Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vraag over Tesla Wall Connector aansluiting

This site may earn commission on affiliate links.
Goedemorgen,

Ondanks dat ik middels het draadje van Widodh al een stuk wijzer wordt, heb ik toch wat vragen over de configuratie van de Tesla Wall Connector. Een korte beschrijving van onze situatie:

- Nieuwbouwhuis. Installateur gevraagd om een kabel op een aparte groep voor te bereiden voor een wallbox
- Tesla Model S 60 (2014)
- Binnenkort arriveert een Seat Mii electric voor mijn vrouw. Deze heeft ook een type 2 connector. Ik lees op EV database dat er bij de laadtijden geen 400v wordt vermeld. Wel 3-fasen 230v.
- Omdat beide auto's een type 2 hebben, ben ik voor de Tesla Wall Connector gegaan. Installateur wil deze wel installeren.
- In de handleiding lees ik over 4 verschillende configuratie mogelijkheden: driefasen 400v, 3 fasen 230v, 1 fase 230v en 1 fase 230v zonder nul. Bij 3-fasen 230v staat specifiek: "Deze configuratie mag alleen met voertuigen van Tesla worden gebruikt." Dit valt dus af omdat we de Mii er ook mee op willen laden.

Mijn vraag is nu, wat is de beste configuratie om beide auto's zo vlot mogelijk mee te kunnen laden? Kan de 3-fase 400v configuratie worden gebruikt voor de Mii? Bij een snellader zal deze immers ook 400v trekken, maar dat is dan weer wisselspanning.. Als hij 400v niet aankan en Tesla noemt specifiek dat de 3-fase 230v configuratie alleen voor Tesla's mag worden gebruikt, dan vrees ik dat we een 1-fase aansluiting moeten maken?

Alvast bedankt voor wat advies!
 
Ik denk dat je netto het beste af bent met 3 fase 400V aan te houden.

De Mii laad maximum aan 7,2kW wat me doet denken dat de auto een enkelfase lader heeft. Die 7,2kW krijg je door V * A te doen, dwz 240V * 30A (7200W).

Nu, Seat zegt dat je met dat vermogen op 4 uren de auto kan laden. Dat wil zeggen dat ik reken dat de batterij een 30kWh groot zal zijn.

Je Tesla daarentegen kan driefase 400V aan, wat wil zeggen dat je V * (A * 3) kan doen, oftewel 240V * (3 * 16A) = 11520W. Ik vermoed dat je Tesla misschien zelfs tot 17 of 22kW AC kan laden.

Wat is nu het probleem? Stel dat je je driefase aansluiting vervangt door enkelfase 40A, dan kan je de Seat aan maximum vermogen laden (7,2kW) maar zakt je maximum vermogen van je Tesla naar ook maar 7,2kW (ervan uitgaande dat je Tesla ook 30A enkelfase kan slikken).

Als je daarentegen je driefase behoud, dan kan je met driefase je Tesla aan 11kW of meer blijven laden, en moet je je Seat aan 240 * 16A = 3,8kW laden. Met een batterij van 30kWh betekent dat dat het laden van je Seat een 8 uren zou duren.

Je Seat zal van de 3 fasen die de TWC aanbied namelijk maar 1 fase gebruiken, net zoals je Seat aan een publieke laadpaal ook maar aan 3,8kW zal laden terwijl een collega met een Tesla 11kW krijgt.
 
Je moet de 400V instelling kiezen, dat is: L1, L2, L3, N en GND.

Model S laad gewoon met 3x16A 230V en dat wordt soms als 400V gezien, maar er wordt gebruik gemaakt van de 230V tussen N en L1, L2 en L3.

De Mii kan ook gewoon prima laden aan de Wall Connector, alleen Tesla zet dit er voor hun eigen hagje in de manual.

Installateur gewoon vragen die 3-fase naar de Wall Connector te trekken en aan te sluiten. Komt het helemaal goed.
 
Ik denk dat je netto het beste af bent met 3 fase 400V aan te houden.

De Mii laad maximum aan 7,2kW wat me doet denken dat de auto een enkelfase lader heeft. Die 7,2kW krijg je door V * A te doen, dwz 240V * 30A (7200W).

Nu, Seat zegt dat je met dat vermogen op 4 uren de auto kan laden. Dat wil zeggen dat ik reken dat de batterij een 30kWh groot zal zijn.

Je Tesla daarentegen kan driefase 400V aan, wat wil zeggen dat je V * (A * 3) kan doen, oftewel 240V * (3 * 16A) = 11520W. Ik vermoed dat je Tesla misschien zelfs tot 17 of 22kW AC kan laden.

Wat is nu het probleem? Stel dat je je driefase aansluiting vervangt door enkelfase 40A, dan kan je de Seat aan maximum vermogen laden (7,2kW) maar zakt je maximum vermogen van je Tesla naar ook maar 7,2kW (ervan uitgaande dat je Tesla ook 30A enkelfase kan slikken).

Als je daarentegen je driefase behoud, dan kan je met driefase je Tesla aan 11kW of meer blijven laden, en moet je je Seat aan 240 * 16A = 3,8kW laden. Met een batterij van 30kWh betekent dat dat het laden van je Seat een 8 uren zou duren.

Je Seat zal van de 3 fasen die de TWC aanbied namelijk maar 1 fase gebruiken, net zoals je Seat aan een publieke laadpaal ook maar aan 3,8kW zal laden terwijl een collega met een Tesla 11kW krijgt.
De kans is groot dat het een 2 fase lader betreft, net zoals in de E-Golf.

Gevonden, is inderdaad een 2 fase lader. Laadstation voor SEAT Mii Electric? Voorradig én goedkoop!

Dus gewoon lekker je TWC gebruiken, gebruik wel de tip van @SparkyM3LR4WD
 
  • Informative
Reactions: DutchTM3
Hartelijk bedankt allemaal!

Ik was bang dat de Seat die 400v niet zou trekken, maar naar ik begrijp pakt dus hij dus maar 1 van de 3 aangeboden fasen/live draden, die 230v spanning heeft. En dan kan de Tesla dus snel laden op 3-fasen en kan de Seat er alsnog mee overweg. De Seat in 4 uur opladen met 7.2kW is niet nodig, 8 uur voldoet, dus de 3-fase 400v optie wordt hem inderdaad.. helemaal goed!

@SparkyM3LR4WD bedankt voor de toevoeging, ik neem het mee
@widodh erg goed geschreven artikel op groen7 over de mechanics van het laden, heb hier veel aan gehad!
 
  • Love
  • Like
Reactions: job-lek and widodh
Veruit de meeste auto's laden op Lx tegen de nul (230 V), en dus niet Lx tegen Ly en Lz (400 V).

De Seat pakt dus 2 van de 3 fasen, en dan ieder tegen de nul (en niet 1 van de 3 zoals jij schrijft).
 
Ik wil wel even uitleggen waar de waarschuwing in de TWC-handleiding vandaan komt.
Op een 3x230V netwerk (komt veel voor in België en is algemeen bij particulieren in Noorwegen), hetgeen bij IgorQ dus NIET het geval is, kan de Tesla laden tussen L1 en L3 en L2 en L3 (volgorde speelt geen rol). Dit omwille van een configuratie met drie parallelle enkelfasige laders. Tweefasig laden, noemt men dat. De e-Golf en de Seat hebben twee enkelfasige laders aan boord en kunnen dat ook. Zij kunnen ook tweefasig laden, zowel op een 3x230V netwerk als op een 3x400V +N netwerk. Bij sommige andere driefasig ladende auto's geeft de speciale aansluiting op een 3x230V netwerk problemen. Met name de Zoe, die op een ingenieuze manier de motorwindingen gebruikt voor de AC/DC omzetting en daardoor tot 43 kW AC kan/kon laden, krijg je een foutmelding.
Maar sommige andere driefasig ladende auto's, zoals de e-tron, kunnen ook tweefasig laden, vermoedelijk om dezelfde reden: 3 enkelfasige laders in parallel.
Bij tweefasig laden op een 3x400V + N netwerk aan 16A zal de stroom in de N ook 16A zijn. Bij tweefasig laden aan 16A op een 3x230V netwerk zal de stroom in de derde geleider 27,7A zijn. Dat laatste is dus wel iets om rekening mee te houden.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: Phil V and FrankNL
Ik denk dat ze een laadvermogen van 1f32A wilden aanbieden, zoals bij de meeste EVs, en ze zich gerealiseerd hebben dat ze, door twee enkelfasige laders 16A schakelbaar te maken, een universelere oplossing konden maken. Met name voor de 3f25A aansluitingen die in Nederland courant zijn, is het toch een groot voordeel. Anders ben je in de praktijk en zeker zonder slimme lader beperkt tot 3,7kW want veel meer dan 16A kan/mag je zonder loadbalancing niet instellen op een 25A aansluiting.
Naar laadvermogen toe vind ik het een prima oplossing. Enkelfasig laden aan 32A geeft een nog schevere belasting van het netwerk, of het nu een 3x400V of een 3x230V netwerk is, want dan heb je 32A door de N en door een fase.
 
Op zich verbaast het me want ik kwam niet al te lang geleden een verhaal tegen dat in Duitsland het scheef trekken van het net niet meer mocht. Voor het gemak werd daar eventjes melding gemaakt van het gegeven dat dat in de hele EU zo zou zijn, maar ik weet daar niets van. Dat was voor zover ik weet de reden om het slimme truukje om 2 fasen te gebruiken en daar enkelfase van te maken met hoog vermogen te verbieden. Bijvoorbeeld deze: 6kW Magnum Smart Charger Type 2 is niet te koop in Duitsland. Enkelfase laden is inderdaad potentieel nog vervelender, maar als de huizen alternerend worden aangesloten en iedereen zo laadt maakt het weer niet uit. ;)

Iemand met een twee fase net aansluiting heeft altijd een drie fase aansluiting, hoe moeilijk was het dan om er nog een extra lader voor te plaatsen....
 
Je moet de 400V instelling kiezen, dat is: L1, L2, L3, N en GND.

Model S laad gewoon met 3x16A 230V en dat wordt soms als 400V gezien, maar er wordt gebruik gemaakt van de 230V tussen N en L1, L2 en L3.

De Mii kan ook gewoon prima laden aan de Wall Connector, alleen Tesla zet dit er voor hun eigen hagje in de manual.

Installateur gewoon vragen die 3-fase naar de Wall Connector te trekken en aan te sluiten. Komt het helemaal goed.
Onze Peugeot e208 laadt maar op 1 fase ondanks de 3 fase tesla wall connector. Zijn er meer mensen met dit probleem. Iemand enig idee om ook de Peugeot op 3 fase te laten laden?
 
Bij de eerste versies van de e-208 was de lader standaard 1-fase met een optie naar 3-fase. Kan dus zomaar zijn dat de auto geen 3-fase lader aan boord heeft.
Bedankt voor het meedenken. Superchargen is wel gelukt. Zou het kunnen zijn dat 3 fase laden een optie is, maar supercharger wel altijd kan? Ik zal de openbare 3 fase lader eens proberen.
 
Bedankt voor het meedenken. Superchargen is wel gelukt. Zou het kunnen zijn dat 3 fase laden een optie is, maar supercharger wel altijd kan? Ik zal de openbare 3 fase lader eens proberen.
De batterij in je EV is gelijkstroom.

Snelladen is gelijkstroom, waarbij de auto de gelijkstroom rechtstreeks van de laadpaal krijgt en recht in de batterij gaat.

1 fase en 3 fase van de laadpaal in de wijk of bij je thuis zijn wisselstroom van het stroomnet, waarbij in de auto een omvormer moet zitten om van 1 fase of 3 fase gelijkstroom te maken om zo de gelijkstroombatterij te laden. Als je auto niet is uitgerust met een omvormer die van 3 fase gelijkstroom kan maken, kan je dus enkel laden aan 1 fase.