Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vraagje laadpaal

This site may earn commission on affiliate links.
ik heb een relatief goedkope laadpaal van ve-tronic. Eenfasig 32A. Omdat deze nu overgaat naar de xc90 t8, heb ik deze gedownpimpt naar 16a met een veel dunnere kabel. Heb het weerstandje in de kop ook overgezet, alles aangesloten zoals het was. Rara : het werkte!
Nu is de xc90 aangekomen, 6 maand later. Nieuwe poging op zowel xc90 en tesla geven deze fout : check charger power zegt de tesla, waiting for vehicle zegt de lader. De kabels zien er toch ook uit als ik de boel weer opendraai. Kan misschien iemand hiermee iets in de zin van : die of die draad is allicht kapot (ik vermoed dat de communicatiedraden een fout vertonen?)
 
Je weet toch dat de weerstandswaarde in de stekker hoort bij de dikte van de kabel? Als je de kabel dunner maakt en de weerstand in de stekker gewoon overbouwt dan denkt het voertuig dat de dikke kabel er nog is en zal het ook de bijhorende stromen proberen te trekken... over een kabel die in realiteit te dun is. Zeer gevaarlijk.
 
Nu gaan er enkel nog lage stromen over - xc90 laadt aan maximaal 16 of zelfs maar 13 a - draad is 4 mm2 dus dat mag geen probleem zijn. Zou er een ander weerstandje tussen moet ( zat volgens mij op een brug tussen aarding en een communicatiedraad) - laadpaal is trouwens ook veiligheidshalve aldus geconfigureerd zodat de tesla er niet plots veel meer doorsleurt. Dank voor meedenken!
 
De weerstand zit inderdaad in de stekker tussen de aarde en 1 van de 2 "communicatiepinnen". De andere pin is via de kabel verbonden met het laadstation. Er is dus slechts 1 communicatiegeleider gebruikt in de kabel tussen het voertuig en het laadstation en de aardingsgeleider speelt ook een belangrijke rol bij de communicatie.
Is je laadstation monofasig of heeft het een driefasige ingang? Bij sommige driefasige stations moet je 1 of 2 brugjes leggen. Hangt er wat van af hoe je laadstation werkt en ook van je net (ster of driehoek).
 
Ik zou deze URL eens bekijken:

Resistors in charging cables

Als je een driehoeknet hebt, dus zonder nul, dan kan je problemen hebben bij wagens die een nul verwachten en dit ook controleren door de spanning te meten tussen de geleider waar ze de nul verwachten en de aarde. In een driehoeknet meten ze daar natuurlijk 125V want op de nulgeleider zit dan eigenlijk een fase aangesloten.
In dat station zit een contactor, zijn of waren daarop de 3 fasegeleiders van de laadkabel samengelegd? Heb je de 2 binnenkomende fases al eens omgewisseld?
 
Opgelost. Kabel zelf doorgemeten, alles ok. Weerstand niet gebroken - 100 ohm. Dus wallbox zelf bekeken. Slordigheidje rechtgezet : aarding was niet vastgeklikt op dinrail. Aha. Wie weet heeft circuitbordje ook terre nodig... en idd. Werkt terug...