Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vraag: Willen jullie met je auto het electriciteitsnet willen balanceren?

This site may earn commission on affiliate links.
Stedin, een electriciteitnet eigenaar, wil het net balanceren door de batterijen van EV's daarvoor te gebruiken. Bij veel productie (veel zon of veel wind) krijg je stroom voor een negatieve prijs (denk aan 1 of 2 cent per kwh) en bij weinig zon en wind lever je weer terug voor een paar cent.

Zie ook hier Utrechtse wereldprimeur Vehicle-to-Grid groeit uit tot regionaal energiesysteem | Stedin

Zouden jullie dat willen?

Is dat een oplossing voor de toekomst?

Ik heb zelf twijfels, want:

1. een Batterij cyclus is niet goedkoop. (je batterij 'slijt' er toch van)
2. je wil gewoon meestal en zo snel mogelijk een volle batterij. (je zal maar weg willen en en je batterij is net deels ontladen)
3. de effectieve capaciteit per batterij voor deze toepassing is dan heel klein. (denk aan de ruimte van 70% tot 90% van de capaciteit?)


En als batterijen heel goed en goedkoop worden, dan kan een partij als Stedin net zo goed z'n eigen batterijen aanschaffen om deze functie te vervullen. Waarom zou je die potentiële winst van matching tussen tekort en overschot aan EV eigenaren willen geven?

Wat denken jullie?
 
Ik kan me wel voorstellen dat men een speciaal tarief insteld bijvoorbeeld tussen 2 uur snachts en 5 uur sochtends dan is de normale afname minimaal en de EV eigenaren kunnen hun auto wel vertellen dat hij pas om 2 uur snachts mag beginnen met laden.
terug leveren uit de auto zie ik niet zo zitten aangezien je inderdaad je auto altijd zo vol mogelijk wil hebben.
 
In een verre toekomst zou dit eventueel wel kunnen in combinatie met het delen van auto's. Voor de korte termijn (~10 jaar) zie ik dit niet grootschalig gebeuren. Laat het energienet zelf maar opslagmethoden gebruiken/ontwikkelen om de schommelingen op te vangen en (zoals S802TES al opmerkte) een speciaal tarief om op bepaalde tijden te laden.
 
Ik zie dit helemaal niet zitten. De batterij is een kostbaar iets en daar ga je niet onnodig laad en ontlaadcycli op loslaten. En daarbij wil ik zelf bepalen hoe de SoC is en wanneer ik hem vol wil. Geld kunnen ze beter besteden aan eigen opslag. Idee stamt nog uit oude tijden toen leek het wel aardig. Maar er is toen geld voor uitgetrokken en dan gaat men maar door en door.

Volgens mij zal Tesla daar ook nooit aan meewerken, en terecht. Voor 20k heb je straks een 100 kWh opslag. Laat het energiebedrijf die maar gaan uitzetten op strategische plekken in hun gebied.
 
Moet toch kunnen? Je bepaalt wat je zelf als SoC wil in functie van je verplaatsingen, en voor het overige doet het net wat het wil met je batterij (voor een redelijke vergoeding natuurlijk). Zal vandaag niet veel uitmaken, maar over een aantal jaar misschien wel, als er bijv. 20 maal meer EV's zijn, en je daarmee het elektriciteitsnet kan "balanceren". Het probleem van wind- en zonne-energie is dat ze niet constant zijn, dus hoe meer batterijen om te "balanceren" hoe beter.
 
Ja natuurlijk! Ook een auto-accu is een gebruiksartikel dat slijt. Als je meer toegevoegde waarde kunt leveren dan uitsluitend opslaan van brandstof voor kilometers, prima. Bovendien werk ik graag mee aan een decentrale, flexibele, duurzame energievoorziening.
 
Dit gaat puur over de prijs van energieopslag, dus als stedin graag mijn accu wil huren, dan zullen ze daar gewoon voor moeten betalen. Een fooi van een paar cent per dag of nacht is voor mij niet interessant (voor wie wel?), dus dit gaat 'm niet worden. (los van het feit dat het ook niet kan met een Tesla - prachtig die Tesla aan een laadpaal in dat V2G artikel hierboven).

Het zijn partijen als Stedin die goed gaan verdienen aan de elektrische auto, dus laat hen zelf ook maar investeren in energieopslag en infrastructuur.
V2G lijkt me echt een brug te ver wat dat betreft, ik zou als stroomleverancier zelf eerst eens beginnen met laadpalen die de stroom knijpen als er minder aanbod is op het net (dus wil je rond 18:00 uur laden, pech gehad gaat op dat moment niet vlot met zo'n paal), lever die ook aan je particuliere klanten voor een habbekrats (of verhuur ze voor weinig net als modems bij een internet abbo) zodat men een financiële prikkel heeft om daarvoor te kiezen.
Probleem hier is natuurlijk wel de tweedeling tussen netwerkbedrijf en de administratieve energieleverancier, het is het netwerkbedrijf dat maar moet zorgen dat er voldoende capaciteit is, terwijl die aanbodsafhankelijke laadpaal via de energieleverancier bij de particulier terecht moet komen...
 
De meesten hierboven zijn dus geen voorstander.
Ik wel, dat wil zeggen als er een goede vergoeding geboden wordt, en een bijbehorende app waarin je alles wat je zou willen in kunt stellen. Dus bijvoorbeeld max. percentage ontladen van de accu, tijdstippen of tijdsblokken waarbinnen de accu minimaal xx% geladen moet zijn enz.
Een tariefsysteem wat past bij onze Tesla's zou kunnen zijn dat onder voorwaarde dat de MS minimaal 80% van de tijd op jaarbasis is aangesloten op het elektriciteitsnet, de auto steeds gratis wordt bijgeladen tot het gewenste percentage aan het geplande einde van een laadsessie (die nu eigenlijk laad-/ontlaadsessie moet heten). Maar als gratis niet haalbaar is, kan ook een zeer laag tarief worden afgesproken, 1 of 2 cent per kWh bijvoorbeeld. Meer moet het eigenlijk niet worden dan.
Het klopt in principe dat de accu 'slijt' van laad- en ontlaadsessies, maar als de SoC tussen 10 en 90% blijft dan zijn de gevolgen voor de accu verwaarloosbaar.
Via het CHAdeMO-protocol is het nu al mogelijk V2G toe te passen voor onze MS-en heb ik eerder begrepen. Dus de techniek is er aan de kant van onze auto's klaar voor volgens mij...
 
Tenzij het me echt dik €€€ zou opleveren zou ik hier niet aan mee doen. Voor die paar centen heb ik liever de vrijheid van volledige zelfcontrole over mijn SoC en range. Dit idee gaat nog uit van schaarste qua aanbod op bepaalde momenten en wordt op een bepaald moment m.i. achterhaald.
 
Nee Robert, dat denk ik niet, door steeds groeiend aandeel duurzame opwekking wordt de stroomproductie steeds grilliger en dat moet 'gebalanceerd' worden. Tot nu toe gebeurt dat door... fossiele elektriciteitscentrales. Als er echt veel accucapaciteit zou zijn, kan het balanceren dus ook duurzaam.
Overigens zie ik het niet op korte termijn een succes worden. Het werkt eigenlijk beter als elektrische auto's een 'te grote' accu hebben voor het gemiddelde gebruik van de auto's. Alle elektrische auto's, misschien met uitzondering van Tesla's, hebben eerder een te kleine accu voor het gemiddelde gebruik van de auto...
 
Nee Robert, dat denk ik niet, door steeds groeiend aandeel duurzame opwekking wordt de stroomproductie steeds grilliger en dat moet 'gebalanceerd' worden. Tot nu toe gebeurt dat door... fossiele elektriciteitscentrales. Als er echt veel accucapaciteit zou zijn, kan het balanceren dus ook duurzaam.
Overigens zie ik het niet op korte termijn een succes worden. Het werkt eigenlijk beter als elektrische auto's een 'te grote' accu hebben voor het gemiddelde gebruik van de auto's. Alle elektrische auto's, misschien met uitzondering van Tesla's, hebben eerder een te kleine accu voor het gemiddelde gebruik van de auto...

Ik bedoel dat die schaarste voorkomt uit dat de leveranciers niet zelf gaan investeren in opslag om te kunnen balanceren. Zoals hierboven ook vermeld; dat lijkt me voor hun ook een stabielere oplossing opleveren dan dat ze afhankelijk zijn van het aantal auto's dat er aan het net hangt en ze kunnen gebruiken.
 
Nee Robert, dat denk ik niet, door steeds groeiend aandeel duurzame opwekking wordt de stroomproductie steeds grilliger en dat moet 'gebalanceerd' worden. Tot nu toe gebeurt dat door... fossiele elektriciteitscentrales. Als er echt veel accucapaciteit zou zijn, kan het balanceren dus ook duurzaam.
Overigens zie ik het niet op korte termijn een succes worden. Het werkt eigenlijk beter als elektrische auto's een 'te grote' accu hebben voor het gemiddelde gebruik van de auto's. Alle elektrische auto's, misschien met uitzondering van Tesla's, hebben eerder een te kleine accu voor het gemiddelde gebruik van de auto...
Balanceren door laadmoment en laadsnelheid te beinvloeden zie ik wel zitten, zeker als er op elke willekeurige plek een laadmogelijkheid is en auto's dus daadwerkelijk 23 uur van de dag ingeplugd staan. Het weer ontladen van die accu's gaat mij te ver.
 
Balanceren door laadmoment en laadsnelheid te beinvloeden zie ik wel zitten, zeker als er op elke willekeurige plek een laadmogelijkheid is en auto's dus daadwerkelijk 23 uur van de dag ingeplugd staan. Het weer ontladen van die accu's gaat mij te ver.

Als oplossing voor de grote massa zie ik dat niet zitten, de meeste mensen zijn van park and forget. Als EV rijder zo wordt dat je elke keer bij het parkeren moet gaan nadenken wanneer/hoe laat je weer weg gaat en waarheen en wat de kans is dat er iets onverwachts tussenkomt dan wordt het erg lastig. Tenzij je sowieso altijd een min. range van 200/300km overhebt in je batterij maar dan sleep je veel overbodig extra gewicht mee.
 
Balanceren door laadmoment en laadsnelheid te beinvloeden zie ik wel zitten, zeker als er op elke willekeurige plek een laadmogelijkheid is en auto's dus daadwerkelijk 23 uur van de dag ingeplugd staan. Het weer ontladen van die accu's gaat mij te ver.
Precies dit lijkt me voor nu het belangrijkst. Op dit moment is er op zonnige winderige dagen in Duitsland zoveel stroom over dat dit gratis wordt uitgevoerd naar Nederland. Het balanceren van het net is in Duitsland nu al een pittige opgave. Met de toename van windstroom en PV in Nederland wordt dit hier ook een issue. Mijn Model S staat gemiddeld 23 uur per dag stil, meer dan genoeg tijd om deze via smart-charging te laden als dit voor het balanceren van het net nodig is.
 
@Wim, Volgens mij haal je hier 2 problemen in Duitsland door elkaar. Veel Windenergie (vooral in het Noorden van Duitsland) met onvoldoende transportcapaciteit om deze elektriciteit naar de grootgebruikers (Midden en Zuiden van Duitsland) te krijgen. En het regionale probleem van een overschot aan energie.

Ik ben erg benieuwd hoeveel van de Tesla rijders hun auto overdag aan de lader hebben staan. Dat EV's met een beperkte range zoveel mogelijk aan de lader hangen is logisch, maar mijn vermoeden is dat over het algemeen een EV met een forse batterij vooral thuis aan de lader hangt en dan dus voornamelijk 's avonds en 's nachts. En dat zijn nu net niet de momenten waar de netbeheerder de problemen heeft.
De problemen (van stedin)in het net zijn erg lokaal. Bijvoorbeeld in een woonwijk waar veel zonnepanelen aanwezig zijn. Dat probleem moet je zien als een waterleiding. Water gaat vanuit het transformatorhuis door de leiding heen naar de huizen. Als nu halverwege er iemand extra water in pompt, en dat wordt verder op niet gebruikt, heb je een probleem. Maar dat water kan je niet zomaar de andere kant door de leiding heen sturen.

Dus het klinkt allemaal leuk en zijn vast allemaal projecten waar ze van de overheid subsidie op krijgen, maar ik geloof er niet in dat een auto de oplossing wordt voor het balanceren van het lokale net.
 
Precies dit lijkt me voor nu het belangrijkst. Op dit moment is er op zonnige winderige dagen in Duitsland zoveel stroom over dat dit gratis wordt uitgevoerd naar Nederland. Het balanceren van het net is in Duitsland nu al een pittige opgave. Met de toename van windstroom en PV in Nederland wordt dit hier ook een issue. Mijn Model S staat gemiddeld 23 uur per dag stil, meer dan genoeg tijd om deze via smart-charging te laden als dit voor het balanceren van het net nodig is.

Als hij 23 uur stil staat, rijdt hij dus gemiddeld 1 uur. Met een gemiddelde van zeg 65km/u verbruik je dan zo'n 13-16 kW/u. Dan levert jouw auto toch maar een verrekt klein buffertje.
Conclusie om te balanceren moeten we met z'n allen meer rijden en verbruiken.:redface:
.
 
Als hij 23 uur stil staat, rijdt hij dus gemiddeld 1 uur. Met een gemiddelde van zeg 65km/u verbruik je dan zo'n 13-16 kW/u. Dan levert jouw auto toch maar een verrekt klein buffertje.
Conclusie om te balanceren moeten we met z'n allen meer rijden en verbruiken.:redface:
.

Maar dan wel met t verzoek van de netbeheerder km vooral 's nachts te rijden en overdag je auto thuis aan de lader te hangen.