Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Voorstel : Workshop rond (slim) laden.

This site may earn commission on affiliate links.
Is er behoefte aan demo materiaal bijv. type 2 sockets, stekkers, kabels ed.? Zo ja dan laat het weten dan kan ik dat ter beschikking stellen.

bedankt voor het weer on-topic brengen richting de workshop! Inmiddels zijn er:
Sprekers
Voldoende belangstelling
Lokatie sponsors (w.o. ik zij de gek)
Materiaal sponsor

hoe gaan we dit verder organiseren? Ik meld me hierbij aan als mede-organisator.
 
bedankt voor het weer on-topic brengen richting de workshop! Inmiddels zijn er:
Sprekers
Voldoende belangstelling
Lokatie sponsors (w.o. ik zij de gek)
Materiaal sponsor

hoe gaan we dit verder organiseren? Ik meld me hierbij aan als mede-organisator.

Prima. Ik ga je een bericht sturen.

Ik ben begonnen met de opzet voor de presentaties, het lijkt mij leuk als er meerdere sprekers zijn. Ook heb ik dit weekend wat werk gedaan om een live demo te kunnen geven van Smart Charging, inclusief het lager maken van de laadstroom als er andere belastingen zijn (en daarna weer terug omhoog natuurlijk). Dat is zo goed als af.

Belangrijkste is nu de keuze van een locatie en de datum. Dat moet deze (of uiterlijk volgende) week vast kunen liggen.

Voor de locatie zou ik het liefst centraal in NL zitten, dan is de reisafstand voor iedereen ongeveer gelijk. Maar als dat niet lukt dan bij voorkeur ergens niet te ver van een SuperCharger.
Daarnaast zal de locatie een 16A of 32A CEE moeten hebben voor de demonstratie, en natuurlijk iets voor koffie of eenvoudige lunch.

Ik heb Widoh, Lucky and Erik al een e-mail gezonden, Ernst ik zal er jou dus ook een sturen.

P.S. Ik wil de workshop zo veel mogelijk niet-commercieel houden. Ik heb nog geen andere zelfbouw aanmeldingen gekregen, maar er lijkt interesse te zijn in de oplossing die Erik gebruikt. Ik zou willen voorstellen dat we in de agenda opnemen dat praktijk GEBRUIKERS van die systemen daar wat over vertellen. Geen verkooppraatjes, maar een pragmatisch pratijkverhaal ("the good, the bad en hopenlijk-niet-al-te ugly"). Wellicht is er ook iemand die dat voor andere systemen (als die van Cohere) wil doen.
 
Waarom niet de stoute schoenen aantrekken en vragen of Tesla European HQ (A'dam ZO) hieraan willen meewerken?
Of anders Tilburg? Ook interessant voor Tesla medewerkers, denk ik zo maar.

Als ik zie wat Tesla BE allemaal doet voor de Belgische Tesla Club, dan moet er zeker zoiets in Amsterdam of Tilburg op de agenda te krijgen zijn...
 
Waarom niet de stoute schoenen aantrekken en vragen of Tesla European HQ (A'dam ZO) hieraan willen meewerken?
Of anders Tilburg? Ook interessant voor Tesla medewerkers, denk ik zo maar.

Als ik zie wat Tesla BE allemaal doet voor de Belgische Tesla Club, dan moet er zeker zoiets in Amsterdam of Tilburg op de agenda te krijgen zijn...

Dat idee was ook al in mij opgekomen. Ik wilde eerst even zaken wat concreter hebben maar zo ver ben ik inmiddels wel. Ik zal eens ergens een balletje opgooien.
 
Last edited:
Color me interested. Ik zal me nog een keer officieel voorstellen, maar sinds kort ben ik eigenaar van een zeer licht "gebruikte" 85. Met veel opties....

Ik zit me net te verdiepen in hoe ik in Godsnaam ga laden en zo, want thuis met verlengsnoer en de UMC is geen optie die ik lang vol ga houden.
 
Ook ik zou graag komen op de uitleg, maar zou ook graag van tevoren willen weten wanneer het is ivm eventuele consignatie diensten die ik loop....

We zijn nog in gesprek met Tesla om te zien of er bij Tesla Amsterdam mogelijkheden zijn dit op een dag in een weekend in te plannen. Zodra ik weet of dat kan, kunnen we een datum kiezen en een inschrijvinglijst on-line zetten.
 
Heren & dames,

Hebben jullie ook behoefte aan een presentatie van Cohere? Zoals jullie weet ontwikkelen wij smart-charging systemen voor onder andere thuis met Maxem. Maar misschien is het nog leuker als wij een inkijkje geven in onze grote projecten zoals SchipholTaxi met 20 EV-Boxen en 4 60kW snelladers... Ik peil de stemming maar even :)
 
Absoluut, ik denk dat wij veel van jullie kunnen leren en wij nuttige feedback kunnen geven aan jullie. Zeker nu we ook de powerwall van Tesla in het achterhoofd hebben.
Maar misschien wel volledig gescheiden van het theoretische, niet commerciële, gedeelte in de voormiddag.
 
@Peter,
Op zich is dat niet zo moeilijk:
- Zoek even op wat voor netwerkaansluiting je thuis en op de zaak hebt (1 fase of 3 fase en met welk amperage is eea. afgezekerd door de netbeheerder (gewoon in de meterkast kijken naar de zekering(en) die je van onder af aan als eerste tegen komt)).
- Bekijk even wat je grootste energieverbruikers (thuis: Warmtepomp voor verwarming, Elektrisch koken, wasmachine, Droger, Quooker etc).
- Bedenk of er momenten zijn waarop het merendeel van deze grootverbruikers uit staan.

Als je 's nachts weinig grootverbruikers aan hebt staan, kan je eigenlijk iedere willekeurig laadpunt gebruiken. Wat mogelijk nog interessant is voor je, voor laadpunten bestaat de MIA, KIA en Vamil regeling, mits de kosten voor het laadpunt en de aanleg meer dan 2.500 bedragen.
 
Heren & dames,

Hebben jullie ook behoefte aan een presentatie van Cohere? Zoals jullie weet ontwikkelen wij smart-charging systemen voor onder andere thuis met Maxem. Maar misschien is het nog leuker als wij een inkijkje geven in onze grote projecten zoals SchipholTaxi met 20 EV-Boxen en 4 60kW snelladers... Ik peil de stemming maar even :)

Op zich uiteraard interessant. Ik zou zelf de voorkeur voor hebben als een van jullie klanten zou vertellen over zijn ervaringn thuis met jullie (smart-) lader.
 
@pascal-r
Bedankt ik krijg morgen de installateur op bezoek om e.e.a. Door te spreken, ik was 1 fase 35 afgezekerd en heb nu 3x 16 kracht aangevraagd incl slimme meter voor 207,- euro , op de zaak zal het sowieso geen probleem zijn, daar heb ik 3x 250 afgezekerd !
 
Vooruitlopend op de workshop heb ik mijn Keba eens proberen te updaten, aansluiten ging goed: v1.012 stond op de Keba. Tijd om te updaten, ging niet meteen goed (bootp werkte niet op mijn xp laptop) maar uiteindelijk toch de update kunnen uitvoeren naar v2.01m21 , welke geschikt is voor smart charging.
Nu is mijn Keba dus up to date maar ik twijfel nog welke oplossing voor mij het meest geschikt is. Het "probleem" is dat ik geen utp kabel naar de paal heb laten aanleggen. Eea zal dus via wifi (bereik is ruim voldoende) moeten verlopen, wat is nu wijsheid om te doen?
Ik dacht er zelf aan om een raspberry pi (met wifi dongle) in te bouwen in de Keba, en daar dan de smart charging scripts op te laten draaien. In de meterkast dan iets wat de 3 fases kan meten dus zoiets als een sma energy meter of een open energy monitor oid.
Is dit the way to go? Of zijn er betere alternatieven?
 
Vooruitlopend op de workshop heb ik mijn Keba eens proberen te updaten, aansluiten ging goed: v1.012 stond op de Keba. Tijd om te updaten, ging niet meteen goed (bootp werkte niet op mijn xp laptop) maar uiteindelijk toch de update kunnen uitvoeren naar v2.01m21 , welke geschikt is voor smart charging.
Nu is mijn Keba dus up to date maar ik twijfel nog welke oplossing voor mij het meest geschikt is. Het "probleem" is dat ik geen utp kabel naar de paal heb laten aanleggen. Eea zal dus via wifi (bereik is ruim voldoende) moeten verlopen, wat is nu wijsheid om te doen?
Ik dacht er zelf aan om een raspberry pi (met wifi dongle) in te bouwen in de Keba, en daar dan de smart charging scripts op te laten draaien. In de meterkast dan iets wat de 3 fases kan meten dus zoiets als een sma energy meter of een open energy monitor oid.
Is dit the way to go? Of zijn er betere alternatieven?

Ik heb een hekel aan draadloos. Ik zou toch kijken of je niet een kabel kan trekken.