TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker and becoming a Supporting Member. For more info: Support TMC

Vlekken op mijn witte bekleding!

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by cvonken, Sep 2, 2018.

1. cvonken

cvonken Talking Tasman

Tijdens een bruiloft zijn er 2 (henna) vlekken op mijn hagelwitte bekleding ontstaan. Enorm balen dus!
    Tuurlijk is wit besmettelijk, maar wellicht had ik het pas veel later ontdekt op zwart ;-)
    Ik heb een videotje gemaakt met een kort verslag van de behandeling ervan en het resultaat:

De firma die mij vrijwillig en kosteloos geholpen heeft, weet verder ook niet wat te doen.
    Helaas zijn niet alle vlekken weg en durven andere experts het niet (verder) aan en/of weten het niet. Henna is nogal een hardnekkig goedje :-(

Is er nog iemand die tips heeft voor het verwijderen van henna?
    Ik heb water, zeep, chloor en thinner gebruikt, dit alles heeeel voorzichtig.
    Wellicht heeft er iemand een tip voor mogelijkheden rondom (deels) herbekleden van de stoel?

2. STLL

STLL Member

Hennavlekken zijn bijna niet weg te krijgen. Het enige wat wel zou kunnen, is dat ze door middel van zonlicht vervagen of verdwijnen. Je zou kunnen proberen om hem met het raam open in de zon te zetten, zodat de zon er rechtstreeks op schijnt. Veel vlekken verdwijnen als sneeuw voor de zon in zonlicht en henna in het haar en op het lichaam verbleekt ook in het zonlicht.

• Helpful x 1
  3. Tozz

Tozz Active Member

Mocht je een stoelbekleder zoeken, dan is Ellemeijer in Amsterdam wellicht een idee? Die doen bv. ook het wijzigen van bekleding met bv. geventileerde stof etc.

• Helpful x 1
  4. Tozz

Tozz Active Member

Waterstofperoxide?
    Chloor / Bleekmiddel?

• Like x 1
  5. Tom X

Tom X Member

In het ergste geval laten spuiten?!
    Heb ooit een Q7 met crème interieur gehad wat behoorlijk verkleurd was en toen laten spuiten door colorglo: Home zijn zelfstandigen met een overkoepelende organisatie dus zitten door het hele land.

• Helpful x 1
  6. cvonken

cvonken Talking Tasman

Chloor heb ik geprobeerd, maar had helaas totaal geen effect. Bleek kan de rest sterk aantasten en dat durf ik (nog) niet. Dat geldt ook voor waterstofperoxide. Wat is wijsheid...

7. cvonken

cvonken Talking Tasman

Dank voor je tip! Ik ga ze eens benaderen.

8. Tozz

Tozz Active Member

Ik las waterstofperoxide en dan aanbrengen met een wattenstaafje of pipet. Dan kun je het heel gedoseerd doen. Proberen waard denk ik, andere opties zijn snel duurder.

• Helpful x 1
  9. gelden

gelden Well-Known Member

Staat die man nou met een hogedrukreiniger de motorrruimte af te spuiten?
    upload_2018-9-3_9-54-19.png
    Lijkt me dat een motorruimte daar toch niet voor gemaakt is?

• Funny x 1
  10. gelden

gelden Well-Known Member

Maar wel goede service dat ze jou zo geholpen hebben!

11. Tozz

Tozz Active Member

12. cvonken

cvonken Talking Tasman

Gecontroleerd kan dat, al kun je bepaalde onderdelen niet op korte afstand afspuiten.
    Ik neem aan (hoop) dat ie weet wat hij doet...

13. cvonken

cvonken Talking Tasman

Zeker.
    Al wordt overal (en terecht) me sterk afgeraden om thinner te gebruiken bij vlekken, hoe voorzichtig je dat ook doet.

14. Wim S.

Wim S. Supporting Member

Thinner kun je alleen gebruiken als materiaal door en door gekleurd is zoals bijv. polyester. Ook kunststoffen worden door thinner opgelost. Het vegan leather in de recente modellen zou ik ook niet aan thinner blootstellen.
    Eén-component blanke of kleurlak worden onmiddellijk door thinner opgelost.
    Twee-componenten verven worden wel heel licht dof maar worden door thinner niet fataal aangetast.
    Verven op leer en stof zijn altijd één-component en dus niet geschikt om te reinigen met thinner. Wasbenzine is meestal het beste op kwetsbare ondergronden en stoffen. Maar... niet op grote oppervlakken, het ontsteekt dan nogal makkelijk.

• Informative x 2
  15. RoaldH

RoaldH Member

Ik zou ook wasbenzine proberen.

• Like x 1
  16. Firebird

Firebird Active Member

Neen, het is zijn frunk. Hij had 'em vies gemaakt... .:rolleyes:

• Funny x 1
  17. Mtbtailor

Mtbtailor Member

Kleurloze fijne olie en dan zout erop, nachtje laten trekken. Olie zou de kleurpigmenten losmaken en het zout absorbeert. Dan herhalen.

• Helpful x 2
  18. cvonken

cvonken Talking Tasman

Dank allemaal voor de tips. Helaas bleek de henna vlek na alles geprobeerd te hebben nog steeds goed zichtbaar.
    Ik heb inmiddels een vakman de stoel (plaatselijk) laten overspuiten. Het resulaat is perfect!

Zie mijn vlog:

Attached Files:

Share This Page

• About Us

Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.
  • Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.

SUPPORT TMC