Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Voorstel : Workshop rond (slim) laden.

This site may earn commission on affiliate links.
OK, ik ben al om. Leuk dat er zo veel interesse is :)

Ik zal beginnen met het uitwerken van de presentatie(s) en wie welke delen zou kunnen doen. Ook zal ik kijken of ik een live demo kan geven en wat daar voor nodig is. Dat zal avondwerk worden, maar ik denk binnenkort ver genoeg te zijn om een datum te kunnen prikken.

Ik ga ook wat rondvragen naar locaties, bedankt voor de voorstellen die ik al heb, en al er nog meer voorstellen zijn graag.

Mijn voorkeur is dit op een zaterdag in te plannen, het lijkt mij te veel om in een avond te behappen. Een verkorte versie alleen of de door mij gebruikte SmartEVSE lader zonder de inleiding kan wel in een avond, maar ik vond van de vorige workshop juist zo leuk dat er ook aanwezigen waren die geheel geen achtergrond, maar wel interesse, hadden in de techniek en dat iedereen die dag veel wijzer werd. Ik denk te kunnens tellen dat alle aanwezigen van de eerste workshop destijds door de opgedane kennis na afloop veel beter wisten in te schatten wat voor mogelijkheden en onmogelijkheden er zijn m.b.t. laden en daardoor beter een keuze konden maken voor hun specifieke situatie.

Wellicht kan iemand mij assisteren hoe ik heb beste op dit forum een aanmeldingslijst kan opzetten. Mocht de interesse nog groter worden sta ik er best voor open het nog een keer te herhalen op een tweede locatie.
 
Mijn voorkeur is dit op een zaterdag in te plannen, het lijkt mij te veel om in een avond te behappen. Een verkorte versie alleen of de door mij gebruikte SmartEVSE lader zonder de inleiding kan wel in een avond, maar ik vond van de vorige workshop juist zo leuk dat er ook aanwezigen waren die geheel geen achtergrond, maar wel interesse, hadden in de techniek en dat iedereen die dag veel wijzer werd. Ik denk te kunnens tellen dat alle aanwezigen van de eerste workshop destijds door de opgedane kennis na afloop veel beter wisten in te schatten wat voor mogelijkheden en onmogelijkheden er zijn m.b.t. laden en daardoor beter een keuze konden maken voor hun specifieke situatie.

Wellicht kan iemand mij assisteren hoe ik heb beste op dit forum een aanmeldingslijst kan opzetten. Mocht de interesse nog groter worden sta ik er best voor open het nog een keer te herhalen op een tweede locatie.

Je bent inderdaad zo een paar uur verder, een zaterdag is wel zo handig ja.

Ik heb vorige keer gewoon op Google Docs een sheet gemaakt waar iedereen zich kon inschrijven.
 
Super handig inderdaad dat eventbrite! Wie neemt er verder aktie? uiteindelijk bepalen de sprekers wanneer het evenement kan plaatsvinden, maar ik wil zeker een handje helpen met de organisatie (en/of de lokatie)

Eventbrite is de aangewezen weg voor dit soort dingen.. Hoef je zelf niets bij te houden en hou je ook rekening met privacy gevoelige zaken.
 
Ik heb zelf thuis een Hager laadpaal geïnstalleerd met intelligentie. Nu zo geconfigureerd dat ik 3x 32[A] kan laden op een 3x35[A] aansluiting. Schakelt er thuis een 'groot' verbruiker in (wasmachine, droger, inductie kookplaat, airco...) dan verlaagd de Hager de laadstroom. Daarnaast heb ik 45 zonnepanelen op het dak. Nu lever ik overdag tegen hoogtarief terug naar de energiemaatschappij en laad ik de Tesla 's-nachts tegen laagtarief. Als we straks niet meer economisch kunnen salderen bouw ik de installatie zo om dat ik de laadstroom overdag naar de auto aanpas op de stroom die de zonnepanelen leveren. Zodoende minimaliseer ik de opname en teruglevering van energie.
Indien gewenst wil ik hier wel een presentatie over geven.

Kom sowieso graag naar dit event.
 
Ik denk dat in bepaalde situaties slim laden erg handig kan zijn. Bijvoorbeeld als je een 3 fase warmtepomp hebt, of thuis een 1x35A aansluiting. Maar ik verwacht een slim laden oplossing over het algemeen overbodig is.

Ik heb thuis een 3x25A aansluiting. Voordat ik de Tesla had, was mijn jaarverbruik ruim 8.500 kWh, dus royaal boven gemiddeld (3.000 kWh). Door de Tesla kom ik ruim boven de 10.000 kWh. (waardoor overigens de energiebelasting (en btw) voor het meerdere boven de 10.000 kWh van 14 ct naar 4 ct zakt, dus het energietarief gaat van 21 ct naar 11 ct).
Nu laad ik mijn auto 's nachts tussen ca. 00.30 en 6.30 met 3x16A. Het plannen van de overige grote energiegebruikers daarbuiten is gemakkelijk te doen, maar ook een wasmachine of droger die om 00.00 is gestart, is geen enkel probleem (grote energieverbruik zit enkel tijdens verwarmen). Maar in z'n algemeenheid is het gelijktijdig met de auto aan zetten van de wasmachine geen probleem (aansluitwaarde is ca. 2kW, oftewel piekbelasting van max 8A) . Tot op heden heeft dit bij mij nog niet tot problemen gezorgd.

Alleen als in huis de inductiekookplaat, oven, quooker, Stoomoven en wasmachine gelijktijdig aan staan, is het niet handig om te laden.
 
Puur financieel gezien kun je beter 's nachts laden op nachttarief en overdag zonnepaneelstroom terugleveren voor dagtarief. Puur voor de CO2 maakt het ook niet uit, mits je natuurlijk bij een groene stroomleverancier zit zoals Raedthuys. Zij zullen er misschien niet zo blij mee zijn, alhoewel wie weet maken ze wel hogere marges op nachtstroom dan op dagstroom, geen idee.
 
Kunnen jullie niet één meter aanvragen zoals in België, zodat het hele verhaal van dag en nacht niet nodig is.

Sinds de installatie van onze zonnepanelen bijna 4 jaar geleden, ben ik van een dag/nachtteller gewisseld naar een gewone dagteller, zodat ik me geen zorgen hoef te maken over dag en nacht.


Na wat aandringen bij Greenchoice de bevestiging gekregen dat dag en nacht niet met elkaar gesaldeerd worden. Met de Tesla kun je door eventueel overdag te laden voorkomen dat je te veel produceert.