Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Voorstel : Workshop rond (slim) laden.

This site may earn commission on affiliate links.
Ik bedoel met een domme lader en een domme meter.

Hoewel iedere situatie weer anders is, zou ik in het algemeen adviseren om maximaal te laden met 3x16A, en dan ook alleen maar als dat echt nodig is. Bij mij ook nog steeds "alles dom", groot huis en geen aardgasaansluiting meer - warmtepomp 14kW thermisch - en daarnaast 2 elektrische auto's. Als de Tesla moet laden kijk ik in hoeveel tijd er hoeveel kWh bij moet en daar stem ik de laadstroom op af. EVSE hier nog niet beslist nodig, tot nu toe 1 maal automaat hoofdbeveiliging uitgegaan in bijna 2 jaar. :smile:
 
Theoretisch is het geen belemmering, smeltzekeringen smelten pas na minimaal 60 seconden bij 1,5x de nominale stroom (zie plaatje hieronder). Maar... elke keer wanneer je flink boven die nominale stroom komt zet die smeltdraad flink uit en krimpt weer door de hitte, dus hij veroudert wel een stuk sneller. Als je al oude hoofdzekeringen hebt (wanneer zijn ze voor het laatst vervangen? Hoe oud is je meterkast of huis?) dan is er een goede kans dat er eentje toch de geest geeft...

Toen ze hier bij mij de Maxem aansloten viel me op dat ze ook meteen de hoofdzekeringen preventief vervingen, dat zal om die reden zijn geweest...
View attachment 98617
PS: zie net dat dit een plaatje is van karakteristieken van automaten. Smeltzekeringen zijn nog trager.

Zeer leerrijke grafiek!
 
Ik heb inmiddels eea aan de praat gekregen via edl van eb-systeme.de , en het werkt zowaar ook nog eens! :)

edl.png


Nu kan ik dus tot 3x23A (2A veiligheidsmarge) dus zo'n 16kW laden op mijn "magere" 3x25A aansluiting.

Wel wat omwegen:
1) omdat edl niet mijn meter ondersteunt heb ik een scriptje aangepast om de output van open energy monitor na te bootsen, want dat snapt edl tenminste. Mooier zou het zijn als edl rechtstreeks met de sdm630 meter zou kunnen werken, zal eens een mail naar de maker sturen of dat op de een of andere manier geimplementeerd kan worden.
2) omdat ik geen utp naar mijn laadpaal heb laten leggen heb ik het via een wifi bridge moeten aansluiten. Een kleine 12V 1A voeding en de mini wifi bridge heb ik in het zwarte deksel van de keba kunnen inbouwen.

Foto's en wat meer toelichting volgen later!
 
Voor onze nieuwe woning vertrouw ik op een Smart EVSE voor onze beide wagens. Maar omdat de Benz in de on-board instellingen slechts 3 standen kent (8, 10, 13A of Max, hetgeen ik vermoed 16A is) had ik graag eens bij iemand komen testen hoe hij zich gedraagt bij het gebruik van een Smart EVSE. Het is tenslotte Tesla-technologie onderhuids.
Heb jij dus een Smart EVSE en tijd om uurtje wat te testen en meten met m'n Powerlogger met het aan en uit zetten van verbruikers dan kom ik graag eens langs.
Want wil graag ook weten of de Benz kan moduleren tussen het minimum van de Smart EVSE (6A dacht ik) en een ingestelde maximale waarde in de on-board instellingen.

En gezien het bereik bij voorkeur in een straal rond Antwerpen van Max 100km :eek: (Gent of Oudenaarde-Middelburg-Zwijndrecht-Den Bosch-Eindhoven-Hasselt-Brussel).
 
Hier iemand die een beetje kan programmeren in python? [emoji2]
Heb het nu zo ver dat hij de waardes van de meter kan uitlezen op de raspberry (dmv pymodbus), en heb ook al een heel script uitgeschreven (in Loekie taal want van python heb ik geen kaas gegeten)

Zie je bericht nu pas, kijk hier eens naar: https://developers.google.com/edu/python/

Python is een leuke taal!

Voor onze nieuwe woning vertrouw ik op een Smart EVSE voor onze beide wagens. Maar omdat de Benz in de on-board instellingen slechts 3 standen kent (8, 10, 13A of Max, hetgeen ik vermoed 16A is) had ik graag eens bij iemand komen testen hoe hij zich gedraagt bij het gebruik van een Smart EVSE. Het is tenslotte Tesla-technologie onderhuids.
Heb jij dus een Smart EVSE en tijd om uurtje wat te testen en meten met m'n Powerlogger met het aan en uit zetten van verbruikers dan kom ik graag eens langs.
Want wil graag ook weten of de Benz kan moduleren tussen het minimum van de Smart EVSE (6A dacht ik) en een ingestelde maximale waarde in de on-board instellingen.

En gezien het bereik bij voorkeur in een straal rond Antwerpen van Max 100km :eek: (Gent of Oudenaarde-Middelburg-Zwijndrecht-Den Bosch-Eindhoven-Hasselt-Brussel).

Ik heb een SmartEVSE draaien, alleen niet in de smart stand ;) Nog steeds te lui geweest omdat ik nu toch altijd om 03:00 het laden start.
 
Last edited: