Stedin, een electriciteitnet eigenaar, wil het net balanceren door de batterijen van EV's daarvoor te gebruiken. Bij veel productie (veel zon of veel wind) krijg je stroom voor een negatieve prijs (denk aan 1 of 2 cent per kwh) en bij weinig zon en wind lever je weer terug voor een paar cent.
Zie ook hier Utrechtse wereldprimeur Vehicle-to-Grid groeit uit tot regionaal energiesysteem | Stedin
Zouden jullie dat willen?
Is dat een oplossing voor de toekomst?
Ik heb zelf twijfels, want:
1. een Batterij cyclus is niet goedkoop. (je batterij 'slijt' er toch van)
2. je wil gewoon meestal en zo snel mogelijk een volle batterij. (je zal maar weg willen en en je batterij is net deels ontladen)
3. de effectieve capaciteit per batterij voor deze toepassing is dan heel klein. (denk aan de ruimte van 70% tot 90% van de capaciteit?)
En als batterijen heel goed en goedkoop worden, dan kan een partij als Stedin net zo goed z'n eigen batterijen aanschaffen om deze functie te vervullen. Waarom zou je die potentiële winst van matching tussen tekort en overschot aan EV eigenaren willen geven?
Wat denken jullie?
Zie ook hier Utrechtse wereldprimeur Vehicle-to-Grid groeit uit tot regionaal energiesysteem | Stedin
Zouden jullie dat willen?
Is dat een oplossing voor de toekomst?
Ik heb zelf twijfels, want:
1. een Batterij cyclus is niet goedkoop. (je batterij 'slijt' er toch van)
2. je wil gewoon meestal en zo snel mogelijk een volle batterij. (je zal maar weg willen en en je batterij is net deels ontladen)
3. de effectieve capaciteit per batterij voor deze toepassing is dan heel klein. (denk aan de ruimte van 70% tot 90% van de capaciteit?)
En als batterijen heel goed en goedkoop worden, dan kan een partij als Stedin net zo goed z'n eigen batterijen aanschaffen om deze functie te vervullen. Waarom zou je die potentiële winst van matching tussen tekort en overschot aan EV eigenaren willen geven?
Wat denken jullie?