TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

Vocht in koplamparmaturen

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by MindBender, Jan 3, 2014.

1. MindBender

MindBender Bite my shiny metal ass

Zijn er meer mensen met vocht in de koplamparmaturen? Ik heb het in beide. Volgens mij is het zelfs een APK afkeurpunt.

2. Xfrank

Xfrank Well-Known Member

Ik heb dit bij mij ook al verschillende malen gezien, maar het verdwijnt ook weer vrij snel lijkt me.

3. Suntronics

Suntronics P267 VIN17995

Ik rij door de carwash en heb praktsch in alle lampen vocht... Vind het iets raars....

4. bpsmits

bpsmits Member

Dat heb ik ook.

5. redevries

redevries René de Vries

Bij regenachtig weer heb ik het in de achterlichten. Verdwijnt ook weer vrij snel.

6. in-clusion

in-clusion Member

Ook gezien en ben daar niet gelukkig mee!
    Of topic maar hoe vervang ik eigenlijk een lampje en wat voor setje reserve lampjes heb ik nodig?

7. MindBender

MindBender Bite my shiny metal ass

Opvallend dat het zo vaak voorkomt. Ik kan me haast niet voorstellen dat het zo hoort.
    Ik denk dat dat niet kan; Volgens mij zitten er alleen maar LEDs en Xenonlampen in. Beide types zijn gemaakt om een auto-leven mee te gaan en de LEDs zijn vast niet standaard.

8. martinve

martinve Active Member

Nee hoort niet en mag niet.
    Heb ik op het americaanse forum ook gelezen, deze mensen zijn ermee naar Tesla gegaan en daar is het gerepareerd.

9. Zuid5.nl

Zuid5.nl Member

Hier ook alle lampen bij vochtig weer zonder carwash.

10. FVO

FVO Active Member

Heb het vooralsnog alleen maar gezien wanneer ik de auto (met de hand) was.
    Enkele uren later is alles weer weg.

11. rickkusters

rickkusters Member

Ik heb er ook last van vocht.
    Volgende week vrijdag komen ze mijn auto thuis ophalen voor een reparatie van het pano roof en de trunk.
    Wel ideaal hoef ik zelf niet naar Tilburg en ze hebben het zelf aangeboden.

12. bpsmits

bpsmits Member

Vandaag Tesla aan de lijn gehad voor de reparatie van het knarsend geluid bij het pano roof.
    Meteen gevraagd naar het vocht.
    De tesla medewerker zei dat het niet erg was en dat het vanzelf weg zou moeten gaan. Iets met een "air duct"?

13. Harold-A1

Harold-A1 spatjespoetser

condens in de koplampen zou vanzelf weer weg moeten gaan.
    de armaturen hebben voor de afvoer van overtollig condens kleine afvoeropeningen maar in zeer vochtig weeronstandigheden zoals nu kan dat wel even langer duren als zomers

14. gelden

gelden Active Member

Ik hoorde van iemand dat hij (in een bmw) er een vochtvreter in had gelegd. Hielp wel.

15. pebell

pebell Member

Ik heb het ook wel eens. Ik ga me pas zorgen maken als het nooit meer weg gaat (of als het groen uitslaat :tongue:)

16. Gerardf

Gerardf Active Member

Ik zag ook wat condens in mijn achterlichten.

Toen we in de garage de winterbanden er op zetten waren de velgen na het er af halen van de orginele 21" banden echt Z**k-nat. Komt denk ik doordat er nog Fremont-CA lucht in zat en het hier toch wel heel wat kouder is.

Kan het zijn dat daar ook de condens in de lampen vandaan komt ?

17. Maarten

Maarten Active Member

Ik vind dat toch een vreemd verhaal. Als er vocht in kan komen, kan er toch ook vuil in komen?
    Dan neemt de lichtopbrengst van de lampen toch af?
    Of zit het reinigen van de binnenzijde van de armaturen in het servicecontract? :wink:

18. thimo

thimo Model S driver

Er zit een klein gaatje in de behuizing, al is het maar om luchtdrukverschillen op te vangen. Normaal gesproken zit dat aan de onderkant van de behuizing, aan de binnenkant van de auto, om te voorkomen dat er vuil naar binnen kan komen. Door dat gat komt ook waterdamp naar binnen, of gaat weer naar buiten.

Toen ik laatst damp zag bij de achterlichten van onze Tesla was dat op het moment dat de zon er op begin te schijnen. Dan warmt de lucht erin sneller op dan het 'glas' en slaat er waterdamp op neer. Eenzelfde effect als je weleens ziet bij HR++ beglazing in de ochtend. Ik heb dit gister nog gemeld bij Tesla en ze zien er, denk ik terecht, geen aanleiding in om actie te ondernemen. Dat doen ze pas bij druppelvorming of als er water in blijft staan.

19. DjiM

DjiM Member

De velgen (en de binnenkant van de band) zijn nat door condens. Die ontstaat wanneer de luchtdruk in de band plots afneemt.
    Bij afnemende druk wordt ook de temperatuur plots lager. En zowel temperatuur als druk hebben een invloed op het dauwpunt (= temperatuur bij dewelke er condensatie optreedt). Vandaar dat het effect nogal opvallend is.

Je hebt een gelijkaardig effect wanneer je een ballon (met je eigen adem) opblaast en vervolgens laat vliegen. Na de onvermijdelijke crash blijf je achter met een natte ballon.
    De vochtige lucht uit je adem condenseert dan ook op het ogenblik dat de druk verlaagt, door dezelfde factoren.

Volgens mij is er geen link met de koplampen.

20. SergeLangendoen

Er zijn meerdere merken auto's met dit verschijnsel.
    B.v. Mazda heeft het ook dit zijn ademende behuizingen hebben ze mij uitgelegd en het hoort zo.
    Wat jammer is dat het vocht ook kan gaan schimmelen en dus groen uitslaan in de randen.
    Bijkomend is dat ook ongedierte bij deze (Mazda) units naar binnen kunnen en daar dus dood neervallen.
    Vliegjes in de lampen dus.
    Ik weet niet of Tesla daar ook last van heeft.

Share This Page