TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

Vocht in koplamparmaturen

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by MindBender, Jan 3, 2014.

  1. MindBender

    MindBender Bite my shiny metal ass

    Joined:
    Jul 25, 2013
    Messages:
    434
    Location:
    Tilburg, The Netherlands
    Zijn er meer mensen met vocht in de koplamparmaturen? Ik heb het in beide. Volgens mij is het zelfs een APK afkeurpunt.
     
  2. Xfrank

    Xfrank Well-Known Member

    Joined:
    Jun 16, 2012
    Messages:
    5,313
    Location:
    Waasmunster, Belgium
    Ik heb dit bij mij ook al verschillende malen gezien, maar het verdwijnt ook weer vrij snel lijkt me.
     
  3. Suntronics

    Suntronics P267 VIN17995

    Joined:
    Aug 5, 2011
    Messages:
    230
    Location:
    Kortrijk
    Ik rij door de carwash en heb praktsch in alle lampen vocht... Vind het iets raars....
     
  4. bpsmits

    bpsmits Member

    Joined:
    Oct 15, 2013
    Messages:
    534
    Location:
    Bilthoven
    Dat heb ik ook.
     
  5. redevries

    redevries René de Vries

    Joined:
    May 22, 2013
    Messages:
    2,275
    Location:
    Oosterhout, Netherlands
    Bij regenachtig weer heb ik het in de achterlichten. Verdwijnt ook weer vrij snel.
     
  6. in-clusion

    in-clusion Member

    Joined:
    May 26, 2013
    Messages:
    294
    Location:
    The Netherlands
    Ook gezien en ben daar niet gelukkig mee!
    Of topic maar hoe vervang ik eigenlijk een lampje en wat voor setje reserve lampjes heb ik nodig?
     
  7. MindBender

    MindBender Bite my shiny metal ass

    Joined:
    Jul 25, 2013
    Messages:
    434
    Location:
    Tilburg, The Netherlands
    Opvallend dat het zo vaak voorkomt. Ik kan me haast niet voorstellen dat het zo hoort.
    Ik denk dat dat niet kan; Volgens mij zitten er alleen maar LEDs en Xenonlampen in. Beide types zijn gemaakt om een auto-leven mee te gaan en de LEDs zijn vast niet standaard.
     
  8. martinve

    martinve Active Member

    Joined:
    Mar 26, 2013
    Messages:
    1,048
    Location:
    Heerlen, NL
    Nee hoort niet en mag niet.
    Heb ik op het americaanse forum ook gelezen, deze mensen zijn ermee naar Tesla gegaan en daar is het gerepareerd.
     
  9. Zuid5.nl

    Zuid5.nl Member

    Joined:
    Aug 2, 2013
    Messages:
    536
    Location:
    Oostzaan NL
    Hier ook alle lampen bij vochtig weer zonder carwash.
     
  10. FVO

    FVO Active Member

    Joined:
    Nov 26, 2011
    Messages:
    2,127
    Heb het vooralsnog alleen maar gezien wanneer ik de auto (met de hand) was.
    Enkele uren later is alles weer weg.
     
  11. rickkusters

    rickkusters Member

    Joined:
    Oct 7, 2013
    Messages:
    235
    Location:
    Lierop
    Ik heb er ook last van vocht.
    Volgende week vrijdag komen ze mijn auto thuis ophalen voor een reparatie van het pano roof en de trunk.
    Wel ideaal hoef ik zelf niet naar Tilburg en ze hebben het zelf aangeboden.
     
  12. bpsmits

    bpsmits Member

    Joined:
    Oct 15, 2013
    Messages:
    534
    Location:
    Bilthoven
    Vandaag Tesla aan de lijn gehad voor de reparatie van het knarsend geluid bij het pano roof.
    Meteen gevraagd naar het vocht.
    De tesla medewerker zei dat het niet erg was en dat het vanzelf weg zou moeten gaan. Iets met een "air duct"?
     
  13. Harold-A1

    Harold-A1 spatjespoetser

    Joined:
    Oct 20, 2013
    Messages:
    14
    Location:
    Bunschoten
    condens in de koplampen zou vanzelf weer weg moeten gaan.
    de armaturen hebben voor de afvoer van overtollig condens kleine afvoeropeningen maar in zeer vochtig weeronstandigheden zoals nu kan dat wel even langer duren als zomers
     
  14. gelden

    gelden Active Member

    Joined:
    Apr 21, 2013
    Messages:
    4,512
    Location:
    Breda, Netherlands
    Ik hoorde van iemand dat hij (in een bmw) er een vochtvreter in had gelegd. Hielp wel.
     
  15. pebell

    pebell Member

    Joined:
    Jul 22, 2013
    Messages:
    557
    Location:
    Leiden, The Netherlands
    Ik heb het ook wel eens. Ik ga me pas zorgen maken als het nooit meer weg gaat (of als het groen uitslaat :tongue:)
     
  16. Gerardf

    Gerardf Active Member

    Joined:
    Sep 16, 2013
    Messages:
    1,061
    Location:
    Culemborg, The Netherlands
    Ik zag ook wat condens in mijn achterlichten.

    Toen we in de garage de winterbanden er op zetten waren de velgen na het er af halen van de orginele 21" banden echt Z**k-nat. Komt denk ik doordat er nog Fremont-CA lucht in zat en het hier toch wel heel wat kouder is.

    Kan het zijn dat daar ook de condens in de lampen vandaan komt ?
     
  17. Maarten

    Maarten Active Member

    Joined:
    Nov 2, 2013
    Messages:
    1,684
    Location:
    Haarlem
    Ik vind dat toch een vreemd verhaal. Als er vocht in kan komen, kan er toch ook vuil in komen?
    Dan neemt de lichtopbrengst van de lampen toch af?
    Of zit het reinigen van de binnenzijde van de armaturen in het servicecontract? :wink:
     
  18. thimo

    thimo Model S driver

    Joined:
    May 16, 2013
    Messages:
    388
    Location:
    Arnhem, the Netherlands
    Er zit een klein gaatje in de behuizing, al is het maar om luchtdrukverschillen op te vangen. Normaal gesproken zit dat aan de onderkant van de behuizing, aan de binnenkant van de auto, om te voorkomen dat er vuil naar binnen kan komen. Door dat gat komt ook waterdamp naar binnen, of gaat weer naar buiten.

    Toen ik laatst damp zag bij de achterlichten van onze Tesla was dat op het moment dat de zon er op begin te schijnen. Dan warmt de lucht erin sneller op dan het 'glas' en slaat er waterdamp op neer. Eenzelfde effect als je weleens ziet bij HR++ beglazing in de ochtend. Ik heb dit gister nog gemeld bij Tesla en ze zien er, denk ik terecht, geen aanleiding in om actie te ondernemen. Dat doen ze pas bij druppelvorming of als er water in blijft staan.
     
  19. DjiM

    DjiM Member

    Joined:
    Nov 29, 2013
    Messages:
    191
    Location:
    Dilbeek, Belgium
    De velgen (en de binnenkant van de band) zijn nat door condens. Die ontstaat wanneer de luchtdruk in de band plots afneemt.
    Bij afnemende druk wordt ook de temperatuur plots lager. En zowel temperatuur als druk hebben een invloed op het dauwpunt (= temperatuur bij dewelke er condensatie optreedt). Vandaar dat het effect nogal opvallend is.

    Je hebt een gelijkaardig effect wanneer je een ballon (met je eigen adem) opblaast en vervolgens laat vliegen. Na de onvermijdelijke crash blijf je achter met een natte ballon.
    De vochtige lucht uit je adem condenseert dan ook op het ogenblik dat de druk verlaagt, door dezelfde factoren.

    Volgens mij is er geen link met de koplampen.
     
  20. SergeLangendoen

    Joined:
    Oct 2, 2013
    Messages:
    52
    Location:
    Berkel en Rodenrijs
    Er zijn meerdere merken auto's met dit verschijnsel.
    B.v. Mazda heeft het ook dit zijn ademende behuizingen hebben ze mij uitgelegd en het hoort zo.
    Wat jammer is dat het vocht ook kan gaan schimmelen en dus groen uitslaan in de randen.
    Bijkomend is dat ook ongedierte bij deze (Mazda) units naar binnen kunnen en daar dus dood neervallen.
    Vliegjes in de lampen dus.
    Ik weet niet of Tesla daar ook last van heeft.
     

Share This Page