Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vision Only AP. Hoe goed werkt het inmiddels?

This site may earn commission on affiliate links.
Het had ofwel te maken met ordinair bezuinigen, dan wel met een gebrek aan leveringscapaciteit.
En dat noem jij ‘zonder reden’? Er zijn BMW’s uitgeleverd zonder scherm om die reden.
Als ik het verschil zie tussen met en zonder radar en ik had mogen kiezen tussen geen auto of een auto zonder radar dan had ik voor het laatste gekozen. Nu heeft Tesla voor mij gekozen. Het resultaat is gelijk.
Officiële reden van Tesla is dat, als je 2 systemen hebt (radar en camera), dat ze in bepaalde gevallen tegenstrijdige acties willen en de software moet kiezen. Als je dan toch altijd voor de camera kiest, waarom moet je dan nog radars hebben? Ik heb ook mijn twijfels in die uitleg, maar omdat ik niet zo veel van ken, durf ik geen mening verkondigen. En blijkbaar waren de tegenstrijdige detecties ook nog eens de oorzaak van de phantom brakes.
Dat radar plus camera meer ziet dan alleen camera hoef ik je toch hoop ik niet uit te leggen?
Neen.
Sowieso is het heel raar om in jure te betogen dat Tesla Vision beter is, maar voor de veiligheid de maximum snelheid diende te worden verlaagd.
Wie betoogt er dat vision beter is? Ik zeker niet, moet je maar eens mijn eerste ervaringen met mijn MY, vision only lezen: Van AP1 naar AP2 (vision only)

Er zijn wel een aantal mensen al heel tevreden dat de phantom brakes verdwenen zijn en zijn daarom tevreden met vision only. Dat het in ander omstandigheden inderdaad iets minder goed is, nemen ze er met plezier bij.
Ik heb zelf nooit phantom brakes ervaren, maar het schijnt heel heftig te zijn. Mij MS had AP1, en die had geen phantom brakes, mijn MY is native vision only geleverd.
 
Mijn ervaring is dat het zeker niet beter geworden is. Krijg bij regenweer mijn AP vaak niet geactiveerd. Of hij klapt er na enkele minuten gewoon uit. Vroeger kon ik zelfs in zware regenval op AP blijven rijden. Zit op HW 2,5 dus wrs krijgt die de beelden bij slecht weer niet verwerkt . Mss de radar maar terug activeren Tesla
HW2.5 heeft de radar ook nog steeds gewoon in gebruik.
 
Een nieuwere versie pushen naar oudere 'toestellen'.
Mijn 'native MY' van 20 juni heeft de 'vision only af fabriek.
Voor de wagens met radar is de vision only software versie via een latere update gepushed. Ik dacht vanaf augustus.
Zolang je dus nog HW2.5 hebt, heb je geen Tesla Vision. Mijn auto werkt gewoon nog met radar. Ik heb ook geen FSD dus geen HW3.0 gekregen.
 
En dat noem jij ‘zonder reden’? Er zijn BMW’s uitgeleverd zonder scherm om die reden.
Als ik het verschil zie tussen met en zonder radar en ik had mogen kiezen tussen geen auto of een auto zonder radar dan had ik voor het laatste gekozen.

Ik schreef ‘geen goede reden’. En voor de goede orde, mijn huidige M3P is van 30-12-20, dus daar zit de radar gewoon in. Middels software is die uitgeschakeld. En dat is niet ok vind ik.

Overigens echte phantom brakes heb ik niet, maar sinds Tesla Vision wel dat de auto ineens gaat weifelen of ineens de snelheid significant verlaagt. Minder heftig (ik kan de phantom brakes bij de vorige Tesla’s nog wel herinneren), maar net zo goed vervelend.

Echt, tot Tesla Vision liep het bij mij erg soepel.
 
  • Like
Reactions: joesgarage
Ik schreef ‘geen goede reden’.
ik zal je een gide reden geven: heb je het filmpje gezien van de kettingbotsing, veroorzaakt door phantom braking?
Als je weet dat vision only geen phantom braking probleem heeft en de achteruitgang tov radar maar minimaal is, is de beslissing snel genomen denk ik.
Het ergste wat Tesla kan overkomen is dat er in zo’n ongeval een familie met kinderen het leven laat. Mocht dat gebeuren, dan hebben wij van de ene dag op de andere geen AP meer en crasht Tesla op de beurs.
https://theintercept.com/2023/01/10/tesla-crash-footage-autopilot/#:~:text=In%20recent%20months%2C%20a%20surge,according%20to%20the%20Washington%20Post.
Edit: link lijkt niet altijd te werken. Hier een YT link naar het filmpje.
 
Last edited:
ik zal je een gide reden geven: heb je het filmpje gezien van de kettingbotsing, veroorzaakt door phantom braking?
De vraag is of dit phantom braking is?
Het lijkt ten eerst in de verste verte niet op wat ik en andere ooit hebben omschreven als phantom braking.
Als het achterop rijden de verkeer op TACC had gereden dan was er geen kettingbotsing geweest. ;)
Als je weet dat vision only geen phantom braking probleem heeft en de achteruitgang tov radar maar minimaal is, is de beslissing snel genomen denk ik.
Het ergste wat Tesla kan overkomen is dat er in zo’n ongeval een familie met kinderen het leven laat. Mocht dat gebeuren, dan hebben wij van de ene dag op de andere geen AP meer en crasht Tesla op de beurs.
Exclusive: Surveillance Footage of Tesla Crash on SF’s Bay Bridge Hours After Elon Musk Announces “Self-Driving” Feature.
 
De vraag is of dit phantom braking is?
Het lijkt ten eerst in de verste verte niet op wat ik en andere ooit hebben omschreven als phantom braking.
Als het achterop rijden de verkeer op TACC had gereden dan was er geen kettingbotsing geweest. ;)
Wel als je op volgafstand 1 rijdt hoor ;-)
 
ik zal je een gide reden geven: heb je het filmpje gezien van de kettingbotsing, veroorzaakt door phantom braking?
Als je weet dat vision only geen phantom braking probleem heeft en de achteruitgang tov radar maar minimaal is, is de beslissing snel genomen denk ik.
Het ergste wat Tesla kan overkomen is dat er in zo’n ongeval een familie met kinderen het leven laat. Mocht dat gebeuren, dan hebben wij van de ene dag op de andere geen AP meer en crasht Tesla op de beurs.
https://theintercept.com/2023/01/10/tesla-crash-footage-autopilot/#:~:text=In%20recent%20months%2C%20a%20surge,according%20to%20the%20Washington%20Post.
Edit: link lijkt niet altijd te werken. Hier een YT link naar het filmpje.

Dit is geen phantom braking. Of het is een in slaap gevallen bestuurder of het is een leeggereden batterij.
In beide gevallen zet de auto (in USA) de alarmlichten aan en stopt.

Niks te maken met vision only.

En als ik zelf rij zonder AP gebruik ik als mens ook vision only. Gaat best goed, en dat kunstje kan je tegenwoordig ook aan een computer leren. Een computer met 8 ogen in plaats van 2.
 
De lijnen van de rijstrook dansen en springen vrijwel constant en het systeem heeft het vaak moeilijk te bepalen wat er nu net bij jou in de buurt rijdt. In de MY LR met radar was dat allemaal perfect en oogde het lekker stabiel.
Of het hetzelfde is weet ik niet, maar ik heb ook zoiets gehad, vooral in de regen. Als ik dan de achteruitrijcamera aan deed dan dansten daarnaast ook de beelden. Bleken allebei mijn zijcamera's (die met de knipperlichten) defect te zijn. Dat konden ze op afstand zien en die zijn daarna vervangen en toen was het weer helemaal strak.
 
  • Helpful
  • Informative
Reactions: Maarten and Hbrink
Interesting...

 
  • Like
Reactions: Furb and Dikkie Dik
Heb het al eerder duidelijk gemaakt: ik vind Vision Only volkomen kut. Enorme achteruitgang in functionaliteit. Waar AP het eerder altijd doet, zeurt het ding nu al over lagere snelheid of zelfs uitschakelen bij wat regen of mist. Ik rij veel in het donker en mag nu kiezen tussen iedere maand nieuwe ruitenwisserbladen of AP uit. Het ding blijft maar zwiepen. Verplicht grootlichtverblinding op provinciale wegen? Dagelijkse kost. Groot alarm bij een seconde versnellen als je 140 km/u rijdt en ook nog eens gaten zo groot als een trolleybus tot voorgangers. En dan toch nog abrupt versnellen en afremmen in de file alsof de auto met een stijgerpaal vastzit aan de voorganger. Maar goed, dat laatste deed het kreng altijd al. Op iedere volgafstand.
 
Het is duidelijk dat de ervaringen ver uiteen lopen. Ik heb eigenlijk nooit last van zwiepende ruitenwissers (zet vaak wel de achterruitverwarming aan zodat de ontwaseming voor de camera's snel/goed werkt), grootlicht schakelt tegenwoordig 99 van de 100 keer op tijd uit, geen last van abrupt versnellen (mogelijk helpt het om obstacle-aware acceleration aan te zetten?) en de afstand tot de voorganger is wat mij betreft ook prettig (én veilig). Maargoed, als gezegd kunnen ervaringen uiteenlopen.
 
  • Like
Reactions: Mars2020 and Hbrink