Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vraag: Willen jullie met je auto het electriciteitsnet willen balanceren?

This site may earn commission on affiliate links.
Terwijl het toch zo eenvoudig is.
Via het prijsinstrument is vraag en aanbod van zowel energie als energie-opslag te sturen. Maar dat is meer een samenspel met (ook) de energieleveranciers, de -afnemers en de regulerende instanties.

Even als extreem voorbeeld. Als je per dag twee tientjes verdient door je energieleverancier het accupakket als buffer te laten gebruiken, dan heeft dat mijn instemming.
Voor een paar euro niet.
De inzet van de techniek en bijbehorende regulering zijn uiteindelijk zoals we met zijn allen willen dat het is/wordt.
Exact. Er zijn diverse prijsmechanismen die gebruikt kunnen worden. Een systeem dat daar goed bij aansluit is bijvoorbeeld Home
Als tennet daar landelijke congestie in prijst, de netbeheerder de lokale en aanbieders en gebruikers van energie en flexibiliteit hun aandeel, dan worden dergelijke problemen met marktwerking opgelost. Dag zou zelfs kunnen betekenen dat mensen onbepaalde momenten hun zonnepanelen uitschakelen.

Maar de waarde daarvan is nu echt geen 20 euro per dag, maar eerder 20 cent.
 
Exact. Er zijn diverse prijsmechanismen die gebruikt kunnen worden. Een systeem dat daar goed bij aansluit is bijvoorbeeld Home
Als tennet daar landelijke congestie in prijst, de netbeheerder de lokale en aanbieders en gebruikers van energie en flexibiliteit hun aandeel, dan worden dergelijke problemen met marktwerking opgelost. Dag zou zelfs kunnen betekenen dat mensen onbepaalde momenten hun zonnepanelen uitschakelen.

Maar de waarde daarvan is nu echt geen 20 euro per dag, maar eerder 20 cent.
Ik besteed het op lokaal microniveau verhandelen van elektriciteitsoverschotten met plezier uit aan mijn energieleverancier, heb wel iets beters te doen... ;-)
 
De energieleverancier zou een prima commerciële partij zijn, maar is dan ook heel wat anders dan de netbeheerder.

Maar wat als je op termijn geen energieleverancier meer nodig hebt, je wekt immers meer op dan je zelf verbruikt, slaat die energie thuis op, dan verhandel je de energie misschien wel met je buurman. De partij die daarvoor een marktplaats aanbiedt is dan voldoende.
 
Ja, maar aan het eind ging het toch weer over het halen van stroom uit de auto. Vervolgens stapt hij uit zijn Tesla en haalt de stekker los, suggererend dat V2G al werkt terwijl een Tesla daar nimmer aan zal meewerken.
Afgelopen zondag ook voorbij gekomen bij VPRO Tegenlicht. Aanrader om te kijken. Ga zelf woensdag ook even langs bij de meet-up in pakhuis de zwijger