TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

Volvo krijgt ook S...Cs

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by twall-e, Apr 10, 2016.

  1. twall-e

    twall-e Roaming

    Joined:
    Feb 2, 2016
    Messages:
    432
    Location:
    Netherlands
  2. CO2CLEAN

    CO2CLEAN Olivier Willemsen

    Joined:
    Apr 3, 2015
    Messages:
    1,279
    Location:
    Third rock from the sun
    • Funny x 1
  3. twall-e

    twall-e Roaming

    Joined:
    Feb 2, 2016
    Messages:
    432
    Location:
    Netherlands
    Je zou toch verwachten dat ze daar interesse in hebben aangezien het daar in den lande goed vol staat met Leafs en Teslas ... of zouden ze pas wakker worden als er een paar bolts bijkomen?
     
  4. robertvg

    robertvg Active Member

    Joined:
    Jul 3, 2015
    Messages:
    1,189
    Location:
    Amsterdam, Netherlands
    Als ze nou eens gewoon serieus electrische auto's zouden gaan maken in plaats van hun miljoenen verspillen aan dit soort reclame en marketing natte dromen...een ander nut heeft het niet.
     
  5. basvk

    basvk Active Member

    Joined:
    Dec 27, 2013
    Messages:
    1,645
    Location:
    Eindhoven
    Nou er moet nogal wat gebeuren voordat je een rendabele (want daar gaat het om) elektrische auto als massaproduct kunt neerzetten, en dan ook nog via je dealernetwerk verkocht krijgen.
    Even een lijst met willekeurige zaken die me door het hoofd gaan:
    - ontwerpen/testen/fabriceren nieuwe drivetrain (of inkopen bij Tesla?)
    - ontwerpen/testen/fabriceren nieuwe batterij met fatsoenlijke capaciteit (of inkopen bij Tesla?)
    - ontwerpen/testen/fabriceren bijbehorende elektronica (BMS, motorsturing, laders, DC/DC etc.) (of uitbesteden aan Tesla of andere leveranciers?)
    - ontwerpen compleet nieuw chassis om bovenstaand in te passen (krijg je niet fatsoenlijk gedaan met een bestaand ICE chassis). Dit is m.i. de killer.
    - aanpassen HVAC, dashboard en andere systemen
    - bijbehorende documentatie en training voor alle dealers en ondersteunend personeel

    Oftewel een incrementele transitie is niet echt mogelijk, de long range FEV is zo wezenlijk anders dat je een compleet nieuw product from scratch moet ontwikkelen. Daarbij moet je ook nog bedenken dat de meeste gevestigde autofabrikanten bijna alles aan anderen uitbesteden behalve de ICE (en dan alleen het kale motorblok zelf), het chassis/carrosserie en de fabricagelijn. Dat is m.i. ook één van de redenen waarom de innovatie in autoland al jaren stilligt.

    Zo'n compleet nieuw product wordt dan dus al gauw een test bed voor allerhande nieuwe ideeën, zowel technologisch als op design gebied, want anders krijgen ze geen draagvlak binnen de organisatie. Het gevolg is dat geen enkele EV behalve de Tesla er 'normaal' uitziet.
    In ieder geval is dit allemaal een enorm risico voor een gevestigde autofabrikant.

    Voor Tesla als startup was het natuurlijk veel makkelijker om dit risico te nemen. Ze hebben de design filosofie juist omgedraaid: probeer een zo standaard mogelijk product te ontwikkelen zodat je het meeste van de plank kunt kopen, en zodat het past in het huidige tijdsbeeld.
    Van scratch hebben ze hun sales en support kunnen opzetten zonder last te hebben van gevestigde structuren en belangen binnen de organisatie.

    Ik denk dat we van de gevestigde autofabrikanten pas na chassis upgrades echte FEV mogelijkheden gaan zien, en dan niet in de vorm van een nieuw model (misschien dat sommigen die route wel inslaan) maar als een mogelijke uitvoering naast versies met benzine en diesel motoren. Hopelijk hebben ze hun nieuwe chassis dan zodanig ontwikkeld dat het ook voor FEV geschikt is.
    Om een idee te krijgen hoeveel tijd daarmee gemoeid is, ik geloof dat een chassis ontwerp om en nabij de 7 jaar meegaat (voorbeeld: BMW 3 E90 chasssis van 2005 vs BMW 3 F30 chassis van 2012 - correct me if I'm wrong). Dat zal m.i. de meest risicoloze manier zijn om een transitie mogelijk te maken...
     
  6. twall-e

    twall-e Roaming

    Joined:
    Feb 2, 2016
    Messages:
    432
    Location:
    Netherlands
     
  7. Jan2014

    Jan2014 Member

    Joined:
    Aug 10, 2014
    Messages:
    22
    Location:
    Heerlen
    Ik ben geen fysicus, maar volgens mij leidt dit systeem tot een toename van verbruik bij ICE auto's omdat door de flexibiliteit van de weg de rolweerstand toeneemt. Als ik kijk naar de hoeveelheid zon in dit filmpje zijn er meer voor de hand liggende methodes....
     
  8. Merijn

    Merijn Active Member

    Joined:
    Jul 10, 2013
    Messages:
    1,320
    Location:
    Den Haag
    Dat dacht ik ook toen ik het zag. Maar omdat er nergens serieus op wordt ingegaan, veronderstelde ik dat het bedoeld was als reclamestunt/grap en niet bedoeld om daadwerkelijk te implementeren. Gratis energie / perpetuum mobile bestaat niet, behalve de zon inderdaad. :cool:
     
  9. Rick A.

    Rick A. Member

    Joined:
    Aug 26, 2015
    Messages:
    699
    Location:
    Netherlands
    Helaas is ook zonne-energie niet gratis, noch valt het onder de definitie perpetuum mobile.
     
  10. Wim S.

    Wim S. Active Member

    Joined:
    Apr 11, 2013
    Messages:
    1,409
    Location:
    De Woude NL
    Inderdaad. Als de banden over een slappe ondergrond rijden neemt de rolweerstand enorm toe. Is hetzelfde als rijden met heel zachte banden. Is vergelijkbaar met rijden door een plas water en levert veel meer rolweerstand. De band rijdt tegen een 'boeggolf' op en dat verplaatsen van water kost flink wat energie.
     
  11. Merijn

    Merijn Active Member

    Joined:
    Jul 10, 2013
    Messages:
    1,320
    Location:
    Den Haag
    Je hebt apparaten (zonnecellen of windmolens) nodig om het te vangen, maar de de energie zelf is gratis toch? :cool:
    En het is inderdaad geen perpetuum mobile, maar we krijgen er nog wel een paar miljard jaar energie van, hoop ik...
     
  12. Carl

    Carl Member

    Joined:
    Jan 12, 2013
    Messages:
    495
    Location:
    Belgium
    Misschien toch wel. Imago opkrikken om nog meer ICE's te verkopen :)

    Trouwens Louis Schweitzer, ex-CEO van Renault, placht altijd te zeggen dat de eerste taak van Renault was auto's te verkopen; auto's maken was gewoon een neveneffect. :rolleyes:
     
  13. twall-e

    twall-e Roaming

    Joined:
    Feb 2, 2016
    Messages:
    432
    Location:
    Netherlands
    Dat verkopen, of beter gezegd, beloven gaat Tesla ook goed af. Die moeten het neveneffect nu maar -even- waarmaken. (Orderboost door geruchten over de S en de run op de 3).
     

Share This Page