Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Voorbereiden batterij op snelladen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik zou zeggen hang er een OBD2 module aan en je kunt het aflezen. Hoge vermogens lukt enkel als je pack in z'n geheel rond de 40 graden hangt. Mijn S laad maar met max 143kW en dat haal ik als m'n pack boven de 35 graden is.

Ter info, met voorverwarmen warm ik mijn pack op van 5 naar 20 in circa 20 minuten. Van 20 naar 35 duurt dan nog veel langer door thermodynamica.

Meten is weten.....

Maar het is het feit dat snelladen bij Tesla enkel optimaal is bij doorreis als de stint voorafgaand aan het laden lang genoeg is om het pack goed warm te krijgen. Zeker in de winter en zelfs in de zomer.
Zoals al eerder aangegeven, ook bij 30°C na een rit van Lyon tot Orange kwam ik vorig jaar ook lang niet in de buurt van de laadcurves uit dat filmpje van Bjorn. Maar ook toen was de accu waarschijnlijk te koud. En toen startte ik ergens tussen de 10% en 15%

Het pack in mijn wagen piekt heel vroeg en valt heel snel terug (tegen de 20%) , zoals duidelijk in dat filmpje te zien is.
Die laadcurves zouden nu wel aangepast zijn, dus ik ga er van uit dat dat probleem de volgende keer dat ik moet snelladen opgelost is.
 
Ik denk dat er op de autoweg heel veel afkoeling van de batterij optreedt. Er is niet echt veel isolatie.
Bij een stilstaande wagen raakt de lucht eromheen ook opgewarmd en krijg je minder afkoeling door het temperatuurverschil. Op de autoweg wordt die lucht constant ververst door nieuwe koude lucht.
Waarom gaan we blazen en met onze hand wuiven als we het te warm hebben?
 
En maak je ook geen illusies... 30 minuten aan braaf 100 op de snelweg is voor de motoren en de batterij absoluut niet veel werk. Bovendien stopt het voorverwarmen onder de 20% SoC om net het rijbereik te maximaliseren.

Zou altijd moeten voorverwarmen als een SuC de bestemming is. Ook onder de 20%... Je wilt juist met 5-10% SoC aankomen om direct volle bak te kunnen laden.
 
  • Like
Reactions: Powergerry
En maak je ook geen illusies... 30 minuten aan braaf 100 op de snelweg is voor de motoren en de batterij absoluut niet veel werk. Bovendien stopt het voorverwarmen onder de 20% SoC om net het rijbereik te maximaliseren.
Bij mij stopt bij niet met voorverwarmen onder 20%. Vandaag kwam ik aan met 5% bij de superchargen en bij de afrit stond de melding voorverwarmen nog in het scherm.
 
Bij mij stopt bij niet met voorverwarmen onder 20%. Vandaag kwam ik aan met 5% bij de superchargen en bij de afrit stond de melding voorverwarmen nog in het scherm.
Volgens mij wordt er iets door elkaar gehaald. Die 20% was bij interieur verwarming op afstand. Overigens is dat tegenwoordig ook niet meer sinds een paar updates geleden. Mijn Model 3 is van mei 2019 en op vakantie haal ik eigenlijk altijd wel de Max snelheden. Laatste keer terug van wintersport leeg rijden tot onder de 5% en dan laden tot 70%. Begint bij V3 netjes op 250 kW om dan rond 70% net onder de 100 kW te duiken. Je moet dan wel meer als 1,5 uur gereden hebben.
 
Gisteren ook voor het eerst een keer gebruik gemaakt van Fastned aan de snelweg A2 in combinatie met de Bonnet app. Ook de locatie geselecteerd op de navigatie en lekker op tijd ging de auto zich voorbereiden op snelladen, ik denk zo'n 50 minuten voordat ik bij Fastned was, kwam de melding in beeld.

Om te connecten met de lader en Bonnet koste me twee pogingen maar daarna ging het als een speer! In 10 minuten van 14% naar 55% met een piek van 175 KW, wat voor een Tesla Model 3 SR+ boven spec is dacht ik :)

1645534093778.png


1645534259433.png
 
  • Like
Reactions: job-lek and nico180
Normaal is mijn verbruik 14-15 kWh/100 km.(MY 2021 firmware 2023.26.8)
Meestal laad ik thuis, maar de laatste maanden weer een paar keer bij de supercharger.
Dat het stroomverbruik tijdens de rit naar de supercharger wat hoger is ter voorbereiding van de accu is normaal.
Wat ik minder normaal vind is een hoog verbruik na het laden bij de supercharger.
Gisteren na opladen bij de supercharger was het verbruik tijdens een rustig ritje van 17 km 21 kWh/100 km 😳
 
Normaal is mijn verbruik 14-15 kWh/100 km.(MY 2021 firmware 2023.26.8)
Meestal laad ik thuis, maar de laatste maanden weer een paar keer bij de supercharger.
Dat het stroomverbruik tijdens de rit naar de supercharger wat hoger is ter voorbereiding van de accu is normaal.
Wat ik minder normaal vind is een hoog verbruik na het laden bij de supercharger.
Gisteren na opladen bij de supercharger was het verbruik tijdens een rustig ritje van 17 km 21 kWh/100 km 😳
Na het snelladen is de batterij te warm en moet gekoeld worden met deze temperaturen.