Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Voor- en nadelen radar

Stream

Vincent
Sep 6, 2019
655
423
Amsterdam
Er is nog geen focus-discussie voor de voordelen en nadelen van radar.

Lidar is altijd een discussiepunt geweest bij Tesla, maar het verwijderen van de radar kwam voor mij als een verrassing ivm de voordelen die radar heeft over vision en lidar. Daarom vind ik het interessant om te snappen waarom die beslissing is gemaakt.

Twee regels:
  • altijd bronvermelding om je mening te ondersteunen
  • focus op informatievoorziening/educatie en niet op overtuigen

wooter

Nou ik heb niet te klagen over Tesla support
May 3, 2017
6,620
4,849
Belgium
Dat de Vision afhankelijk zou zijn van het chip tekort, is een mogelijkheid, maar er zijn een paar bedenkingen:
  • Als er een chip-tekort van deze radar chips zijn, waarom draaide de productie van de 3 en Y dan onverstoorbaar door, terwijl het de S en X waren die wel geproduceerd werden maar op de parking bleven staan?
  • En waarom worden de aankomende S en X dan toch wel nog geleverd met radar, terwijl de 3 en Y dus geen radar meer krijgen? Lijkt me dat als de software op 3 en Y werkt, deze ook moet werken op S en X.
Verder kloppen de opmerkingen van SpeedyEddy ook:
  • Radar en Lidar geven op lage resolutie enkel een reliefbeeld zonder kleur of herkenning van de omgeving. Lidar is daarin beter, maar nog altijd is het eerder een grijs 3D model dan een object dat we makkelijk met onze ogen kunnen herkennen.

Dit is bv wat Velodyne LiDAR ziet:
View attachment 666390

View attachment 666391

View attachment 666392

Dit is wat radar ziet. De vlek is een vrachtwagen die weg rijdt.

View attachment 666393
Dit is een vergelijking tussen LiDAR en een radar met hoge resolutie:
View attachment 666394

Phil V

Active Member
Aug 31, 2016
2,495
1,977
Ten zuiden van Aalst (B)
Was het niet door de radar dat AP al remt als er twee wagens voor jou een wagen remt. Ik herinner mij nog dat Elon trots een filmpje retweette waar dit duidelijk te zien was.
Gaan ze dit voordeel nu opgeven?

ramonneke

Active Member
Apr 26, 2018
3,796
2,242
Rotterdam
Was het niet door de radar dat AP al remt als er twee wagens voor jou een wagen remt. Ik herinner mij nog dat Elon trots een filmpje retweette waar dit duidelijk te zien was.
Gaan ze dit voordeel nu opgeven?

Ik denk dat je wilt aanhalen dat volgens E.M. AP via reflecties van de vangrail 1 of meer auto's voor je auto kan volgen? Ik weet niet meer waar hij dat deelde.

Jij kunt ook auto's voor de auto voor je zien door door de auto voor je te kijken of het feit dat je een klein deel ziet. Dat ziet vision in veel gevallen nu ook al vaak. Maar als jouw zicht volledig geblokkeer is door b.v. een vrachtwagen wordt het lastig.

Het is een "it depends". Wat vision voor je kan zien is soms beter dan radar en andersom. De combinatie lijkt mij nog steeds het krachtigste maar dat vision de radar sensor kan overrulen als deze een hogere probability geeft dat er iets zit of juist niet zit.

Op termijn kan via vision veel meer en veel betrouwbaarder gedetecteerd worden. Ik snap de move wel om radar te laten vervallen maar ik vind het nog wel te vroeg getuige de videos.

Gisteren zag ik een FSD video waar een Model 3 gewoon volop op een metalen pijler af ging. Radar had dit nooit toegestaat maar de object detection had gewoon niet door dat het een pilaar was. Je kent ze wel van die metrolijn of highway pijlers die op straat niveau staan in veel Amerikaanse steden.

Vision hoeft niet onder te doen voor radar mits AP krachtig genoeg is en dat is het gewoon (nog lang) niet.

Phil V

Active Member
Aug 31, 2016
2,495
1,977
Ten zuiden van Aalst (B)
Ik denk dat je wilt aanhalen dat volgens E.M. AP via reflecties van de vangrail 1 of meer auto's voor je auto kan volgen? Ik weet niet meer waar hij dat deelde
Only fools and horses never change their mind.

En hier het dashcam filmpje dat de bewering staaft (geluid aan zetten). Van een Nederlands TMC forumlid van het eerste uur nog wel. Wie was dat ook weer?

Products we're discussing on TMC...

About Us

Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.

Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.

SUPPORT TMC