Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Volvo krijgt ook S...Cs

This site may earn commission on affiliate links.
Je zou toch verwachten dat ze daar interesse in hebben aangezien het daar in den lande goed vol staat met Leafs en Teslas ... of zouden ze pas wakker worden als er een paar bolts bijkomen?
Nou er moet nogal wat gebeuren voordat je een rendabele (want daar gaat het om) elektrische auto als massaproduct kunt neerzetten, en dan ook nog via je dealernetwerk verkocht krijgen.
Even een lijst met willekeurige zaken die me door het hoofd gaan:
- ontwerpen/testen/fabriceren nieuwe drivetrain (of inkopen bij Tesla?)
- ontwerpen/testen/fabriceren nieuwe batterij met fatsoenlijke capaciteit (of inkopen bij Tesla?)
- ontwerpen/testen/fabriceren bijbehorende elektronica (BMS, motorsturing, laders, DC/DC etc.) (of uitbesteden aan Tesla of andere leveranciers?)
- ontwerpen compleet nieuw chassis om bovenstaand in te passen (krijg je niet fatsoenlijk gedaan met een bestaand ICE chassis). Dit is m.i. de killer.
- aanpassen HVAC, dashboard en andere systemen
- bijbehorende documentatie en training voor alle dealers en ondersteunend personeel

Oftewel een incrementele transitie is niet echt mogelijk, de long range FEV is zo wezenlijk anders dat je een compleet nieuw product from scratch moet ontwikkelen. Daarbij moet je ook nog bedenken dat de meeste gevestigde autofabrikanten bijna alles aan anderen uitbesteden behalve de ICE (en dan alleen het kale motorblok zelf), het chassis/carrosserie en de fabricagelijn. Dat is m.i. ook één van de redenen waarom de innovatie in autoland al jaren stilligt.

Zo'n compleet nieuw product wordt dan dus al gauw een test bed voor allerhande nieuwe ideeën, zowel technologisch als op design gebied, want anders krijgen ze geen draagvlak binnen de organisatie. Het gevolg is dat geen enkele EV behalve de Tesla er 'normaal' uitziet.
In ieder geval is dit allemaal een enorm risico voor een gevestigde autofabrikant.

Voor Tesla als startup was het natuurlijk veel makkelijker om dit risico te nemen. Ze hebben de design filosofie juist omgedraaid: probeer een zo standaard mogelijk product te ontwikkelen zodat je het meeste van de plank kunt kopen, en zodat het past in het huidige tijdsbeeld.
Van scratch hebben ze hun sales en support kunnen opzetten zonder last te hebben van gevestigde structuren en belangen binnen de organisatie.

Ik denk dat we van de gevestigde autofabrikanten pas na chassis upgrades echte FEV mogelijkheden gaan zien, en dan niet in de vorm van een nieuw model (misschien dat sommigen die route wel inslaan) maar als een mogelijke uitvoering naast versies met benzine en diesel motoren. Hopelijk hebben ze hun nieuwe chassis dan zodanig ontwikkeld dat het ook voor FEV geschikt is.
Om een idee te krijgen hoeveel tijd daarmee gemoeid is, ik geloof dat een chassis ontwerp om en nabij de 7 jaar meegaat (voorbeeld: BMW 3 E90 chasssis van 2005 vs BMW 3 F30 chassis van 2012 - correct me if I'm wrong). Dat zal m.i. de meest risicoloze manier zijn om een transitie mogelijk te maken...
 
Nou er moet nogal wat gebeuren voordat je een rendabele (want daar gaat het om) elektrische auto als massaproduct kunt neerzetten, en dan ook nog via je dealernetwerk verkocht krijgen.
.../QUOTE]
Zekers, ook VW doet dat met z'n MQB-platform wat breder loopt dan alleen die twee letters, ook de andere merken krijgen dat mee. Ik doelde meer op het feit dat dat GM en Nissan blijkbaar niet heeft tegengehouden. Uiteindelijk is het allemaal investering en marketing wat er mee gemoeid gaat, als je daar eenmaal een berg in geinvesteerd hebt wil je er niet zo maar naar zwaaien.
Dan is het stukken simpeler om wat ruimte te maken in een bestaand concept en daar een batterij en een elektromotor in te gooien :)
 
Ik ben geen fysicus, maar volgens mij leidt dit systeem tot een toename van verbruik bij ICE auto's omdat door de flexibiliteit van de weg de rolweerstand toeneemt. Als ik kijk naar de hoeveelheid zon in dit filmpje zijn er meer voor de hand liggende methodes....
 
Ik ben geen fysicus, maar volgens mij leidt dit systeem tot een toename van verbruik bij ICE auto's omdat door de flexibiliteit van de weg de rolweerstand toeneemt. Als ik kijk naar de hoeveelheid zon in dit filmpje zijn er meer voor de hand liggende methodes....

Dat dacht ik ook toen ik het zag. Maar omdat er nergens serieus op wordt ingegaan, veronderstelde ik dat het bedoeld was als reclamestunt/grap en niet bedoeld om daadwerkelijk te implementeren. Gratis energie / perpetuum mobile bestaat niet, behalve de zon inderdaad. :cool:
 
Ik ben geen fysicus, maar volgens mij leidt dit systeem tot een toename van verbruik bij ICE auto's omdat door de flexibiliteit van de weg de rolweerstand toeneemt. Als ik kijk naar de hoeveelheid zon in dit filmpje zijn er meer voor de hand liggende methodes....
Inderdaad. Als de banden over een slappe ondergrond rijden neemt de rolweerstand enorm toe. Is hetzelfde als rijden met heel zachte banden. Is vergelijkbaar met rijden door een plas water en levert veel meer rolweerstand. De band rijdt tegen een 'boeggolf' op en dat verplaatsen van water kost flink wat energie.
 
Als ze nou eens gewoon serieus electrische auto's zouden gaan maken in plaats van hun miljoenen verspillen aan dit soort reclame en marketing natte dromen...een ander nut heeft het niet.

Misschien toch wel. Imago opkrikken om nog meer ICE's te verkopen :)

Trouwens Louis Schweitzer, ex-CEO van Renault, placht altijd te zeggen dat de eerste taak van Renault was auto's te verkopen; auto's maken was gewoon een neveneffect. :rolleyes: