Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vision Only AP. Hoe goed werkt het inmiddels?

This site may earn commission on affiliate links.
Het ding blijft maar zwiepen. Verplicht grootlichtverblinding op provinciale wegen?
Dat blijven zwiepen heb ik niet. Ik zou er een service request voor inschieten.
Ik heb wel heel uitzonderlijk al eens de melding gezien dat snelheid beperkt is, maar die is te overrulen met het gaspedaal. Ik ben eerder verbaasd hoe AP nog wel werkt met beperkt zicht.
Grootlichtverblinding is met een update al maanden opgelost.
Op welke sofwareversie zit je?
Misschien gaat alles bij mij beter omdat hij bij levering al geen radar had. Hoewel ik in het begin hier ook nog geklaagd heb (in vergelijking met mijn AP1). Maar updates hebben veel verholpen.
 
  • Like
Reactions: Mars2020 and Hbrink
ik had het probleem met de wisserbladen die slingerden. Een serviceverzoek ingediend en ze hebben het geannuleerd met de mededeling dat Vision alleen altijd ruitenwissers nodig heeft.

erin geslaagd om de rijstijl aan te passen door hem van Auto naar snelheid 1 te schakelen. Ook heeft de nieuwe update voor 2023 dit opgelost.

Fantoomremmen gebeurt vaak wanneer de weg afdaalt, vooral bij het inrijden van een tunnel/onderdoorgang. Ik heb nu geleerd hierop te anticiperen. Zoals iemand zei, AP heeft ook mensen nodig om de auto met hun eigen ogen te besturen.
 
Ik vind het een ramp. Max 140 km/u, minimale afstand nu 2 ipv 1, ruitenwisser die verplicht op auto gaat (op wintersport betekent dat dus liters sproeivloeistof om nog iets te kunnen zien.

Bij mist geen AP of TACC beschikbaar. Soms de maximum snelheid ernstig beperkt.

Van phantom brakes had ik al nooit last.

Ik wacht nog even af, maar ik overweeg om Tesla te dwingen om de oude functionaliteit te herstellen. Ik hoop dat met het toevoegen van radar bij nieuwe voertuigen het weer automatisch hersteld wordt.
Dat klinkt als vervelende beperkingen inderdaad.

De minimale volgafstand van 2 is voor mij persoonlijk echter geen probleem. Ik heb hem zelf altijd op 5 staan, dat vind ik een relaxtere ervaring, waarbij ik autopilot beter en geleidelijker vind werken. Hij laat inderdaad grotere ruimtes, maar dat vind ik ook een veiliger idee en ik reed voorheen eigenlijk ook met dat soort ruimtes. Als mensen er dan tussen willen gaat dat ook harmonieus en geleidelijk. En waarom zouden ze er niet tussen mogen, heb ik me bedacht; ze hebben immers net zo veel recht op de weg als ik. Bovendien als rijders er niet tussengelaten worden dan gaan ze of hectisch invoegen of ze zijn niet meer zo bereid om naar rechts te gaan om vervolgens klem te worden gereden op hun voorligger, als mensen hen niet terug naar links laten en blijven daarom dan langer links hangen.
 
Last edited:
Zonet vertrokken bij droog weer, iedere keer ik EAP of TACC opzet, gaan de ruitenwissers aan. Heel vervelend. Net gestopt en reder gedaan. Op hoop van zege!
Aangezien ik dat nooit heb en jij wel, heb je een reden om een service request in te schieten Laat je niet afschepen met "Opgelost met volgende update".
Ik zit op 2022.44.25.3
Mocht je een oudere versie hebben en ze komen met die verklaring, vraag dan dat ze die update pushen.
Mocht het een nieuwere versie zijn, dan zou die het kunnen kapot gemaakt hebben.
 
  • Like
Reactions: Hbrink and Mars2020
In mijn ervaring werkt Vision-only AP ongeveer even goed als radar.

Minder phantom braking, dat is een feit. Het yoyo'en is veel sterker aanwezig bij zenuwachtiger verkeer. Met radar was AP beter in staat met kleine nuances zeg maar het gas minimaal te liften. Nu is het vaak meer remmen dan coasten.

Ook het vervallen van volgafstand 1 is wel hinderlijk in de spits. Verder lijkt het vaak met vision only AP of volgafstand 2 hetzelfde is als 7 waar dat voorheen echt verschil maakte.

Wat al veel langer een issue is is dat autopark ook al tijden vision only is om vakken te detecteren en die feature is totaal nutteloos sindsdien. Voorheen kon je gewoon nog parkeren tussen 2 auto's zonder belijning wat nu niet meer kan.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Ook het vervallen van volgafstand 1 is wel hinderlijk in de spits. Verder lijkt het vaak met vision only AP of volgafstand 2 hetzelfde is als 7 waar dat voorheen echt verschil maakte.
Ik vind stand 2 dicht genoeg. Wat is immers het probleem met iemand die zich er tussen schiet?
Wat ik wel ondervind is dat hij een groter gat laat als de voorligger versneld en dat gat daarna veel te traag dicht rijdt. Maar dat komt dan weer doordat vision niet zo snel afstand inschat als een radar en ligt op zich niet aan standje 2.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Ik vind stand 2 dicht genoeg. Wat is immers het probleem met iemand die zich er tussen schiet?
Wat ik wel ondervind is dat hij een groter gat laat als de voorligger versneld en dat gat daarna veel te traag dicht rijdt. Maar dat komt dan weer doordat vision niet zo snel afstand inschat als een radar en ligt op zich niet aan standje 2.
Het is wel zo dat bij mij de nogal stevige regressie van het schokkerige filerijden (wat voorheen perfect werkte) en het ineens een gat laten vallen wanneer de voorganger versnelt, al een paar updates voor mijn huidige versie (2022.20.8) werd geïntroduceerd, dus nog voor Vison Only. Ik heb er nu ook nog last van en ik heb zoals gezegd nog radar.
 
  • Like
Reactions: djerro1234
Minder phantom braking, dat is een feit. Het yoyo'en is veel sterker aanwezig bij zenuwachtiger verkeer. Met radar was AP beter in staat met kleine nuances zeg maar het gas minimaal te liften. Nu is het vaak meer remmen dan coasten.

Ook het vervallen van volgafstand 1 is wel hinderlijk in de spits. Verder lijkt het vaak met vision only AP of volgafstand 2 hetzelfde is als 7 waar dat voorheen echt verschil maakte.

Wat al veel langer een issue is is dat autopark ook al tijden vision only is om vakken te detecteren en die feature is totaal nutteloos sindsdien. Voorheen kon je gewoon nog parkeren tussen 2 auto's zonder belijning wat nu niet meer kan.
Is minder phantom braking echt een gevolg van geen radar? ik zit nu op 2022.8.10.8 met een MCU1 en HW2.0 en heb ook nauwelijks phantom brakes meer. 2 jaar terug kon ik geen 100 km rijden zonder enkele phantom brakes.
Of is bij mij de radar nu ook uitgeschakeld?
 
Het is wel zo dat bij mij de nogal stevige regressie van het schokkerige filerijden (wat voorheen perfect werkte) en het ineens een gat laten vallen wanneer de voorganger versnelt, al een paar updates voor mijn huidige versie (2022.20.8) werd geïntroduceerd, dus nog voor Vison Only. Ik heb er nu ook nog last van en ik heb zoals gezegd nog radar.
Zelfs als je nog radar hebt, dan is die softwarematig uitgezet met een update rond augustus september vorig jaar.
 
  • Like
Reactions: NielsA and Hbrink
Zelfs als je nog radar hebt, dan is die softwarematig uitgezet met een update rond augustus september vorig jaar.
Nee, dat is pas in 2022.20.9 gebeurd, ik zit nog op 2022.20.8. Ik kan bijvoorbeeld nog afstand 1 kiezen als ik dat zou willen.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Phil V