Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Volkswagen ID.3

This site may earn commission on affiliate links.
Vind het geen gekke auto. Ontwerp redelijk traditioneel, maar durven wel paar stappen te zetten met het interieur.

De vanaf prijs moet je niet teveel naar kijken, komt nog wel paar duizend bij, vag kennende. Maar dat betekend niet dat voor veel mensen dit misschien wel betere deal is dat een M3 sr plus.

Niet iedereen heeft behoefte aan snelle acceleratie. En niet iedereen durft misschien een auto te kopen van een merk wat alles anders doet.

Kan meer concurrentie alleen maar toejuichen. Meer mensen die elektrisch gaan rijden, is goed voor ieder.
 
Uhm, Seat is gewoon een merk binnen het VAG concern, als je vanwege die reden dus VW links laat liggen, dan verandert dat weinig als je daarna toch de Seat neemt :D



Is er al ergens een configurator online? Ik had net toevallig even op de Nederlandse VW site gekeken maar daar kon je je enkel nog inschrijven voor de wachtlijst voor de 1st Edition.
Geen idee, maar alles wat mij interessant lijkt staat al vermeld als optie. Ergens las ik dat je al snel bij 50K zal uitkomen, maar misschien was dat ook een vermoeden.
 
Ergens gelezen dat het maximaal 30K auto´s per jaar worden van deze ID.3

Marketing geblaat van VW dus.

Laten we naar de berichten van Volkswagen zelf kijken.

De eerste serie is 30.000 stuk
IAA 2019: Volkswagen launches the breakthrough for electric vehicles with the ID.3’s world premiere

De fabriek kan door groeien naar rond de 300.000 ev per jaar.
Production of ID.3 at Zwickau plant to start in November

Anderzijds, even wat cynisme.
Volkswagen is niet het toonbeeld is van een bedrijf dat eerlijk informatie verstrekt en heeft een gebrek aan historisch besef.
Volkswagen is opgericht in opdracht van een beruchte Duitse staatsman rond 1934.
Per duizend auto’s valt er jaarlijks 1 dode door luchtverontreiniging. Volkswagen heeft hier ernstig aan bijgedragen door haar massale inzet van sjoemel-diesels. Dit heeft een olievlek werking gehad. Toyota heeft miljarden geïnvesteerd om vermeende schone techniek te evenaren zonder te sjoemelen en de Duitse automerken zijn de methodes van Volkswagen gaan gebruiken om te overleven.
Volkswagen is in haar eentje verantwoordelijk voor tienduizenden doden per jaar door giftige gassen.
Uiteindelijk hebben de Amerikanen hier een einde aan moeten maken. Hiermee geconfronteerd heeft de Duitse topman gereageerd met ‘Wir haben es nicht gewußt’.

Er is dus geen reden om aan te nemen dat de Volkswagen top en marketing weten wat de werkelijke prestaties zijn van de ID.3.
Neemt niet weg dat indien de ID.3 daadwerkelijk 100kW kan laden voor deze prijs, dit de belangrijkste beperkingen voor EV’s wegneemt.
Tot je gaat configureren.
En begrijp ik dat dit betwijfeld moet worden?
 
  • Love
Reactions: FairFrank
Mid range start met 40K (even duur als een kona/niro instap met meer range).
3 pakketten: 40K, 46K en 50K (mid range, 1st edition).
De 30K versie is pas 2021 (kaal) en dan de kleinste accu.
Vw id3 mid range met duurste pakket is ongeveer hetzelfde als een SR+ (met metalic lak).

Dit zijn Duitse prijzen, tel daar maar wat bij op voor NL (is PON goed in).
Wat de Long range gaat kosten (2021) is niet bekend, maar zal wel richting de 55-60K gaan.

Maar goede aanwinst voor de EV-markt. Vindt buitenkant wel mooi, interieur vindt ik ronduit lelijk (maar dat is smaak).

 
Ik vind het erg positief dat VW heeft aangegeven dat de ID.3 CO2 neutraal gemaakt gaat worden dmv groene stroom en/of compenseren. Over compenseren kan je terecht sceptisch zijn maar dit kan een positieve bijdrage gaan leveren omdat die hele discussie dat je 30 duizend of 300 duizend kilometer moet rijden om een betere CO2 balans te hebben dan een diesel nu defenitief de prullenbak in kan.

Ik hoop dat Tesla zijn CO2 emissies per model openbaar maakt en daarbij de doelstelling voor over 5 jaar.
 
  • Like
Reactions: Maurice1 and Gtech
Van de week was ik op de IAA. Na afloop van het dagprogramma was er nog even tijd om langs de ID.3 te lopen. Bijgevoegd nog wat foto's.
De auto was groter dan verwacht, leek op Golf formaat maar dan hoger.
Bagage ruimte was voldoende. Inzet van achterlichten in de achterklep is curieus.
Focus in de inrichting ligt op het scherm. Weinig knoppen.
Ben benieuwd wat dit gaat worden. Heb beter indruk hiervan dan van de Leaf, Bolt of Zoe.


IMG_8776.jpg IMG_8777.jpg IMG_8778.jpg IMG_8779.jpg IMG_8780.jpg IMG_8781.jpg IMG_8782.jpg .
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Het lijkt me wel een mooie auto, maar de materiaalkeuze binnenin is toch duidelijk minder premium dan een model 3. Volgens mij zullen de pre-orders ook duurder uitvallen dan de algemene verwachting. Waarschijnlijk 50K voor een vergelijkbare SR+, maar dan met T-roc intrieur materialen en een iets minder premium merk dan Tesla.
 
Wat ook een ++++++ is, de spreiding van het dealernetwerk is best goed te noemen. Je struikelt er nog net niet over, maar de keuze is best goed.

Maar dat kan ook een nadeel zijn, aangezien dit uitgebreide netwerk ook in de toekomst aan elektrische auto's wil verdienen. Tesla vindt onderhoud (en dus verplichte kosten die zeker niet altijd noodzakelijk zijn) niet interessant maar het dealer netwerk van VW wel.
 
Mijlpaal:
+/+ Hoge laadsnelheid
+/+ Betrekkelijk weinig knoppen
+/+ Prijs
-/- Moeilijke naam
-/- geen autonoom rijden

Oke, onverwacht, top.
Vrees dat ik mijn mening over Volkswagen moet bij stellen.
Als deze auto gaat waar maken wat deze belooft, EV, 300km range, 100kW laden, onder de €30k dan wordt dit een verandering.
Nu maar hopen dat er winst op gemaakt wordt.
Eerste aanzet is er: VW claims it's buying $100 kWh battery, moves forward to build new battery gigafactory - Electrek
Het is niet direct nodig om hier winst op te maken. Deze auto gaat VW heel veel Co2 boete besparen. Daarom zal het voor VE altijd een succes zijn. Nu maar hopen dat er genoeg geproduceerd en verkocht worden om voor de hele Volkswagen groep de Co2 boete tot €0,- te reduceren.
 
Vanmiddag bij BNR nationale autoshow de directeur van VW NL Rinke van Keimpema die aankondigde dat de levering van de ID3 naar verwachting verloopt. Hij wordt gewoon in de zomer met de meest actuele software geleverd... Vanaf november 2019 geproduceerd en minimaal 8 maanden later pas uitleveren. En dat omdat er GEEN problemen zijn. Hij gelooft het zelf.
 
  • Funny
Reactions: horta