Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Volledig eigenaarschap verkrijgen na aanschaf tweedehands Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Onlangs heb ik een tweedehands Tesla model S85D aangeschaft. Nu zijn er een paar vragen die ik heb over het verkrijgen van het totale eigenaarschap van de auto. Ik probeer zo volledig mogelijk te zijn, zodat toekomstige Tesla enthousiastelingen dit kunnen nalezen en er hopelijk bij aanschaf verder voorbereid zijn dan ik twee weken geleden was.

Mijn vraag is met name hoe ik het punt van digitale toegang door vorige een vorige eigenaar kan waarnemen en beeindigen. Zie de voorbeelden en vragen in de laatste opsomming hieronder.

Aanschaf Tweedehands Brandstof Voertuig
Bij aanschaf van traditionele brandstof auto's was het zo dat als je een auto kocht, dat je in principe aan de verschillende delen van het kentekenbewijs/codes voor het overschrijven, en ontvangst van 2 originele sleutels voldoende had. Dan is de auto van jou, en normaal gesproken hebben anderen geen toegang meer tot jouw nieuw verworven bezit.

Aanschaf Tweedehands Tesla
De basis stappen zijn hetzelfde. Na het overschrijven van het kenteken bewijs en het in ontvangst nemen van de beide sleutels/pasjes kan je toeren met je nieuwe bolide :D (niet te vergeten; het verzekeren en het regelen van een laadpas / kabel, maar dergelijke voorbereiding op elektrisch rijden even terzijde).

Dan zijn er extra zaken die meer Tesla specifiek zijn, omdat het naast een voertuig, ook een digitale ervaring is:
  • Tesla voertuig koppelen aan een je eigen Tesla Account
    • Zoals Tesla dit mij uitlegde:
    • Eerst maak je een Tesla Account aan, met een e-mail adres.
    • Na ontvangst van je kentekenbewijs stuur je een e-mail aan Tesla om deze te koppelen in je account.
      • De mail stuur je bij voorkeur vanuit het e-mail adres waar jouw Tesla account mee geregistreerd is
      • Je stuurt de e-mail aan [email protected]
      • In de e-mail vraag je om de auto te koppelen aan je account
      • In de bijlagen stuur je een kopie van je kentekenbewijs
      • In mijn geval is dit nog in behandeling. Heb begrepen dat de huidige doorlooptijd 4-6 weken is, dus ik heb nog even geduld.

  • Toegang tot je voertuig door de vorige eigenaar
    • Verwijderen voertuig uit account vorige eigenaar
      • De vorige eigenaar heeft op dit moment nog remote access en kan je auto volgen, ontgrendelen, enz.
      • Het schijnt dat de vorige eigenaar het voertuig zelf uit diens account kan verwijderen.
      • Het is mij nog onduidelijk, hoe ik dit zelf kan valideren, bijvoorbeeld door de menu button 'remote access' te deactiveren?
    • Tesla voertuig pincode overleggen met vorige eigenaar
      • Voor sommige functies in het menu, heb je kennelijk een pincode nodig. Ik probeerde een melding te maken bij Tesla door het Tesla logo bovenin het menu 5 seconden vast te houden. Op dat moment vroeg de auto mij om een pincode.
      • Wie is de beheerder van die pincode; ik ga uit van de vorige eigenaar, of moet ik toch bij Tesla zijn?
    • Tesla voertuig loggers en andere toegang
      • Ik lees op het forum dat er allerlei andere apps en sites zijn waarmee je informatie over je voertuig kan verzamelen en analyseren, zoals Stats, Tesla Remote, Tezlab, TeslaFi en andere.
      • Hoe kan ik identificeren of dit (nog) actief is?
      • Hoe kan ik er voor zorgen dat dit wordt gedeactiveerd en toegang ontzegd?
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: Firehuntah
    • Tesla voertuig pincode overleggen met vorige eigenaar
      • Voor sommige functies in het menu, heb je kennelijk een pincode nodig. Ik probeerde een melding te maken bij Tesla door het Tesla logo bovenin het menu 5 seconden vast te houden. Op dat moment vroeg de auto mij om een pincode.
      • Wie is de beheerder van die pincode; ik ga uit van de vorige eigenaar, of moet ik toch bij Tesla zijn?
    • Tesla voertuig loggers en andere toegang
      • Ik lees op het forum dat er allerlei andere apps en sites zijn waarmee je informatie over je voertuig kan verzamelen en analyseren, zoals Stats, Tesla Remote, Tezlab, TeslaFi en andere.
      • Hoe kan ik identificeren of dit (nog) actief is?
      • Hoe kan ik er voor zorgen dat dit wordt gedeactiveerd en toegang ontzegd?
Ik heb afgelopen zomer aan de andere kant van deze transactie gestaan. Mijn oude S verkocht. De pincode waar je het over hebt is geen pincode maar een code voor oa. het SeC. Hiermee kunnen ze de auto in service zetten of in demo mode. Als je een beetje googled kun je wel wat codes vinden.
Je laatste punt kun je inderdaad eenvoudig oplossen door remote access uit te zetten. Dit moet je wel doen met de account gegevens van de vorige eigenaar dus is het handig als hij/zij je even daarbij helpt.
 
  • Helpful
Reactions: Knooijer
  • Tesla voertuig koppelen aan een je eigen Tesla Account
    • Zoals Tesla dit mij uitlegde:
    • Eerst maak je een Tesla Account aan, met een e-mail adres.
    • Na ontvangst van je kentekenbewijs stuur je een e-mail aan Tesla om deze te koppelen in je account.
      • De mail stuur je bij voorkeur vanuit het e-mail adres waar jouw Tesla account mee geregistreerd is
      • Je stuurt de e-mail aan [email protected]
      • In de e-mail vraag je om de auto te koppelen aan je account
      • In de bijlagen stuur je een kopie van je kentekenbewijs
      • In mijn geval is dit nog in behandeling. Heb begrepen dat de huidige doorlooptijd 4-6 weken is, dus ik heb nog even geduld.
Bij mij was de koppeling met de app binnen een dag geregeld toen ik een mail stuurde naar [email protected]
 
  • Helpful
  • Informative
Reactions: ACD1 and Knooijer
Dank voor de behulpzame reacties.
Je laatste punt kun je inderdaad eenvoudig oplossen door remote access uit te zetten. Dit moet je wel doen met de account gegevens van de vorige eigenaar dus is het handig als hij/zij je even daarbij helpt.
Zal dit in gang zetten met de vorige eigenaar. Ik begrijp inmiddels dat stap 1 van dit proces een factory reset is.

Wat mij niet duidelijk is;
  • maken loggers als TeslaFi (of andere) ergens connectie met het Tesla netwerk, of rechtstreeks met de auto?
  • Voor die toegang worden soms user credentials, en soms gegenereerde tokens gebruikt.
  • Hoe valt dit dicht te timmeren?
    • Komen bijvoorbeeld beide automatisch te vervallen met een factory reset?
    • Of komt dit te vervallen met een change of ownership via Tesla
    • Anders...?
Ik heb afgelopen zomer aan de andere kant van deze transactie gestaan. Mijn oude S verkocht. De pincode waar je het over hebt is geen pincode maar een code voor oa. het SeC. Hiermee kunnen ze de auto in service zetten of in demo mode. Als je een beetje googled kun je wel wat codes vinden.
Ah, ok. Ik kwam dit tegen toen ik een melding probeerde te maken via het Tesla icoon bovenin het scherm. Misschien had ik het icoon langer of minder lang moeten vasthouden. Ik zal dit nogmaals proberen na een factory reset.

Bij mij was de koppeling met de app binnen een dag geregeld toen ik een mail stuurde naar [email protected]
Check, dank, ga ik proberen! Ik vind het niet meer van deze tijd dat je voor zo'n belangrijke service (althans voor de eindgebruiker/voertuig eigenaren) dat je van accountsupportemea mailbox geen ontvangstbevestiging of ticketnummer krijgt.
 
Vandaag contact gehad met het Amsterdam Service e-mail adres over onderstaande quote in het eerste bericht.
  • Tesla voertuig koppelen aan een je eigen Tesla Account
    • Zoals Tesla dit mij uitlegde:
    • Eerst maak je een Tesla Account aan, met een e-mail adres.
    • Na ontvangst van je kentekenbewijs stuur je een e-mail aan Tesla om deze te koppelen in je account.
      • De mail stuur je bij voorkeur vanuit het e-mail adres waar jouw Tesla account mee geregistreerd is
      • Je stuurt de e-mail aan [email protected]
      • In de e-mail vraag je om de auto te koppelen aan je account
      • In de bijlagen stuur je een kopie van je kentekenbewijs
      • In mijn geval is dit nog in behandeling. Heb begrepen dat de huidige doorlooptijd 4-6 weken is, dus ik heb nog even geduld.
Volgens Amsterdam Service:
  • aanvragen account change kan alleen via [email protected]
  • verder horen de volgende gegevens ook bij de aanvraag, in aanvulling op het eerdere lijstje:
    • Adresgegevens
      • Staan al op de foto van het kentekenbewijs, maar kennelijk moet je dit nog apart vermelden in je e-mail.
    • Kopie legitimatiebewijs
      • ter info: zal ik bijvoegen via de KopieID app van de overheid, d.w.z. met doel en datestamp als tekst vermeld bij het ID kopie en met 'zwart gemarkeerd' BSN nummer i.v.m. data privacy
    • Mobiel telefoonnummer
Ik vrees dat de teller van 4-6 weken opnieuw gaat lopen, maar dat mag de pret van het rijden niet drukken. Via mobiel de auto alvast aan het voorverwarmen zetten gaat dan alleen niet meer lukken deze winter, maar die luxe heb ik nog nooit ervaren :)
 
Vandaag contact gehad met het Amsterdam Service e-mail adres over onderstaande quote in het eerste bericht.
Volgens Amsterdam Service:
  • aanvragen account change kan alleen via [email protected]
  • verder horen de volgende gegevens ook bij de aanvraag, in aanvulling op het eerdere lijstje:
    • Adresgegevens
      • Staan al op de foto van het kentekenbewijs, maar kennelijk moet je dit nog apart vermelden in je e-mail.
    • Kopie legitimatiebewijs
      • ter info: zal ik bijvoegen via de KopieID app van de overheid, d.w.z. met doel en datestamp als tekst vermeld bij het ID kopie en met 'zwart gemarkeerd' BSN nummer i.v.m. data privacy
    • Mobiel telefoonnummer
Ik vrees dat de teller van 4-6 weken opnieuw gaat lopen, maar dat mag de pret van het rijden niet drukken. Via mobiel de auto alvast aan het voorverwarmen zetten gaat dan alleen niet meer lukken deze winter, maar die luxe heb ik nog nooit ervaren :)


Blijven e-mailen de e-mail die u al reeds heeft gemaild. Vraag gelijk voor het verwijderen van uw legitimatiebewijs in hun database ivm privacy
 
  • Like
Reactions: Knooijer
Vandaag contact gehad met het Amsterdam Service e-mail adres over onderstaande quote in het eerste bericht.
Volgens Amsterdam Service:
  • aanvragen account change kan alleen via [email protected]
  • verder horen de volgende gegevens ook bij de aanvraag, in aanvulling op het eerdere lijstje:
    • Adresgegevens
      • Staan al op de foto van het kentekenbewijs, maar kennelijk moet je dit nog apart vermelden in je e-mail.
    • Kopie legitimatiebewijs
      • ter info: zal ik bijvoegen via de KopieID app van de overheid, d.w.z. met doel en datestamp als tekst vermeld bij het ID kopie en met 'zwart gemarkeerd' BSN nummer i.v.m. data privacy
    • Mobiel telefoonnummer
Ik vrees dat de teller van 4-6 weken opnieuw gaat lopen, maar dat mag de pret van het rijden niet drukken. Via mobiel de auto alvast aan het voorverwarmen zetten gaat dan alleen niet meer lukken deze winter, maar die luxe heb ik nog nooit ervaren :)
Je boft dat het geen winter is geweest. Afgelopen maanden letterlijk 1 maal voorverwarmen gedaan hier in het westen. Dus, je hebt weinig gemist zonder de App.
 
Zojuist bericht ontvangen dat het gelukt is. Nice! :)

Totale doorlooptijd ongeveer 1 maand (1e aanvraag verzonden op 8-Feb-20, Account koppeling op 6-Mar-20).

Toch aanzienlijk langer dan de RDW (live digitaal overschrijven en afhandeling kentekenbewijs in 2 dagen). Maar goed, het zal vast een kwestie van tijd zijn dat dit proces wordt geautomatiseerd en versneld, gezien het toenemend aantal Tesla's in de EU en daarmee ook het aantal overschrijvingen. Volume zal nu nog te laag zijn om dit te optimaliseren, kan nog niet uit t.o.v. handmatig overschrijven.

Wel vind ik dat men tot die tijd wat in capaciteit mag opschalen om de klant tevredenheid te verhogen, en des te meer om de privacy van de klant te waarborgen. In feite kan een voormalig eigenaar nu nog een maand meekijken wanneer de auto thuis is of op vakantie e.d., tenzij je zelf als nieuwe koper zo alert bent om samen met de vorige eigenaar de auto te ontkoppelen uit diens profiel. Tip dus voor de volgende enthousiasteling om goed op dit soort stappen te letten.

Tijd om Factory-Reset uit te voeren en dan alle persoonlijke profielen naar wens in te stellen. Dank voor de tips and tricks!
 
Als je een bug report / melding naar tesla wil sturen moet je het auto-icoon linksonder enkele seconden vast houden. :)

je kunt je “voice control” indrukken en dan spreek je in Bug report met het probleem dat u ervaart. Dan heeft tesla iets om op terug te zoeken.

Verschillen deze mogelijkheden wezenlijk van elkaar? Als in; verzamelt Tesla met de ene manier meer statistieken over de auto t.o.v. de andere manier van melden?
 
Eerlijk gezegd weet ik dit niet.

Tesla Service Center medewerker vertelde om bug meldingen te doen zodat

A zo heeft Tesla gerichte marketing voor als je een services afspraak hebt.

B door gericht bug meldingen te melden kan Tesla grootschaliger dezelfde meldingen herkennen en opnemen in de updates.

C ik maak zelf Bug meldingen als de laadsnelheid niet naar behoren is. Zo kunnen ze gerichter analyseren hoe en wat. Ook heb ik gericht van mijn kant gemeld en is het aan tesla om het op te pakken op kort termijn of op later/langer termijn.
 
  • Helpful
Reactions: Knooijer
Vandaag contact gehad met het Amsterdam Service e-mail adres over onderstaande quote in het eerste bericht.
Volgens Amsterdam Service:
  • aanvragen account change kan alleen via [email protected]
  • verder horen de volgende gegevens ook bij de aanvraag, in aanvulling op het eerdere lijstje:
    • Adresgegevens
      • Staan al op de foto van het kentekenbewijs, maar kennelijk moet je dit nog apart vermelden in je e-mail.
    • Kopie legitimatiebewijs
      • ter info: zal ik bijvoegen via de KopieID app van de overheid, d.w.z. met doel en datestamp als tekst vermeld bij het ID kopie en met 'zwart gemarkeerd' BSN nummer i.v.m. data privacy
    • Mobiel telefoonnummer
Ik vrees dat de teller van 4-6 weken opnieuw gaat lopen, maar dat mag de pret van het rijden niet drukken. Via mobiel de auto alvast aan het voorverwarmen zetten gaat dan alleen niet meer lukken deze winter, maar die luxe heb ik nog nooit ervaren :)


Kleine aanvulling op deze zeer behulpzame post, ik heb afgelopen zaterdag mijn P85 opgehaald en de auto samen met de vorige eigenaar een fabrieksreset gegeven. Bij de reset kwam deze pop-up met een ander e-mail adres naar voren. Ik heb de kenteken card nog niet onvangen (zou wel erg snel zijn) maar ik mail naar zowel [email protected] en [email protected]

20200321_141420.jpg
 
Beste,

Ik leer hier veel van en ben ook de toekomstige trotse eigenaar van een tesla.
Ik heb mij nog niet voorgesteld in het voorstel toppic maar heb de auto nog niet dus vandaar.
Maar hoe zijn de voorderingen?

Is de factory reset een goede stap geweest om gelijk te doen?

heel erg bedankt aan de originele poster en de reacties van de mede forum leden alvast.

Mvg,

Ronald
 
Beste,

Ik leer hier veel van en ben ook de toekomstige trotse eigenaar van een tesla.
Ik heb mij nog niet voorgesteld in het voorstel toppic maar heb de auto nog niet dus vandaar.
Maar hoe zijn de voorderingen?

Is de factory reset een goede stap geweest om gelijk te doen?

heel erg bedankt aan de originele poster en de reacties van de mede forum leden alvast.

Mvg,

Ronald

Ronald,

Je kan tegenwoordig via de site van tesla zelf een account aanmaken. En bij je account gegevens staat een optie om eigenaarschap te krijgen.
Dat werkt sneller als via de mail. Je kan de benodigde documenten uploaden.

Succes
 
  • Informative
Reactions: Firehuntah