
je hebt geen kosten voor grondkabel.
en we hebben in België, anders dan in Nederland, ook geen vast recht.
In Nl betaalt men vééééél meer voor aansluiting > 3*25A. Vandaar dat je op het forum zo dikwijls leest : max. 3*25A. Maar dat geldt niet voor ons, Belgen.


Zoals jpet aangeeft, worden de wagens tegenwoordig af-fabriek met mono-lader geleverd; maar je kan altijd een tweede lader nadien laten inbouwen, voordeel is dubbel zo snel laden aan een 3*32A/22kw laadpaal.
Bovendien : nu kan je het vermogen misschien nog krijgen, maar indien er later nog andere uitbreidingen geweest zijn; is de installatie misschien 100% belast. En krijg je geen uitbreiding meer.


Hieronder wat foto's van mijn meter-aansluiting :


IMAG0628.jpg

links zie je de meterkast
en rechts een kleine verdeelkast;
met : van links naar rechts :

IMAG0629.jpg

- een differtieel 3 * 63A +N (ik heb een 3*63A aansluiitng)
- een automaat 3 * 40A +N voor de laadpaal in de garage
- een automaat 3 * 40A +N voor het oude verdeelbord.

Iets analoogs zou ik bij jou ook voorstellen :
onder de meterkast; een kleine verdeelkast; met diff, een vertrek voor het stopcontact/laadpaal in de garage; en een vertrek voor je oude verdeelkast.
Dan heb je minimale kablage te doen; en kan je toch snel laden.





beetje achtergrond hoe het zover gekomen is bij mij:

ik had voordien een aansluiting op 1*40A (1992); en een verdeelkast (na verbouwingen, 2008) die voorzien was voor 3*40A; gekeurd en al.
oorspronkelijk was het de bedoeling naar 3*40A te gaan; maar gezien een overbelaste kabel bleek dat (helaas in tweede instantie; nàdat ik de nieuwe verdeelkast had besteld !) niet te gaan.

Uiteindelijk is; na een paar jaar (2013-); er een nieuwe kabel gelegd; en kon ik wel uitbreiden naar 3*40A - maar toen was de wetgeving veranderd én mocht dat niet meer over mijn oude grondkabel....
ik moest een nieuwe grondkabel leggen; en (dankzij een gouden tip van Joene) ben toen meteen naar 3*63A gegaan.
Maar uiteraard was mijn verdeelkast dan weer te licht.
Dat heb ik dan opgelost door een kleine verdeelkast van 3*63A na de meter te plaatsen, met slechts 2 vertrekken.
Keuring was dan ook snel achter de rug.
 
Last edited: