Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Voorruit vervangen - Hoe lang moet ik wachten?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik stapte vanmiddag in de auto en tot mijn schrik zit er een scheur in de voorruit, zo;n 50cm lang, in het middan vanaf de bovenkant naar het midden.
Zowel Autototaalglas als Carglass geven het advies om dit bij Tesla zelf te laten vervangen, maar tot nu toe ben ik nog niet onder de indruk van Tesla Service.
Alles moet via die app en die is, in ieder geval qua servicemeldingen, naar mijn mening niet optimaal en dan druk ik voorzichtig uit...
Behalve een afspraak bevestigen zie ik taal nog teken van Tesla Service.

Wat zou de levertijd zijn van een nieuwe voorruit en kan Tesla dat ook rechtstreeks met mijn verzekering regelen?
 
Is je auto nog in garantie? Als er niet sporen zijn van een steenslag, heb je liefst dat het toch via Tesla gaat en vergoed wordt. Kans is dat Tesla vervolgens je auto gewoon naar de lokale Carglass rijdt.

Tesla regelt niks automatisch met je verzekering. Hoe het verder werkt moet je aan je makelaar vragen.
 
Ik stapte vanmiddag in de auto en tot mijn schrik zit er een scheur in de voorruit, zo;n 50cm lang, in het middan vanaf de bovenkant naar het midden.
Zowel Autototaalglas als Carglass geven het advies om dit bij Tesla zelf te laten vervangen, maar tot nu toe ben ik nog niet onder de indruk van Tesla Service.
Alles moet via die app en die is, in ieder geval qua servicemeldingen, naar mijn mening niet optimaal en dan druk ik voorzichtig uit...
Behalve een afspraak bevestigen zie ik taal nog teken van Tesla Service.

Wat zou de levertijd zijn van een nieuwe voorruit en kan Tesla dat ook rechtstreeks met mijn verzekering regelen?
Ik denk dat je ruit is geschrokken van je nieuwe yoke stuur;)
 
Is je auto nog in garantie? Als er niet sporen zijn van een steenslag, heb je liefst dat het toch via Tesla gaat en vergoed wordt. Kans is dat Tesla vervolgens je auto gewoon naar de lokale Carglass rijdt.

Tesla regelt niks automatisch met je verzekering. Hoe het verder werkt moet je aan je makelaar vragen.
Wel nog in de garantie maar er is steenslag in het donkere gedeelte aan de bovenkant, dus van binnenuit niet te zien.
Volgens Carglass en Autototaalglas is er een enorme backorder voor de voorruit. Autotaalglas wil het helemaal niet doen, Carglass wil het wel doen maar kan niet zeggen wanneer.
Wat bedoel jet met makelaar en hoe krijg ik die aan de telefoon? Tesla is typisch zo'n bedrijf waar je niemand aan de telefoon kan krijgen, alleen maar stomme menu's en verwijzingen naar de app.
 
Ik heb een tijdje geleden zo’n 6 weken op een nieuw voorruit moeten wachten. Geregeld via Carglass maar uiteindelijk moest daar nog een Tesla monteur naartoe komen voor de calibratie. Zou het mooi via Tesla regelen. Wel zo makkelijk, ook via de app.
 
Wat ik via ABS Autoherstel in Schinnen (erkend Tesla hersteller) gehoord heb is levertijd van voorruiten momenteel minimaal 2 maanden. 😬 Ben zelf op een dakglas aan het wachten, is inmiddels ook al 3 weken, bijna 4 zelfs. Vind dit nogal slecht want je mag eigenlijk niet eens rijden met een barst in de voorruit als deze in het zicht zit. Maarja, als dit het geval is, weinig keuze als je 2 maanden lang geen nieuwe kunt krijgen.. Misschien als je bij Tesla zelf gaat dat het wel iets sneller zal gaan, maar verwacht toch niet dat ze direct eentje op voorraad hebben.
 
Wat bedoel jet met makelaar en hoe krijg ik die aan de telefoon? Tesla is typisch zo'n bedrijf waar je niemand aan de telefoon kan krijgen, alleen maar stomme menu's en verwijzingen naar de app.
Makelaar = je verzekeraar. Ja, misschien kan Tesla het zelf ook regelen, maar Tesla heeft natuurlijk geen zicht op wat jouw dekking bij de verzekering is.
 
Ik heb inmiddels een afspraak bij Tesla Rotterdam voor 27 juni staan. Bijna een maand op een nieuwe voorruit wachten is lang, maar ik had verwacht dat het nog langer ging duren, gezien de verhalen van Carglass en Autotaalglas. Ik wacht nu op bevestiging van NN dat ik de factuur van Tesla (bijna €900) gewoon kan indienen.
 
Ik heb een tijdje geleden zo’n 6 weken op een nieuw voorruit moeten wachten. Geregeld via Carglass maar uiteindelijk moest daar nog een Tesla monteur naartoe komen voor de calibratie. Zou het mooi via Tesla regelen. Wel zo makkelijk, ook via de app.

Was woensdag ochtend bij de carglass in Duivendrecht; die vertelde dat zij inmiddels zijn gecertificeerd om de calibratie van de vooruit camera zelf te mogen doen. Dus je hoeft niet meer te wachten op de Tesla monteur.

Bij mij was de ruit van de achterdeur rechts ingetikt en daar hadden ze er voldoende van op voorraad in het distributie centrum in België; maar een vooruit kon wel 6-8 weken duren.
 
  • Informative
Reactions: -Dries-
Hier in België raadt Tesla op dit moment Tesla Approved Body Shops aan: Schadeherstelbedrijf – Carrosserie Support | Tesla

Zelf vervangen ze het niet. Vroeger hebben ze wel "zelf" de ruit vervangen, maar toen reden ze de wagen van het service center naar het carrosseriebedrijf.

Carglass (superservice daar overigens!) heeft de ruit op voorraad, maar is met een offerte van €2300 zo'n €500 duurder dan een van die carrosseriebedrijven. Bovendien vragen ze nadien naar Tesla Service Center te gaan om de camera's te calibreren.

Onderstaand is het bericht van Tesla van begin deze week (mei 2022) als antwoord op een service request om de voorruit van een Tesla Model X te vervangen wegens niet herstelbare steeninslag.

Schermafbeelding 2022-06-03 om 20.10.29.png
 
Was woensdag ochtend bij de carglass in Duivendrecht; die vertelde dat zij inmiddels zijn gecertificeerd om de calibratie van de vooruit camera zelf te mogen doen. Dus je hoeft niet meer te wachten op de Tesla monteur.

Dat is mooi, dan ben ik en elke andere Model 3/Y rijder ook gecertificeerd. 😉 Camera calibratie bij de Model 3/Y (en waarschijnlijk ook de nieuwere S/X) kan eenvoudig zelf gedaan worden via het service menu door de camera's te resetten, deze calibreren zichzelf dan als je een tijdje doet rijden. Net zoals ze dit doen als je de auto nieuw geleverd krijgt en autopilot de eerste paar km niet beschikbaar is. Daar is dus geen Tesla monteur voor nodig en Carglass zal ook niet veel anders doen dan dat menu gebruiken. Heb dit zelf zo gedaan nadat de voorruit van mijn Model 3 2x vervangen is en alles werkt perfect, Auto Pilot blijf netjes tussen de lijnen en op dezelfde afstand, net zoals voor de ruitvervanging.
 
  • Like
Reactions: DM231191