Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vlekken op mijn witte bekleding!

This site may earn commission on affiliate links.

cvonken

Talking Tasman
Aug 20, 2017
148
170
Netherlands
Tijdens een bruiloft zijn er 2 (henna) vlekken op mijn hagelwitte bekleding ontstaan. Enorm balen dus!
Tuurlijk is wit besmettelijk, maar wellicht had ik het pas veel later ontdekt op zwart ;-)
Ik heb een videotje gemaakt met een kort verslag van de behandeling ervan en het resultaat:


De firma die mij vrijwillig en kosteloos geholpen heeft, weet verder ook niet wat te doen.
Helaas zijn niet alle vlekken weg en durven andere experts het niet (verder) aan en/of weten het niet. Henna is nogal een hardnekkig goedje :-(

Is er nog iemand die tips heeft voor het verwijderen van henna?
Ik heb water, zeep, chloor en thinner gebruikt, dit alles heeeel voorzichtig.
Wellicht heeft er iemand een tip voor mogelijkheden rondom (deels) herbekleden van de stoel?
 
Hennavlekken zijn bijna niet weg te krijgen. Het enige wat wel zou kunnen, is dat ze door middel van zonlicht vervagen of verdwijnen. Je zou kunnen proberen om hem met het raam open in de zon te zetten, zodat de zon er rechtstreeks op schijnt. Veel vlekken verdwijnen als sneeuw voor de zon in zonlicht en henna in het haar en op het lichaam verbleekt ook in het zonlicht.
 
  • Helpful
Reactions: cvonken
Chloor heb ik geprobeerd, maar had helaas totaal geen effect. Bleek kan de rest sterk aantasten en dat durf ik (nog) niet. Dat geldt ook voor waterstofperoxide. Wat is wijsheid...

Ik las waterstofperoxide en dan aanbrengen met een wattenstaafje of pipet. Dan kun je het heel gedoseerd doen. Proberen waard denk ik, andere opties zijn snel duurder.
 
  • Helpful
Reactions: cvonken
Staat die man nou met een hogedrukreiniger de motorrruimte af te spuiten?
upload_2018-9-3_9-54-19.png

Lijkt me dat een motorruimte daar toch niet voor gemaakt is?
 
  • Funny
Reactions: eelcodb
Zeker.
Al wordt overal (en terecht) me sterk afgeraden om thinner te gebruiken bij vlekken, hoe voorzichtig je dat ook doet.
Thinner kun je alleen gebruiken als materiaal door en door gekleurd is zoals bijv. polyester. Ook kunststoffen worden door thinner opgelost. Het vegan leather in de recente modellen zou ik ook niet aan thinner blootstellen.
Eén-component blanke of kleurlak worden onmiddellijk door thinner opgelost.
Twee-componenten verven worden wel heel licht dof maar worden door thinner niet fataal aangetast.
Verven op leer en stof zijn altijd één-component en dus niet geschikt om te reinigen met thinner. Wasbenzine is meestal het beste op kwetsbare ondergronden en stoffen. Maar... niet op grote oppervlakken, het ontsteekt dan nogal makkelijk.
 
  • Informative
Reactions: RoaldH and cvonken
Dank allemaal voor de tips. Helaas bleek de henna vlek na alles geprobeerd te hebben nog steeds goed zichtbaar.
Ik heb inmiddels een vakman de stoel (plaatselijk) laten overspuiten. Het resulaat is perfect!

Zie mijn vlog:
 

Attachments

  • thumbnail.PNG
    thumbnail.PNG
    1.4 MB · Views: 38