Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vision Only AP. Hoe goed werkt het inmiddels?

This site may earn commission on affiliate links.
Nee, maar vanwege Tesla Vision is het nu zo dat bij gebruik van TACC of AP de automatische stand aangaat en je dat niet kan afzetten.
Al eens geprobeerd om jouw voorruit dan eens schoon te maken of jouw ruitenwisserbladen te vervangen.
Ik zie enkel maar problemen met te weinig wissen nooit te veel. Bij te weinig wissen is een simpele druk op de knop voldoende.
uitzetten heb ik nog nooit moeten doen dus. Ik weet dus niet of het kan. Ik zie bij een drik op de knop wel de instellingsknoppen verschijnen op het scherm. Ik vermoed dus dat die dienen om de instelling te wijzigen.
 
Ik vind het een ramp. Max 140 km/u, minimale afstand nu 2 ipv 1, ruitenwisser die verplicht op auto gaat (op wintersport betekent dat dus liters sproeivloeistof om nog iets te kunnen zien.

Bij mist geen AP of TACC beschikbaar. Soms de maximum snelheid ernstig beperkt.

Van phantom brakes had ik al nooit last.

Ik wacht nog even af, maar ik overweeg om Tesla te dwingen om de oude functionaliteit te herstellen. Ik hoop dat met het toevoegen van radar bij nieuwe voertuigen het weer automatisch hersteld wordt.
Volgafstand 1 mis je? Ben je dan een bumperklever? Ik vind 2 al te dichtbij.
 
Toen ik mijn auto kocht kon hij 150 km/u rijden met de AP. Er is geen goede reden voor Tesla om die functionaliteit te beperken, dus hebben ze helemaal het recht niet om dat te doen. Net zo min als dat ze bv de topsnelheid niet zomaar mogen verlagen. Tenzij de wetgever hen daartoe verplicht.

Zo moeilijk is het niet hoor.

Oh ik ben het niet oneens dat ze soms te voortvarend updates uitvoeren waardoor je als rijder erop achteruit gaat.

Maar je zei heel stoer "Ik ga Tesla dwingen bla bla" en daar moet ik om gniffelen. Dat soort grootspraak hoor je wel eens zo nu en dan, en het is gewoon lachwekkend dat mensen denken dat zij "wel even Tesla gaan dwingen" om iets te doen. Ik zou zeggen: succes daarmee en hou ons op de hoogte van de voortgang😄
 
Neen er is geen reden voor, ze doen het enkel om je te pesten.
Denk je nu echt dat daar geen reden voor is?
Zal wel te maken hebben met een berekening.
Iets met afstand, reactiesnelheid en remafstand schat ik.
Het had ofwel te maken met ordinair bezuinigen, dan wel met een gebrek aan leveringscapaciteit. Tesla Vision was immers niet beter en ze hebben ook vrij snel de keutel ingetrokken, getuige dat ze nu weer met (andere) radar gaan werken.

Dat radar plus camera meer ziet dan alleen camera hoef ik je toch hoop ik niet uit te leggen?

Sowieso is het heel raar om in jure te betogen dat Tesla Vision beter is, maar voor de veiligheid de maximum snelheid diende te worden verlaagd. Dat is innerlijk tegenstrijdig en daar trapt natuurlijk alleen een verstokte fanboy in. En zelfs dat is een tour de force.
 
Back on topic:

Ik heb m’n eerste tesla (MY RWD) opgehaald eind december en ik ben er nog steeds niet uit hoe EAP en TACC precies werken. Het lijkt soms compleet at random. De ene keer zit ik in TACC en neemt hij de snelheidslimiet vlotjes over en past z’n snelheid aan, de andere keer negeert hij het compleet. Bij wegenwerken op de autosnelweg zie ik in de animatie op het scherm zelfs de snelheidsborden niet verschijnen, terwijl die wel perfect zichtbaar zijn op secundaire wegen.

Auto lane change werkt ook niet lang altijd even goed. Wanneer ik op het rechtse vak rijd met niemand om me heen, stelt hij vaak voor om naar het middelste rijvak op te schuiven. Terwijl wanneer ik achter een trager voertuig hang, het vaak te lang duurt voor ik een suggestie krijg. Ik heb de instelling op Mad Max staan overigens. Ik dacht dat de ALC er was om alles heel efficiënt te laten gebeuren. Dat wil zeggen dat het systeem anticipeert op tragere voertuigen voor je, zodat je niet moet afremmen en opnieuw moet optrekken. Dit gebeurt dus niet.

Verder heb ik tot nog toe maar 2% van alle op- en afritten met navigeer op AP kunnen nemen. Vrijwel altijd flipt het en moet ik overnemen.

Ik heb nog steeds de juiste positie niet gevonden zodat AP me niet constant waarschuwt dat ik mijn handen op het stuur moet houden. Ik doe dat trouwens constant, toch moet ik vaak nog extra wiebelen aan het stuur.

De animaties van wat het systeem ziet zijn naar mijn mening ook inferieur aan wat ik zag tijdens mijn testrit met een MY LR met radar: zaken worden te laat opgemerkt/weergegeven of zelfs helemaal niet. De lijnen van de rijstrook dansen en springen vrijwel constant en het systeem heeft het vaak moeilijk te bepalen wat er nu net bij jou in de buurt rijdt. In de MY LR met radar was dat allemaal perfect en oogde het lekker stabiel.

Al bij al vrij teleurgesteld in EAP. Komt daar nog bij dat er geen parkeersensoren en Summon/Smart Summon beschikbaar zijn. Ik ben overigens wel tech-savvy, dus denk ik niet dat alles 100% aan mij ligt :)
 
  • Like
Reactions: AGNL
Al eens geprobeerd om jouw voorruit dan eens schoon te maken of jouw ruitenwisserbladen te vervangen.
Ik zie enkel maar problemen met te weinig wissen nooit te veel. Bij te weinig wissen is een simpele druk op de knop voldoende.
uitzetten heb ik nog nooit moeten doen dus. Ik weet dus niet of het kan. Ik zie bij een drik op de knop wel de instellingsknoppen verschijnen op het scherm. Ik vermoed dus dat die dienen om de instelling te wijzigen.

Wisserbladen zijn een maand oud en op de wintersport is de voorruit heel snel weer vuil omdat het in die regio nogal eens wil sneeuwen.
 
Oh ik ben het niet oneens dat ze soms te voortvarend updates uitvoeren waardoor je als rijder erop achteruit gaat.

Maar je zei heel stoer "Ik ga Tesla dwingen bla bla" en daar moet ik om gniffelen. Dat soort grootspraak hoor je wel eens zo nu en dan, en het is gewoon lachwekkend dat mensen denken dat zij "wel even Tesla gaan dwingen" om iets te doen. Ik zou zeggen: succes daarmee en hou ons op de hoogte van de voortgang😄
Tsja, niet iedereen laat zich gedwee alles aanleunen. En ik kan zelf procederen. En heb derhalve ook wel kijk op de kans van slagen van zo’n procedure. Dat het wellicht eindigt in een financiële compensatie zal best, maar als iedereen zich schikt naar de grillen van Tesla, dan blijven ze streken uithalen.

Ik snap ook werkelijk niet dat mensen accepteren dat ze enorm veel geld betaald hebben voor Full Self Driving en dan krijgen wat ze nu hebben.

Ik heb mijn geld volledig teruggekregen. Ja, dat kan dus. Wellicht als ik dat vooraf had verteld had jij ook moeten gniffelen.
 
  • Like
Reactions: arri and MaSansky
Volgafstand 1 is geen bumperkleven.
Stand 1 is tussen 1-1,5s afstand.
Dat is voor een mens te weinig TACC kan dit prima aan.

2s is voor een mens het minimum. Bij 100km/u is dat dus 54 meter, dus meer dan de helft van de afstand tussen twee hectometerpaaltjes.
Dat in de praktijk bijna niemand dit doet is de oorzaak van dagelijkse grote hoeveelheden kopstaart botsingen waarvoor we allemaal dagelijks in de files staan. ;)
 
Stand 1 is tussen 1-1,5s afstand.
Dat is voor een mens te weinig TACC kan dit prima aan.

2s is voor een mens het minimum. Bij 100km/u is dat dus 54 meter, dus meer dan de helft van de afstand tussen twee hectometerpaaltjes.
Dat in de praktijk bijna niemand dit doet is de oorzaak van dagelijkse grote hoeveelheden kopstaart botsingen waarvoor we allemaal dagelijks in de files staan. ;)
Helemaal mee eens. Bedankt voor je heldere uitleg!
 
Helemaal mee eens. Bedankt voor je heldere uitleg!
Graag gedaan.
Je ziet veel mensen schreeuwen dat AP, EPA en FSD k@t is want het systeem doet niet dezelfde debiele dingen die de rijder zelf zou doen.

Zelf vinden ze zichzelf natuurlijk geweldig en als het mis gaat hoor je nooit wat.
Wanneer een rijhulp dit zou doen en het gaat mis dan is de wereld te klein.

(En zo dacht ik natuurlijk ook in het begin, dus het is geen verwijt maar je ziet dat heel veel dat nog moeten leren.)
 
Last edited:
Stand 1 is tussen 1-1,5s afstand.
Dat is voor een mens te weinig TACC kan dit prima aan.

2s is voor een mens het minimum. Bij 100km/u is dat dus 54 meter, dus meer dan de helft van de afstand tussen twee hectometerpaaltjes.
Dat in de praktijk bijna niemand dit doet is de oorzaak van dagelijkse grote hoeveelheden kopstaart botsingen waarvoor we allemaal dagelijks in de files staan. ;)
Ik gebruik het ook alleen maar met TACC.

Feit is dat stand twee zo’n afstand is dat de een na de ander er tussenkruipt en het dus erg onrustig rijdt.
 
Ik gebruik het ook alleen maar met TACC.

Feit is dat stand twee zo’n afstand is dat de een na de ander er tussenkruipt en het dus erg onrustig rijdt.
Dat wil niet zeggen dat de TACC het verkeerd doet. De rest misdraagt zich. ;)
Dat er mensen juist dan bij jou tussen schuiven komt omdat de rest er zo kort op zit dat je er bij die alleen tussen kunt komen als dat op goed geluk doet dat je niet op elkaar knalt. Meestal gaat het nog goed maar het is en blijft geven en nemen en dan komt er wel eens iemand tussen.

Op de snelweg rij ik meestal op 1 en dat is ruimer dan 90% van wat de rest om mij heen doet. Op B-wegen meestal standje 3.
Die 4 auto's die er dan op een rit van 45km tussen komen neem ik voor lief. Ik kom dan hooguit 30s later aan op mijn bestemming.
 
  • Like
Reactions: Hbrink and horta
Dit heeft niets met vision only te maken. De ruitenwisser werd niet door de radar aangestuurd.
On topic. Mijn wagen is een van de eerste die zonder radar geleverd is. AP is enorm verbeterd ondertussen en zeker aanvaardbaar.
De ruitenwissers weken slechts heel uitzonderlijk te laat. steeds bij motregen Maar dat had mijn MB met regensensor ook.
Hij werkt nooit te vroeg of onnodig.
Oh, ik heb begrepen dat Tesla, door de AP met vision-only te gebruiken, de ruitenwissers gekoppeld heeft aan de AP.
Ik ervaar, dat wanneer ik de AP wil gebruiken, daar de automatische ruitenwisserstand bij krijg. Ik kreeg, mn bij slecht zich(donker), hevig swipende en piepende(want droge ruit) ruitenwissers.
In het verleden heb ik wel veel commentaar gelezen over de slechte automatische ruitenwissers van Tesla. Ik heb daar zelf nooit zoveel last van gehad daar ik de automatische stand niet vaak gebruik. Ik zou het fijn vinden dat ik weer kan rijden als voorheen: AP aan en automatische ruitenwisserstand uit. Net als het automatische grote licht(dat wel uitgezet kan worden)
Ik begrijp dat Tesla anders heeft gekozen en dat dit hopelijk met volgende updates verbeteren zal.
Als ik de kop van dit draadje zie, past mijn commentaar er dacht ik wel bij. Ik ben niet helemaal tevreden tot zover, maar heb wel vertrouwen dat het tzt zal verbeteren
 
Mijn ervaring is dat het zeker niet beter geworden is. Krijg bij regenweer mijn AP vaak niet geactiveerd. Of hij klapt er na enkele minuten gewoon uit. Vroeger kon ik zelfs in zware regenval op AP blijven rijden. Zit op HW 2,5 dus wrs krijgt die de beelden bij slecht weer niet verwerkt . Mss de radar maar terug activeren Tesla
 
stelt hij vaak voor om naar het middelste rijvak op te schuiven.

Verder heb ik tot nog toe maar 2% van alle op- en afritten met navigeer op AP kunnen nemen.
NOA is inderdaad onbruikbaar. Ik heb het uit gezet.
Ik heb nog steeds de juiste positie niet gevonden zodat AP me niet constant waarschuwt dat ik mijn handen op het stuur moet houden.
Je moet inderdaad torsiekracht uitoefenen. Alsof je echt wil draaien, maar net niet krachtig genoeg om effect te vebben op de wielen. Vasthouden is niet voldoende.
Ik laat mijn hand ‘hangen’ op 8 of 9 uur. Het gewicht van mijn arm geeft genoeg kracht op het stuur op te detecteren dat ik nog leef.
 
Mijn ervaring is dat het zeker niet beter geworden is. Krijg bij regenweer mijn AP vaak niet geactiveerd. Of hij klapt er na enkele minuten gewoon uit. Vroeger kon ik zelfs in zware regenval op AP blijven rijden. Zit op HW 2,5 dus wrs krijgt die de beelden bij slecht weer niet verwerkt . Mss de radar maar terug activeren Tesla
Ook bij HW 3.0 heb je deze ellende.
 
Verder heb ik tot nog toe maar 2% van alle op- en afritten met navigeer op AP kunnen nemen. Vrijwel altijd flipt het en moet ik overnemen.
En dat is volgens mijn beleving sinds ‘ie niet meer helemaal zelf het nemen van de afrit doet. Nu je als bestuurder moet bevestigen vliegt ie als een malle naar de uitvoegstrook. Toen het nog geheel automatisch ging, ging het veel smoother.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Ik rij met mijn MY23 met regelmaat op spitsstroken, inmiddels heb ik geleerd dat het niet handig is om Autopilot(basic) of Cruise control (met lane assist) aan te hebben bij afritten. De wagen hoekt je gewoon de afrit af(of poging tot..) als je niet oppast.
Hoe gaan jullie hier mee om? Ik ben nu geneigd om gewoon niet met op de spitsstrook te rijden of om maar weer zonder de systemen te rijden op deze momenten.