Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Voorbereiden batterij op snelladen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb in mijn model 3 nog nooit de laadsnelheden gehaald die Bjorn hier laat zien. Dat is ook een beetje het probleem met dit soort filmpjes, Bjorn probeert de optimale laadcurve te filmen voor al die merken. Toen hij in de winter van 2020 de MY2021 uittestte, heeft hij ook 5-6 pogingen gedaan alvorens die wagen wel goed oplaadde. En dat was dan alleen mogelijk door te jo-jo-en: gedurende enkele minuten van 90 tot 120 km/h optrekken, terug vertragen tot 90 km/h, ... dat zijn dan ook niet echt reëel condities.
De laatste keer ben ik op een supercharger V3 blijven hangen op 150 kW. En dat was na 30 min rijden op de autostrade, met het voorverwarmen geactiveerd en een SOC van 7% bij aankomst aan die supercharger, bij 3°C .
Ik kan me trouwens niet herinneren dat ik ooit boven de 160 kW heb gepiekt, maar ik wel nog niet zo vaak met optimale SOC aangekomen bij de supercharger.
Ik heb de 250 kW wel een tijdje aangetikt op een V3 lader in de zomer*. (in de winter hang ik nooit aan een snellader ondanks feit dat ik veel rij met M3)
Maar misschien dat de zomer icm lange rit naar Italie / Oostenrijk / Zwitserland (lees: warme accu / lage SOC) het verschil maakt met jou ervaring in de winter?

*=zelfs bij 1e laadpunt in Belgie tijdens een relatief koude nacht
 
Ik heb in mijn model 3 nog nooit de laadsnelheden gehaald die Bjorn hier laat zien. Dat is ook een beetje het probleem met dit soort filmpjes, Bjorn probeert de optimale laadcurve te filmen voor al die merken. Toen hij in de winter van 2020 de MY2021 uittestte, heeft hij ook 5-6 pogingen gedaan alvorens die wagen wel goed oplaadde. En dat was dan alleen mogelijk door te jo-jo-en: gedurende enkele minuten van 90 tot 120 km/h optrekken, terug vertragen tot 90 km/h, ... dat zijn dan ook niet echt reëel condities.
De laatste keer ben ik op een supercharger V3 blijven hangen op 150 kW. En dat was na 30 min rijden op de autostrade, met het voorverwarmen geactiveerd en een SOC van 7% bij aankomst aan die supercharger, bij 3°C .
Ik kan me trouwens niet herinneren dat ik ooit boven de 160 kW heb gepiekt, maar ik wel nog niet zo vaak met optimale SOC aangekomen bij de supercharger.
Er zijn meerdere posts op dit forum die anders aantonen.



Heb zelf meerdere malen 250 kW gehaald. En dan heb je er inderdaad 125 km bij in 5 minuten.

Dat is sneller dan de 100 km in 5 minuten waarmee Hyundai/Kia op de radio reclame zich profileert met "ultra snel laden".

Dus blijf proberen 😀
 
Ik heb in mijn model 3 nog nooit de laadsnelheden gehaald die Bjorn hier laat zien. Dat is ook een beetje het probleem met dit soort filmpjes, Bjorn probeert de optimale laadcurve te filmen voor al die merken. Toen hij in de winter van 2020 de MY2021 uittestte, heeft hij ook 5-6 pogingen gedaan alvorens die wagen wel goed oplaadde. En dat was dan alleen mogelijk door te jo-jo-en: gedurende enkele minuten van 90 tot 120 km/h optrekken, terug vertragen tot 90 km/h, ... dat zijn dan ook niet echt reëel condities.
De laatste keer ben ik op een supercharger V3 blijven hangen op 150 kW. En dat was na 30 min rijden op de autostrade, met het voorverwarmen geactiveerd en een SOC van 7% bij aankomst aan die supercharger, bij 3°C .
Ik kan me trouwens niet herinneren dat ik ooit boven de 160 kW heb gepiekt, maar ik wel nog niet zo vaak met optimale SOC aangekomen bij de supercharger.
Met 30min toeren op de snelweg is je accu echt niet voldoende voor verwarmd.
 
Ik heb in mijn model 3 nog nooit de laadsnelheden gehaald die Bjorn hier laat zien. Dat is ook een beetje het probleem met dit soort filmpjes, Bjorn probeert de optimale laadcurve te filmen voor al die merken. Toen hij in de winter van 2020 de MY2021 uittestte, heeft hij ook 5-6 pogingen gedaan alvorens die wagen wel goed oplaadde. En dat was dan alleen mogelijk door te jo-jo-en: gedurende enkele minuten van 90 tot 120 km/h optrekken, terug vertragen tot 90 km/h, ... dat zijn dan ook niet echt reëel condities.
De laatste keer ben ik op een supercharger V3 blijven hangen op 150 kW. En dat was na 30 min rijden op de autostrade, met het voorverwarmen geactiveerd en een SOC van 7% bij aankomst aan die supercharger, bij 3°C .
Ik kan me trouwens niet herinneren dat ik ooit boven de 160 kW heb gepiekt, maar ik wel nog niet zo vaak met optimale SOC aangekomen bij de supercharger.
Eigenlijk altijd, V2 147kw en v3 247kw. Nu toch vaker gedaan. Laatste was v2 (8 graden) en gewoon 147kw. Ik vindt het heel relaxed en snel.
 
Er zijn meerdere posts op dit forum die anders aantonen.

Dus blijf proberen 😀
Bij Kia heb je geen battery lottery. Ik heb één van de eerste model 3 MY 2021, met LG accu pak.


Twee model 3 die op 't zelfde ogenblik gekocht zijn, eentje met Panasonic, ééntje met LG. Ik denk dat het verschil duidelijk is?
Er zou nu een update moeten zijn die de LG versnelt, maar ik heb dat nog niet ervaren (nog geen supercharger in ideale omstandigheden gebruikt sindsdien).

Maar zelfs die hoge piek uit dat filmpje bij de start heb ik dus ook nooit gezien. Ook niet toen ik bij 30° in Orange aan de supercharger connecteerde na een rit van Vienne naar Orange, op de autosnelweg (ik ben toen wel gestart met laden bij iets boven de 10%).
Maar er zal vast wel iemand zijn die me nu gaat aangeven dat dat niet lang genoeg is om de accu volledig op temperatuur te krijgen.
Niet iedere model 3 gebruikt dezelfde accu pack. Dus neen, mij is het nog niet gelukt.
 
  • Informative
Reactions: OttoR
De wagen heeft onmiddellijk na het vertek aangegeven dat hij met battery conditioning startte. Indien hij dan na 30 min de accu van een wagen die 5 uur in een verwarmde garage heeft gestaan nog niet heeft opgewarmd, dan stel ik me daar toch vragen bij.
Dat mag.
Wellicht dat je alleen geen benul hebt van de massa waar je het over hebt.
Dat heb je echt niet zomaar door en door op temperatuur.
 
Hah daar zijn we weer. Ik heb er geen benul van. Tuurlijk. Ik ga hier gewoon zelfs niet verder op in.
Of gewoon eigenwijs.

Als ik nu 40km snelweg met accuvoorbereiding aan en ga snelladen met ca 20% SoC dan haal ik op mijn MS maar heel kort 80-90kW
Rij ik ca. 80km snelweg met accuvoorbereiding aan en ga snelladen met ca. 20% SoC dan haal ik 110-120kW en houd hij dit ook veel langer vol.
Met 10min accu voorbereiding en ca 10km rijden kom ik met een SoC van ca. 20% niet verder dan 60-65kW aan de SuC.

Je kunt dan wel blijven volhouden dat 30km snelweg genoeg is maar de realiteit zegt iets anders.
Je hebt een punt als je vind dat dit voorbereiden wel wat sneller zou mogen zijn en dat zal ook bij de ene accu ander zijn dan de andere.
Daarmee is dus ook de ene M3 niet te vergelijken met een andere M3. Zo ook is jouw M3 niet vergelijkbaar met mijn MS.
De werking van wanneer je wel of niet snel kunt laden is alleen niet anders en dan is het gewoon eigenwijs als je dat gaat ontkennen.

Mijn MS is wat dat betreft langzaam maar ik ga daar niet over janken. Het is nieuwe techniek die nog zwaar in ontwikkeling is en ik heb liever een accu die iets trager laadt dan een accu die snel degradeert of erger.
 
  • Like
Reactions: Phil V and job-lek
Hah daar zijn we weer. Ik heb er geen benul van. Tuurlijk. Ik ga hier gewoon zelfs niet verder op in
Vergis je niet in de massa die opgewarmd moet worden. Zie het als je vloerverwarming. Als je vloer helemaal koud is voelt de bovenste laag na relatief korte tijd wel warm aan, maar voordat de vloer in zijn geheel is opgewarmd gaat veel tijd overheen.
Verder is het ook maar de vraag hoe Tesla dit heeft geregeld in de software. Willen ze het pack wel snel opwarmen? Dit kost best veel enrgie in korte tijd en wat doet het met de degradatie….. Wie het weet mag het zeggen.
 
  • Like
Reactions: RobsEV
Vergis je niet in de massa die opgewarmd moet worden. Zie het als je vloerverwarming. Als je vloer helemaal koud is voelt de bovenste laag na relatief korte tijd wel warm aan, maar voordat de vloer in zijn geheel is opgewarmd gaat veel tijd overheen.
Verder is het ook maar de vraag hoe Tesla dit heeft geregeld in de software. Willen ze het pack wel snel opwarmen? Dit kost best veel enrgie in korte tijd en wat doet het met de degradatie….. Wie het weet mag het zeggen.
450 kg. Met de warmtecapaciteit van Li-Ion ingerekend kost het dat dus iets meer dan 1 kWh om het accu pack met 10° te doen stijgen (zonder de warmteverliezen door afkoeling in te rekenen).
Mijn wagen heeft ook een andere thermisch systeem dan zijn oudere Model S (die ook een accu pakket heeft dat flink meer weegt), eentje dat efficiënter de hittegeneratie van de omvormer recupereert (dat is sowieso al 5% van het vermogen), en je hebt oog nog eens een slordige 10% warmteverlies in de accu. Dus de wagen genereert op die rit sowieso al > 1.5. kWh warmte
Nogmaals, mijn accu was niet koud. Ik ben na een rit van 300 km aangekomen op mijn bestemming, en heb mijn auto geparkeerd in een warm, ondergrondse parking, en ben daarna vertrokken.

Of gewoon eigenwijs.
Ik kan dan alvast begrijpend lezen.
Als ik nu 40km snelweg met accuvoorbereiding aan en ga snelladen met ca 20% SoC dan haal ik op mijn MS maar heel kort 80-90kW
Rij ik ca. 80km snelweg met accuvoorbereiding aan en ga snelladen met ca. 20% SoC dan haal ik 110-120kW en houd hij dit ook veel langer vol.
Met 10min accu voorbereiding en ca 10km rijden kom ik met een SoC van ca. 20% niet verder dan 60-65kW aan de SuC.

Je kunt dan wel blijven volhouden dat 30km snelweg genoeg is maar de realiteit zegt iets anders.
ik rijd geen 60 km/h op de snelweg, ik mocht er 130 km/rijden. Ik heb 30 minuten gereden op die autostrade. Dus iets meer dan 60km. Met een accu die van bij de start al best wel niet zo koud was.
Je hebt een punt als je vind dat dit voorbereiden wel wat sneller zou mogen zijn en dat zal ook bij de ene accu ander zijn dan de andere.
Daarmee is dus ook de ene M3 niet te vergelijken met een andere M3. Zo ook is jouw M3 niet vergelijkbaar met mijn MS.
Lees nog eens terug. 30 minuten rijden. Geen 30 km.
De werking van wanneer je wel of niet snel kunt laden is alleen niet anders en dan is het gewoon eigenwijs als je dat gaat ontkennen.
En dat is ook niet helemaal correct, de technologie evolueert snel, en ik heb dat octavalve systeem aan boord... De condities zijn vergelijkbaar, maar die worden (iets) sneller bereikt
Mijn MS is wat dat betreft langzaam maar ik ga daar niet over janken. Het is nieuwe techniek die nog zwaar in ontwikkeling is en ik heb liever een accu die iets trager laadt dan een accu die snel degradeert of erger.
Mijn zorg is niet zo zeer dat gebrek aan snel laden, wel de reden achter dat symptoom, het feit dat men mijn pakket eigenlijk niet zolang heeft ingezet.
 
  • Like
Reactions: To3ornotto3?
450 kg. Met de warmtecapaciteit van Li-Ion ingerekend kost het dat dus iets meer dan 1 kWh om het accu pack met 10° te doen stijgen (zonder de warmteverliezen door afkoeling in te rekenen).
Mijn wagen heeft ook een andere thermisch systeem dan zijn oudere Model S (die ook een accu pakket heeft dat flink meer weegt), eentje dat efficiënter de hittegeneratie van de omvormer recupereert (dat is sowieso al 5% van het vermogen), en je hebt oog nog eens een slordige 10% warmteverlies in de accu. Dus de wagen genereert op die rit sowieso al > 1.5. kWh warmte
Nogmaals, mijn accu was niet koud. Ik ben na een rit van 300 km aangekomen op mijn bestemming, en heb mijn auto geparkeerd in een warm, ondergrondse parking, en ben daarna vertrokken.


Ik kan dan alvast begrijpend lezen.

ik rijd geen 60 km/h op de snelweg, ik mocht er 130 km/rijden. Ik heb 30 minuten gereden op die autostrade. Dus iets meer dan 60km. Met een accu die van bij de start al best wel niet zo koud was.

Lees nog eens terug. 30 minuten rijden. Geen 30 km.

En dat is ook niet helemaal correct, de technologie evolueert snel, en ik heb dat octavalve systeem aan boord... De condities zijn vergelijkbaar, maar die worden (iets) sneller bereikt

Mijn zorg is niet zo zeer dat gebrek aan snel laden, wel de reden achter dat symptoom, het feit dat men mijn pakket eigenlijk niet zolang heeft ingezet.
Als ik het goed begrijp was je rit als volgt:
  • 300 km gereden, zonder voorverwarmen van accupack
  • 5 uur geparkeerd in een ondergrondse garage
  • 60 km gereden met voorverwarmen naar supercharger
  • buiten temperatuur 3 graden.
Ik verwacht dat de eerste 300 km niet veel hebben gedaan met het opwarmen van de accu (Geen voorverwarmen voor superchargen en koude buiten temperatuur)
In de garage zal de accu ook niet echt opwarmen in 5 uur.
Het op temperatuur komen zou dus vooral uit de laatste 60 km moeten komen. Zoals ik al aangaf is het maar de vraag hoe Tesla het verwarmen heeft geimplementeerd in de software. Uiteindelijk is 60 km niet geel veel aangezien superchargen met name bedoeld is voor lange afstanden. Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat het goed is………

Je zou eens kunnen proberen om een lange afstand (bv 150+ km) te rijden en direct als bestemming een supercharger opgeven en kijken wat er dan gebeurt met de laadsnelheid.
Als je twijfels blijft houden kun je natuurlijk altijd een melding maken bij Tesla.
 
Als de batterij van mijn e-tron onvoldoende warm is om aan maximaal vermogen te laden, start het laden typisch aan 80 kW. Maar na enkele minuten is de batterij zoveel opgewarmd (actief opwarmen vermoed ik) dat het vanaf dan aan 150 kW gaat tot 80% SOC.
 
Als ik het goed begrijp was je rit als volgt:
  • 300 km gereden, zonder voorverwarmen van accupack
  • 5 uur geparkeerd in een ondergrondse garage
  • 60 km gereden met voorverwarmen naar supercharger
  • buiten temperatuur 3 graden.
Ik verwacht dat de eerste 300 km niet veel hebben gedaan met het opwarmen van de accu (Geen voorverwarmen voor superchargen en koude buiten temperatuur)
In de garage zal de accu ook niet echt opwarmen in 5 uur.
Het op temperatuur komen zou dus vooral uit de laatste 60 km moeten komen. Zoals ik al aangaf is het maar de vraag hoe Tesla het verwarmen heeft geimplementeerd in de software. Uiteindelijk is 60 km niet geel veel aangezien superchargen met name bedoeld is voor lange afstanden. Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat het goed is………

Je zou eens kunnen proberen om een lange afstand (bv 150+ km) te rijden en direct als bestemming een supercharger opgeven en kijken wat er dan gebeurt met de laadsnelheid.
Als je twijfels blijft houden kun je natuurlijk altijd een melding maken bij Tesla.
Als je 300km rijdt is de accu zeker warm, ook al is het buiten 3gr.
Het ontladen van de accu warmt hem op.
 
Dus opwarmen van de batterij gaat enorm traag vanwege de grote massa, maar afkoelen gaat wel snel?
Als die garage 18 graden is, gaat dat dus heel traag.
Wat is verwarmt? Jij doet een aanname. Ik heb ook geregeld in een verwarmde garage gestaan en de betekenis daarvan was "vorstvrij".
Wat dit bij zijn garage is weet ik niet, heeft hij niet gezegd en dus is wat jij doet ook een aanname. Zelfs al is de accu 18C dan nog is dat voor het laden koud.
Idd heb je dan minder tijd nodig om de 35-45C te komen wat de meeste accu echt lekker vinden.

We doen gewoon heel veel aannames met zijn alle en het enige wat we weten is dat hij niet tevreden is.
Er worden wat zaken aangereikt om te testen maar die wuift hij weg omdat hij dat niet nodig vindt. Tja, dan houdt het op denk ik.
 
De wagen heeft onmiddellijk na het vertek aangegeven dat hij met battery conditioning startte. Indien hij dan na 30 min de accu van een wagen die 5 uur in een verwarmde garage heeft gestaan nog niet heeft opgewarmd, dan stel ik me daar toch vragen bij.

Ik zou zeggen hang er een OBD2 module aan en je kunt het aflezen. Hoge vermogens lukt enkel als je pack in z'n geheel rond de 40 graden hangt. Mijn S laad maar met max 143kW en dat haal ik als m'n pack boven de 35 graden is.

Ter info, met voorverwarmen warm ik mijn pack op van 5 naar 20 in circa 20 minuten. Van 20 naar 35 duurt dan nog veel langer door thermodynamica.

Meten is weten.....

Maar het is het feit dat snelladen bij Tesla enkel optimaal is bij doorreis als de stint voorafgaand aan het laden lang genoeg is om het pack goed warm te krijgen. Zeker in de winter en zelfs in de zomer.