Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vooropwarmen: geen effect op bereik?

This site may earn commission on affiliate links.
Als ik mijn Model 3 LR AWD instel op mijn vertrektijd, dan is hij netjes warm wanneer ik instap, maar ik merk niets van extra bereik omdat de accu niet meer hoeft op te warmen. Dat zou ik toch ook mogen verwachten? Met hoe snel de auto van binnen warm is als je koud wegrijdt, vind ik het van tevoren opwarmen van de accu veel belangrijker dan het van tevoren opwarmen van het interieur...

Of is het voorverwarmen van de accu aan de stekker, zodat je daadwerkelijke bereik hoger is, een andere optie? Of heb ik het verkeerd begrepen, en kan dat helemaal niet, en zit je altijd vast aan 30-50 km opwarmtijd voor het verbruik een keer onder de 200 W/Km zakt?

Hoe warm mijn auto ook is en hoe ver ik ook rijd, ik kom vrijwel nooit boven de 80% efficiency volgens TeslaFi (dus het aangegeven bereik van 400 km bij 80% lading geeft me een daadwerkelijk bereik van zo'n 300-320 km).
 
Voorverwarmen van het HVP (high voltage pack) kun je niet instellen en naar mijn weten gebeurd dat *enkel* als je dit via de app inschakeld en het echt koud genoeg is. Dan zie je ook een HVP heater symbooltje rechtsboven in.

Het van te voren opwarmen van je HVP is onzinnig want dit kost energie. Je kunt beter de restwarmte van tijdens het rijden gebruiken en dat is dan ook wat er gebeurd.

Dus wil je je HVP voorverwarmen? Zorg dan dat je met 11kW of eigenlijk zelfs 17kW gaat laden en vertrek direct als het laden klaar is.

Die 100% efficiency haal je makkelijk hoor. Ga maar achter een vrachtwagen rijden.
 
Bij een model 3 kan je je accu pakket niet voorverwarmen.

Wat je kan zien bij koud weer is dat als je geen verterktijd insteld als je aan de paal staat, dat je een stippellijn hebt staan in je verbruik of regeneratie meter. Deze zit net onder je snelheid. De auto beschikt dan over minder vermogen. Als je een vertrektijd insteld zal de auto net klaar zijn met laden waardoor er warmte in de accu zit en je dit niet hebt. Je ziet geen extra bereik alleen je verbruik is lager vanaf het moment dat je weg rijdt.

Bij een model S kan je de batterij apart voorverwarmen, als ik alles goed heb begrepen.
 
Bij een model 3 kan je je accu pakket niet voorverwarmen.

Wat je kan zien bij koud weer is dat als je geen verterktijd insteld als je aan de paal staat, dat je een stippellijn hebt staan in je verbruik of regeneratie meter. Deze zit net onder je snelheid. De auto beschikt dan over minder vermogen. Als je een vertrektijd insteld zal de auto net klaar zijn met laden waardoor er warmte in de accu zit en je dit niet hebt. Je ziet geen extra bereik alleen je verbruik is lager vanaf het moment dat je weg rijdt.

Bij een model S kan je de batterij apart voorverwarmen, als ik alles goed heb begrepen.

klopt. Gaat wel heeeel traag overigens (in mijn visie)
 
  • Disagree
Reactions: Wim S.
Niet bij alle S kan je de batterij handmatig voorverwarmen, bij de mijn niet bv..
Ook 11kW laden gedurende meerdere uren geeft ook nauwelijks opwarming bij mijn auto.
Ik heb nu gemiddeld 60% efficiency, vorig jaar reed ik boven de 100%
 
ls je een vertrektijd insteld zal de auto net klaar zijn met laden

Nope, de vertrektijd zorgt er wel voor dat de auto later gaan laden... maar niet tot aan je vertrektijd tenzij dat 6u in de ochtend is :)

Niet bij alle S kan je de batterij handmatig voorverwarmen, bij de mijn niet bv..
Ook 11kW laden gedurende meerdere uren geeft ook nauwelijks opwarming bij mijn auto.

Niemand kan dat handmatig doen. De auto bepaald dit zelf.

Als je interieur verwarming via de app inschakeld zul je zien dat soms de battery heater geactiveerd worden via een rood batterij icoontje rechtsbovenin.

Weet je zeker dat de S60 dit niet doet? Heeft de S60 dan geen helemaal geen heater?


ps. Alleen de S/X performance modellen kunnen expliciet opwarmen door Ludicrous+ te activeren.
 
Weet je zeker dat de S60 dit niet doet? Heeft de S60 dan geen helemaal geen heater?

Hij heeft wel een heater, en die staat heel vaak aan, en vreet range. Maar je kan het nergens zien, geen rood batterij icoontje. Kan het later zien in Teslafi, of als ik via OBD kijk.
Ik heb er zelf geen invloed op om hem aan of uit te zetten. Heb ook geen navigatie, dus kan ook niet naar SUC navigeren of zo om het opwarmen te versnellen..
 
volgens mij kun je bij de M3 wel de accu voorverwarmen. Als ik tijdens koude dagen de SUC instel op de navi komt er wel degelijk in het scherm "voorverwarmen van het accupakket" te staan. Weet niet precies hoe maar er is dus een soort van voorverwarming.

Of deze functie ook gebruikt wordt bij gepland vertrek? geen idee.
 
volgens mij kun je bij de M3 wel de accu voorverwarmen. Als ik tijdens koude dagen de SUC instel op de navi komt er wel degelijk in het scherm "voorverwarmen van het accupakket" te staan. Weet niet precies hoe maar er is dus een soort van voorverwarming.

Of deze functie ook gebruikt wordt bij gepland vertrek? geen idee.

Naar SUC via navigatie (als bestemming) is iid accu voorverwarmen bij M3
Idem bij lage buitentemperatuur de auto voorverwarmen (als accu onder bepaalde temp. is)
Er zit geen "knopje" op het scherm waarmee je accuverwarming zelf kan in/-uitschakelen
(accu verwarmen loopt via stator van de motor(en) -> warmte wordt vervolgens via vloeistof rondgepompt en overgebracht naar de accu)
 
@Snow Leopard schrijft in een ander Model 3 draadje dat hij altijd batterij en interieur voorverwarmt door te laden tot vertrek en daarmee 158Wh/km verbruik haalt. Dat ziet er op papier (scherm) goed uit maar je laadkosten zijn ook hoger dan wanneer je niet voorverwarmt.
 

Voor iemand die interesse heeft. Laad je de auto voorverwarmen als je er zelf in zit -> geen accu voorverwarming. Zit je er niet in -> wel accu voorverwarming. Je kunt dit ook best goed horen, want dan maakt de motor een wat hogere fluittoon om de accu op te warmen.
 
Laden moet je toch... dus manueel laden voor vertrek (en niet met de functie die voor 6:00 al stopt) werkt echt wel goed.

En 15/20 minuten interieur voorverwarmen is lekker toch op je rit? Verwarmen doe je toch al dus waarom niet net dat tikkeltje comfort creëren?

Tijdens de rit hoeft de kachel minder hard te werken dus die laadkosten vallen amper hoger uit.

Enkel als je voorverwarmd en niet meer laad dan heb je gelijk. Dan kost het je meer pecunia.
 
Laad je de auto voorverwarmen als je er zelf in zit -> geen accu voorverwarming. Zit je er niet in -> wel accu voorverwarming.

Oftewel, inschakelen via de app *kan* de accu voorverwarmen maar enkel als deze echt een lage temperatuur heeft. Althans, dat is zo bij de S, dan krijg je dit rode batterij icoontje met sneeuwvlokje. Als je dit icoontje niet ziet ben je enkel het interieur aan het voorverwarmen.


HiKiS4_lYfzEdBxYkSaXY7DXurtQ0VAFaFT0R_CU3EMH2mCar3MGXV53s6--LkM58H5iLRM3vob9xNxbaWNXv8KHVubAuzfuISSnJkksSmV_P3LATy8uz6VgGRZEIi1jUvu6eTG4gru-wmX2150fpMMYnbt_wevaHtIncHFhzYXgyk-GvDjJf7cQG2xXWmEPosStDK5ID1fg80CrXMZSHbonLFWB0_ukrhyHcXwD1bf8aqHWCeaP1nzmTeF1sYpOrTV8hySuChOkRagcaedSR12eZwkAzvPXiHEs9l9_kyuo44mE6Rt5DILmsho819591u6Ra8zJBL4u87aEr8157WSGcy9yo_ES4Q9dhIugXYePtHT2bDC0gF5KK7Aw3WFOG2dr0jpSAf7GMllJng21Uypf61QoLg6ut3mfEQIfh6BNPECD5uouUEYKhN4C1n97fV-YMAlaeQeZFlF88s6JrdkUKIBMEKqMrPAIcJ4ajd-BzNsNprBN76C8pDqcG0tc4pWp3YB4_paXJDh8f-kUh6wizM2Lzr8_Otq0eUPgB-DsDPPVCnvoPSmep6fSJu90AAMTtaUjzJb6wgAkuZGfmr5_JiJeAkfLm0blEMI5AX2fGYJ0rzB7vcsL9Ai6UqwxEVuZ61Tfk6nF5IecJlmV6fTiLOaakDorBE4CH8VlQqSpVtEsPNWBDA=w634-h1267-no
 

Voor iemand die interesse heeft. Laad je de auto voorverwarmen als je er zelf in zit -> geen accu voorverwarming. Zit je er niet in -> wel accu voorverwarming. Je kunt dit ook best goed horen, want dan maakt de motor een wat hogere fluittoon om de accu op te warmen.

Maar het verwarmen van de batterij zelf begint maar pas na 30-40 minuten dus ik hoe je dat dan het best insteld, geen idee.
"Depart at" een uur vroeger dan vertrek zelf inplannen? Blijft hij dan ook het interieur verder verwarmen tijdens dat uur?
Blijft een toch een beetje een onduidelijk topic hoe nu juist met een warme batterij te vertrekken.
Ik zou het graag weten want ik kan alle range gebruiken die ik kan dus offer ik graag die extra laadkost (die ik sowieso toch niet zelf betaal) op.