Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vocht in koplamparmaturen

This site may earn commission on affiliate links.
Ook gezien en ben daar niet gelukkig mee!
Opvallend dat het zo vaak voorkomt. Ik kan me haast niet voorstellen dat het zo hoort.
Of topic maar hoe vervang ik eigenlijk een lampje en wat voor setje reserve lampjes heb ik nodig?
Ik denk dat dat niet kan; Volgens mij zitten er alleen maar LEDs en Xenonlampen in. Beide types zijn gemaakt om een auto-leven mee te gaan en de LEDs zijn vast niet standaard.
 
Vandaag Tesla aan de lijn gehad voor de reparatie van het knarsend geluid bij het pano roof.
Meteen gevraagd naar het vocht.
De tesla medewerker zei dat het niet erg was en dat het vanzelf weg zou moeten gaan. Iets met een "air duct"?
 
condens in de koplampen zou vanzelf weer weg moeten gaan.
de armaturen hebben voor de afvoer van overtollig condens kleine afvoeropeningen maar in zeer vochtig weeronstandigheden zoals nu kan dat wel even langer duren als zomers
 
Ik zag ook wat condens in mijn achterlichten.

Toen we in de garage de winterbanden er op zetten waren de velgen na het er af halen van de orginele 21" banden echt Z**k-nat. Komt denk ik doordat er nog Fremont-CA lucht in zat en het hier toch wel heel wat kouder is.

Kan het zijn dat daar ook de condens in de lampen vandaan komt ?
 
Vandaag Tesla aan de lijn gehad voor de reparatie van het knarsend geluid bij het pano roof.
Meteen gevraagd naar het vocht.
De tesla medewerker zei dat het niet erg was en dat het vanzelf weg zou moeten gaan. Iets met een "air duct"?

Ik vind dat toch een vreemd verhaal. Als er vocht in kan komen, kan er toch ook vuil in komen?
Dan neemt de lichtopbrengst van de lampen toch af?
Of zit het reinigen van de binnenzijde van de armaturen in het servicecontract? :wink:
 
Er zit een klein gaatje in de behuizing, al is het maar om luchtdrukverschillen op te vangen. Normaal gesproken zit dat aan de onderkant van de behuizing, aan de binnenkant van de auto, om te voorkomen dat er vuil naar binnen kan komen. Door dat gat komt ook waterdamp naar binnen, of gaat weer naar buiten.

Toen ik laatst damp zag bij de achterlichten van onze Tesla was dat op het moment dat de zon er op begin te schijnen. Dan warmt de lucht erin sneller op dan het 'glas' en slaat er waterdamp op neer. Eenzelfde effect als je weleens ziet bij HR++ beglazing in de ochtend. Ik heb dit gister nog gemeld bij Tesla en ze zien er, denk ik terecht, geen aanleiding in om actie te ondernemen. Dat doen ze pas bij druppelvorming of als er water in blijft staan.
 
Toen we in de garage de winterbanden er op zetten waren de velgen na het er af halen van de orginele 21" banden echt Z**k-nat. Komt denk ik doordat er nog Fremont-CA lucht in zat en het hier toch wel heel wat kouder is.

De velgen (en de binnenkant van de band) zijn nat door condens. Die ontstaat wanneer de luchtdruk in de band plots afneemt.
Bij afnemende druk wordt ook de temperatuur plots lager. En zowel temperatuur als druk hebben een invloed op het dauwpunt (= temperatuur bij dewelke er condensatie optreedt). Vandaar dat het effect nogal opvallend is.

Je hebt een gelijkaardig effect wanneer je een ballon (met je eigen adem) opblaast en vervolgens laat vliegen. Na de onvermijdelijke crash blijf je achter met een natte ballon.
De vochtige lucht uit je adem condenseert dan ook op het ogenblik dat de druk verlaagt, door dezelfde factoren.

Volgens mij is er geen link met de koplampen.
 
Er zijn meerdere merken auto's met dit verschijnsel.
B.v. Mazda heeft het ook dit zijn ademende behuizingen hebben ze mij uitgelegd en het hoort zo.
Wat jammer is dat het vocht ook kan gaan schimmelen en dus groen uitslaan in de randen.
Bijkomend is dat ook ongedierte bij deze (Mazda) units naar binnen kunnen en daar dus dood neervallen.
Vliegjes in de lampen dus.
Ik weet niet of Tesla daar ook last van heeft.